روايات

رواية حلم الملاك الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم رنا سعيد

رواية حلم الملاك الجزء الثاني الفصل الثلاثون 30 بقلم رنا سعيد

رواية حلم الملاك الجزء الثاني الجزء الثلاثون

رواية حلم الملاك الجزء الثاني البارت الثلاثون

رواية حلم الملاك الجزء الثاني
رواية حلم الملاك الجزء الثاني

رواية حلم الملاك الجزء الثاني الحلقة الثلاثون

زين ونزل علي ر’جله وطلع خاتم الماس:تقبلي تجو’زني يارنا
رنا بتو’تر:ز ز زي نن زين
فجاء زينب طلعت علي المسرح وجابت السك’ينه وحطتها علي ايدها:زين لو هتجوز غيري انا همو’ت نفسي
زين:مو’تي
زينب بدموع:يعني مش فر’اق معاك طب اهو
نور:لا لا زينب لا لا ماتمو’تيش نفسك لا لا
ملاك فجاء قامت من نوم ونورت النور
ملاك بخوف وبتهز فيها:نور نور قوم يلا انت في حلم
قوم
نور قام من نوم مفزوع وشه كله مليان عرق
نور بتوتر:ا ا وو عي كده ا الحق ز زينب بنتك هتموت نفسها

 

 

ملاك بخوف عليها:اهدي اهدي انت كنت في حلم فوق فوق انت في الواقع
ملاك جابت ليها مياه يشربها من علي كومدونا الاجمب السرير
ملاك:اتفضل اشرب
نور وشرب مياه
نور:كنت في حلم و’حش اوي ياملاك
ملاك:كابوس اي احكيلي
نور:حلمت ان
وبداء يحكيلها
ملاك بضحكه:اي الحلم الغريب دها
نور:انتي بتضحكي دها لوانتي بتحلمي مكاني الحلم دها كنتي هتحسي انه حقيقه والله
ملاك:تعرف ليه مع انه مروان اجوز فرح وزين اجوز زينب وهند اجوزت مالك صديق مروان وخلفت ولد اهيه وريتال اجوزت يوسف وحا’مل وقرب تولد وادم فرحوا بكرا علي كارما وانت تلاقيك لسه بتفكر عدي لما قالك عايز اطلب ايد زينب وسالت عليها وعرفت ان ابوها تامر وحسبت تامر علي الاعملوا وخليتهم يسفروا برا ورغم ذلك لسه تلاقيك بتفكر فيهم
نور: فعلا كلامك صح انا بفكر قول لي هند علي الحقيقه الاحنا مش امها وابوها الحقيقين عشان من لما حلمت الحلم
وانا خايف فعلا حد في الحقيقه حد بيكرهنا ويلعب في دماغها ويقولها كلام كدب وكده
ملاك:ماشي بكرا نقولها
نور: ماشي انا هقوم اشوف الاولاد عشان انا مش هرتاح الا لما اشوفهم
ملاك:نور عيب تلاقيهم نايمين انت تعرف الساعه كام
نور:كام
ملاك وبصت في الساعه
ملاك:الساعه واحده
نور وقام من علي سرير
نور: حتي لو الساعه ٣ هقوم برضوا اروحلهم عن اذنك
ملاك:نور
نور سيبها ومشي
في مكان اخر غرفته زين
زين اعقد علي سرير ولبسه شورت قصير لحد راكبه ومن فوق عا’ري الصد’ر وزينب لابساه قمي’ص قصير لونه اسود وبتمشط شعرها قدم المريا زين راح حضن’ها من الخلف

 

 

زين:مش كفايه بقا تمشيط شعرك بقا انتي بقالك الساعه واقفه قدم المريا وانا زهقت
زينب برقه:ياواد تعبت ازي وانت اعقد علي سر’ير مابتعملش حاجه
فجاء الباب خبط عليهم
زين بنفخ:مين الر’خم الابيخبط علينا في وقت متاخر زاي دها
زينب بضحكه دلع:اجري شوف مين
زين بضيق:ماشي
زين وراح فتح الباب
زين:نور
نور:ايوه فين زينب واجري استر نفسك بدل ماانت عمل كده
زين:زينب نايمه
نور:صاحيها عيزها
زين:بقولك نايمه ومش هصاحيها
نور:يبقا ادخل انا صاحيها
زين:تتدخل فين انت مش ملحظ الاحنا اتنين مجوزين ولا اي
نور:يبقا خلي عندك الدم وصاحيها انت
فجاء زينب طلعت عليهم ولبست بجامه
زينب:خير يابابا
نور راح حضنها
نور ومسك وشه بايدها:كنت بطمن عليكي بس
زينب ببتسامه:ماانا بخير اهو والحمدالله
نور:الحمدالله
زين بغيره:خلاص اطمنت عايزين بقا ننام يانور
نور بخبث:عايز تنام برضوا علي العموم تصباحوا علي خير
نور سيبهم ومشي
وزين وزينب داخلوا وقفلوا الباب
زين:ابوك دها مش بيجي الا في وقت غلط

 

 

زينب بضحكه:حصل
زين فجاء فضل يضحك
زينب:بتضحك علي اي
زين:فاكره لما اول مره قولتيلي بحبك فيها
زينب بضحكه:فاكرها
فلاش باك
في غرفته زينب
زين خبط علي زينب وزينب فتحت
زينب:زين
زين:ممكن ادخل اكلم معاكي كلمتين ضرورين
زينب:ايوه طبعا اتفضل
زين داخل
زينب:اتفضل اكلم
زين:بصراحه انا جاي قولك لو انتي بجد مش بتحبيني انا هخطب بنت غيرك عشان مضعيش عمري كله وانا اعقد جمبك وانتي رافضيني
زينب:بصراحه يازين انا خايفه
زين:خايفه من اي
زينب:خايفه اقولك بحبك وعايزك ونيجي نجوز واعيش قصته ماما وانا مش هقدر اتحمل يازين
زين:مش فاهم اقصدك بالكلام دها
زينب:قصدي لو انا اجوزتك وتيجي واحده من الانت تعرفهم تقولي دها جوزك خاين وانا حامل منه وساعتها نبعد انا وانت عن بعض وزاي امي وابويا كده بالظبط اها هي كانت يارا كدبه بس برضوا قدرت وبعدهم عن بعض وانا خايفه اعيش نفس الموقف دها يازين ساعتها بجد مش هقدر اتحمل يازين
زين:زينب بس انا مش زاي ابوكي انتي اول واحده داخلت حياتي انتي اها اعرف بنات بس علاقتي معاهم بحدود يازينب ليه تخلي ماضي امك وابوكي ياثر عليكي عيش حياتك يازينب اديهم امك وابوكي اهم عايشين حياتهم وعايشين قصته حب عظيم عايش حياتك حتي حياتك لو مش هكون معايا انا
فجاء زينب قاطعته وحطت ايدها علي فمه:انا بحبك انت وبس وعمري ماافكر اعيش حياتي مع غيرك يازين
زين بفرحه:يعني موافقه تجوزني
زينب ببتسامه خجل:اها
باك
زين:ماجيبي بوسه من شفا’يفك اللوز دول
زينب:زين
زين:عيون زين

 

 

في مكان اخر غرفته مروان فجاء الباب خبط عليهم وهم كانوا نايمين ومروان وفرح صحيوا علي خبطت الباب
مروان بنوم:مين
نور:افتح يامروان انا ابوك
مروان بستغرب عشان ابوها جاي في وقت زاي دها
مروان بنوم:حاضر
مروان قام فتح
نور:انت كويس
مروان بستغرب:اها كويس
نور:وفرح كويسه هي فين
مروان بستغرب اكثر:اها كويسه وهي نايمه جوه
نور:اممممم
مروان:ليه في حاجه ولا اي
نور:لا بطمن بس اجري كمل نومك يلا وانت كده هتنام علي نفسك تصباح علي خير
مروان:وانت من اهله
مروان داخل جوه ولقه فرح اعقدها علي سرير
فرح:عمي كان عايز اي
مروان:انتي صحيتي لا كان بيطمن علينا بس
فرح:امممممممم
مروان:بما انك صحيتي ماتيجي نلعب عر’وسه وعر’يس
فرح بتعب:مروان بطل عن اذنك عايزه انام
مروان:نوم اي مفيش نوم
فرح فجاء قامت تجري علي الحمام وبتستفرغ وراجعت تاني
مروان:انتي لسه بتستفرغي تاني
فجاء فرح قامت تاني وفضلت علي الحاله دي كذا مره تتدخل وتستفرغ
مروان:لا انا مش هسكت علي كده انتي حالتك كل يوم بتسوق انا بكرا هوديكي عند دكتوره
فرح بتعب:ولا دكتوره ولا حاجه بكرا باذن الله هكون كويسه
مروان:انتي كل يوم بتقولي كده وحالتك بتسوق اكتر بكرا باذن الله هخدك وهوديكي عند دكتوره
فرح:ماشي هروح بس مش بكرا انت نسي فرح كارما وادم
مروان:اها صح فكرتيني بيوم مااعترفنا بحبنا لبعض
فلاش باك
مروان ماشي وفرح خبطت فيها
مروان:يبنتي هو انتي بتمشي وخلاص
فرح:وانت برضوا بتمشي وخلاص
مروان فجاء شدها من خصرها ليها
مروان:تعرفي لوانتي مراتي كنت عملت فيكي اي
فرح:كنت عملت اي

 

 

مروان بتوهان وببص علي شفا’يفه:كنت كلت شفا’يفك ولسا’نك الطو’يل دها
فرح وبتبعد عنه بس مش عارفه:ابعد بس كده انت واحد قليل الادب
مروان ببتسامه:قلي’ل الادب معاكي انتي بس
فرح وبعدت عنه:لا انت زودتها اوي انت شكلك ا’جننت يامروان
مروان وشد’ها من خصر’ها ليها تاني وببص في عيونه:اها مجنو’ن بس بحبك انتي وبس
فرح بصدمه:بحبي
مروان:اها يافرح بحبك انا من زمان وانا بحبك بس كنت ماخبي عليك وبفضل اتخنق معاكي عشان بحبك بس خلاص لحد امتا هفضل اخبي الحب دها في قلبي جاء الوقت بقا وقولك فيها تجوزني
فرح بصدمه:ها
مروان:تجوزني
فرح وبعدت عنه ولسه هتمشي
مروان:يعني انتي مش موافقه صح
فرح فجاء راجعت ليها وحضنته
فرح بدموع وبعدت عن حضنه:انا كمان بحبك ومن زمان برضوا زايك
مروان بفرحه:يعني موافقه
فرح:طبعا موافقه
باك
مروان وفرح فضلوا يضحكوا
مروان وبيقلدها:موافقه موافقه فاكرها
فرح ضحكت:فاكرها فاكرها
في مكان اخر
نور:انت كويسين يايوسف
يوسف بستغرب:اها تمام
نور:ماشي تصباح علي خير
نور مشي وراح علي عند غرفته ادم وخبط عليها وادم فتح
ادم بستغرب:بابا
نور:انت كويس
ادم بستغرب:اها كويس اهو
نور:ماشي اي الاماصحيك لحد دلوقتي يلا نام دها انت بكرا فرحك
ادم:حاضر
نور:ماشي تصباح علي خير
نور مشي وراح عند غرفته

 

 

نور:كده اطمنت علي كله ياملاك فضل بس هند هتصل بيها
ملاك:يانور اعقل مش كده هتلاقيهم نايمين ليه بس تقلقها
نور:اممم خلاص مش هتصل تصباحي علي خير
اليوم التالي في المساء فرح وزينب وكارما في الكوافير
فرح ببتسامه:بسم الله ماشاء الله عروسه قمر ياكارما
وادم جاء واخد عروسته ومروان وزين برضوا جم واخدوا زواجتهم
الجميع:بارك لي كارما وادم
وكل واحد اخد مراته ويرقصوا علي الاستيج حول ادم وكارما وكلهم يرقصوا سلو وزين هيغني
كلهم استعدوا للرقص
وزين غني وبيرقص سلو مع زينب
عايشه حالة حب معاك واخداني وصعب انها تتكرر تاني
وبعيشها لوانت بعيد او قدامي
واخيرا الايام رضيو عليه
اخيرا جه ياحبيبي يوم ليا ارتاح من قسوة ايامي
سبني اسرح فيك شويه وانس ايام ضاعو مني
نفسي عمري يعدي بيا وانت بعنيك دول حضني
وانا جنبك شايفه منك حاجه من ريحة ابويا
حب الدنيا دي جواك ومعاك شايفه حنيه اخويا
وانت هنا معايا بدعي من جوايا
تجمعني الايام بيك ربنا يقبل دعايا
عايشه حالة حب معاك واخداني وصعب انها تتكرار تاني
وبعيشها لوانت بعيد او قدامي
نور خلص الاغنيه وراقص وسقفلهم
وبعد الفرح كل واحد اخد مراته وطلعوا غرفتهم
في غرفته كارما وادم
ادم داخل علي كارما الغرفه وبيدنادن
ادم ببتسامه:عايشه حالة حب معاك واخداني وصعب انها تتكرار تاني وبعيشها لو انت بعيد او قدامي
ادم:انتي لسه مغيرتش الفستان
كارما بخجل:مش عارفه اقعلوا عشان مش طايله سوسته من وراها
ادم:طب وريني انا هعملك السوسته
كارما بخجل:لا نادي فرح
ادم:انتي هتكسفي مني ولا اي انا جوزك يبت اومال لما ندخل في صعب هتعملي اي
كارما:ادم انا بدات اخاف منك
ادم:انا بحبك وانتي بتحبني حد يخاف من الابيحبوا
كارما:اها انا بحبك بس كلامك بيخوف ياادم

 

 

ادم:اسف
كارما:بحبك
ادم وحضن’ها:وانا اكتر تعالي بقا افكلك السو’سته
كارما ببتسامه خجل:ماشي
في مكان اخر في غرفته ملاك ونور
نور:انتي بتعيطي ليه ياملاك
ملاك بدموع:كان نفسي امي وابويا يكونوا عايشين ويشوفوا ولادي وهم عرسان كده يانور
نور:وانا برضوا امي وابويا وستي واحشوني اووي ياملاك
ملاك وبتمسح دموعه:الله يرحمهم يانور
نور ببتسامه:بقولك ماتيجي اقولك كلمه سر
ملاك بخجل:نور
نور بضحكه رجوليه:عيون نور

 

 

الخاتمة
فلاش باك
بعد ما شباب والبنات رجعوا من رحله الغردقه عدي بعديها بيومين جاء وطلب ايد زينب من ابوها في المكتب
نور:وانت بقا بتشتغل اي
عدي:بشتغل في شركه حكوميه
نور:اممممم وامك وابوك عايشين
عدي بتوتر وكذب:اها عايشين بس مسافرين
نور:اها مسافرين مسافرين فين بقا
عدي:لندن
نور:اممممم وانت بقا صديق هند مش كده
عدي:ايوه
نور:وانت عرفت بنتي زينب منين
عدي بتوتر:شوفتها مره في الحفله وفي رحله الغردقه الاكنا طلعينها
نور:تمام وانت مستعجل علي جواز ليه ماتخلص دراستك وبعد كده اجوز
عدي:انا بحب الانسه زينب وعايز اخطبها قبل ماحد غيري يخطبها
نور:بس بنتي لسه ببتعلم يعني صغير
عدي:هستنا لما تخلص تعليمها كله
نور:ماشي هديك رد خلال الاسبوع دها
عدي:ماشي متشكرين ياعمي
عدي ماشي من عنده ونور اتصال بحده يسال علي عدي ويشوف اصلوا وفصلوا اي
وجاء وقت المساء ونور رواح القصر وطلع غرفته وبيحكي لي ملاك ان عدي جاء واتقدم لي بنته زينب
فجاء اتصال جاء لي نور
نور بصدمه:تمام
المتصل:———————

 

 

نور:ماشي سلام
نور وقفل السكه معاها
ملاك:في اي
نور:عدي طلع ابن تامر عدوينا
ملاك:يانهار ابيض ابن تامر
نور:ايوه وعرفت مكانه وهروح ليها دلوقتي وهصفي حسابي القديم معها
وبالفعل نور راحلوا ومرضيش يصفوا حسابه معها لانه كان عجزا رجلها الاتنين مقطو’عين فااكتفها بس ان سفروا برا هو وابنه وزوجته
وبعد سنتين
زين اجوز زينب ومروان اجوز فرح وهند اجوزت مالك وريتال اجوزت يوسف
نور واعقد مع اسرته
نور:عن اذنكم انا طالع انام
الجميع:اممممم
نور طلع نام علي سرير وبيفكر في مواضيع كتير وفجاء جالوا موضوع تامر وابنه عدي اعقد يفكر فيها لحد مانام
ومسافه مانام حلم
بدايه الحلم ابتدات من عند مروان وابوها وهو في المكتب
في مكتب نور
مروان:نعم يابابا
نور:لوطلبت منك طلب توافق
مروان:طبعا انت طلبتك اومر يابابا
نور:ماشي طب انا بطلب منك طلب
مروان:طلبتك اومر
نور:عايزك تجوز فرح
مروان قام واقف
مروان بصوت عالي وبصدمه:اااااي فرح
دها يجماعه كده بدايات الحلم بيبدا من البارت الخامس عشر لحد الثلاثون
باك
الاسره مجمعها
مروان بفرحه:انا عايز اقولكم خبر حلو
الجميع:اي
مروان بفرحه اكبر:فرح حامل في شهر الثالث
الجميع بارك ليهم
زين ببتسامه:وانا برضوا عندي خبر حلو يفرحكم برضوا
الجميع:اي
زين:زينب حامل وفي شهر الاول
الجميع بارك ليهم

 

 

ادم في ودان كارما:عقبالنا احنا كمان
كارما بخجل:ومالك مستعجل ليه
ادم:نفسي اكون اب يابنتي
كارما:مش لمه تربي نفسك الاول اذا كان انت عامل زاي الاطفال دها انا بحسك ابني مش جوزي
ادم بخبث:ابنك ماشي طب لما نطلع فوق يبقا عرفك انا ازي جوزك علي حق ياكارمتي
ملاك ببتسامه وفرحه:عقبالك ياادم
ادم:يارب

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حلم الملاك الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى