روايات

رواية احببت زوجة اخي الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الجزء الثاني

رواية احببت زوجة اخي البارت الثاني

رواية احببت زوجة اخي الحلقة الثانية

يعود كل منهم الي المحاضرات التاليه
يدخل حسام علي سكشن اخر
ويعطي محاضرات وبعد نهاية المحاضرة يقول الجميع :
انا كدة خلصت المنهج معاكم الامتحانات كمان 15 يوم اي استفسار نتواصل علي الواتس أو الفيس الصفحة الخاصه بالجامعه وانا معاكم في اي استفسارات تخص المنهج الكل اشترى الكتاب
قامت طالبة وهى مبتسمة
طبعا يا دكتور بس غريبة كتابك ارخص كتاب في الجامعه وشرحك جميل فيه
هز راسه حسام بعملى :
شكرا جدا اهم حاجه تكون وصلت ليكم المعلومة ثم انهي الحوار لان جميع البنات كانت تنظر له ب اعجاب
لأنه وسيم وكانت كل منهم
تفتح حوار للكلام معاه وهو يعلم هذا
يبتسم للجميع ويقول:
واتمني الكل يكون استفاد من المحاضرات طول العام اشوفكم بخير
وبعد ساعات وفى انتهاء اليوم
تنتهي محاضرات شديدة على الجميع
ويخرج مراد يرتدي النظارة الشمسية على عينيه ويركب العربية تجري يارا خلفه عندما تلمحه وتنادى عليه
مراد استنى عاوزه اتكلم معاك بالله عليك
يلمحها حسام ويشاهد. وهو
يعلم الموقف الذي ما بينهم
يقف يتحدث معها ويسالها :
مالك بتجري ليه مش فاضل محاضرة ليكي معايا
نظرت يارا بغضب:
محاضرة ايه تانى أنا شتبط على أخرى
سبني عاوزة ألحقه قبل ما يمشي
نظر لها حسام بتهديد وقال:
انتي حرة بس انتي لسه مجربتيش انك تشيلي مادة عشان تجاهلك للحضور دائما
انا مش مسئول،
وعلى العموم الا بتجري وراها كان مستعجل عنده شغل مهم في الشركة، ممكن تقابلى في وقت تاني او بالليل لكن العلم ليس له ميعاد اخر
هزت يارا بعدم اهتمام :
اولا انا مش خايفة من تهديدك
انت صدقت نفسك معيد تتحكم في
والمادة بتاعتك مش صعبة قوي من خلال الكتاب اعرف المها
نظر لها بغضب شديد
لكن هى ومراد لهم معزة خاصه فى قلبه لأنهم السبب في وجوده هنا وممكن هذا السبب أنها لم تراه غير صاحب الكافية الا كانوا بيسهروا في هى ومراد فتخطى حديثه وتركها
أوقفته يارا واعتذرت
استنى دقيقه أنا مقصدش اقلل منك وفعلا أنا عند عشم فيك وانت فعلا مفسر المادة حلو فى الكتاب ف مسهل عليا وموافر عليا الوقت بس انا صدقت اشوف مراد الا اتغير من ٤ سنين مش هو ده مراد وياتري انت شايف
حال صحبك كدة صح والا انت بتنظر إليه على انك دكتور ونسيت العشرة والواجب عليك
نظر حسام لها وهو يعلم نصف حديثها الا كان متوقعه هو فعلا قصر مع صديقه لم يحاول أن يخرجه من الا فيه حالة الانتقام والبحث عن زوجة أخيه خالها شخص تانى
لم تنتظر يارا أن يكمل حديثه:
سلام عشان مستعجلة وهقابله يعني هقابله .
………..،،،،،،
يرجع حسام
علي اخر محاضره في الجامعة وهي الدفعه الرابعه ويتحدث حسام :
دى أخر سنه ليكم وهنتخرج وهنخرج لساحة العمل لازم تقدير حلو والترم ده هيتجمع علي اللى فات في حد عنده سؤال؟
الجميع : شكرا
ابتسم حسام :
تمام كدة خلصنا المنهج ودي اخر سنه ليكم اضطر اغيب عنكم فترة الامتحانات لكن انتم عارفين أنا مش بتأخر على حد
سالوا الشباب والبنات :
خير يادكتور حسام احنا متعودين ناخد مراجعات وتلم معانا المادة
هل يوجد في مشكلة ؟
طمنهم الدكتور حسام وقال
اعتبره اول اختبار لكم في العالم الخارجي
سالته فتاة
طمنا عليك يا دكتور كلنا بنحبك عشان انت اكتر معيد بتقدر ظروفنا احنا واهلنا ومن سن ل سنه بنتوفق بسببك وبفضل تبسيطك للمادة بتاعتك أو غيرها
الجميع شهدو على هذا وطمنوا له التوفيق وربنا يزيح عنه أي كرب
استمع الى هذا الكلام من الطلبة وهم يدعون له
وكان حسام سعيد جدا بحبهم
بعد الانتهاء
وهو متجه على الكافية.
جاء له اتصال رد وهو مبتسم
نعم يا عصفوره الجنه متصل ليه مش عوديك
مسكت الفتاة الهاتف فى يدها بحب عند سمع صوته بعد دقائق وتنهيد
رفع صوته حسام وقال
انتى هتقضيه تنهيد متنطق يا بنتى أنا سائق العربية
برطمت الفتاة ما بين نفسها
هو أنا بتكلم صنم يا باي المهم ممكن يقفل قبل ما أقوله وبلعت ريقها وقالت
عايزك تيجى على مرسي مطروح ممكن
ابتسم بخبث حسام وقال
مش فاضي وكمان عايزين في ايه اوعى عايز تتدبيسين عشان اتجوزك
قلبها دق جامد ووشها احمر من الخجل
شعر بيها وقال
طيب بارحة شوي استنى وانبي مش عايز قلبك يقف الا لم اجى
تنهدت الفتاة وتكلمت ب عمليه وقالت
أنا اتصلت بيك عشان ابله وفاء تعبانة وحجزت ليه فى المستشفى الا بشتغل فيها
وأبيه حاتم مسافر ف بالله عليك لو تقدر تيجى
أنصدم حسام وشعر أن الموضوع كبيرة والتعب مش عادى ورد وقال
حاضر يا حياة أنا كدة كدة كنت واخد إجازة عشان ازوركم عشان اخر مرة كلمتها كان صوتها مش مطمنى
أغلقت حياة مع حسام وهو ساق السيارة بعد دقائق تتعطل منه
#احببت #زوجة #اخى #الكاتبة #صفاء #حسنى
نفخ حسام ونزل وفتح شنطة العربية :
هي وقتك هروح ازاي عند اختي بس
حاول يفهم العيب معرفش اتصل ب ميكانيك وطلب منهم يبعتوا حد ياخد العربية عشان واقفه
وفعلا رفعوا العربية
وهو ركب تاكسي وصل علي الكافيه
لكن فجأة شاف مراد قاعد في ركن بعيد لوحده
يتجه حسام عنده وينظر له من بعيد
و في ذهنه سؤال يارا
ويتجه نحو مراد ويسأله نفس السؤال:
ايه الي غيرك يا مراد مبقيتش تعجبنى والا بقيت بتهتم بدراستك بقيت شخصية صارم ووجهك عابسة لا يوجد عليه ابتسامة ارجع مراد الا عرفته
نظر له مراد وابتسم بسخرية :
بس يا سيدي اهو ضحكت انا كدة احسن
رفض حسام هروب مراد وساله :
ممكن اسألك سؤال
نفخ مراد :
هو يوم الأسئلة النهاردة يعني أنا سبت المحاضرات وجيت هنا انفض دماغي تروح تسالنى اتفضل يا دكتور
أسال بس لخص عشان اتاخرت
ساله حسام:
ليه هربت من يار؟ كانت زعلانه قوي
نفخ مراد وقال :
فكك منها اوعى تصدق تمثيلية
مين اللي زعلانة ده كل يوم مقضيها من ديسكو للنادي بارتي وحفلات مش فارق معها
ساله حسام :
كل البنات كده وانت كنت بتحب النوع ده ايه اللي حصل ؟
ابتسم مراد بسخريه :
كان زمان انت طيب وعلي نياتك النوع ده
كدة مفينعش يقف معاك في الحلوة والمرة
ساله حسام :
انت عمرك حبيت بجد، كنت فاكرك بتحب يارا
تحدث مراد بوجع في قلبه :
انا مش مؤمن بالحب الحب وهم، أحب واحدة تخونى او واحدة تتخلي عني في اصعب الظروف .
لم يقتنع حسام :
مش كل البنات زي مرات اخوك الله يرحمه و الا تقصد أن يارا هى إلا اتخلت عنك صح ؟
نظر له مراد بغضب :
اقفل علي الموضوع ده ممكن يا حسام
ابتسم حسام وقال :
مش عارف ليه انت قفل على نفسك بس تصدق انا حاسس ان فى بنت فى مكان ماء هتظهر فى حياتك و تخطف عقلك وقلبك
ضحك مراد :
قلبى مغلق التحسينات ا قصد مبقاش في قلب عندي
تتجه العيون علي خطوات من بعيد ويظهر الجرسون
يسال الجرسون :
تطلبوا ايه
استغرب حسام من الشاب وساله :
انت جديد عندى صح
هز الجرسون راسه وقال:
نعم يا فندم
استغرب حسام ازى يتعين شاب جديد من غير ما حد يبلغه
قطع حديثه مراد وهو يضحك :
واحد قهوة سادة علي روح المرحوم قلبي حضرتى
ابتسم حسام :
واحد كابتشينو و بسرعة عشان مستعجلين
هز راسه الجارسون :
حاضر
ساله حسام :
انت بتضحك عليا بكرة هنشوف مين اللى هيضحك
ابتسم مراد وهو ينظر له :
تراهن اني مفيش فايدة، ولا بنت تستاهل الحب
ضحك حسام وقال :
اراهن بس الرهان مدفوع الثمن
نظر له مراد وهو مستغرب وقال:
انت واثق في نفسك اوي كأنى لقيتها
ضحك حسام :
هتلاقيها انا واثق بس لازم تلبي
ساله مراد :
اطلب طلبك مجاب من غير شروط انت عارف انا بعزك وانت اخى
شعر حسام ب الامتنان وقال :
ده العشم بردوا الموضوع وما فيه
اختي مريضة جدا وعاوز ازورها ممكن توصلنى عشان العربية عملته معايا، محتاجة تصليح اسبوع وانا عايز اروح وارجع على الامتحانات
استغرب مراد :
مين اللي تعبان من البنات وبعد كده ركز وقال
وفاء صح
هز حسام راسه وقال:
اه ومش فاهم حاجه من حياة موضحتش تعبانة مالها لكن حاسس ان الموضوع كبير
هز مراد راسه وهو يوسيها :
سلامتها الف سلامه حاضر معاك بس هي ساكنة فين
#احببت #زوجة #اخى #الكاتبة #صفاء #حسنى
كانت شغف تكتب:
ارجوك سيبني شويه لوحدي انا تعبانه
رفضت شروق :
هتهربى تاني يا شغف حرام عليكي بابا وماما بيتعذبوا عشانك لازم تعدى الازمة دى
وتخرج منها مش كفايه كل المدة ده
تنظر لها شغف وهى صامته ثم تستمع
علي اذن المغرب
تبكي شغف وترفع رأسها الى السماء وتنجي ربها ما بين نفسها كان نفسي اساعدك يا عمر سامحني وتتركها وتذهب تتوضأ وتصلي
كانت شروق أيضا تصلي وتدعي ل أخته :
يارب اقف معها وترجع تتكلم وتتحسن وترجع زي الاول وتلاقي اللي يحبها
و يحلي ايامك يا شغف وترجع الضحكة الحلوة يارب العالمين
كانت تستمع شغف الي دعاء شروق وفي عقلها يارب ترجع يا مازن الي الحياة من تاني وتستغفر ربنا اللي بيموت مش بيرجع الى الحياة
كانت شادي تراقب بنتها وتسمع شروق وتقول :
امتى البيت يرجع ليه ضحكته وشغف ترجع زي زمان يارب ترجع تتكلم وتهزر وتضحك زي زمان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!