روايات

رواية أسيرة الماضي الفصل الأول 1 بقلم ريم محمد

رواية أسيرة الماضي الفصل الأول 1 بقلم ريم محمد

رواية أسيرة الماضي الجزء الأول

رواية أسيرة الماضي البارت الأول

رواية السكرتيرة
رواية السكرتيرة

رواية أسيرة الماضي الحلقة الأولى

 

“أنتِ السكرتيرة ال ٢٠؟!”

_نورا بتوتر: السكرتيرة ال ٢٠؟

_موظفة الاستقبال:أيوا، المدير كل أسبوع يطرد سكرتيرة طرد حوالي ١٩ سكرتيرة، لو فضلتي أكتر من أسبوع يبقي عملتي إنجاز

_نورا بخوف:ليه بيطرد بسرعة كدا

_هند:أصله صعب فى طبعه أوى ومن الصعب يعجبه شُغل حد

_نورا:بإذن الله شُغلي يعجبه

_هند:أتمني كدا، الانترفيو هتبدأ أدخلي، المُدير مستنيكِ

_نورا بخوف:تمام

&&&&&&&&&&&&&

“فى أوضة المُدير”

_نورا:أحم أحم

_مُراد:عرفنا أنك الجديدة

_نورا:أتفضل ال CV بتاعي

_مُراد:أنا قولتلك تتكلمي؟

_نورا:لأ

_مُراد:قولي تاني ومتتكلميش إلاَّ بإذني

_نورا:أتفضل ال CV بتاعي

_مُراد:يعني، مش أوى بس نجرب شُغلك وإن مش عجبني طبعًا عارفة طرد علطول

_نورا بخوف:إن شاء الله شُغلي يعجبك يا مُراد بيه

_مُراد:ممكن تبدأي من أنهاردا

_نورا بصدمة:من انهاردا؟

_مُراد:عندك مانع؟؟

_نورا:لأ، طبعًا

_مُراد:هند،هتوريكِ مكتبك، هند

_هند:نعم يا مُراد بيه

_مُراد:وريها مكتبها

_هند:حاضر

&&&&&&&&&&&&&&&

_مُراد:ألو، أه زيك ما متفقين متقلقش، تمام

_هند:دَ مكتبك ومُراد بيه مبيحبش غير نعم وحاضر بس ومبيحبش مناقشة خالص

_نورا:شكرًا لنصحيتك دى

_هند:معرفش أرتحتلك ليه وحبّْيت أنصحك

_نورا بفرحة:وأنا كمان

&&&&&&&&&&&&

“فى مكان تاني”

*كويس أوى ومن هنا هنبدأ وهعوض الى حصلي*

&&&&&&&&&&&&

_مُراد:نورا

_نورا:نعم

_مُراد:جهزيلي بسرعة ملفات الصفقة دى

_نورا:حاضر

مُراد:مش عايزك تاخدي وقت بسرعة

&&&&&&&&&&&&&&&&&

*فضلت طول اليوم أشتغل وأقل غلطة يزعقلي معرفش قلبه إيه دَ ياريته كان ***** يلا الحمد لله إنّي أتقبلت*

&&&&&&&&&&&&&&&&

“فى بيت نورا”

_أمنية:الشُغل كان عامل إيه؟

_نورا بتعب:زفت كُلّْ شوية هاتي دَ وأعملي كذا وأقل غلطة يزعق

_أمنية:أحمدي ربنا إنك أتقبلتي

لو فضلتي أسبوع يبقي إنجاز

_نورا:أه، أنا حاسة بالندم

_أمنية:بعد إيه، بعد خراب ملطة؟؟

_نورا:بقولك ندمانة تندميني أكتر

_أمنية:أهو الى حصل حصل

_نورا: معرفش حاجة لحد دلوقتي

_أمنية:ولا هتعرفي ،كأنه فص ملح وداب

_نورا:يلا، هحاول أتقلم مع الشغل الجديد

_أمنية:تصبحي على خير

_نورا:وأنتِ من أهله

&&&&&&&&&&&&&&&&

“الصبح”

*صحيت وخلصت بسرعة وطلعت لأنّي أتأخرت وصلت الشركة وأول ما وصلت قالوا مُراد بيه عايزني خوفت وقولت عملت*

_مُراد:الساعة كام

_نورا:٨وخمسة

_ومعادك المفروض أمتى؟؟

_نورا: المفروض ٨

_مُراد:ومتأخرة خمس دقايق ليه؟؟

_نورا:أسفة أتأخرت غص

_مُراد:هتحكيلي قصة حياتك أنتِ هتتعاقبي هزودلك نص ساعة وبسرعة جهزي قاعة الإجتماعات

_نورا:حاضر

&&&&&&&&&&&&&&&

*طلعت وأنا شوية وهعيّط من معاملته دى وعرفت ليه هما كل أسبوع مطرودين وأزاى أستحملوا أسبوع ، جهزتها بسرعة وعرفته وبعدها طلب مني قهوة شكلي شغالة سكرتيرة وكمان جرسونة له؟!*

&&&&&&&&&&&&&&&

*بعد الاجتماع ما خلص*

_مُراد:خدي إستراحة نص ساعة وإن أتأخرتي أنتِ عارفة عقابك إيه

_نورا:تمام

&&&&&&&&&&&&&&&

_هند:تعالي فى مطعم قريب من الشركة نروح نتغدى فيه بسرعة وندردش شوية

_نورا:يلا

“فى المطعم”

_نورا:الشُغل صعب أوى وأنا بحاول أتأقلم

_هند:هو طبعه كدا وصراحة ربنا يعينك عنده الشُغل حاجة مقدسة كدا

_نورا:أه، هو حصله حاجة من زمان ؟

_هند:الله أعلم معرفش هو غامض أساسًا

_نورا:يا نهار أبيض لازم أرجع الشركة أتأخرت

_هند:يلا بسرعة

&&&&&&&&&&&&

“فى الشركة”

_نورا بخوف:أسفة على التأخير أنا

_مُراد:أنتِ إيه أتأخرتي نص ساعة كمان ؟

*أنا من الصوت العالي بيغمي علىّ حسيت الدُّنيا بتلف بيا وبعدها مشفتش حاجة*

_مُراد بخوف:أنسة نورا، أنتِ سمعاني ؟؟

&&&&&&&&&&&&&&

“فى المستشفي”

*يعني ايه لدرجة دى؟

طب خلاص طمني وخليها على خفيف شوية*

_مُراد:تمام، ربنا يستر

_الدكتور:هى كويسة بس لازم تبعد عن الضغط والتوتر

_مُراد:طب الحمد لله أنها كويسة

_أمنية بخوف:هى فين

_مُراد بإستغراب:أمنية؟

_أمنية:أنت، السبب منك لله

_مُراد:مكنتش أعرف أنها ضعيفة كدا

_أمنية:لا، ياشيخ وأنت تعمل كدا ليه، خدامة عندك

_مُراد:أمنية متحكميش على حاجة من أولها ، ومتنسيش هى عملت إيه

_أمنية:أنت بقي مُديرها الرخم وكمان نورا متعرفش أساسًا

_مُراد:منا زعلان من الى حصل ومتنسيش برضو

_أمنية:أنت مُتحيز علفكرة، عمومًا هدخل أشوفها

_أمنية:ألف سلامة عليكِ يا قلبي

متتعبيش نفسك تاني

_نورا:عايزة ،عايزة

_مُراد:أهدي أهدي، أنهاردا أجازة وبعدين نشوفها بعدها القصة دى

_أمنية بإستفزاز:نورا،أهم حاجة أنتِ فكك من أى مُدير

_مُراد ببرود:ألف سلامة يا أنسة نورا، وبكرا نتقابل

_هند:ألف سلامة عليكِ يا نورا

_نورا:الله يسلمك

_هند:همشي أنا بقي عشان الشُغل

_أمنية:صحيح متعرفناش

_هند:أنا هند بشتغل فى الشركة موظفة استقبال

_أمنية:صحبة نورا

_تشرفت بمعرفتك

_هند:وأنا كمان،سلام

&&&&&&&&&&&&&&&

*أنت أتجننت،يوم إيه أقل حاجة يومين*

_مُراد:خلاص هخليه يومين ،قابلتها انهاردا

*بقولك ايه أنسى خالص*

_مُراد:متقلقش

&&&&&&&&&&&&&&

*عدى يومين ونزلت الشركة ولقيت حالها مقلوب وكله خايف معرفش ليه وبيقولوا المُدير الأساسي لشركة جه!*

*لحد ما هند شدتني وقالتلي أستعدي وأنا مش فاهمة حاجة*

_نورا:أستعد إيه؟

_هند:أصل مُراد بيه هو صاحب الشركة بس له أسهم أقل من صاحبها الأساسي

_نورا:ومين هو، ولسه بكمل كلامي لقيت!!

_أدهم:أزيكوا، أخباركوا إيه

_نورا بصدمة:أدهم!!

_أدهم بكُره:أيوا،أنا وإسمي أدهم بيه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى