روايات

رواية حيات حنين الفصل الثامن 8 بقلم شهد علاء

رواية حيات حنين الفصل الثامن 8 بقلم شهد علاء

رواية حيات حنين الجزء الثامن

رواية حيات حنين البارت الثامن

رواية حيات حنين
رواية حيات حنين

رواية حيات حنين الحلقة الثامنة

بعد وقت طويل طلع الدكتور
الكل هجم عليه …ها ي دكتور طمنا
الدكتور…. هلَ لستنا مسوين العامليه هالحين بعد 4ساعات بنبلش بفك الشاش و بنشوف النتيجه
اسلام…طب هو احنا ممكن ندخلها
الدكتور….اه بيمكنكم بس لا تتعبوها ب الحكي اوك
فرحه…اوك
و دخله كلهم
ام حنين….عمله اي ي نن عيوني
حنين… الحمدلله
اسلام قعد جنبها و مسك اديها
اسلام بحب…حنين انتي مأمنه و عرفه ان اي حاجه ربنا يجبها كويسه ،ممكن ربنا شيلنا مفجاه حلوه اوي و تفتحي و ممكن لا و ف الحالتين احنا رضين مش كدا
حنين بخوف …امممم الحمد لله كل الي يجبه رلنا كويس
سيف… أنشأ الله خير انا متفائل
فرحه بسخريا….ولله ما خايفه غير منك و من نقكك
سيف…بت انتي اخرصي كتك القرف ف حلوتك
فهمي….شوفي العيال ،الواد بيعكس البت و الواد التاني نازل تفعيص ف ايد البت ولا اكني واقف ،انت ياض منك ليه ورلنا امدكم ع رجلكم زي زمان

 

 

 

ضحكه كلهم
ام حنين….ولله العيال ليقين ع بعض
فرحه و حنين اتكسفه و سكته
اسلام همس ليها….اول ما نرجع باسبوع الخطوبه و مفيش نقاش
حنين بصدمه …لا بـ
الدكتور دخل
.. السلام عليكم
الكل …و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
.. بنبلش بفك الشاش ولا لساتك ما مستعده
حنين بخوف….لا مستعده
الكل كان بيرقب بخوف و بيدعي ربنا انها تشوف و العمليه تنجح
و شال الشريط و حنين فضلت متنحه
بعد دقائق
الدكتور بيشاور ب ايده قدم عنيها بس هي مش شيفه ايوه العمليه فشالت
الدكتور….انتي شايفه شي
حنين بعياط …ل ل لا ،ب بس الحمد لله ماما متزعلش الحمدلله كل الي يجبه ربنا كويس انا رضيه ي رب اااه يارب انا رضيه
و انهارت من العياط و بقت ترتعش جرت عليها فرحه حضنتها و قعده الاتنان يعيطه و الكل بقا ف هم و حزن
الدكتور بعدم تصديق…كيف لا راح ارجع اكشف عليها ،دي بتكون اول عماليه بتفشل معي بروح اعمل شي و بارجع
و مشا و هو مش مصدق ان العامليه فشلت
اسلام بعد فرحه عن حنين و مسك اديها
اسلام بحزن…اقسم بالله بحبك مفتحه عاميه بحبك و هتجوزك ،و انتي بتحبني يبقا خلاص طظ ف اي حاجه ،و ربنا اذا حب عبد ابتلاه انشاء الله الخير جي و انا معاكي مش هسيبك
سيف قرب منها ….و انا كمان معاكي كلنا حولكي

 

 

 

حنين كانت بتعيط و حسه ب امها الي منهاره…سكت ماما ي سيف قلها ان انا مش زعلانه قلها تحمد ربنا و ربنا مش هيسبنا ب اذن الله
فرحه….الحمد لله ي حبيبيتي الحمد لله
ام حنين بانهيار….ي رب بعد المصاريف دي كلها و التعب دا كله و تفشل يارب اقف معانا يا رب اااه يقلبي ي حبت عني
بعد وقت طويل دخل ممرضتين و الدكتور
الدكتور…هخدها اكشف عليها تاني و اشوف المشكله فين
اخدها و كلهم وراه و قفه ف الاوضه الكشف و حط قدام حنين جهاز كدا بيعمل ضوء قوي جدا
الدكتور….ها شيفه شي
حنين بعدم تصديق…اااه اه شيفه شيفه ضوء بسيط جدا بعيد اوووي
الدكتور بفرحه ….يس كنت متاكد ،بعد 6شهور بترجع تعملي عامليه و باذن الله راح تشوفي
ام حنين بحزن….و المصاريف مش هنقدر
اسلام بحزن…انا هتصرف ،شكرا ي دكتور شكرا جدا
الدكتور بطيبه…لا ما رح تيجو هو بمصر عنكم ف دكتور اسمه حامد عبد العزيز راح اكتبلكم ورقه لتروحه لعنده و بياخد نص التمن
ام حنين…ربنا يسترك يبني و يصلح حالك و يوقفلك ولاد الحلال
الدكتور ابتسم ب طيبه
*تاني يوم*

 

 

 

ف مطار مصر
اسلام مانجش حنين و فرحه مسكه حنين من اديها التانيه و سيف جنبها و امها و ابوها وراهم
اسلام…عم ابو حنين
فهمي…ي نعم
اسلام…بكره هاجي انا و امي نقرأه فتحه و نتفق و بعد 10ايام الخطوبه
فهمي بسخريا…طب ما انت محدد كل حاجه اهو هتجي ليه بكرا بقا
اسلام…ع رايك بقلكم اي يلا نقرا الفاتحه
حنين بضحك….يمجنون هنقراها ف الشارع
فرحه….يرتها ف الشارع دا ف المطار
اسلام بضحك و انوثه…اموت ف التغير هههه ،يلا ي جدعان بسم الله الرحمن الرحيم
و فعلا قراه الفاتحه و هم وقفين و فرحه زغرطط و ام حنين زغرطط
ف بلكونه بيت ام حنين اسلام و حنين قعدين مع بعض
حنين بحزن…هنتخطب ازاي و انا عاميه هعمل الخطوبه ازاي ،هنعملها هنا ف البيت و وحده تجي تحطلي ميكب و فرحه هتنقلي الفستان و ..
اسلام…باس باس اي الهبل دا ،انا قلتلك انا عنكي ،انا الي هنقيلق الفستان و الخطوبه ف اكبر قاعه ف البلد و احلا زفه و طول الوقت هكون معاكي و ماسك ايدك متقلقيش هتكوني احلا و اجمل عروسه ف الدنيا
حنين بحب…بس انا خايفه
اسلام باس اديها …بس انا معاكي خايفه و انا معاكي
حنين…لـ
دخل سيف و فرحه عملين اكنهم مسكين كمنجات
الاتنان….كلام جميل ااه و كلام معقول اه مقدرش اقول اااه

 

 

 

 

اسلام…. اوف ع الفصلان بقاة
فرحه….تيرااا رااا راااا
سيف…ان ان اااه
قعده يضحكه
حنين بضحك….وربنا انتم هطل و ليقين ع بعض
إسلام….بقلك افرحه انا هفتنلك ع الواد دا
سيف ببلطجه…لا و ع اي انا هفتنلك ع نفسي يخويه ، انتي ابت انا بحبك و هتجوزك و لو شفتك مع الواد الي اسمه تميم دا وربنا لعورك و اعوره و يوم التلات هاجي اقرا فتحه امين
فرحه بضحك…و اشمعنا التلات ،ما كل الناس بتقول الخميس
سيف…برحتشي بحب التغير
اسلام ببرأه …انا مكنتش هفتن كدا انا كنت هقول انك اكلت الهوهوز كله و مسبتليش وحده
سيف… وحيات امك ، ي بريأ
فرحه بتزمر طفولي….ايوه صح فين الهوهوز بتاعي
سيف بغيره….الهوهوز الي جبهولك الواد الملزق دا
فرحه باستفزاز… ليه تميم دا جميل
سيف…وربنا لو ما سكتي لـ
حنين …خلاص خلاص بطله شغل عيال صدعتوني
اسلام بحنيه… سامتك ي روحي تعالي ادخلك بعيد عن العاهات دي
سيف و فرحه بسخريا ….يحنين
*يوم التلات*
*ف بيت فرحه*
إمها بسخريا…يختي اي النشاط دا انتي من صابحيه ربنا بتروقي عشان العريس للدرجادي بتحبي
فرحه….بس ي ماما سبني اروق بمزاج ،حبيبي داس ع قلبي تك اه اه و انا يناس كدا ع المحك هيهيهي
امها ..اه يبت الهبله ،ربنا يسعدك يبنتي و ابوكي يوافق عليه
فرحه وقفت بصدمه….هو ممكن ميوفقش
امها طبطبت عليها …تعالي ي بنتي نتكلم
قعده

 

 

 

امها بحنيه… بصي ي فرحتي ،انا و ابوكي ملناش ف الدنيا دي غيرك، فكره لم كان يجلك عرسان و ابوكي يرفض او انتي ترفضي كان يفرح اوي و يقول لسه مشبعتش من فرحتي مش هجوزها ،و غير كدا ي بنتي احنا عرفين و فهمين عنك ، يعني ممكن انتي شايفه ان سيف دا كويس و محترم و هو عكس كدا كله هيبان ربنا يبعد عنك ولاد الحرام ي روحي
فرحه قامت بستها ..انشاء الله هيكون كويس و بابا هيوافق ،هقوم اكمل ترويق بقا ،و حبيبي داس على قلبي تك هيهيهيهي
امها بفرحه….ربنا يفرحك ي بنتي و يسترها معاكي
*بليل ف بيت فرحه*
كانه كلهم قعدين سيف و امه و ابوه و اسلام و ام و ابو فرحه لكن فرحه كانت جوه هي و حنين
فرحه بتزمر…اي الي اخوكي جي بيه دا
حنين بضحك…اي ي روحي ،مهو حلو اهو
فرحه…خلو حلو اي دا جايب كرتونت شيتوس و علبه كيكه هوهوز هو جي يطلب ايد بت اخته
حنين قعده تضحك
فرحه…بتضحكي يختي اضحكي اضحكي
حنين….يشيخه احمدي ربنا اشحال انا اتقرا فتحتي ف الشارع ،اسكتي بقا خلينا نسمع
فرحه ….طيب يختي
سيف…احم عمي احنا نخش ف الموضع ع طول
ابو فرحه بيبص بترقب…اتفضل يبني

 

 

 

سيف…احم احنا جين نطلب ايد الانسه فرحتي حبيبت قلبي انا
فرحه لحنين بشلل…اخوكي بدا يلبخ حسبي الله ونعم الوكيل فيه هيبوظ الدنيا
حنين… اسكتي بقا خلينا نسمع
ابو فرحه بصدمه…. انت جريء اوي
ام سيف… اخرص ياض
ابو سيف… بس ي استاذ هاني بنتك فرحه صحبت بنتي حنين و احنا جين نطلب اديها من حضرتك
سيف….قلت ايه انت ذيادا عني ،ها ي عمي
ابو فرحه… انا مش موافق

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حيات حنين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!