روايات

رواية عانس الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية عانس الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية عانس الجزء الأول

رواية عانس البارت الأول

رواية عانس الحلقة الأولي

-انتي يا انسه ياللي بتن*تحري !

نفخت بضيق وانا بنزل من علي سور الكوبري بعد ما كنت خلاص هنط واخلص من حياتي

-نعم خير

حط أيده في جيبه وقرب مني ورد بملل :

-هو اين يذهب الانسان عندما يشعر أن جميع الأماكن لا تناسبه !

رفعت حاجبي وانا بربع ايدي ويسأله بسخريه :

-والله يعني انت معطلني عن انتحاري عشان تسألني اين يذهب الأنسان

قرب مني اكتر ووقف وهو بيسند أيده علي السور وبيبص للبحر بحزن

 

 

-فكرك ينتحر ؟

-هو حضرتك عب*يط

تجاهل كلامي ورد بشرود :

-بس ما أنا كده برضو مش هرتاح

قفلت عيني نص قفله ورديت بشك

-انت بتحاول تمنعني عن الان*تحار !

رد ببرود :

-بحاول امنعك اي يا انسه هو انا اعرفك اصلا ما تو*لعي

برقت عيني بصدمه :

-اول*ع!!!

-ايوه برضو مقولتليش اين يذهب الانسان

-انت تروح لامك يالا عارف امك؟؟

 

 

رد بحزن وهو بيتنهد :

-الله يرحمها

بلعت ريقي ورديت بحزن اكبر :

-الله يرحمها

رفع رأسه وسألني :

-انتي كنتي بتحاولي تن*تحري بجد؟

رديت بسخريه وانا بنزل اقف جنبه :

-لا جرافيك تحب تجرب

-توء مش ده الحل برضو !!

 

 

-اومال اي الحل بقي ؟

-امممممم انا عندي حل

-اشجيني

-بما اننا منعرفش بعض كل واحد يحكي للتاني عن اللي مضايقه ويفضفض بكل اللي جواه

-وبعدين؟

-وبعدين نمشي لا انا اعرفك ولا انتي تعرفيني واللي هيتقال كأنه متقالش من الاساس

رديت بضيق وملل:

-ايوه وبعد ما نحكي ونمشي برضو ما كده كده هنفضل متضايقين

بص في عيوني ورد بغموض :

-احسن ما نم*وت منت*حرين !

اتنهدت بحزن وبصيت قدامي ودموعي رافضه ترحم ضعفي

-ليه الناس بتبص للبنت اللي عدت سن التلاتين علي انها عانس ؟!

ليه شايفين دايما انها نحس!

انا ناجحه في دراستي ،وفي شغلي و علاقتي مع اصحابي

لكن ده مش كفايه بالنسبه لاهلي

كل تجمع عائلي بسمع كلام زي السم …كلهم شايفين اني مش وش نعمه

ضحكت بسخرية ودموعي علي خدي

 

 

-تعرف ..عمتو لما تيجي تسلم عليا بتقولي ازيك يا بايره هانم !!

بنت عمتي اللي عندها اربع عيال كل ما تشوفني بلعب معاهم تقولي انتي هتفضلي ترفضي في عرسان لحد ما القطر يفوتك وعمرك ما هتبقي ام زي

خالتي اللي رفضت اتجوز ابنها كل ما تتكلم مع ماما تسخنها عليا وتقولها شوفي بنتك رافضه الجواز ليه

“بكره نقعد علي الحيطه ونسمع الزيطه!”

ماما اكتر حد المفروض يبقي داعم ليا كل يوم تسمم بدني بكلامها

كل يوم تهددني وتقولي هقعدك من الشغل ومع اقرب عريس هيتقدملك هنوافق عليه من غير ما ناخد رأيك

الست ملهاش غير بيت جوزها وعيالها …الست اتخلقت عشان تتستت مش عشان تتمرمط ..الست اتخلقت عشان تكون تحت رجل جوزها وعيالها ومش مهم هي ت*ولع هي !

ليه محدش فيهم راضي يفهمني …انا بنت وطبيعي جدا نفسي احس شعور الحب اللي طول عمري بشوفه وبسمع عنه

نفسي احس شعور الامومه والمسؤوليه زي اي بنت طبيعيه

لكن خوفي مانعني من كل ده

بصلي ورد بهدوء :

-خوفك من ايه ؟؟

-خوفي من الناس

خوفي من قلوب الناس اللي بتتغير !

خوفي من اني اخلف اطفال واعيشها في مشاكل اكبر من سنها لمجرد اختلاف ما بيني وبين ابوهم زي ما انا عيشت من صغري في مشاكل مع اهلي

-ليه بتفكري في الوحش ما يمكن حياتك تبقي كويسه

ضحكت بسخرية :

-ضغوطات الحياه بتبين كل واحد علي حقيقته

 

 

-طبيعي الحياه عمرها ما هتكون وردي طول الوقت !

لازم يبقى فيها ضغوطات ودي احسن حاجه

رديت باستغراب :

-احسن حاجه

هز رأسه :

-هي دي اللي بتبين حقيقه الشخص ومدي حبه ليكي ..في أشخاص من اول ضغط بتهرب

اتنهدت وانا ببص للسما :

-الجواز زي البطيخه….

قاطعني وهو بيكمل كلامي:

-ممكن تطلع قرعه وممكن تطلع حلوه !

بصيت له وانا بهز راسي :

-٩٠ في الميه بتطلع قرعه

-و١٠ في الميه بتطلع حلوه

-وان طلعت قرعه!

-احنا مخ*سرناش حاجه

ضحكت بذهول :

-مخس*رناش ازاي يعني ؟!!!

 

 

بالعكس احنا هنخسر وهنخسر كتير جدا كمان

هنخسر مشاعر، هنخسر صحه ،جايز نخسر طفل في بدايه حياته لما نخيره يفضل مع أمه ولا أبوه !

هنخسر سمعه ،هنخسر فرص في حياتنا ،

جايز نكسب نفسنا لكن هنخسر حاجات كتير جدا

لقب مطلقه في مجتمعنا عار …

الناس عمرها ما بتشوف غير اللي هي عايزه تشوفه وبس

رد وهو بيهز رأسه بحيره :

-كده كده الناس في كل الأحوال بتتكلم

لو فضلنا نعمل حساب للناس في كل حاجه بنعملها احتمال كبير نخسر نفسنا وللابد

-بس احنا عايشين وسط الناس!!

-والناس معندهاش حاجه غير أنها بتتكلم …حتي لو نطيتي من هنا وانتحرتي الناس بعد موتك مش هتسيبك

بل بالعكس في الف سيناريو هيتكون عن أسباب انتحارك

رديت بحزن :

-علي الاقل هكون ارتحت

-مين قال كده

-الموت راحه

-اللي بيموت نفسه بدون حق عمره ما هيرتاح في الآخره

 

 

رديت وانا بعيط وبحط وشي بين ايديا :

-والحل ..انا تعبت اوي تعبت من كل حاجه

-الحل انك تدي لنفسك فرصه ..انتي لسه صغيره وجميله وناجحه في حياتك وفي شغلك

جربي تدي لنفسك فرصه جربي تدي لشخص ما انتي مرتحاله فرصه أنه يقرب منك

الحياه تجارب واحنا لازم نجرب طول ما فينا نفس

لو فضلتي خايفه عمرك ما هتتقدمي خطوه لقدام

حياتك جميله وفيها حاجات جميله لكن فيها شيئ ناقص مش هيكمل غير بيكي انتي

نوعاً ما كلامه ريحني وفي الحقيقه كان منطقي جداً

هزيت راسي ومسحت دموعي وانا ببتسم ابتسامه باهته :

-شكرا انك سمعتني

قرب مني وهمس في ودني بخفوت :

-شكرا علي اجمل ضحكه

قال جملته وفجأه جري من قدامي وانا مش فاهمه اي حاجه !!!!

عقبال ما استوعبت كان اختفي وكأنه مكانش موجود من الاساس

-ها وبعدين يا إيمان اي اللي حصل ؟

قالها الدكتور النفسي بتاعي وانا قاعده بحكيله اللي حصل من شهر بالتقريب

 

 

اتنهدت وانا ببص للسقف بحزن :

-ولحد دلوقتي معرفش حتي اسمه

-لو ظهر قدامك دلوقتي ممكن تعملي ايه

رديت بدون تفكير:

-هطلب منه يتجوزني

ضحك بهدوء:

-اشمعني هو بالذات

رديت بحيره :

-هتصدقني لو قولتلك معرفش!

-بس انا عارف

رفعت حاجبي باستغراب :

-عارف ؟؟

هز رأسه واتنهد وهو بيشاور علي قلبي

-لان ده ارتاح

-للدرجادي …لدرجه انه لو شافه تاني مش هيخاف يقوله تتجوزني

هز رأسه بابتسامه:

-في أشخاص بتظهر في حياتنا من العدم تخلينا نشوف الحياه بشكل مختلف تماماً

حتي لو ظهورهم كان لمده دقايق

ابتسمت برقه وانا بفتكر شكله اللي في الحقيقه مغابش عن عيني أبداً وكأن صورته اتطبعت في عقلي !

-يارب لو خير ليا يظهر تاني ..يارب نفسي اعيش حياه هاديه نفسي ارتاح

ثواني وسمعنا صوت الباب بيخبط

-ادخل

-دكتور في واحد برا عايز حضرتك ضروري

 

 

-واحد مين ؟

-واحد اسمه يوسف

-اه طب تمام احنا كده كده خلصنا خليه يتفضل

قومت من مكاني بعد ما ودعت الدكتور كالعاده بابتسامه صافيه وقلب مرتاح لاني حكيت كل اللي جوايا

كنت خارجه من الباب لحظه دخول الشخص اللي في الحقيقه وجوده صدمتي وخلي كل ذره في جسمي تتنفض

رجعت خطوه لورا وانا ببصله وبهمس بدموع :

-ا انت

رد بصدمه متقلش عن صدمتي:

-انتي

قربت منه وانا برفع راسي وببص في عيونه وبسأله برجاء

-تتجوزني

بصلي وسكت ثواني كانت كفيله تتلف اعصابي وفي الثانيه الخامسه بالتقريب قرب مني وهمس باسف

-انا اسف بس انا خاطب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عانس

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى