روايات

رواية حب الصدفة الفصل الثالث 3 بقلم نور ابراهيم

رواية حب الصدفة الفصل الثالث 3 بقلم نور ابراهيم

رواية حب الصدفة الجزء الثالث

رواية حب الصدفة البارت الثالث

رواية حب الصدفة الحلقة الثالثة

جويرية ببكاء شديد : بس اى يا دادة انا بكر”ه بكر”ه أنا بحب زين ازاى اتجوز دا مقدرش ..

عاصي بعصبيه : متقدريش اى يا بت انتي انتي فاكرة نفسك مين عشان ترفضي عاصي الرشيدي اللى البنات بيجروا وراه

جويرية : عشان انا مش زى البنات الز”باله اللى تعرفهم انا كل م افكتر اني هبقى مراتك بقرف من نفسي ومنك انت واحد معندوش قلب ولا يعرف يعني اى حب

ولسه عاصي هيرفع ايده عشان يضر”بها لكن آمنة خدتها فى حضنها

آمنة : امشي دلوقتى يا بنى وسيبها ترتاح الهانم تعبانة وهى متقصدش يا بنى

جويرية بتحدى : لا أقصد وأنا عمرى م هوافق على الجوازة دى تعرف ليه يا عاصي لاني لسه بحب زين لان حبه أنضف منك بكتير

خرج عاصي متجها إلى الشركة بكل عصبية و تلك الكلمات تتردد فى مسامعه و كأن الزمن توقف عند هذة الكلمات ” انا لسه بحب زين “

وبعد مدة ليست بقصيرة وصل عاصي إلى المكتب الخاص به ..

عاصي وهو يضع رأسه بين يديه بتوتر شديد ثم أردف بكلمات ممزوجة بغيظ شديد

بقى كدا يا جويرية لسه بتحبي زين طايب اما خليتك تندمي على اللى قولتيه دا مبقاش انا عاصي الرشيدي و قاطع تفكيره دخول أحمد صديقه المقرب

أحمد : اى يا عم قالب وشك كدا ليه

عاصي : مفيش يا أحمد أقعد و هات الشغل اللى في إيدك دا

أحمد بإستغراب : لا مش قبل م أعرف فى اى

عاصي بقلة حيلة و قص له ما حدث منذ قليل

أحمد بخبث : و إنت اي اللى مزعلك يعني دا جوزها و هى لسه بتحبه و كمان انت ناسي ان هى مغصوبة على الجوازة دى زيها زيك

عاصي بعصبيه : لا منستش بس ازاى تقول انها لسه بتحب زين طب و أنا

أحمد : إنت اى يا عاصي انا و انت عارفين انك مش بتحبها ولولا ان والدتك اللى أجبرتك تتجوزها مكنتش هتعمل كدا

عاصي : بس ….

أحمد : بس اى يا عاصي

عاصي : لا رد …

أحمد : عاصي انت بتحب جويرية صح

عاصي بحد”ة : لا طبعا انت اتجننت أنا مستحيل احبها

أحمد : أومال الغيرة اللى عيونك دى تفسرها بإي

عاصي : غيرة اى انا مش غيران

ولسه أحمد هيكمل كلامه ولكن قاطعه عاصي بكل عصبية و أردف ..

عاصي : أحمد اخرج برا دلوقتى مش عاوز اتكلم مع حد

أحمد : حاضر يا عاصي انا همشي دلوقتى بس بلاش تظلم البنت دي معاك لان حبها باين فى عيونك اوووى وتركه فى شروده

عاصي فى نفسه : لا مينفعش أحبها مينفعش هى مكنتش ليا من الأول و عمر حبها م هيكون ليا و تذكر ذاك اليوم ..

فلاش باك …

عاصي : ماما أنا بحب جويرية بنت عمي و عاوز اتجوزها

نعيمة : لا زين اللى هيتجوز جويرية

عاصي : اشمعني زين انتي عارفة اني بحبها من و إحنا صغيرين

نعيمة بصوت جهورى : و أنا قولت لا جويرية لزين و خلص الموضوع

عاصي : ليه بتعملي كدا انا نفسي افهم ليه كل حاجة حلوة بترفضيها ليا ليه كل حاجة زين

نعيمة : عشان دا اخوك الكبير

عاصي بحزن : بس انتي كدا بتاخدي مني حب حياتي و انتي عارفة ان زين مش بيحب جويرية

نعيمة : بس هى بتحبه ومش بتحبك انت

عاصي : عشان انتي دايما بتبعديني عنها و دايما مش بتشوف الحنيه غير من زين لكن انتي عارفة اني بعشق جويرية

نعيمة بجبروت : و أنا قولت خلاص يا زين الموضوع انتهى انت فاهم و اتمنى ميتفتحش تاني

بااااك …

فاق عاصي من تلك الذكرى التي جعلت قلبه ينزف من الوجع لسنوات عديدة و تبدل كل شئ حتى أصبح شخص بلا قلب و بلا انسانية تبدلت المحبة و احتل الكره قلبه لأى أنثى سوى تلك الجويرية التي ضاع حبها بسبب جبروب امه اللعين

و قاطع شروده صوت الفون

عاصي بقرف : نعم عاوزة اى

نعيمة : انت نسيت ولا ايييي

عاصي : وانا مش هاجي و اللى عاوزة تعمليه اعمليه لكن جويرية مش هتجوزها

نعيمة : ………

عاصي بعصبيه : نعم اي اللى بتقوليه دا

نعيمة : دا اللى عندى قدامك عشر دقايق تنفذ اللى قولت عليه يا إما ……

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب الصدفة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!