روايات

رواية بعد فوات الاوان الفصل الأول 1 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الفصل الأول 1 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الجزء الأول

رواية بعد فوات الاوان البارت الأول

رواية بعد فوات الاوان الحلقة الأولى

في شقه علي النيل فيه تعيش بطلتنا
هبه: انتي يابت ياغيبوبه قومي بقا انتي مش بتبطلي نوم اما مكنتيش نايمه امبارح العصر كنتي عملتي ايه قومي يازفته يلا عشان كليتك هو كل يوم علي المرار الطافح بتاعك ده
خديجه: فتحت خديجه عينها وبصت لامها وقالت هو انتي كل يوم يست علي نفس المرشح بتاعك
هبه الام: ماهو انتي لو تخلي عندك دم او احساس وتحسي بس هقولك اي وانتى مشمتيش ريحتو تجي من الكليه تاكلي وتنامي مش بتفكري حته تفتحي كتاب تذاكري اي حاجه تنفعك حته بس هقول اي منتي اصلا فاشله ومش بتحبي غير زنقه الكلاب ياكلبه وبصتلها بقرف ومشيت
خديجه: هي الوليه دي بتعاملني كده ليه ده لو لاقيني علي باب جامع هتعملني احسن من كده
ردة امها وقالت علي الاقل كان هيكون عندها دم وتحس وتشيل عني المسؤليه شويه
خديجه: احم احم هو انتي مش طايقني للدرجه دي
هبه: ايوه عشان مفيش دم خالص قومي عشان تفطري عشان تروحي كليتك
خديجه: حاضر يامامتي ياحبيبتي
وقامت حور ولبست دريس وعليه خمار
واستوووووووب لحد هنا
هبه ام خديجه معندهاش غيرها جوزها طلقها ورما ليها خديجه وراح اتجوز واحده تانيه ولما عرف ان هي اتجوزتو عشان فلوسو طلقه وسافر برا يشتغل بعد ماحاول مع هبه ان هو يرجع ليها عشان بنتو بس هي مرضيتش ولما فقد الامل سافر بره عشان يشتغل وبيصرف عليهم وبينزل كل سنة عشان يشوف بنته ام خديجه عندها43سنه قلبها طيب وبتعشق بنتها وبشرتها قمحاويه وعيونها عسلي خديجه بنت عندها 23سنه في كليه علوم وبشرتها زي مامتها قمحاويه وعيونها عسلي فاتح وتسحرك لما تبصلها بتحب الهزار بتزعل الي يضايقها ويجي عليها مالهاش صحاب غير واحده بس اسمها منه وهنعرفها في الاحداث الجايه نرجع تاني
قامت خديجه وفطرت وبتكلم مامتها بتقولها بقولك ايه يامامتي ياحبيبتي ياقمريااا انتى
هبه: اه اخرت المحن ده مصيبه انا عارفه
ردة خديجه: احم احم ايه الكسفه دي
ردة هبه: علي اساس اني مش عرفاكي
خديجه: طب بصي بقا كده من الاخر الكليه عامله رحله للغردقه اسبوع وبصراحه محتاجه اروح عشان اغير جو وكلمت بعياط مصطنع عشان انا مخنوقه اوى اوى اهئ اهئ اهئ وراحت مسحت الدمعه الوهميه وقالت طبعا انتي عاوزه مصلحتي صح وهتوافقي اطلع
هبه: اممممم واطلعك بتاع اي ده انتي مبعرفش استفيد منك بحاجه خالص
قالت خديجه في سرها: اه دي شكلها هتطلع عليا القديم والجديد وفاقت من تفكيرها وهي بتقول عشان خاطر بنتك حبيبتك سبني اطلع وفضلو لغايت كده لغايت لما نزلت
نروح مكان تاني
في شقه لا يقال عليها الي في منتهى الجمال
يصحا بطلنا علي صوت عالي كالعاده ويقوم بعصيبه ويطلع في الريسبشن هو كل يوم هصحا علي خناتقكو دي هو حرام تسكتو عشان انام شويه
ردة الام وقالت: ماهو اخوك واختك يحترمو نفسهم انا مش هتنخانق ولا صوتي هيعلا بس ازاي ودي تجي بردو ده انا هموت علي ايدهم
رد يحيي: تقومي كل يوم تمسكي ليهم المقشه وتكسريها علي دماغهم انتي كده يعني بتكوني ارتحتي
ردة سماح وقالت:يعني اسكت واتجلط
رد عليها احمد وقال: بعد الشر عنك ياقمر ياغزال انتاا ياغزال وراح غمزلها فجاءه لقا الشبشب طاير علي وشو
ضحكت هنا وقالت: ادي اخرة السكه الشمال والمعاكسه بتاعتك وضحكت تاني
رد يحيي: عليه العوض ومنو العوض يارب في العيله دي
ردة امو وقالت: لا انا تعبت منكو لما يجيلي ابوكو
واستوووووووب لغايت هنا
سماح ام جميله جدا بتحب عيالها متجوزه عن حب وجوزها محمد مسافر بردو ويرجع كل سته شهور وهما عندهم تلت عيال وهي عندها 50سنه وجوزها عندو 54سنه وهي بيضه وعيونها ملون واخد جمالها عيالها كلهم
يحيي شاب طويل وبشرتو بيضه وشعرو ملون وعيونو لونها رصاصي غامق وهو متخرج ودلوقتي دكتور في الجامعه وهو الي بيدرس لخديجه عندو 26سنه خاطب وبيحب خطيبتو بس هي مش بتحبو وتمثل عليه بحبها عشان فلوسو وهنتعرف عليها بعدين بردو في الاحداث
احمد متخرج من كليه هندسه عندو25سنه عندو مكتب حلمو يبقا رجل اعمال و يفتح شركة ويكبرها بمجهدو وهي شبه اخوه جدا ونفس الموصفات بس الفرق ان احمد بيعشق الهزار ومش بيحب شغل الجد غير وهو في شغلو وبيحب البنات بس لغايت دلوقتي محبش حد بجد
هنا دلوعة البيت بتحب اخواتها اوي عندها 20سنه في تانيه كليه تجاره انجلش ومحجبه وبتحب الهزار مش بتحب النكد
وكده نكون عرفنا العائله كلها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى