روايات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الجزء الرابع والثلاثون

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث البارت الرابع والثلاثون

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث
رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث الحلقة الرابعة والثلاثون

الشباب وصلو عند الاستاد كل واحد اخد عليته وراح قعدو في حديقه ورا الاستاد علي طربيزة كبيره اووي
نور بفرحه :واو المكان تحفه اووي هنا الخضرا المنظر جميل
غسان :اهم حاجه تكوني مبسوطه يا روحي ونزل حبيبه تعد علي الخضرا وفرحه عااصي خلي بالك انت واسر من اخواتك
عاصي :حاضر يا بابا وغسان راح قعد جنب نور
غسان :ايه نطلب مشاريب الاول ولا انتو جعانبن
نسمه :لاء نطلب مشاريب الاول
غسان قرب من نور :عوزه تشربي ايه
نور :انا عوزه نسكافيه بالبن وابتسمت وبصت للبنات فكرين
نورهان ببتسامه :الحاجه الوحيده اللي كانت مشتركة بينا انا هطلب زيك
نسمه :وانا كمان رغم ان نورهان كانت بتاخد بتاعي
غسان طلب ليهم طلبهم وطلب شيشه ميكس فانلينا مع بطيخ وشاي
والجرسون بيسجل :تمام كدا يا فندم
قاسم :لاء عاوز واحد شاي وشيشه نعناع
عمر :وانا واحد قهوه وشيشه لبان
الجرسون :اي حاجه تانيه يا فندم
غسان :2 ايس كريم خالي من الشوكولاته تمام كدا الجرسون مشي وكل واحد قعد يتكلم مع مراته
غسان مسك ايد نور من تحت الطربيزه بحب :المزه بتاعتي سرحانه في ايه

 

 

نور بتنهيده :قبل ما اتجوز كنت انا والبنات وماما نخرج كل جمعه نروح حديقة الاسره ونفضل قعدين اليوم كامل هناك ونفضل نقول انا ونسمه ياتري لما نتحوز هنعد قعده زي كدا مع اجوزنا واجوزنا هيحبونا ولا لاء الحياه معاك يا غسان كانت حلم عندي وبصت ليه
غسان ببتسامه رفع ايدها وباسها :وانا عايش احقق ليكي احلامك يا نور عيوني يعني انا كنت مستحيل اتخيل ان يكون عندي اطفال او حد اخاف عليه او زوجه ابقي عارف ان هروح اخدها في حضني وانام او اتخيل ان حد يشاركني سريري في يوم من الايام انا عملت معاكي حجات مكنتش متخيل ان اعملها يا نور
الطلبات ايجت وكل واحد اخد طلبه وغسان بدء يشغل الشيشه ونور هي والبنات بيتصورو
قاسم :القعده دي كانت نقصه محمد بمعني الكلمه
غسان بضحك :محمد راحت عليه بقاا مش فاضي لينا
عمر بضحك :بالله اخره كمان يومين
نور بهمس :حبيبي عوزه اجرب
غسان بستغراب :تجربي ايه
نور :الشيشه
غسان بغضب :عرفه بخرتوم الشيشه وعلي راسك يا قلبي لو مسكتيش اختك انا علشان اديكي تشربي شيشه وانا قاعد
نور بضحك :حبيبي ديما بيعملي اللي انا عوزاه كدا
فضلو قعدين في جو جميل وهادي واحسن من الرائع وفجأة لقو مجموعة بنات جايا عليهم
غسان شافهم كدا قام بسرعه:حياتي قومي نتمشي شويه وبشد ايدها
نور بستغراب :غسان براحه هقع ومشيت معاه
عمر في نفسه :دا انقذ نفسه طب واحنا وبص لقاسم بقلق
قاسم بصوت عالي للبنات:انتو جاين هنا تعملو ايه يلاا مش شيفين كل واحد قاعد مع مراته
لسه لمت هتتكلم عمر وقف بصوت عالي :لو سمحتي خلي تبريرك لنفسك ويلاا من هنا البنات مشو وهما مش فهمين في ايه
قاسم :قلة ادب ومياعه
نورهان بستغراب :هما مين دول
عمر بصنع غضب :ناس يا حببتي عوزه تتلزق في جوزك بس زي ما انتي شايفه مقدرش ابص لحد غيرك
نورهان ببتسامه :بس مش هما دول فريق الكوره برضو ولا انا غلطانه
قاسم وعمر تنحو :هاااا
نورهان :اصل لبسين لبس كوره يعني
عمر بلفت نظر لقاسم :اااااه علشان البس البس يمكن .. باين … مش عارف …. حاجه ساقعه لو سمحت
نسمه :نورهان تعالي معايا ارضع حبيبه في مجلس الأمهات
نورهان قامت :تعالي عمر خلي بالك من فرحه علي ما نرجع عمر هز راسه ومشيت
قاسم بتنهيده :خلاص قلبي كان هيقف مش قااادر يا جدع منك الله وعلي عمايلك
عمر :اسكت الحمدالله انه موقف وانتهي

 

 

(عند نور وغسان )
غسان ماشي ماسك ايدها وماشين في الحديقه
نور :غسان ليه ديما البدايه بتكون حلوه ؟
غسان بص ليها شويه :البدايه بتكوني عوزه الشيئ دا وهتمووتي عليه ولما بتجبيه خلاص بتدوري علي غيره ..
نور بصت ليه :وغيره برضو بيكون نفس النظام ارميه وادور علي حاجه غيره
غسان :لو ارتحتي خلاص بتدوري علي ايه الانسان مننا لما ربنا بيرزقه بيفتري علي خلقه فاربنا بيعطي الغني علشان يشوفه هيكرم الفقير ولا ملوش حق انه ياخد الرزق دا اصلا
نور :عارف رغم ان كل حاجه عندي البدايه هيا النهايه كله محصل بعضه زي ما بنقول بس فرحانه اووي بحياتي علشانك وعلشان ولادنا لما بشوفكم بخس بفرحه كبيره جوايا
غسان قرب منها بهمس :الكلام دا يتقال في البيت مش في حديقه عامه ابدا وسط الناس علشان مش عاوز ارزعك بوسه ويقولو فعل فاضح علشان انا ظابط وعارف القانون
نور بضحك :انا اروح اعد بكرمتي احسن
عاصي بصريخ وهو ماسك راسه :مااااااماااااا ااااه راسي
غسان ونور جرو عليه بلهفه وكذالك عمر وقاسم
غسان بخوف :اهدي شيل ايدك وريني راسك عاصي شال ايده من علي راسه
نور جابت منديل بسرعه ودموعها نازله وميحت ليه :اسفه يا نور عيوني دي غلطتي انا اسفه
قاسم :سطحي بس هتوجعه شويه
نور بعياط :طيب يلا نروح وجابت الشنطه وغسان اشتال عاصي ونور شالت حبيبه
غسان :شباب انا هروح انا شوف ظروفكم وتعالو ومشي
نورهان :في ايه وقفين ليه كدا
عمر :مش عارف علصي راسه اتفتحت
قاسم :اسر ايه اللي حصل
اسر بخوف علي عاصي :احنا كنا بنجري بعدين هو وقع اتخبط في الطوبه
قاسم :الحمد الله انها مجتش في عينه حصل خير
نسمه :وعاصي كويس
قاسم :ايوا كويس بس هما خافو عليه المهم ايه هنروح
نورهان :ايوا يلا عوزين نروح كل واخد اخد مراته وولاده وركب عربيته ومشي
………………
في عربية غسان
نور قعده ورا ووخده عاصي علي رجلها :طب انت حاسس بإيه
عاصي :يا ماما خلاص انا كويس ومش حاسس بحاجه
نور بقلق :غسان تعالي نروح المستشفي نعمل اشاعه
عاصي :يا ماما انتي محسساني اني واقع من سابع دور هي وجعتني في الاول لكن دلوقتي خلاص
غسان بص ليه في المرايا :يعني انت كويس مفيش حاجه وجعاك عاصي هز راسه
………………….

 

 

في شقة محمد
محمد :بس دا مش اكل يا جماعة ياعمي سمير اعتبر انك في بيتك وكمل اكلك
سمير وهو واقف مشكر ايده علشان يغسل :تصدق وتأمن بالله انا مبتغدي اصلا دلوقتي عندك ام يمني اسألها كمان
محمد :طيب كملي اكلك يا حجه دنيا في ايه يا جماعه دا بيتك بنتكم لو محروجين مني اسيبكم تخدو واحتكم
ماهر بضحك:ياجدع بالله اكلنا خلاص نعمل ايه اكتر من كدا
يمني بضحك :لالالا مش اكلتك خاالص يا ماهر نهائي يعني
ماهر بغيظ لسه هيضربها وقف محمد قدامه
محمد :هكسر دراعك دا قريب الا مراتي يلاااا
يمني بغيظ :حبيبي يا جوزي يا سندي
محمد بغيظ اخدها تحت دراعه :مراتي اللي ليااا
سمير غسل ويجة قال بهزار :دنيااا مراتي وجوزي احنا بنطرد بإشارة
دنيا بضحك :شكلنا كدا يا ابو ماهر
سمير حضن محمد :انا مش هوصيك عليها وبص ليمني ولا هوصيكي عليه خلي بالكم من نفسكم واحنا يدوب نمشي قبل اليل
محمد :طيب خليكو النهارده معانا يا عم مش هيحصل حاجه
سمير :مره تانيه علشان مصالحنا وشغلنا يا بني ولبسو وجهزو وودعو بعض ومشي سمير بعيلته
يمني دخلت اوضة النوم غيرت هدومها لشورت ابيض وتوب احمر وعملت شعرها ديل حصان وقعدت علي السرير
محمد دخل اترمي في حضنها :مش قااااادر ضهري يا يمني
يمني :مالك يا حبيبي ضهرك في ايه
محمد :قومي امشي عليه
يمني :انا تقيله يمكن يوجعك اكتر
محمد بضحك :قومي يا يمني يا روحي انا كنت بشيل وزن 200 كيلو وقلع التيشرت ونام علي بطنه ويمني وفقت تمشي علي ضهره
محمد براحه :ايوااا … انزلي تحت شويه … اطلعي تاني …. بس اسبتي هنا …. يمين يا يمني
يمني :محمد هو انا بسوق عربيه
محمد :امشي يا بت وانتي سكته
…………………..

 

 

في افخم قاعات القاهره
كان واقف اللواء امجد مع بعض منظمين الحفلات
اللواء امجد :عاوز تربيظه كبيره تكون في مص المسرح هنا وعاوز كل الكراسي تكون موحده الوجبات اللي هتتوزع تكون مترتبه ونظام خاص الاغاني تكون هاديه وراقيه مفهوم
مدير التنظيم :تمام يا فندم اي اوامر تاني
اللواء امجد :لاء بكرا الحفله تكون جاهزه وفي استقبال المعازيم ومسك فونه ورن علي غسان
غسان وهو سايق :حضرت اللواء بنفسه وحشني
امجد بحب :نقول قائد ولا رائد لسه
غسان بص لنور في المرايا :احممم بكرا صح
امجد بضحك :يبقي حد جنبك المهم بكرا في انتظارك يا بطل
غسان :بإذن الله وقفل
نور :اللواء امجد عاوز ايه
غسان :بكرا انا عامل للعيله كلها حفلة
نور بستغراب :حفلة ايه
غسان :بكرا هتعرفو المهم اجهزي انتي والولاد علشان مفاجأة
نور بترجي :علشان خطري قولي ايه هيا المفجأة فعلا مش هقدر استني لبكرا
غسان بجمود :هطلقك وغمض عينه بألم
نور :……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!