روايات

رواية عشقت البراءه الفصل الثالث 3 بقلم سيدة المزاج

رواية عشقت البراءه الفصل الثالث 3 بقلم سيدة المزاج

رواية عشقت البراءه الجزء الثالث

رواية عشقت البراءه البارت الثالث

رواية عشقت البراءه الحلقة الثالثة

مجهول 1:ايوا يا باشا نزلت اهي
مجهول 2: خلص عليها
مجهول 1 بصدمه: انت بتقول اي اكيد مش هعمل كدا
مجهول 2:اعمل زي مابقولك المدام هي اللي عايزه كدا نفذ الاومر يأما عيلتك مش هتشوفها تاني
مجهول 1 بعصبيه: اوعا تاجي جمب عيلتي انا بشتغل الشغل دا علشانهم
مجهول 2 بأمر: خلاص اعمل اللي قولتلك عليه من سكات واوعا حد ياخد باله.
مجهول1 بديق: ماشي سلام.
ـــــــــــــــــــ عند براءه ـــــــــــــ
نزلت من الشركه وماشيه مش لاقيه اي حاجه تركبها مشت شويه وهي مش منتبها للي بيراقبها. دخلت شارع كله ضلمه وبعدين لقيت ايد بتشدهااا جمب الحيط
براءه بصوت كله خوف: ا انت مين
مجهول 1:انا اللي هيقتلك
براءه برعب: ايه ان انا عملتلك اي
مجهول 1: معملتليش بس دي اوامر. ولسه هيخبطها بالسكينه وداست بعز ما عندها علي رجله وطلعت تجري.
مجهول. 1: يابنت الايه وجيبك ازاي دلوقتي. وجري وراهاا
براءه بدموع: اروح فين ياربي دلوقتي مفيش حد هنا خالص وطلعت تجري.
مجهول 1: تعالي هناا الله ياخدك.
براءه طلعت تجري لحد الطريق العمومي وفجأه عربيه صدمتها واغمي عليهاا.
ـــــــــــــــــــ عند رنا ــــــــــ
ادهم: بت يارنا مشوفتيش التيش. مالك يابت قاعده قلقانه كدا لي..
رنا.: مفيش يادهم برن علي برءه من بدري مش بترد عليا.
ادهم: اهااا صحيح براءه بتشتغل في نفس الشركه بتاعتي.
رنا: بجد طب اكيد هي روحت دلوقتي امال مش بترد لي
ادهم.: لاء هي مع زين في المكتب كان في شغل هتخلصه وتروح متقلقيش عليها بق.
رنا: حاضر
سعاد والده رنا: يلا انا جهزت الاكل
ادهم ورنا: حاضر جايين ياست الكل
ــــــــــــــ في المستشفى ــــــــــــــــ
الدكتور: متقلقش المدام خير هي اغمي عليها من الخوف وباين عليها مكلتش حاجه من الصبح. انا علقتلها محلول وهتبقي تمام.
زين بانتباه لكلمه واحده رنه في ودنه وهي المدام.. قلبه بدء يدق جاامد للكلمه دي وبدء يرددها بصوت واطي حط ايده علي قلبه وحس بوجع علي حالتها دي وقعد علي الكرس جمبها وبدء يفتكر.
“” “فلااش بااك.
كانت بتجري بسرعه وبتبص وراهااا ومش منتبهه للعربيه
زين من بعيد: ياتري مين اللي بتجري
وبعدين قربت عليه اكتر ومش واخدهاا بالها وفاقت علي صوت العربيه وهي بتاخد فرامل ووقعت قدامها
زين في العربيه: ياحلاوه دي اغمي عليها كمان ونزل وبيبص لقيها براءه.
زين بصدمه وخوف قرب عليها بسرعه وقعد يفوق فيهااا مش بتفوق. شالها وحطها في العربيه وخدها علي المستشفى
ــــ، عوده للواقع ـــــــ
براءه بدأت تفوق وزين انتبهه ليها براءه اصحي انتي كويسه.
برءه: انا فين ومين جابني هنا هو فين كان هيقتلني
زين بصدمه: هيقتلك؟ مين دا انتي كنتي بتجري لي
براءه: كان في واحد بيجري ورايا وعاوز يقتلني وانا هربت منه
زين بعصبيه: مين اللي يفكر يعمل كدا
براءه: انا عاوزه اروح. ممكن تروحني لو سمحت
زين: طيب يلا قومي
جات تقوم مقدرتش تقوم قرب منها وشالها
براءه بصدمه: انت بتعمل اي نزلني مينفعش
زين: مش هنزلك انتي مش قادره تقومي اصلا
براءه: بقولك نزلني
زين بعصبيه: قولتلك مش هتقدري تمشي واسكتي بق
براءه بديق: ماشي
ـــــــــ في مكان تاني ـــــــــــــ
مجهول 2:انت ياغبي انت عارف انت عملت ايه
مجهول 1: كنت لسه هقتلها بس بنت الايه هربت مني وجريت ورهاا لحد ماطلعت قدام العربيه واكيد هتطلب مساعده
مجهول 2:انت عارف المدام لو عرفت هتعمل فينا اي يلا غور راقبها لحد ماقولك هتعمل اي.
مجهول 1:ماشي سلام
……..
مجهول 2 بخوف ارن عليها ولا اعمل اي بس لازم تعرف
. الوا.
مجهول 3:هاااا خلصتوا عليها
مجهول 2 بخوف وارتباك: ماهو البنت هربت مننا يامدام والله بس متقلقيش هنجيبها ونقتلهاا
مجهول 3 بعصبيه: ااغ*بيا انتو عارفين اللي حصل دا لو اتكرر تاني انا هقت*لكم سامع
مجهول 2 بخوف..: ح حااضر وقفل
ــــــــــ عند. براءه ــــــــ
” زين وصلها بالعربيه لحد البيت وطلعت كلمت رنا وطمنتها عليهاا وتاني يوم نزلت الكليه وبعدين مشت علي الشغل وبدأت تشتغل ”
ـــ عند زين ــــــــــ
” بعد ما وصل براءه رجع البيت وكلم ادهم حكاله كل اللي حصل وتاني يوم نزل الشغل ”
زين حبيبي وحشتني يا بيبي
زين: سالي؟
سالي: اي موحشتكش خالص وراحت حضنته وخبطت ودخل في نفس اللحظه براءه
زين: براءه؟
سالي بقرف من لبس براءه: انتي ياختي مش تخبطي قبل ماتدخلي
براءه بديق: اظن انا خبطت ودخلت
سالي بعصبيه: اي خبطي ودخلتي دي انتي داخله بيت ابوكي
زين بعصبيه: ساالي انتبهي علي نفسك اي اللي انتي بتقوليه دا
سالي: هي اللي داخله علطول من غير ما تستاذن بالشوال اللي هيا لابسه ده
زين بعصبيه: ضربها قلم علي وشها.: اطلعي برا ولما تبقي تحترمي نفسك ابقي كلميني
سالي بعصبيه: انت بتضربني علشاانهاا طيب والله لاوريكي ولادفعك التمن علي القلم ده وخدت شنطها ومشت
براءه بدموع: دخلت مكتبها وبتلم حاجتها علشان تمشي
زين بهدوء: بتعملي اي
براءه: بلم حاجتي اي مش شايف
زين بخنقه: مفيش خروج من هنا
براءه: انا هخرج وهقدم استقالتي
زين: وانا مش هقبلها ويلا زي الشاطره كدا رجعي حاجتك مكانها
براءه: مستر زين لو سمحت مش هينفع اكمل شغل هنا
زين: لاء هينفع يلا خلصي الورق اللي قدامك وخرج
” قعد علي المكتب ومسك راسه بصداع رن علي عم حسن
الو. ايوا ياعم حسن هاتلي فطاار ولسه هيقفل افتكر الدكتور لما قال ان براءه مكالتش وجسمها ضعيف. لاء هات انتين فطال معاك
عم حسين: لمين الاتنين يافندم
زين: اخلص بس انت ملكش دعوه هاتلي الفطار بتاعي انت عارفه وهات فطار تاني وهات كوبايه لبن وقفل ”
بعدها بشويه وصل وزين رن علي برءاه تاجي المكتب راحت عنده
زين: اشربي
براءه: اشرب اي
زين: اشربي اللبن ده
برءاه: بس انا مش بحب اللبن
زين: لاء هتشربيه يلا اخلصي وبصلها بنظره خلاها خافت
براءه بديق: طيب هشربه. وبدأت شرب فيه وحاسه نفسها هترجع.
زين.: هاا خلصي الكوبايه كلها
براءه: خلصت
زين: خدي الفطار دا افطري
براءه بخنقه ماشي
بعدهاا بشويه جاات تقوم اغمي عليها ولان مكتبها قصدام مكتب زين شافها وطلع يجري عليهاا خدها المستشفي وبعد شويه الدكتور طلع
الدكتور:……..
زين بصدمه: ايه ازاي دا
، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ياتري الدكتور قال اي لزين؟
وسالي ناويه تعمل اي؟
ومين المجهول 3 اللي ظهر؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت البراءه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى