روايات

رواية فرصتي الفصل الخامس 5 بقلم ملك نزيه

رواية فرصتي الفصل الخامس 5 بقلم ملك نزيه

رواية فرصتي الجزء الخامس

رواية فرصتي البارت الخامس

رواية فرصتي الحلقة الخامسة

استفقت وانا اركض اركض بدون أن أعرف الي اين أو من من كل ما لاحظته أنني في ردهة فندق نظرت خلفي سمعت .
: مراتيييي يا حبيبتي بتجري مني ليه .
ورد : مرات مين ايه الهبل ده .
وحينما نظرت مره اخري وجدت رجل ويا ليتني لم أراه قصير اقصر مني اعععع ويشبه البطه ( سوري ) تفاجأت برجل عند الممر مين ده محمد ؛ يشاور لي اقتربت مسرعه
بمجرد اقترابي له سحبني من يدي و بدأنا بالركض اسرع و بدأ صوت الرجل يبتعد .
: انت بتاخد مراتي علي فين .
دقائق و انتهي الصوت وصلنا لجراش سيارات ركبت انا و هو سياره و هربنا بدأ بخوف يسألني .
محمد : وردتي انتي بخير ؛ في حد اذاكي الحيىوان ده عملك حاجه .
أأانا معرفتش ارد ليه علشان انا معرفش ايه اللي حصل و في ايه اكمل محمد كلامه .
: قوليلي ايه اللي حصل الهدوء ده مش مبشر عمرك ما كنتي هادئه كده قبل كده و احنا بننصب .
دقيقيه دقيقه بننصب فضل دقائق افكر مين اللي بينصب و علي مين
فجأه اوقف محمد السياره .
: ورد بقولك ايه ردي عليا بدل أما ارجع اكسر وش الحشره ده .
ورد : انا انا انا بخير .
محمد : انتي كويسه .
ورد : اه .
محمد : بس وشك اصفر .
فجأه جات مكلمه لمحمد وضع الهاتف علي سماعات السياره .
: جبت ورد يا محمد .
محمد : ايوه .
: يلا الخطه الجديده .
محمد : البنت لسه مريحتش .
: لازم بسرعه علشان نلحق نهرب .
محمد : مين الجديد .
: تميم وليد العالي ابن صاحب اكبر شركات اجهزه الكترونيه في مصر .
بمجرد سماع ورد الاسم اتصدمت .
ورد : تميم تميم مين .
: ورد كويس انك صاحيه و سامعه علشان معدتش الخطه مليون مره .
بدأت ورد بربط الأحداث في هذه اللحظه وصلت لها رساله علي الهاتف .
” صباحك ورد يا وردتي قدرتي تتخطي المرحله الاولي بنجاح امامك ٢٩ مرحله اخري ”
نظرت ورد حولها و بدأت بفهم ما يحدث تميم في كل القصص
فكده اكيد تميم ليه دعوه و حبي ليه هو السبب ابتسمت ورد بهدوء واردف : يمكن لو خليته يحبني تاني هخرج من هنا .
نظر لها محمد باستغراب : مين اللي يحبك .
ورد : ولا حاجه يلا ننفذ الخطه .
اتجهت ورد و محمد لمقرهم السري و بدؤا بكتابه الخطه
: ورد لازم تنفذي الخطه في ٣ ايام علشان نلحق نهرب .
ورد : اتفقنا .
محمد : ادخلي الاوضه بتاعتك اختاري فستان من الحلوين دول علشان عندك حفله بليل .
دخلت ورد الغرفه التي أشار عليها محمد نظرت للفساتين
ورد : الله كل دي فساتين شكلها حلو اوي بجد اختارت فستان سمبل طويل لونه نبيتي فستان بمعني اصح رائع .
ورد : يخرابي يا بت يا ورد زي القمر يا بت بجد .
فجأه سمعت ورد طرق علي الباب .
ورد : مين .
محمد : انا محمد افتحي يا وردتي .
فتحت ورد الباب .
ورد : اتفضل .
دخل محمد جلس علي طرف السرير .
محمد : ايه الجمال ده بس مش حساه اوفر حبتين تلاته .
ورد : ليه ما هو حلو اهو .
محمد : مفتوح جدا من فوق .
ورد : ده اكتر حاجه محترمه موجوده في الفساتين دي الاه .
ابتسم محمد علي عفويه ورد .
محمد : ممكن اطلب طلب .
ورد : اتفضل .
محمد : ممكن متقلعيش الجاكت .
ورد بابتسامه : حاضر .
محمد : ورد انا عايز اقولك حاجه .
ورد : اتفضل .
محمد : ورد أن أن انا ب..
فجأه قاطعهم محمود .
محمود : بتعملوا ايه هنا .
( محمود هو مؤسس الخطط كلها ) .
محمد بعصبيه : اوفففففففف .
محمود : مالك يلا .
خرج محمد ورزع الباب .
محمود : ماله ده يا ورد .
ورد : معرفش كان عايز يقول حاجه .
محمود : فكك منه ايه الجمال ده يا بت بس ايه الجاكيت ده اقلعيه .
ورد : كده احلي .
محمود : هتوقعي تميم ازاي في حبك و انتي شكلك كيوت كده لاء مش حلو .
ورد : اسمع كلامي كده احلي .
محمود : ياه عليكي انتي و محمد ولاد خاله بجد قد ايه انتوا الاتنين دماغكوا نشفه .
ابتسمت ورد : يعني محمد ابن خالتي .
محمود : مالك يا بت اوعي تكوني حبتيه.
ورد : احب مين .
محمود : يلا بقي علشان يلحق يوصلك ركبت ورد دراجه ناريه خلف محمد .
محمد : نسينا اهم حاجه .
ورد : ايه .
محمد : مشوفتبش صوره تميم ده .
ورد : متخفش انا عارفاه .
محمد : منين .
ورد : قصه طويله .
محمد : مش هتحكي لابن خالتك .
فجأه وصلت لورد رساله .
” هناك عقبه ولكن هي في الحقيقه نعمه عليكي الإيمان بها ” .
ظلت ورد شارده .
محمد : في ايه يا وردتي ؛ في حاجه علي الموبيل .
عادت ورد من شرودها لاء لاء مفيش فجأه صرخت ورد : خلي بالك بص قدامككككككك .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرصتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى