روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الجزء الثالث

رواية ملاك الجاسر البارت الثالث

رواية ملاك الجاسر الحلقة الثالثة

فجأه الشخص لاقه صوت جي من وراه بيقول بغضب
_بس اخر مره
ولسه بيشوف مين لاقه بو*كس في وشه وقعه علي الارض
ملاك بصدمه: جاسر!!
جاسر مدهاش اهتمام ونزل في الواد ضر*ب.. فضل يضر*به لحد م ملامح الشخص ده مكنتش واضحه ووشه بينزل د*م كتير.. وملاك كانت واقفه جمب جاسر بخو*ف وهي عماله تنزل دموع.. جاسر مسكتش غير لمه الامن بتوع الجامعه جم حاشو م بينهم..
واحد من رجال الامن: مين حضرتك؟
جاسر بغضب وهو بيعدل التيشيرت بتاعه: انا جاسر الخطاب.. والكلـ‘ـب ده عا*كس مراتي

 

رجل الامن بأحترام: اهلا يا باشا نورت والله.. متقلقش الولد ده هيروح عند مكتب المدير وهيتفصل من الجمعه.. نورتنا يا جاسر باشا… واسفين علي الي حصل.. هياخد جزائه
جاسر: تمام
جاسر سمع صوت عياط مكتوم جمبه وحد بيمسك في دراعه بخو*ف.. هو نسي ان ملاك واقفه جمبه اصلا
جاسر لف ليها لاقاها بتعيط
ملاك وهي ماسكه في دراع جاسر بخوف وعياط: انت كويس؟
جاسر وهو بيمسح دموعها بايده براحه وبيقول بهدوء عشان تهدي: انا كويس.. متعيطيش تاني.. اهدي
ملاك بشهاقات وهي بتسيب دراعه: انت ايه الي راجعك
جاسر وهو بيطلع تلفونها من جيبه: نسيتي تلفونك
ملاك وهي بتاخده منه: اه صح انا نسيته
جاسر: تمام.. خشي يلا علي سيكشين بتاعتك بسرعه.. ومتقفيش تاني ل حد.. ولو حصل اي حاجه ولو خلصتي رني عليا
ملاك بهدوء: حاضر
وسابته ودخلت المدرج وهو فضل متتبعها بنظراته لحد م اختفـ‘ـت عن انظاره ودخلت المدرج.. جاسر اطمن انها دخلت ومشي بلعربيه تواجهه نحيه شركته

 

“في الشركه”
جاسر وصل الشركه.. وطلع مكتبه لاقه عمر بيدخل بعديه علي طول
عمر بهزار: وسع وسع وسعع.. العريس الجامد وصل
جاسر: بس يلا ايه داخل سوق.. عاوز ايه
عمر وهو بيقعد علي الكرسي وبيحط رجل علي رجل: بطمن علي اخويا.. الله.. الحق عليا
جاسر بهزار: نزل رجلك يلا
عمر وهو بينزل رجله وبيحط رجله التانيه: ولا تزعل نفسك.. اهو
جاسر بضحك: اهو هبلك ده الي هيوديني في دا”هيه والله
عمر بهزار: يعم سيبك من هبلي.. اا.. قصدي سيبك مني.. وخلينا فيك انت يا عريس
جاسر بعصبيه: عارف لو قولت عريس دي تاني.. مش هقولك هعمل ايه
عمر: ليه يا عم مالك
جاسر: انا مخنو’ق بجد.. كل حاجه في حياتي متلغبطه
عمر: يعني ايه الي حصل
جاسر: انا وملاك عاملين زي توم وجيري.. الي ديما مش متفيقين مع بعض.. ده حته ليليه الدخله انا ضر*بتها من استفزازها
عمر بصدمه: ايييه ضر*بتها.. انت عبيـ‘ـط يا جاسر

 

جاسر بأنفاعل: م هي الي عصبتني وعماله تشـ‘ـتم فيا.. عاوزني اعمل ايه.. اسقفلها
عمر: تقوم ضر*بها.. اكيد انت عملت حاجه ضا”يقتها خليتها تشتـ‘ـمك.. م هو مش معقول هتشتـ‘ـمك لله و للوطن كده
جاسر: انا صريحتها.. هي الصراحه وحشـ‘ـه؟
عمر: ازاي يعني مش فاهم قولتلها ايه؟
جاسر: قولتلها اني مش بحبها وانتي اتجوزتها وانا مغصو*ب
عمر: ومش عاوزها تشتـ‘ـمك.. ده لو كنت انا مكانها كنت اديتك علي قفا”ك
جاسر بعصبيه: متحترم نفسك.. وبعدين انت بدافع عنها ولا عني
عمر: عن الحق.. بدافع عن الحق يا جاسر.. انت كده بصراحه يا صحبي زودتها معاها
جاسر بضيق: معرفش بقي.. يلا مش مشكله.. المهم يلا نخلص الشغل الي ورانا عشان الحق اجيبها من الجامعه
عمر بأستغراب: تجيب مين من الجامعه
جاسر وهو بيمسك الملف: ملاك
عمر بغمزه وهو بيقوم: مسيطره
جاسر حد*فه ب الملف وقال مضحك: همشيك مسطره.. يلا يلاا من هنا

 

عمر وهو بيطلع من المكتب بضحك: ماشي يا جاسر ماشي..م هي طلعت مسيطره اهي
قال الجمله دي طلع من المكتب جري قبل م كان جاسر بيحد*ف عليه القلم وهو بيضحك
“عند ملاك في الجامعه ”
ملاك خلصت كل محضارتها.. واتعرفت علي بنت وبقت صحبتها اسمها چني
ملاك: استني يا چني ارن علي جاسر يجي ياخدني
چني: ماشي بس تعالي نقعد في الكافتريا عقبال م يجي
******
“تعريف شخصيه من الروايه”
چني/فتاه تبلغ من العمر 19 سنه وتتميز بلشعر البني الطويل والبشره الخمريه والعيون البني والاناقه.. وهي مع ملاك في نفس الكليه
******

 

ملاك وچني راحو قعدو في الكافيتريا وطلبو ايس كوفي وملاك رنت علي جاسر عشان يجي يخدها
جاسر كان خلص شغل وبياكل ولاقه ملاك بترن عليه
جاسر: الو
ملاك: الو
جاسر: خلصتي؟
ملاك: اه.. بس تعالي علي كافيتريا الجامعه.. انا قاعده انا وصحبتي فيها
جاسر وهو بيقوم: تمام ماشي.. نص ساعه وتلاقيني عندك بس متتحركيش من مكانك
ملاك: ماشي تمام.. يلا باي
جاسر: باي
وقفلو السكه..
عدي فعلا نص ساعه وملاك لاقيت جاسر جي نحيتها
جاسر: يلا يا ملاك
وبص ل چني بأبتسامه
جاسر بأبتسامه: اهلا
چني بأبتسامه: اهلا
ملاك بأبتسامه: چني صحبتي يا جاسر

 

جاسر بأبتسامه: اتشرفت بيكي
چني بأبتسامه: وانا كمان ميرسي
چني حضنت ملاك وودعتها وبعد كده ملاك مشيت مع جاسر بهدوء
جاسر فتحلها باب العربيه وركبت وهو كمان ركب وراحوا علي الاقصر
“في القصر”
ملاك وجاسر وصلو القصر ولاقوهم لسه هيتغدو.. جاسر قعد معاهم وملاك استأزنت تطلع فوق لانها مدرو’خه وحاسه انها تعبا’نه وقالت تريح شويه
ملاك طلعت الاوضه وغيرت هدومها وهي دا’يخه وحته مش قا’دره تقف علي رجليها
غيرت لبسها بلعافيا.. وفجأه لاقيت نفسها بتنام علي سرير جاسر بتعـ‘ـب وبتغر’ق في نوم عميق..
جاسر قعد مع اهله شويه وبعد كده طلع الاوضه عشان يغير هدومه ويروح الچيم.. لاقه ملاك نايمه نوم عميق وشعرها كله علي وشها.. جاسر بص عليها وضحك علي شكلها اللطيف ده وبعد كده غير هدومه ولبس هدوم الچيم واخدت معاه شنطه الجيم.. ومشي راح الچيم وكل ده ملاك نايمه بعمق
“في الليل”
جاسر كان رجع من الچيم واخدت شاور سريع قعد علي مكتبه يخلص شويه اوراق.. لاقه ملاك بتتمطع وبتفرك في عينها.. جاسر بصلها وضحك علي شعرها المنعكش وشكلها النعسان
ملاك حاولت تفتح عنيها بنعس ولاقيت جاسر قاعد علي مكتبه ومشغل نور المكتب الخفيف عشان متصحاش
ملاك بتوتر وصوت نعسان: احم.. صباح الخير
جاسر وهو لسه باصص في الاوارق بضحك مكتوم: لا صباح الخير ايه بقي.. قولي مساء الخير
ملاك وهي بتعدل نفسها وشعرها المنعكش الي علي وشها: احم.. اسفه لو نمت علي سريرك.. كنت دا”يخه اوي
جاسر وهو لسه باصص في الاوراق وماسك القلم: لا عادي.. السرير شكله اخدت عليكي
ملاك ضحكت وقالت وهي بتقوم من علي السرير بنعس: اتفضل نام لو عاوز انا هكمل علي الكنبه

 

جاسر وهو بيرفع عينه ليها: لا خليكي.. هنام علي الكنبه عادي كملي نومك يلا عشان متسهاريش طول الليل.. انا لسه مش هنام دلوقتي.. هخلص شويه اوراق كده.. يلا اخد ثواب فيكي
ملاك بعد م كانت مبتسمه لي بقت بصاله بغضب واستحقار
ملاك باستحقار وغضب: عمرك م تكمل جمله عدله حتي.. ايه طحـ‘ـن الخواطر ده
جاسر بضحك: معلش معلش.. الدنيا جيا عليكي صح؟.. معلش
ملاك بطريقه وهي بتقلده بقر’ف: معلش معلش الدنيا جيا عليكي معلش
جاسر ضحك عليها اكتر وقالها بضحك وهو بيشاورلها تمشي من قدامه: يلا يا ماما هنرش مياه يلا امشي
ملاك مشيت من قدامه بغضب وهي بصاله بقر’ف..
وقالت ب صوت واطي بغضب: جتك الاقر’ف
وراحت دخلت الحمام اخدت شاور يمكن تفوق.. كان جاسر خلص الي ورا وراح نام علي الكنبه.. ملاك طلعت لاقيت جاسر نام علي الكنبه وفرحت انها كده هتنام علي السرير.. راحت لبست بچامه نوم.. بس كت شويه.. ولاقيت نفسها دا’خت اكتر بدل م كانت تفوق.. اخدت سكيتش الرسم بتاعها وقالت ترسم شويه عشان تفوق من الدو’خه والنعس الي بيجولها دي.. فضلت ترسم بتركيز لحد م لاقيت نفسها بتغمض عنيها بنعس ومش قا’دره تفتحهم.. حطت السكيتش والادوات بتاعت الرسم في الدرج الي جمبها ونامت بعمق وهي غرقا’نه في النوم

 

«اليوم التالي»
ملاك صحيت وهي مفز”وعه بسبب جاسر الي قالها بصوت عالي في خضـ‘ـته
جاسر وهو بيهز السرير وبيقول بخـ‘ـضه: ملاااك.. اصحي يا ملااك في زلز’ال والبيت هيقـ‘ـع.. اصحييي
ملاك قامت وهي منفو”ضه وبتتلفت حواليها وبتقول بصوت مليان خضـ‘ـه: يا لهويي..اعع في ايه.. البيت بيـ‘ـقع.. اععععع(بصر’يخ)
جاسر انفجـ‘ـر في الضحك ومكنش قا’در يقف علي رجله من كتر الضحك وشكلها المخضو’ض والمفز’وع
ملاك استوعبت انه كان بيعمل فيها مقلب وراحت بصاله بغضب وعصبيه ومسكت المخده الي جمبها وراحت حد”فتها علي وشه وهي بتقول بغضب وعصبيه
ملاك: يخر’بيتك خضتـ‘ـني.. قلبي و قـ‘ـع من مكانه منك لله.. والله ل اردهالك بس اصبر
جاسر وهو واقـ‘ـع علي الارض من كتر الضحك عليها وعلي شكلها وبيقول بضحك: اااااه.. مش قا’در بجد.. هموو*ت
ملاك وهي بتقوم بعصبيه: ده انت رخم
ملاك لسه هتمشي لاقيت جاسر كان مسك المخده وحد”فها علي ظهرها
ملاك بصتله بغضب وعصبيه ومسكت المخده حد”فتها نحيته بس مجتش عليه
جاسر: مين ده الي رخم
ملاك وهي بتجري علي الحمام وبتقول بضحك وهي بتقفل الباب: انت
جاسر بصلها بغضب وقام وكان لسه هيجري عليها لاقها قفلت الباب بسرعه
جاسر بعصبيه: ماشي يا ملاك.. اطلعي بس من الحمام

 

ملاك كانت سمعاه وكاتمه ضحكتها.. خلصت وفتحت الباب براحه ملاقيتش جاسر.. اتطمنت ولسه هتطلع لاقيت مخده بتتحد”ف علي وشها بقوه
ملاك وهي بتمسك وشها بغضب: اااه.. يا متخـ‘ـلف
جاسر اتعصب تاني من كلمتها دي وراح مسك المخده التانيه وحد”فها بيها وبردو جت بقوه
ملاك اتعصبت وراحت مسكتهم وحد”افتهم عليه بقوه.. وفضلو كده لحد م الموضوع قلب ضحك وهما بيحد”فو علي بعض المخدات
ملاك بضحك: مخلاص بقي
جاسر بضحك: خلاص وبتحد”في
ملاك وهي بتوقف ضحك: لا والله خلاص عشان تعبـ‘ـت
جاسر وقف بضحك وهو بيقوم وبيقولها بعد م خلص ضحك: يلا البسي عشان ننزل تحت
ملاك راحت لبست وجاسر كان في الحمام.. بعد م خلصت كان جلسر طلع من الحمام.. ملاك كانت لابسه هايكول كت لونه بني وبنطلون كارجو لونه بيچ وكوتشي لونه بني وكانت لمه شعرها ديل حصان..
جاسر سرح شويه فيها وقالها: خلصتي بسرعه

 

ملاك وهي بتعدل لبسها في المرايه: امال هقعد سنتين يعني
جاسر مردش عليها وراح هو كمان لبس وملاك كانت واقفه في شباك الاوضه بتتفرج علي ڤيو القصر الي كان خيال
جاسر خلص لبس وكان لابس عباره عن تيشيرت ازرق وبنطلون ميلتون اسود وصفف شعره ولبس كوتشي لونه ازرق فاتح زي لون التيشيرت
جاسر نده علي ملاك الي كانت واقفه سرحانه في منظر الجنينه بتاعت القصر الي كانت مليانه ورد وزرع كتير اوي
ملاك بشرود: هاا.. نعم
جاسر: يلا عشان ننزل
ملاك وهي بتفو’ق من شرودها: يلا
جاسر كان عمال يلف حوالين نفسه كأنه بيدور علي حاجه
ملاك بأستغراب: في ايه.. بدور علي ايه
جاسر وهو بيدور بعينه: انا مش لاقي ساعتي السودا
ملاك وهي بدور معاه: طب شوفها كده في الدرج الي جمب السرير
جاسر راح فتح الدرج بس اتصدم لمه لاقه رسمه في الدرج و ملاك رسماه
جاسر وهو بيرفع الرسمه وبيتفرج عليها بصدمه

 

جاسر وهو بيلف الرسمه ب ابتسامة صدمه: ايه ده
ملاك اتحر’جت اوي.. هي نسيت انها كانت سايبه رسمتها في الدرج
ملاك بأحر’اج و ابتسامة خجـ‘ـل: ده انت
جاسر وهو بيتأمل الرسمه وبيبصلها بأبتسامه ودهشه: حلوه اوي.. دي انتي الي رسماها
ملاك بخجـ‘ـل وابتسامه: اه.. عجبتك؟
جاسر وهو لسه ماسك الرسمه وبيتفرج عليها: اووي.. انتي موهوبه.. احم.. ممكن اخدها
ملاك بأبتسامه: اه طبعا
جاسر بصلها بأبتسامه: شكرا
ملاك بأبتسامه خجـ‘ـل: العفوا علي ايه
جاسر بصلها وابتسم وراح حط الرسمه جوا درج مكتبه واخد ساعته ونزل هو وملاك
نزلو تحت قعدو يهزرو شويه مع اهلهم وجاسر لعب مع مازن ومروان بلايستيشن وعز راح الشركه ونبيله ونرمين وملاك كانو قعدين بيهزرو ويضحكوا.. وملاك كانت بد’وخ شويه وحاسه ان دماغها مصدعه بس مكنتش بتحط في دماغها
اليوم مشي بسرعه ومحدش حس بي.. كان يوم عادي بلنزبه ليهم
جه وقت الغدا وكان جاسر وملاك فوق في اوضتهم.. ملاك كانت قاعده علي الكنبه وماسكه تلفونها بملل وهي حاسه ان راسها وجعا’ها بس طنشت ك العاده.. لاقيت جاسر وقف قدامها وبيقولها
جاسر: قومي يا ملاك اللبسي
ملاك بأستغراب وهي بتبصله: ليه

 

جاسر وهو بيحط ايدو في جيبه: رايحين نتغدا بره مع صحابي في مطعم
ملاك: تمام ماشي.. هروح اللبس
ملاك لبست چامب سوت(سلوبيت سواريه) ستان ولونه نبيتي وكان في دراع منه كت ودراع تاني بكم..(لان المطعم الي هما رايحينو بتاع سهارات وسواريه مش كچول) وسيبت شعرها وراها الناعم وحطت ميكب اب سيمبل بقت شبهه الاميرات
جاسر لبس قميس ابيض و بدله رصاصي وبنطلون رصاصي وكوتشي اسود وصفف شعره ولبس ساعته
جاسر طلع من الحمام وملاك خرجت من اوضتة اللبس بتاعتها وفجأه هما الاتنين اتقبلو قدام بعض.. الاتنين تا’هو في جمال بعض.. فضلو بصين لعبض شويه
جاسر ابتسم ل ملاك وقالها: يلا
ملاك بأبتسامه: يلا
ملاك وجاسر نزلو وهما اول مره الاتنين مبسوطين الي حد ما.. جاسر نزل فتح باب العربيه ل ملاك بس المرادي بأبتسامه.. ملاك بادلته الابتسامة وركبت.. وجاسر لف ركب وعكس كل مره كانو بيبقو طول الطريق صمت وملل.. بقي الطريق هزار وغني.. جاسر شغل اغاني وكانو عمالين يغنو مع الاغاني بفرحه

 

“في المطعم”
بعد كده وصلو المطعم ونزلو من العربيه دخلو المطعم كانت اجواء فاخمه جدا.. لاقو صحاب جاسر راحو نحيت طربيزتهم وسلمو عليهم.. كانو عباره عن صاحبين وجاسر.. وواحد من صحابه كان جايب خطيبته معاه.. قعدو يهزرو ويضحكو واتعرفو علي بعض.. وفجأه ملاك حست انها دا’يخه اوي ومش شايفه قدامها وحساه ان الاكسجين بيتسحـ‘ـب منها
ملاك غمضت عنيها ومسكت ايد جاسر الي كان قاعد جمبها بيضحك مع صحابه
ملاك وهي ماسكه ايد جاسر بخوف ودوخه كبيره وهي مغمضه عنيها: جاسر
قالتها بصوت مكتوم وتعب
جاسر بص عليها بأستغراب وقلق وهو بيميل عليها وبيقولها: في ايه يا ملاك.. مالك
ملاك بتعـ‘ـب ودو’خه: انا دا’يخه اوي مش قادره.. حاسه اني تعبا’نه.. عاوزه اروح
جاسر خا”ف عليها ومسك اديها وقومها عشان مش قا’دره تقف واستأذن من صحابه وطلعو من المطعم
وصلو عند العربيه وفجأه جاسر لاقه ملاك وقعـ‘ـت عليه واغمـ‘ـي عليها….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى