روايات

رواية حب وانتقام صقر الفصل الخامس 5 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الفصل الخامس 5 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الجزء الخامس

رواية حب وانتقام صقر البارت الخامس

رواية حب وانتقام صقر
رواية حب وانتقام صقر

رواية حب وانتقام صقر الحلقة الخامسة

في المشفى عند زياد
الدكتور يوجه كلامه للمرضه الذى معه
لو سمحتي روحي تابعي الحاله ال في غرفه….
الممرضه
.حاضر يا دكتور ذهبت الممرضه إلي الغرفه وفتحت الستائر ببطئ حراسًا علي هدوء الغرفه من أجل المريض فذهبت إليه بحرس شديد لتقيس ضغط دمه وهي بتقوم بعملها استقيظ زياد ليتثاؤب واضعًا يده علي فمه
الممرضه بابتسامة مشرقة.صباح الخير يا استاذ زياد
زياد اخد باله لها فنظر بجانبه واول ما اعيونه جات عليها بدأ قلبه بالخفقان الشديد واستغرب لم هذا يحدث معه وتحدث قائلاً بخبث.يا صباح البسبوسه بالقشطه
الممرضه تحدثت بجديه.حضرتك ضغطك عالي اوى و…… قاطعها زياد بهيام وصوت شبهآ ما عالي وال يشوف الحلويات ده ضغطه مايعلاش ازاى يعنى
الممرضه بغضب ملحوظ.نعم يا استاذ بتقول اي
زياد وقد آفاق وتحدث بتلعثم : هاااا اق اقصد يعني مع العلاج هخف أن شاء الله
الممرضه بقرف : أن شاء الله عن اذنك وبمسافه ليست طويلة قائله بعصبية بلاوى بتتحدف علينا علي أول الصبح الطف بنا يارب وكملت طريقها
زياد ضحك بخبث : أعتقد انا رأىي اتغير في جو المستشفيات وشكلها القعده هنا هتبقي عنب انا اكلم صقر واقوله تعال خذني بعض خمس ست سنين كده حلوين اوى هكون عرفت اظبط الدنيا
&&&&&&&&______&&&&&&&&

 

 

آسيا وصلت بيتها بعض تعب ومعاناة شديده وغير المعاكسات ليها في الشارع والمواصلات
دلفت الي غرفتها هي وشقيقاتهيه مباشرة وارتمت علي السرير بألم قائله : ااااااااااه انا من كتر مانا تعبانه مش عارفه الكلمه ده طالعه لايه بالظبط وجع نفسي ولا وجع جسمي وتنهدت بحزن وتعب يله ربنا كبير ومش بينسي حد يمهل ولا يهمل وذهبت في سبات نوم عميق
بعض وقت ليس طويل ال بربع ساعة دلفت الحربايه عطيات الي الغرفه واشعلت النور :
قومي يختي قامت قائمتك يا بعيده انا ناقصه لدلع البنات ده والمحن بتاعكم قومي وشدت الغطاء من فوق اسيا فتحت عينيها بثقل وتعب
قومي يا بت هو انا نقصاكي مش الخادمه الفلبينيه ال جابها ليكم ابوكي قومي يا بت
أتيت روما مسرعه من المطبخ علي صوت صريخ عطيات مع اسيا
روما بقلق : في اي يا مرات ابويا مالك متعصبه كده ليه
عطيات بردح : هكون متعصبه ليه يعني اختك السنيورة يختي نايمه والشقه مش نضيفه مين هينضفها خلصوني يلا منك ليها
روما بهدوء : انا هعمل الشغل عن اختي النهارده
عطيات : لا هي ال تقوم وتعملها متكسحتش حضرتها وبطلو رط كتير واخلصوا
فكل هذا الحديث لم تنطق اسيا ولوبكلمه من شدت تعبها فاهي متعبه حقا لا ليس متعبه هي مهلكه نفسياً وجسديا
بعض ما ذهبت عطيات الي الخارج قامت اسيا من علي السرير قائله : لشقيقتها انا هعمل كل ال اقدر عليه
روما باعتراض : لا انتي مش هتقومي من مكانك انا ال هعمل كل حاجه وملكيش دعوه بكلام عطيات
آسيا بعد وتعب : انا قولت هشتغل يعني هشتغل وخلاص الموضوع منتهي وبعدين انتي معاكي مذاكرة يلي روحي ذاكرى
& ذهبت آسيا ال الصالون وبدات تنظيف فيه شعرت بدوران بسيط فتجاهلت هذه الشعور وكملت ما كانت تقوم بيه
&&&&&&&&&_______&&&&&&&&
في محافظة سوهاج من صعيد مصر
في بيت شبها ما بسيط
احمد يتحدث بقلق قائلا :
انا قلقان قووووى ياما علي اسيا وأخواتها وكمان مش عارف ليهم أيتها رقم ولا عارف اوصلهم كيف بس
الام نسيمه :
والله ما عارفه يا ولدى وانا كومان خايفه عليهم قوى ومش عارفه مرت ابوهم الحربايه عامله ايهه معاهم من ساعه ما ابوهم اتجوز الحربايه ده وهج من البلد وانا علطول قلبي بينهش فيا عليهم

 

 

احمد :
انا لازم أسافر مصر وادور علي البنات هناك حتي لو هلف عليهم مصر كلايتها
نسيمه بفراغ صبر وتنهيده كلها تعب :
يا ولدى هتروح فين بس ودور عليهم فين في البلاد الواسعه ده استهدا بالله يا ولدى وصلي على النبي
احمد باصرار :
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد بس برضه ياما انا لازم اجمعهم واطمئن عليهم بنفسي واشوف مرت ابوهم وابوهم عاملين اي معاهم ولواني حاسس انه في مشاكل كتير حوصله معاهم
نسيمه بتعب من كثرة الجدال مع ولدها
: ال في الخير ربنا يقدمه يا ولدى
نسيمه بدعاء لبنات ولدها
: ربنا يحميكم ويحفظكم ويريح قلبكم يا اسيا انتي وايمي وروما اللهم امين يارب العالمين انا اقوم واصلي الضهر وادعيلهم انه ربنا يسترها معاهم
&&&&&&&&__________&&&&&&&&
في قصر الحديدى
في مكتب صقر جالس خلف مكتبه بشرود وتوهان يقطع شروده رنه موبايله ينظر إلي شاشه الموبايل وتلقائيًا يتعصب وبشده ممسكًا الموبايل وحاول يهدى من نفسه مسح علي شعره بيده ثم قام بالرد
صقر بصرامه : ايوا يا جو اي في
جو : التسليم الاسبوع الجاى بيقولك الزعيم يا صقر

 

 

صقر بعصبيه وكانه قنبله انفجرت :
انت اتجننت يا جو نسيت نفسك ولا اي انا صقر بيه ال ممكن وفي لحظه امحيك من علي وش الارض متنساش نفسك يلا علشان متندمش بعضينا
جو بخوف من طريقه صقر معه :
انا اسف يا صقر باشا حقك عليا
صقر : كنت بتقولي امتي التسليم
جو : الاسبوع الجاي وبيقولك الزعيم خلي بالك
صقر بتكبر : مش صقر الحديدى ال ياخد تعليمات من حد وينفذها ثم أغلق الهاتف مباشره
وتنهد بضيق الواحد طالما اصتبح علي وشكم هيبقي ازاى كويس ويركز في شغله ثم اخد مفاتيح السيارة وجاءكت البدله وخرج من القصر باكمله وركب سيارته واندفع بسرعه كبيره الي مخازنه
&&&&&&&&__________&&&&&&&
عند بيت اسيا بعض ما خلصت تنضيف
اسيا بتعب وجسلت علي سرير في غرفتها : اه مش قادره حاسه ضهرى اتقطم نصين ورجليا اتورمو مش قادره اقف عليهم يااااااارب قويني علي انا فيه وانصرني علي من يعاديني يارب العالمين⁦ فجاه سمعت صوت حد بيخبط علي الباب بازعاج فعرفت هذا الخبيط لمن يكون فابتسمت بحب متنسيه تعبها كله وذهبت ناحيه الباب وفتحت ظهرت ايمي وعلي وجهها
فانحنت اسيا عليها وحملتها بين ذراعيها وقبلتها علي وجنتيها الصغار.. ملونين لازم مثل الفاكهة الطازجة كالفرولة
حبيبي يا ناس ماله زعلان ومكشر كده ليه
ايمي بعصبية طفوليه :
الولا ال ااثمه اياد مث ثيبني ف حالي خيص (الولا ال اسمه اياد مش سيبني في حالي خالص)
اسيا بانتباه : ليه يا حبيبتي ماله بيكي

 

 

ايمي بزعل : مث عالفه تل ما يسفني واتفه مع زميلي في الكلاس بتلم معاه يجي يتخانق معايا ويتولي مث تتلمي مع اي ولد غيرى انا وبث ( مش عارفه كل ما يشوفني واقفه مع زميلي في الكلاس بتكلم معاه يجي يتخانق معايا ويقولي مش تتكلمي مع اي ولد غيرى انا وبس)
اسيا بضحك علي كلام هذه الشقية المشاغبة :
والله انا ما عارفه انتوا بتجيبو منين الكلام ده انا كواحده داخله علي العشرين معرفش اقول الكلمتين ال قالهم اياد زميلك ليكي
ايمي : وتلي تمان اني انا ملاتو وهيتزوزني ( وقلي كمان اني انا مراته وهيتجوزني )
اسيا بصدمه : هاااااااا متاكده انه هو قلك كده يا نهار مالوش الوان لا لازم انا اشوف الموضوع ده مع سي اياد مينفعش اسكت مش كده
ايمي بفرحه : اه وتمان اضلابيه علثان هو مث مؤدب (اه وكمان اضرابيه علشان هو مش مؤدب)
اسيا بضحك علي الاطفال ومشاكستهم مع بعضهم
انا مكسوفه اقول عليكم انتوا اطفال ونبي انا ال طفله مش انتوا
فات اتصال لاسيا ردت
ايوا يا بنتي اي في
امل : ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
اسيا : حالا جاية

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب وانتقام صقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!