روايات

رواية توأمي الضائع الفصل الرابع 4 بقلم منة سامح

رواية توأمي الضائع الفصل الرابع 4 بقلم منة سامح

رواية توأمي الضائع الجزء الرابع

رواية توأمي الضائع البارت الرابع

رواية توأمي الضائع
رواية توأمي الضائع

رواية توأمي الضائع الحلقة الرابعة

رحمة بقلق :مالها يادكتور هي كويسة
تميم بهدوء:متقلقيش هي كويسة بس شوية. مشاكل في الضغط
حسام :يعني هي كويسة يادكتور
تميم:اه وتقدروا تدخلولها بس ابعدو عنها أي توتر أو حزن
______________________________________________
لينا قاعدة سرحانة والدموع محبوسة في عنيها وهي بتفتكر كلام كيلا
“فلاش باك ”
كيلا:اختك رمتك يالينا كنتي صغيرة سابتك هي وباباكي في الشارع ومشيت وانتي ساعتها عملتي حادثة وفقدتي الذاكرة ونا لقيتك أما كنتي في الستشفي وخدتك

 

 

لينا بعدم تصديق ودموع:مستحيل ا انا افتكرت حاجة لين قالتلي انها بتحبني ا ازاي ترميني في الشارع
كيلا بصتلها بحزن بس قالت ببرود:هو ده الي حصل ودلوقتي نعيش حياتنا زي ماهي عايشة حياتها مش كدة
بااك”
*تسمحيلي اقعد معك شوي
لينا بصتله ومسحت دموعها :اتفضل
اياد وهو بيقعد:انتي مصرية
لينا بصتله وابتسمت بسخرية:والله معرف مبقتش عارفة حاجة لي بتسال
اياد :اصل لقيتك بتكلمي مصري ..علي العموم انا مصري واسمي اياد
لينا ابتسمت :تشرفنا ..واكملت بتسال:بس بتكلم لبناني
اياد :بحب اتكلم بالبناني لما اكون في لبنان بس بما انك بتكلمي مصري فنتكلم مصري
لينا ابتسمت ابتسامة خفيفة ورجعت بصت للسما
اياد : من انتي اسمك اي
لينا بهدوء:لينا بس مش عارفة إذا كان صح ولا غلط هما قولولي انتي اسمك لينا ..وضحكت بسخرية
اياد بعدم فهم؛مش فاهم يعني انتي اسمك لينا
لينا بصتله بابتسامة:هتصدقني لو قولتلك مش فاهمة بردو ..وقالت وهي بتقوم: فرصة سعيدة
ايام بصلها باستغراب:انا اسعد
لينا ابتسمت ومشيت
اياد بص لاثرها :غريبة اوي
______________
لين بدموع وتعب:لييي لي تخبوا عليا حاجة زي ديييي لي سبتوا اختي ومدورتوش عليها ليييي
رحمة بحزن :يابنتي احنا كن….
لين قاطعتها بكسرة :مكنتش اتخيل منك كدة ياتيتا مكنتش اتخيل منكوا كدة بجد لي كدة ليييي عملت اي دي كانت طفلة بريئة مكنتش بتعمل حاجة أيوة مكنش حد فيكوا بيعاملها حلو كنتو بتعاملوا فرق في المعاملة كنت دائما احاول اعوضها مع اننا كنا اطفال بس انا فاكرة كل حاجة حتة فاكرة يوم ما اختفت ..وقالت بسخرية:ولا اتباعت ..محدش فكر أنه يدور عليها لييييي كدةةةةة ليييي

 

 

حسام بدموع وغضب:علشان هي كاانت السبب في موت امك عرفتي ليييي كانت السبب في موت اختييي …وأكمل بندم وحزن:أو كنا فاكرين كدة
رحمة بصتله بدموع وحزن واكملت :كانت مامتك حامل فيكوا كان الحمل غلط عليها ومع ذالك مرديتش تنزلكوا وكملت وهي بتولد ولدتك انتي الاول وجت علي اختك ..وبدأت دموعها تنزل:ما*تت امك كان صدمة علينا كلنا وبذات ابوكي كان بيحبها اوي ومن ساعتها كنا حاطين الذنب علي اختك كنا مبنحبهاش ..واكملت بندم:ب بس بعد اما ابوكي باعها ايوة محدش سال ولا عملنا حاجة ..بس بعديها باسبوع باباكي مات وخدناكي وبقيتي عايشة معانا وكل اما نشوفك نفتكر لينا لحد مفوقنا من الي احنا فيه وودورنا عليها بس كان فات الاوان وموصلناش لحاجة
لين كانت بتسمع بصدمة ودموعها بتنزل بوجع :ا ازاي و وصل الجهل بيكو للدرجاتي ازاي ازاااي جالكوا قلب تعملوا كدة ازاااااي
رحمة بندم ودموع:ندمانين والله ندم….
لين بهدوء مخيف:برة
رحمة :ب
لين بصوت عالي وجنون:برةةةةةة قولتتتت برةةةةةةةة سيبوووووني واخرجوااااا سيبوووووني في حالي واخرجوااااا
دخل تميم بخضة :في أي
لين بصتلوا وبصت لحسام ورحمة:برةةةةةةةة قولتلكوا خليهم يطلعوا برةةةة
تميم بصلهم بحدة: اتفضلوا ياجماعة برة كدة غلط
رحمة خرجت بحزن وحسام وراها
ولين انفتحت في العياط
تميم بصلها بحزن وقعد بهدوء:طب ممكن افهم لي بتعيطي
لين بصتلوا وهي بتعيط
تميم بحزن:طب اهدي اهدي لو مش عايزة تحكي خلاص المهم تهدي
لين بصتلوا بدموع ووجع:ف فرقوني عن توامي باعوها علشان تفكيرهم المتخلف فرقوني عنها من صغيري
تميم بهدوء:ازاي
لين بدموع:علشان ماما ماتت وهي تولدها افتكروا أنها ماتت بسببها كانوا بيعملوها وحش كنت بشوف الكسرة في عينيها دائما ..لحد مااختفت فجاءة ..وبدأت تعيط بكسرة:قالوا إنها تاهت وملقنهاش مكنش حد دور عليها اصلا بس انا كنت صغيرة مش فاهمة وهي بردوا اكيد مكنتش فاهمة ..اااه فرقوني عن توأمي فرقوني عن اختي بسبب تفكيرهم ياتري هي عاملة اي دلوقتي او عايشة ولا لا ااه
تميم بحزن ودموع اتجمعت في عينه فهو ازاي في ناس كدة
______________________________________________

 

 

بعد شهر
لين قاعدة في اوضتها طول الوقت مابتخطلتش بحد ورحمة وحسام كل مايحاولوا يكلموها تصدهم ويزن وريم كذالك بقت هي وتميم صحاب في الفترة دي وهو بيحاول يخرجها من الي هي في
……..
لين نازلة ووهي شايلة شنطتها
رحمة قامت بقلق:ل لين ا اي ده انتي رايحة فين يابنتي
لين بجمود:مسافرة شغل ..ومش مهم فين لأن اظن أنه مش هيفرق معاكوا
رحمة بدموع:لين ارجوكي متعمليش كدة فيا يابنتي كفاية المعاملة دي سامحيني يابنتي
لين ابتسمت بسخرية وبصت لرحمة بحزن ودموع:م مش قادرة بجد مش قادرة ابصلكوا اصلا …واكملت بهدوء:كدة احسن ليا وليكوا ..وقالت بسخرية:واهو علشان متشوفنيش واحسسكوا بالذنب ..بعد اذنكوا
رحمة قعدت علي الكرسي بحزن ودموع :متسبنيش يابنتي ارجوكي انتي الحاجة الوحيدة الي باقية من صافية ارجوكي
لين بدموع محبوسة وهي بتبص لحسام الي رأسه في الأرض بحزن:سلام ..وبدات تجر شنطتها بس وقفها صوت
*لين
ريم وهي نازلة بدموع وبتقرب منها :هتمشي هتسبيني
لين سابت الشنطة وحضنتها جامد بدموع:هتوحشيني هتوحشيني اووي انتي اختي وهتفضلي اختي لطول العمر حتي لو بعدت

 

 

ريم خرجت من حضنها:هترجعي امتي
لين حضنتها تاني بدموع :سلام ياريم سلام
وبصت ليزن الي واقف باصصلها بحزن وخدت شنطتها وخرجت وصلت لعربيتها وهي بتحط شنطتها في العربية وقفها صوت
*بحبك
لين بصت وراها وانصدمت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية توأمي الضائع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى