روايات

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الجزء الرابع

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني البارت الرابع

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الحلقة الرابعة

وضح المتصل وقال
نعم لكن لم جيه ممدوح عشان يعرف مكان الورق فين، وبلغنى بهاء وقتها كان لازم انت الا تتصرف عشان كنت تحت ايد ممدوح، وكان مسيطر عليك ونجح يكرهك فى امك؛ وطبعا عشان انت عارف ماضي امك صدقت على طول، انها ممكن تبيع نفسها
وحبيت تفكرها بمضيها وتكسرها زى ما حرمتك من أسماء، فطلبت منى اشوفلك واحده في بيت مشبوه
شعر فهد اقد ايه كان مغمى عينه وقد ايه ضياع سنين فى الوهم وتذكر ملك وقال:
انا لازم انقذها فورا اكيد يحاول يعرفوا منها مكان الورق
‏فى الوقت ده بالفعل اتصلت اسماء ب الرجال وطلبت منهم ينقلو نورسان من المكان ويتركوا ملك
بلغوا الكلام للممدوح ابتسم ووافق
اقتربوا الشباب ياخدو نورسان
صرخت ملك وقالت
رايحين فين سيبوا نورسان

 

اغموا عينها واخدوا نورسان وهى تصرخ سيبوها والله لتدفعوا التمن
اقترب ممدوح منها وقال:
انتى فاكرة احنا خطفنا نورسان عشان نجبر فهد يتجوز من اسماء.
ركزت ملك من الصوت وتذكرت انها سمعته قبل كده وسالته:
انت مين وعايز ايه انا فاكرة سمعت الصوت
ابتسم ممدوح وقال:
انتى ذكي اوى فعلا انا نفس الشخص ونفس الموضوع فين الورق الا ابوكى اده ليكي
ضحكت ملك بسخرية:
هو انت مش بتهزق بجد انا تعبتلك سلف انت ليه مش عايز تصدق اني معرفش حاجه عن الا انت بتقول عليه ومش متذكرها اصلا
بدا يفكرها ممدوح وقال:
انتى فاكرة انى هصدقك وهصدق تمثيلك انتى اكيد منتظر الوقت المناسب وتديه ل فهد لكن انا مش هسيبك لليوم ده
ابتسمت ملك وسالت:
هتعمل ايه هتقتلنى اقتلنى لان قولت الحقيقه وانت اكيد اتاكد لم اشتريت البيت والمكتب بتاع بابا ب ابسخ الثمن انت دمرت حياتى ولعبت لعبة مع مرات عمى وحظى الهباب جيت تدمر حياة فهد كمان لكن مش اسمح ليكم اقتلنى مش هتعرف حاجه
❈-❈-❈

 

فى نفس الوقت كانت اسماء مأجارة رجال يحملون الملوتوف لكي يظهر أنه حريق بسبب الشغب وليس بسببها، وبالفعل بدوا يرمون الملوتوف علي المكان
انصدم ممدوح لم شاف النار بيترمى واستغبي اسماء
الغبية ده كانت تصبر ايه خالها تتسرع كنت عايز اوصل للورقى
وصرخ فى الرجال
الكل يخرج حالا قبل ما المكان يولع
واقترب من ملك وقال
مش بتقول مش فارق معاكي الموت هتموتى محروقة وانا متاكده انك وقتها كنت طفلي وكنت متابعك يعني الورق مش وقع في ايد حد
اتكلمت بسخرية
الحمدلله انك فهمت حضرتك من زمان وانا بقولك انهم كانوا فى شنطة بتاعت خروج ولم الانفجار حصل ووقعت من السيارة ضاعت منى
سالها ممدوح
فين المكان بالتحديد
هزت رأسها ملك
ايش عارفنى كان طريق زراعي
سالها ممدوح

 

طيب مين كان معاكى وقتها
نفخت ملك وقالت
قلت الف مرة الظابط الطويل ابن الرجل الا كان مع بابا ومش عارفه اسمه كل الا فاكره قال اسمه عز او عزيز مش متذكرة
ابتسم ممدوح
تمام كده انا افك ايدك ورجلك واسيبك وورينا هتعرف تهرب ازى من وسط النار
سلام يا حلوة
بالفعل فك ايديها ورجلها وساب ربطة العين
❈-❈-❈
فكت ملك الربطة من عيونها كان المكان اصبح ملي بالدخان
استمرت تبحث عن مخرج لكي تستطيع الخروج والبحث عن اخت فهد نورسان بعد أن أخذوها من المكان، وعندما رأت الباب واتجهت نحوه
بدأت النيران تظهر في كل مكان وهي تحاول أن تصرخ وتطلب المساعدة، ولكن لم تستطع من كثره الدخان، واستمر الدخان والنار ويحيطون بها وهي لم تجد منفذ الى الخروج، بعد تم اغلق الباب ام عينها بعد ان وقع خشب كان موجود بجوار الباب،
عادت ملك إلى نفس المكان الذي كانت مربوطة فيه، لأنها تذكرت انها رأت بطانيه موجوده في المكان وكانت تتفادي الحريق بيدها علي قدر ما تستطيع حتي وصلت إلي المكان وبالفعل رأت البطانيه ولفت البطانيه علي جسمها كله وحاولت ترجع لكن كان الطريق انسد بالنار

 

فرأت ممر خلفي يوجد فيه دولاب من الاستنليس فقالت بينها وبين نفسها:
أنا لازم دلوقتي احمي نفسي علي قد ما اقدر أنا هاستخبي جوى الدولاب ده عشان لو حصل اي انفجر أو الحريق او استمر في الانتشار يحصلش لي أضرار كثيره ووعد لم اخرج ل هسلم الورق ده لفهد عشان هو ظابط واكيد الورق ده خطير هقوله على مكانه يارب انقذنى بس عشان ابلغ عن الشخص اللي كان السبب فى موت امى وابي، ودمر حياتى
دخلت داخل الدولاب وجلست داخل الدولاب وهي تحتضن البطانيه و جعلت لنفسها منفذ بسيط مفتوح ليدخل الهواء الذي نصفه دخان
❈-❈-❈
ف
ي نفس الوقت جاء فهد بعد أن تم تحديد المكان و أنصدم عندما شهد المكان يحترق، استمر بكل قوته واستطاع يفتح الباب ود خل فى وسط
ا
لنيران لكي يبحث عن ملك، وينقذها واستمر يبحث عنها في المستودع الكبير. وينادى عليها
ملك ملك

 

سمعت صوته ملك وكانت سعيدة وقالت:
فهد انا هنا يا فهد انت عرفت توصل ليا الحمدلله اخدو اختك منى ومش عارفه ودويه فين
استطاع فهد أن يتخطى النيران ودخل المخزن واستمر يبحث عن مصدر صوتها وهو يعتابها:
انتي فين بالظبط وليه جيت هنا يا مجنونه فاكره نفسك محقق شرطه ليه مش بلغتنى
كشرت ملك وهى داخل الدولاب وقالت:
خير تعمل شر تلاقي انا الغلطان فعلا، انى جيت انقذلك اختك من عصابة ليلي
اتنهدت فهد وهو يبحث عنها في وسط النار ويتلاش الاشياء اللي بتقع وقال
يا حبيبتي نفسي تفكري في نفسك وبس هى استغلتك عشان تجيبك هنا عشان تقتلك كان لازم تعرفينى قبل ما تخطوا اي خطوة قولى ليا.
بدات تكح ملك من الدخان الا بيدخل الرئية ويسنفز الاكسجين مع الحديث واكملت
مكنش في وقت وقتها بس بعتلك رساله وقولت ليك اني سمعت ليلي بتخطط مع واحد اسمه ممدوح عشان يجبروك تتجوز من اسماء وتتنزلي عن قضية
اتنهدت فهد وقالها
ياقلبي كنتي بعت الرساله واستخبيت منهم مش تتفق معها عشان توصلك عنده برجلك هو كان مستهدفك انتى ودلوقتى عرضي
نفسك للموت المهم اهدى شوي عشان مش يخلص الاكسجين اللي في جسمك بس اوصف لي انتى فين
كانت لا تسطيع التنفس ملك وبدا صوتها يخرج بصعوبة يخرج منها الحديث

 

اخر المخزن هتلاقي ممر جانبي
رفع صوته فهد وقال
مش سمعك يا ملك روحتى فين ردى على يا حبيبتي انتى عارفه انى بحبك اوى
ابتسمت ملك وهى تتنفس بصعوبة
انا كمان كان في حجات جوى مش فاهمه هى ايه لكن بفرح لم بشفوك اقدمى بحب اتكلم معاك واضحك معاك ولم احسي انك مضيق احب ارخم عليك انت عارف.
ابتسم فهد وقال
عارف يا قلبي اتكلمي عشان اعرف اوصلك لكن براحه عشان بحس انك بلع ردايو
غضبت ملك منه وقالت:
مش هتكلم معاك سبنى وارجع عند اسماء بتاعتك، انا كده كده كنت ميتى، وتارهم معايا من زمان لكن انا وعد بابا انى مش هسلم الورق الا ل الظابط عز الدين لم ربنا انقذني من حادثة العربيه مع بابا وماما
وقتها وصانى مش اديهم ل اي حد، الوصية كانت اكبر منى ياريت كنت موت معهم وارتاحت من كل المشاكل دى
اتنهدت فهد وهو ياخذ نفسه ويقولها
اوعى تقولي كده يا ملك بعد الشر يا حبيبتي
سامعنى
هزت رأسها ملك وهى تتنفس بصعوبة
تحدث مرة أخرى

 

انا عارف انك مش عارفة تتكلمي من الدخان لكن عشان خاطري إضغط على نفسك عشان انا متابع مصدر صوتك يا ملاك روحى
بدات تتنفسي بصعوبة وقالت:
سامعكى قول اشجنى يا عندليب
ضحك فهد وهو يكح وقال:
حتى فى وسط النار بتهزري ماشي لم القيك بس
ضحكت ملك بدموع وقالت:
للاسف التلاتي تابتى والمرة دى مش هتوصلي
انقذ نفسك انت واخرج الصقف يقع
تحدث فهد وهو رفض منه تكمل وقال:
لا يا ملك مش التلاتى ده، ده الرابعه انتى عارفه يوم الحادثه بتاعت ابوكي وامك انا كنت في العربيه انا وابوي كمان كنا جينا عندكم عشان مع تحرياتى ان ولدك كان المحامي الخاص ب ولدى او تقولي السرى وووقتها كان محتفظ بورق مهم وكنا جينى ناخده منه ووقتها النااس اللي اسمهم في الورقه كانوا متابعنى وسبب الحادثه والسيارة وانفجار السيارة
شهقت ملك وقالت
مش معقول
انت الشاب اللي لم بابا طلب منى افتح الباب ووقتها قالي علي مكان الورق وقالي امانة لازم اوصله وفتحت الباب والعربية ماشي ولاقيت نفسي فى حضنك واستغربت وقتها انت ليه اختارت تعرض نفسك الخطر رغم كان ممكن تنقذ ابوك مش تنقذنى
هز فهد راسه وقال

 

مش عارف بجد عملت ليه كده
معاكي ابوى طلب منى اخرج من السيارة عشان كان عايز ينقذنى وانا وقتها كنت رفض لكن وقت ما انتى فتحت الباب انتبهت منك وخوفت عليك كنت طفلة صغيره جذبتنى انى ارمى نفسي معاكى وبالفعل بعد شويه الانفجار تم
واحنا تدحرجنى واحنا فى حضنى بعض ومتصورتيش بعد السنين دى تترمى تانى فى حضنى
بدا يتخطط فهد النار ووصل للممر
تنهد ملك وقالت
كويس انك انت الورق انا جمعتهم كلهم وكنت حطهم فى حديقة خاصة ب بابا فى القناطر كانت جديد ومحدش يعرف عنها حاجه ولم ربنا انقذنى من اعتماد روحت اخدهم ووضعتهم فى البيت الا على النيل بتاعك سامعنى يا فهد لو خرجت من هنا ارجوك اقدمهم للشرطة وبعد كده نفسها انقطع واغمى عليها
زاد الحريق في كل مكان ووصل الي كابل كهرباء فحصل انفجار شديد

-❈-❈
فى نفس الوقت جاءت سياره المطافي تطفي الحريق ولكن من شده الانفجار طيرت فهد من مكانه فا ا نصدام في دولاب هو نفس اللى كانت تختبي فيه

 

ملك فخرجت ملك من داخل الدولاب ووقعت فوق حضنه نظر لها وهى فتحت عيونه ما بين الوعى ولا وعي ونظرت له وابتسموا
ومسك ايديها ثم اغمي عليهم
بعد وقت كانت المطافي استطعت إطفاء الحريق وبعد ذلك دخلوا بحثوا عنهم ووجدوا هذا الحال وتم حملهم فتح عيونه فهد وهو بين الوعى ولا وعى ونظر على ملك الذي كانوا يحملوها من فوقه ويسحبوا يده الا مسكها وبعد ذلك اغمى عليه
حملتهم سيارة الاسعاف وخرجت بيهم
❈-❈-❈
انصدمت اسماء عندما خرج أمامها فهد وهو سائل بدماء وحريق في كل مكان في جسده
كانت تريد اسماء أن تتجه نحوه ولكنها خافت لشكوك تحوم حولها فا استمرت في المراقبه من بعيد وهي تتمني موت ملك لان وجودها السبب فى كل هذا من وجهة نظرها
خرجت ملك ووجها لم يصب فيه حريق مجرد مغمى عليه وبعض حروق فى يدها
اتصلت ليلي با اسماء وهي تصرخ
روحتي فين، الفرح دا لمين أنا قلت ليكي سيبي كل حاجه عليا
كانت اسماء تبكي ومنهارة لم تتصور ان كل هذا سوف يحدث:
أنا كنت عاوزه اخلص من ملك قبل ما يوصلها فهد ولكن وصلها ورمي نفسه في الحريق
علشان ينقذها

 

شهقت ليلي من الصدمه وسالتها:
انتى ليه بتتصرف من دماغك عملتي ايه تانى انتى مش هترتاح الا لم تجيبي اجلنا، أنا كنت ها اخلص منها بطريقتي المهم فهد اخباره ايه كويس دلوقتي
ماذلت تبكي اسماء وتشعر بالخوف على فهد:
مش عارفه والله وعاوزة اروح وراهم علي المستشفى وخايفة حد يشك فيا
سالتها ليلي
فين بنت حماتك اتاثرت من الحريق
هزت رأسها اسماء بالنفى:
نقلتها لمكان تاني متقلقيش
هزت رأسها ليلي ب راحة بعض الشي وطلبت منها ترجع
طيب ارجعى بسرعه اكيد يبلغوا امه ووقتها تكون موجوده
بالفعل كانت اسماء رجعت على البيت وبعد قليل تم الاتصال وابلغهم أن تم نقل فهد على المستشفى
بعد ما عرف فارس وبلغ هبه تبلغهم ذهبت هبه لكى تبلغهم لكن انصدمت لم سمعت حديث اسماء وامها
كانت ليلي بتلوم اسماء
انتى ليه بتبويظى شغلي ليه عملتى كده انتى عارفه لو عرف انك السبب في الحريق ها يعملوا فيكى ايه
نظرت لها اسماء وهى متوترة وقالت

 

انا كنت عاوزة امحيها من الوجود عشان من يوم ما عرفها فهد وهو عقله طار وكان قاصد يذلنى بيها خلقت حريق عشان يعتقد أنها مهملة لكن صعبت عليه فرحت أنها فقدت الذاكرة واهلها ياخدوها ظهرتى انتى فى حياتى وبدل ما تروح معكم رجعت وكمان مراته وفى اوضته وانتى السبب عشان اجبرتيه يعمل كدا لما فضلتى تشوهى سمعتها حبستها داخل الثلاجة عشان تموت متجمدة انقذها واخدها وراح اقعد معها في مكان تانى ورجعت تاني ودلوقتي أمرت بحرقها وللأسف زى القطط بسبعة ارواح محصلش ليه حاجة وهو الا ينجرح دى اتخلقت عشان تذلنى وتطلع أسوأ ما فيا
تحدثت ليلي وقالت
ما عاش الا يذلك وانا عايشه ،
انا اللى ذلتها انتى مش شوفتيها وهى بتبوس رجلي عشان تعرف مكان نورسان، كنتى سيبينى والله كنت هخليها تروح وراء الشمس كنت مخططه أنها تقتل وتدخل السجن لكن بتهورك انتى كنتى هتخسرى فهد واكيد حالته خطيرة في المستشفى وياعالم هى عاملة ايه.
تحدثت بغضب
تروح فى داهية مش فارقه معايا المهم فهد يكون بخير واكيد هو متدرب على الحاجات دي مش ظابط المهم انا عاوزة اروح اطمن عليه .
رفضت ليلي وقالت
هتقولي عرفتى من فين استنى لم أمه تبلغنا وقتها نروح
❈-❈-❈

 

تركت هبه المكان وهى حزينة متصورتش أن اختها الا كانت منتظراها من زمان تخطط للخطف وكمان القتل يارب تكون ملك بخير
ليه عملت فيها عشان ايها تكرها رغم
ملك وعدتنى أنها هتخليهم يتجوز وملهاش علاقة مع فهد وبتعتبره اخ فقط لكن اسماء نسخة تانى من امى
انا مش قد حقدهم انا وملك وانا قررت أنى أنقل ملك مستشفى تانى بعيد عنهم محدش يعرف حاجة عنها لكن مين اللى يساعدني
كانت هدير استطعت ان تهرب من وليد، ووصلت الى الفيلا عند اصدقاءها وعندما شافتها وردة وهى تردي الحجاب سالتها:
ايه اللي انتي عملتى فى نفسك ده وكنتى فين يا بنتى، لولا انك كلمتينى كنت افتكرتك اخدتى الفلوس وهربتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الفهد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى