روايات

رواية حكايتي مع ابن عمتي الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية حكايتي مع ابن عمتي الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية حكايتي مع ابن عمتي الجزء الثاني

رواية حكايتي مع ابن عمتي البارت الثاني

حكايتي مع ابن عمتي
حكايتي مع ابن عمتي

رواية حكايتي مع ابن عمتي الحلقة الثانية

_أحمد…خرج ياسمين من حضنوه وجري عليهابخوف.
_ياسمين…. إدتلوه مايه وبدأ يرش علي وشها عشان تفوق.
_ياسمين… قربت منها… روح… روح فوقي، روح.
_الأهل اتجمعوا ونقلوها فأوضه وفوقوها، تحت إستغراب الكل.
_ياسمين… قرب منها وقعدت جمبها أنتِ كويسه يروح.
_روح… بصتلها بإبتسامه وسرحت ثانيتن أنا بخير متقلقيش.
_روح راقت جداً وكل واحد راح بيتوه
____________________♡”
_روح… دخلت أوضتها ورمت نفسها علي السرير بتعب مسكت فونها وفتحت الاكونت بتاع أحمد وبقت تقلب فيه وتدمع بحر’قه
_روح… عارف والله أنا حبيتك، حبيتك أوووي عارف بحبك من ٣ سنين، مش سهل والله ولا هين عليا إن إنساك دمعت أكتر تخيل كده بعد ما أنتِ أتجوزت وانا شايفه كل ده بعيني قلبي لسه عايزك، ولساني مبطلش يطلبك من ربنا فدعائي وصلاتي، وأكتر حاجه توجعني بجد إن حاسه إننا هيتقفل علينا باب واحد، بس شكلها كل ديه مجرد أوهام، أحلام عبيطه لو حكيت لحد هيقول إني مجنونه، هيقولي يهبله ده متجوز بس مش إيدي، رمت الفون جمبها بعصبيه وضمت نفسها بس أنا لازم أنساك يأحمد أيوه لازم أنساك لأن حبك بيوجعني أووووي.
_روح استأذنت اهلها اللي مستغربينها أووي، ونزلت تتمشي لوحدها
_ماشيه علي البحر بتدندن بوجع
“وأعرف منين وإزاي وإمتا إني هقابل واحد وأحبوه من طرف واحد،ومين بإيديه كان اختار يقابل مين…مين قالت أخر جمله بوجع السنين.
_معني كده إنك حبيتي من طرف واحد وشكلك إنجرحتي من الحب ده،لان الحب من طرف واحد متعب،بيمو’ت بالحياه
_روح…بصت للشاب اللي قال الجمله ديه ولا أكنها شايفه،وكملت ماشي وجمله الحب من طرف واحد متعب،بيمو’ت بالحياه.
___________________♡”
“عدا شهر ومفيش حاجه اتغيرت”
_روح قلبها لسه مع أحمد، ياسمين وأحمد علاقتهم ببعض حلوه جداً ومفيش مشاكل حصلت بينهم،ملك بيستها وصحابتها بتحاول علي قد ما تقدر تفوقها من اللي هي فيه بس روح تقريباً حبت نفسها وهي كده
_ياسمين…دخلت عياده للدكتوره،ابتسمت لها أول ما شافتها.
_الدكتوره بابتسامه…مبروك،جوازك يسمسمه.

 

 

 

_ياسمين…قعدت وبحزن…هو انا كده غلط،غلط إني مخبيه عليه مرضي،بس انا خايفه عليه هو أنا المفروض ابعد أطلب الطلاق طيب،دمعت اطلق وعادي يتعود دلوقتي صح،انا قلبي بيو’جعني عليه لما اتخيل شكلوه لما أمو’ت سكت ياسمين وهي بتمسح دموعها بحزن.
_الدكتوره بحزن….انا مش هضحك عليك بس حالتك خطيره ، الكانسر امتلك منك اعراضوه هتظهر عليكي وأحمد وأهلك هيعرفوا ياياسمين، أنتِ لو بقيتي حامل هتمو’تي،جسمك مش هيستحمل وجع الحمل يـٰ ياسمين، الحقيقه أن..
_ياسمين…بصتلها وطلعت تجري برا العياده دموعها مغرقه وشها،وبتجري بسرعه كبيره جداً،وصلت علي البحر وقعدت فركن بعيد عن عيون الناس،بصت للبحر ودموعها بتنزل بصمت.
_اقدر أسعدك ياياسمين.
_ياسمين…أنتِ…روح.
_روح…علفكره والله انا مش بكرهك عشان اتجوزك ده نصيبكم كل ده مكتوب أنوه هيحصل،سكت وبصتلها هو أنتِ مش بتدايقي لما اكلمك عن أحمد يعني..
_ياسمين…والله بحاول اعمل أي شئ علشان اعيش واكمل الباقي من عمري جامبوه عشان اسعده بس،المرض هياخدني منوه يا روح.
_روح…مسحتلها دموعها وخدتها فحضنها وطبطبت عليها،جي قدامه مشهد أحمد وهو حاضن ياسمين بخوف،دمعت وحضنت ياسمين أكتر،فمحاوله انها تستريح بس الاتنين موجعين عشان شخص واحد،بس بالإختلاف،هديوا الأتنين وبصوا لبعض بدموع،كل واحد مسحت دموعها وابتسموا بحزن لبعض.
_ياسمين…انا هطلق من أحمد يروح،فرصه أنك تكوني ليه ومعاه هتكون مُتاحه بالنسبه ليكي.
_روح بعصبيه…بس أحمد بيحبك وأنتِ بتحبه انتِ مجنونه
_ياسمين…عشان انا مريضه كانسر ارومي،وهمو’ت، وهو لازم يتعود انا مكنش ينفع اتجوزه اصلاً انا انانيه أوووي،انا ليه عملت كده ليييييييييه،قعدت فالارض بإنهيا’ر وفضلت تعيط كتير،روح بصتلها وقلبها وجع اوووي بسبب منظرها ده،قومتها من علي الارض وخدوه تاكسي وروح هتوصلها بيتها.
_بعد وقت وصلوا البيت وأحمد مكانش موجود،وديه حاجه خلت روح ترتاح وتدخل مع ياسمين الشقه.
_ياسمين…طلعت ورقه وقلم وكتبت فيها وصيه،جواب كده يعني،ادتها لروح.

 

 

 

_ياسمين… ديه تديها لأحمد يروح،وقت ما روحي تطلع عند ربنا الورقه ديه توصل لأحمد،دي أمانه.
_روح…بعد الشر عنك،خليه عندك أمل فربنا ياياسمين خليكي قويه كده.
_ياسمين…كانت ماسكه فونها وبتبتسم
“وحشتني يسمسمه قلبي،كلها دقايق واكون عندك،اممم اول مأدخل من باب الشقه هترمي فحضنك عسان ينسيني تعب اليوم”
_ياسمين…ابتسمت بحزن علي حاله احمد لما يعرف انها هتطلب الطلاق أصلاً بعتلوه
“مستنياك”
_روح…بابتسامه ده احمد صح.
_ياسمين…اها هو
_روح…غمضت عيونها بحزن طب انا ماشيه بقا يلا
فرصه سعيده.
_ياسمين…روح،أحمد هيكون ليكي فيوم من الأيام وأنا واثقه فكده يروح.
_روح… ابتسمت لها بحب ونزلت
__________________♡”
_قبلت أحمد علي السلم فسلمت عليه.
_روح… أنا كنت عند ياسمين خلي بالك منها الفتره ديه بالله عليك هي بتحبك جداً ، عيش يومك معها علي أنوا آخر يوم هتشوفها فيه، ابتسمت بحزن.. سلام
_أحمد بص لطيفها وابتسم بحزن… روح أنا بحبك أنتِ وحط إيده علي قلبه وده بينبض ليكي وبعشقك وإدمان ليك أنتِ ، آسف علي الوجع اللي سببتهولك بسبب جوازي بس كان لازم اتجوزها، آسف بجد طلع لياسمين وخبط ففتحت.
_ياسمين… أول ما فتحت حضنتوه جامد أوووي، ومنعت دموعها من انها تنزل.
_أحمد… أبتسم لها
_ياسمين بتمثيل الجمود… أحمد أنا عايزه أطلق لو سمحت!
_أحمد… بصلها بصدمه و….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية حكايتي مع ابن عمتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى