روايات

رواية حيات حنين الفصل السادس 6 بقلم شهد علاء

رواية حيات حنين الفصل السادس 6 بقلم شهد علاء

رواية حيات حنين الجزء السادس

رواية حيات حنين البارت السادس

رواية حيات حنين
رواية حيات حنين

رواية حيات حنين الحلقة السادسة

حنين ضحكت ….يلهوي ع الايام كانت ايام حلوه اوي ،بس اي فكرك
اسلام مسك اديها و دخلها العمارا
و هم طلعين….الي فكرني اني لقيت نفسي من غير ما اخد بالي بنفز وعدي الي فكرني اني لقيت حب الطفوله بيكبر معايا الي فكرني اني بحبك ي احلي بنت ف الدنيا
حنين قلبها دق اووي و بقت مش عرفه هي فرحانه ولا زعلانه ولا تعمل اي
اسلام….انتي ي وليه بكلمك ردي الله
حنين بابتسامه….ربنا يسترك
اسلام….نعم يختي هو انا بشحت يشيخه تبً لكي
تك تك
..افتحي ي ام حنين خدي بتك بدل ما افتحلك دمغها
الباب اتفتح و كان احمد الي فتح
اسلام بغضب… اي ظا انت هنا بتعمل اي
حنين بعدم فهم….هو مين ؟
احمد بهدوء….كنتي فين ي حنين مع الواد دا
حنين….احمد!!
اسلام بغصب….واد! و بعدين انت مال اهلك ،اوعي كدا
و اخد ايد حنين يدخلها راح احمد زق ايده
حنين بخوف …اه ايدي

 

 

 

اسلام مسك فيه….انت اتجننت
احمد برده مسك فيه….نزل ايدك احسلك
حنين بعياط….مامااا يمااامااا الحقينا
امها….ف اي يـ، يلهوي
و راحت تحوش
…سيبه ي اسلام اقعده ي ولاد ف اي
و اخيرا قدرت تبعدهم عن بعض
احمد بيعدل هدومه ب عصبيه…. ممكن افهم حنين كانت معاك فين
اسلام….و انت ماالك انت و عي سبته بعض خلاص و ميخصكش امرها ف حاجه
ام حنين….لا يبني احمد جي انهاردة يصلح غلطه و يرجع لحنين
حنين بدموع….و انا لا مش عيزاه ارجعله مش عيزا ف حياتي ،ا ا انا بحب اسلام و اسلام بيحبني و كان جي معايا دلوقتي عشان يطلبني منك ي ماما
امها و اسلام و احمد😳😳ف صدمه
سيف و فرحه وقفين ع عربيه فول و بيكله فول و بطاطس و مخلل
فرحه بضحك….و بقا دا الي كان نفسك تعمله و أنت معاك بنت قمر ،ي اخي تبً لاحلام المتخلفين
سيف بضحك….كولي كولي الفول رهيب ،افتحي بئك
و اكلها ف بقها بطاطس
و قعده يضحكه
*تحت بيت فرحه*
وقفه قدام العماره
فرحه…باااس تشكر يابا ع الاكل و التوصيله و انك خرجتني من المود بتاعي ،تسلم ارجوله
سيف ….ارجوله بكلم واحد صحبي ،هنا بيتك
فرحه….امممم،يلا باي
سيف….مفيش اتفضل تعالي اشرب حاجه مفيش خالص كدا ،اخص اخص بجد
فرحه بضحك….تعالي و ابويا يعلقك و يعلقني
سيف…لا و ع اي الطيب احسن سلام
فرحه….سلام
و مشي سيف و فرحه طلعت
احمد بغضب …بتحبي مين و لكي عين تقوليها ف وشي ي سفله يـ

 

 

 

حنين بزعق….سفله ف اي انت متخصنيش ولا انا اخصك انت حايلا ابن خالتي و بس و دي كمان مش عيزاها انا مش عيزاك يحمد ،انت فاكر لم اعرف انك جي ترجعلي افرح و اكون مستنياك لااااء ،انا تعبت و شلت جوايا كتير اهمال و اتهملت كره و كنت بتكرهني ف نفسي معيره و عيرتني بعمايا عمري ما شفت معاك يوم حلو انا بجد كنت هبله اوي يوم ما ارتبط بواحد زيك من فضلك حافظ ع صيله الرحم الي بنا و اعتبرني اخـ،لا ولا حتي عيزاك تعتبرني اختك انا بنت خالتك و بس ،اسلااام
اسلام….نعم
حنين….دخلني اوضتي من فضلك
اسلام….لا ي حنين اقعدي هو الي هيطلع بره
ابو حنين جه
(ياااه ي راجل اخيرا خرجت من البيات الشتوي الي كنت فيه😂😂)
ابو حنين….ف اي ي جماعه صوتكم جايب اخر الشارع
احمد بحزن و مهموش وجود حد…..حنين انا فهمت قد اي انا حيوان و مش فاهم قمتك فهمت و قدرت متاخر ،بعد ما ضعتي من ايدي انا بجد اكتشفت اني بحبك بحبك اوي ،حبيت اهتمامك بيا خوفك عليا حبيت ضحكتك وجودك بعد ما سبنا بعض حسيت قد اي ف حاجه كبيره نقصه ،فكري ي حنين انا حقيقي بحبك
حنين….متاخر اوي الكلام دا الموضع منتهي و هبقا اعزمك ع ختوبطي انا و اسلام شرفت ي احمد الباب انت اكيد شايفه انا مش هعرف اشورلك عليه لاني عاميه
كل دا تحت نظر ابوها الي مش فاهم حاجه و اسلام و امها الي بيتالمه عليها
احمد بصلها ب حزن و مشي
ابوها….ممكن افهم اي الي بيحصل و اي موضع خطوبتك انتي و اسلام دا
حنين بحزن و اتنهدت…..احمد كان عيز يرجعلي ف اطريت اكدب و اقول ان انا و اسلام هنتخطب عشان يمشي،انا اسفه اني قلت كدا ي اسلام
اسلام انتهز الفرصه….لا ي حنين انتي مكدبتيش ،من صغري و انا بحبك بس انتي كنتي بتقولي ان احنا عيال و كنت مستني اقرب فرصه بعد ما سبتي احمد عشان اتقدملك فعلا، و اقولك قد ايه انا بحبك
حنين بعياط….انا منفعكش ي اسلام انا عاميه هبقا ام لولادك ازاي هتعيش معايا ازاي
اسلام مسك اديها…. انا هكون عينك هكون روحك ،انا بحبك بحب كل حاجه فيكي مش بحبك عشان بتشوفي انا بحبك عشان انتي حنين حنين وبس
ابو حنين شد ايده من اديها
…ايه حيلك حيلك ابوها و امها وقفين مفيش احترام،روح هات امك و تعالي اتقدم
اسلام وقف بفرح باسه من خده….هواه هجبها و اجي
و طلع يجري
ابو حنين….يبت الهبله ،اي رايك ي حنين
حنين بحزن….لا ي بابا اسلام لسه قدامه العمر كتير ليه ياخد وحده عاميه هيعيش معايا ازاي لا ي بابا انا رافضه
قامت و حولت تدخل اوضتها كانت هتقع امها سندتها
حنين نايمه ع السرير و بعيط
…انا بعز اسلام و بحب وجوده بس مش لدرجه اتجوزه و كمان انا عاميه ازاي هيجوز وحده عاميه اهئ اهئ
*(و تعدي الايام و الشهور و طبعا حنين رفضه اسلام و هو بردو متخلاش عنها و فضل معاها ،تميم حاول يصالح فرحه و يقلها انه اخوها و صحبها بس هي رفضت و تميم مبقاش ليه و جود ف حيات حنين و سيف قرب اكتر من فرحه و حنين مشيه ع الادويه تمم)*

 

 

 

حنين كانت ف اوضتها….ماما ي مامااا
امها…. نعم ي بنتي
حنين….هي الساعه كام
امها. الساعه 2 اهي فرحه كلمتني من شوبه قالت انها ع وصول اول ما تجي هتسعدك عشان تلبسي و نروح
حنين بتوتر….ماشي ي ماما
تن تن
امها….اهي فرحه جت يلا هروح افتحلها
و راحت لقته اسلام
اسلام….سمعليكوووو
امها….وعليكم يخويا ادخل اومال فين سيف
اسلام…. عملين فتار اي الاول و انا افتنلك عليه
امها….كرش ماشي ع الارض ادخل المطبخ كل الي انت عايزه،بس قول الاول سيف فين
اسلام….شوفتي ياوختي الواد و عميله
حنين من جوه بضحك….بطل لك ياض الفتنا حرام
اسلام وقف ف نص و قال …ما اخوكي هو الي مفضوح الواد واقع لشوشته ف فرحه و عمال رايح جي معاها
ام حنين….ابن ال…. من غير ما يقول لمه ،ماشي لم يجي
اسلام…بس اوعي تقوليه تن انا الي قلتلك
ام حنين….لا عيب هو انا عيله
فرحه جت… السلام عليكم
ام حنين بخبث…و عليكم السلام ،مشفتيش سيف و انتي جيه ي فرحه
فرحه بتوتر…لا ي طنط،هو فين
ام حنين….علمي علمك نزل و معرفش فين ،المهم خشي ل حنين عشان تسعديها و انا هلبس
حنين بضحك…تعالي ي فرحه ،مش سهلا انتي ي ماما
فرحه دخلت لحنين
فرحه بصوت واطي…احم مش سهلا ف اي، هو ف اي
حنين بضحك….مفيش تعالي يلا سعديني
اسلام و هو بره…و انا هاكل عقبال ما تخلصه
عند تميم كان قاعد ف المدرج لوحده سلم ع صحابه و قعد بعيد

 

 

 

تميم لنفسه….كنتي انتي اقرب وحده ليا ي فرحه ،هو ي احبك و ارتبط بيكي ي تبعدي عني انا بحبك حب اخوات مشتقلك و مشتاق لهزرنا و كلامنا و انتي رفضاني ليه كدا بس للدرجه دي انا سهل للدرجه دي مش همك ولا عشره ولا اي حاجه
بقا بيبص ع الناس الي عنله شله و مجموعات الصحاب الي حوليه و هو لوحده اديق و قام مشي
سيف…. السلام عليكم
امه و هي بتلبس الطرحه….كنت فين ي سيف
سيف بتوتر….ك كنت بجيب اسلام
امه بخبث…و لقيته
سيف..ا ا اه اه لـ
طلع اسلام من المطبخ و هو بياكل سندوتش
اسلام بسخريه…ها لقتني فين
سيف بتمثيل الغضب….اه صح انت كنت انا قلبت الدنيا عليك
اسلام ببرود…انا كنت ف المطبخ
ام حنين بخبث….طيب ي ابن بطني هتروح مني فين ،فرحه خالصته ولا لسه
فرحه طلعت و معاها حنين…اه اهو
حنين ….يلا بينا
نازله كلهم ركبه عربيه و اتحركه
ام حنين بقرق ….ها ي دكتور
الدكتور ….لا اطمني خالص دي حلتها بتتحسن جدا و تقدر تعمل عمليه ف اي وقت و باذن الله نظرها يرجع تاني
حنين بفرحه و اندفاع….طب امتي اقدر اعمل العامليه
الدكتور…اولا العمليه مش هتتعمل هنا هتتعمل ف لبنان و تكالفها كتيره شويه بس مضمونه
اسلام ….طيب عيزان نعمل الاجرات ف اسرع وقت
ام حنين بحزن….ازاي يبني ف اسرع وقت و هي مكالفه هنجيب منين
اسلام …بس ي حجه انتي ايش حشرك انا مش بتكلم
سيف همس ل اسلام….انت عبيط ياض بلاش فاتحت الصدر دي و انت معكش 3جنيه ونص ع بعض
اسلام….خليك ف حالك انت راخر ،ها ي دكتور خليك معايا
قدام المستشفي
حنين بحزن… و انت زنبك اي ي اسلام تدفع فلوس العامليه
اسلام… نفسي تبطلي فضول انتي و الناس دي و يلا عزمكم ع فول و فلافل من عند عن حسن
فرحه بضحك…و مالك فخور اوي و كانك عزمنا ع ماك يشيخ اتنيل
و……….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حيات حنين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!