روايات

رواية حتى وإن لم تكن لي الفصل السادس 6 بقلم تقى الغندور

رواية حتى وإن لم تكن لي الفصل السادس 6 بقلم تقى الغندور

رواية حتى وإن لم تكن لي الجزء السادس

رواية حتى وإن لم تكن لي البارت السادس

رواية حتى وإن لم تكن لي
رواية حتى وإن لم تكن لي

رواية حتى وإن لم تكن لي الحلقة السادسة

نعمممم
بتوتر :أأأقصد يعني حاليا مفيش اهم منك
بحزن:اممم طب وسع كده وملكش دعوه بيا فاهمانتا مجرد ابن خالتي وبسس سااامع
ملامحو اتغيرت وبان عليها الزعل بس مبينش:مش بمزاجك يحلوه وبغمزه علفكره زي القمرر العروسه هتغير منك
بخجل واستغراب لتحوله المفاجأ:أأطبعااا لازم تغير هوا انا اي حد ولا اي وسع كده هنتاخر يلا يجماعه
*اي الثقه اللي بتكلم بيها دي ولا كأن رايحه اخطب لحبيبي!!!!!

وصلنا لشقتها واهلها بصراحه قمه فالزوق الله اكبر يعني الواد اتاخد مني خلاص
:اومال فين عروستنا بقا متشوقين نشوفها

ملامحهم اتغيرت اعتقد استغربو انا اواي بالقوه ده نياهااا هما ميعرفوش نا محضرالهم اي ولا اي هعععع هفاجئكو

طلعت كانت لابسه فستان بينك بسيط وميكب هادي وجميل وهيا جميله..جميله!!!هتاخدو مني بجد!!انا انا مكنتش بحلم!!! لا مش هقدر يجماعه مش هقدر

خالتو وهيا بتبصلي بخبث حسيتو..:ماشاء الله زي القمر اي الرقققه والجمال دهه يولاه ربنا يحميكي …تعالي …تعالي يحبيبتي اقعدي جمبي..
*وشها احمر!!!!يالهوي بتتكسف يمصيبتك يويتين يمصيبتك…

 

 

 

ابو العروسه:طب يجماعه نسيبهم مع بعض شويه اتفضلو فالتراث…
كلهم قامو وانا لسه فصدمتي هيضيع مني …دا دا بيروح انا كنت بهزرر انا كنت ناويه ابوظه بس هيا زمبها اي…هيا فعلا قمر دانا حبتها هوا مش هيحبها؟….ااااه
:وتيين وتييين يبنتي روحتي فين
:ها ان انا هنا اهو في حاجه…
كريم :احم اه هما كلهم قامو مش هتقومي؟..
برفعة حاجب وغيظ:ونتا عاوزني اقوم لي انشاء اللهّ؟
البت المسهوكه بدلع عصبني:لا يحبيبتي هوا ميقصدش حاجه ونتي منوراه..

*ونا اللي كنت هحبك..

بسماجه:شوفت ده حتي هيا طلعت بتفهم عنك…
بغيظ:وتييييين…
ببرود:نعم
اووووف..أاا
:خلاص يكريم يحبيبي سيبها
اتنفضت من مكاني :حا اي يختي يشيخه حبتك عقربه تجيب اجلك ….
بصدمه:ايدااا اي الطريقه البيئه ده بتتكلمي كدا لي يبتاعه انتي
كريم بحده ليها:مين ده اللي أاا
:بااااااااااس سيبلي الطلعه ده يكيمو …
-:بقا انا طريقتي بيئه وسوفاج وبتاعه!!!!!
:بس انا مقولتش سوفاج
:لا منا تخيلتها تعالي يحلوه…

ااااه ااااااه ااااااه الحقووووني يبنت العضاضه اااااه ….
:بقا انا سوفاج وبيئه يبنت للمعفنين تعالي هنا انا اصلا مش طايقاكي…
كريم وهوا بيشدني وبيضحك:يبنتي حرااام عليكي سيبيها هتموت ف ايديك…
:ولووو ولوووووهموتتتها بنت القرعه ده سيبنييي سيبني يكرييييم…

 

 

 

:يالهوي بنتي مالك يضنايا اي اللي عمل فيكي كده
*امها يجماعه

:انتي ازاي تتجرأي وتمدي ايدك علي بنتي يبنت انتي ولسه بيرفع ايدو عشان يضربني هووووب لقيت ضهر كريم ليا وعينو بتطلع نااار وايدو ماسك ايد ابوها واتكلم وهوا بيجز علي سنانو:لولا انك اكبر مني كنت دفعتك تمن الرفعه ده نفض ايدو جامد وقال:بنتك اللي مش متربيه يباشا جايين نتهزق فبيتكو كرامة نفر من عيلتي بكرامتي ونا مقبلش باي تجاوزات…
ومن غير مع السلامه يلا يوتيني*ياء الملكيه اللي ضافها لاسمي والكلام اللي قالو حتي ونا غلطانه دا زود حبي ليه معقول كل ده عشان بنت خالتو بس ..؟
:وتييين يلا
:ااه يلا …وبغمزه للبت سلام يا …ياعروسه..
نزلنا كان باين عليه متعصب جداا وصلنا ومشي علطول من غير ميتكلم..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~♡
كنت قاعده عالكورنيش ..قعد جمبي ..مبصتلوش بس شميت ريحتو ريحتو اللي اقدر اميزها من وسط الف ..كيف لا اميزه وهوا معذب فؤادي..؟
جاي لي..؟
:زعلانه ني جيت
:انا اسفه مكن..
:شششششش مش هاممني…
بصيتلو لقيتو باصص للنيل بشرود..
:كريم بصلي..
بصلي..
..بحزن وعذاب داخلي :بتحبها..؟
بصلي بقوه..:بحبك..
:ايوا بردو بتحبها يعني ولا ولااا .ااااا
اي قوولت اي…؟
بضحك :ب ح ب ك يامجنونه
:يالهوي دا قالها تاني اقرصني يكريم انجززز
:هههه يبنت المجانين واقعه واقعه…
بصيتلو والدموع فعيني وفرحتي مش سايعاني…
:بتحبني بجد ولا شفقه؟
بحبك من ونتي طفله عندك ٦سنين ربيتك وكبرتي وكبر حبي ليكي كل ضحكه كنتي بتضحكيها كانت بتخطف قلبي كل يوم عن اللي قبلو باباكي توفي ونتي عندك سنتين لما قولتي بابا قولتيهالي …قولتيهالي انا يوتيين…من ساعتها ونا شايفك بنتي وكبرتي وبقيتي حبيبتي وكبرتي اكتر وبقيتي بنتي وصحبتي وحبيبتي وكل ما ليا….

 

 

بدموع من كلامو..:اوماال لي..لي كن كنت رايح تت تتجوزها …
هيا احلي مني؟
:عمر ما عيني شافت احلي منك وياااستي ولا كنت رايح اتجوز ولا حاجه ده كدبه كدبناها كلنا عليكي مامتك كانت عاوزاكي ترجعي زي زمان…
:طب وانتا…؟
:انا اي…
:عاوزني ارجع زي زمان..؟
قرب مني ومسك ايدي اناحبيتك كدا وعاوزك كدا مش هتتغيري عشان حد عاجبك نفسك كدا براحتك انا بحبك فكل حالاتك…
حضنتو واتعلقت بيه زي طفله تايهه من اهلها :بحبك ي اغلي ما عندي
بابتسامهةحنونه:بحبك يا كل ما ليااا…
:توعدني تفضل جمبي؟
طول العمر جمبك..
:مش هتمل مني ..
:مقدرش هفضل احبك طول عمري…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~♡

بعد مرور خمس سنين…
بقووووولك طلقنييي يكريممم طلقنييي
:بس يحبيبتي اهدي عشان اللي فبطنك ده هرمونات انا عارف …
:قربت منو بعصبيه…مهو مش هتبقا انتا وعيالك عليا…

 

 

عااااااااااا….
قرب منها وغمزلها:تشرف بس حبيبت ابوها وانا هكملهم خمسه…
ضحكت بخجل:مجنوون اعمل فيك اي…
قرب منها حبيني…
ضمت حاجبيها بضيق مصطنع وشاورت علي بطنها المنتفخه :اكتر من كدااا
قرب اكتررر :اها اكتررر
بتخدير :كريم
قرب :قلبو
:بولد….
متحاوليش مش هسيبك…
كريم بولد بجددد..
ااااااااااااااااااااااااااااه….
مش قادره الحقني بوووووووولد يكريييييم…
:هوا يوم نحس وجوازه نحس وحاجه كده فمنتهي ال…
بصتلو بعصبيه …
احممم فمنتهي الجمااال …
:انجززز يروحمك بووووولد…
:نهار ابوكي اسود لما تقوميلي بس هنفخك…
:دنا هطلع عينك خلصنااااااااي ….
……..
*بعد مرور 6ساعات فالمستشفي ….
:هاتي حبيبة ابوها ده هاتيها …..
يروح قلب ابوكي انتي ..
بابتسامه حنونه لزوجها وحبيبها ….
بحبك يكريم…
قرب منها وضمها هيا والطفله وبصلها بحب ..:بحبك وهفضل احبك طول عمري يام هنا..
باستغراب هنا..؟اشمعنا هنا…
:عشان انتي وش السعد والهنا عليا من يوم مجيتي حياتي وهيا منوره بيكي ودلوقتي بقيتي انتي وبنتك فحياتي….
بتعملووو ايييييييي
:يالهوي دانا نسيتك خااالص
:بابا نسيت ابنك يالهوي…
كريم :هههه امك تنسيني بلد…
يزن :هات يبابا اختي اشيلها شويه…
كريم :يلا يولا من هنا عاوز تموتلي البت…
وتين بضحكه وابتسامه حنونه:ربنا يديمكو ليا….

 

 

 

لنخرج من عندهم وننظر لهم من النافذه ثم ننقل نظرنا الي الازهار الملونه والاشجار التي تحيط بالمكان…

للنتقل بنظرنا الي السماء الواسعه الصافيه التي تعلن عن بدأ يوم جديد مليئ بالامل والحب …

*حتي وان لم تكن لي …♡
تمت بحمد الله…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حتى وإن لم تكن لي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!