روايات

رواية ذات الوجهين الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين البارت الثالث عشر

رواية ذات الوجهين الجزء الثالث عشر

رواية ذات الوجهين
رواية ذات الوجهين

رواية ذات الوجهين الحلقة الثالثة عشر

نور مسكها من وسطها و بيميل عليها يبوسها وبيض*رب بعينه وات*صدم وغمض عيونه واخد نفس من الضيقه للوضع وقال بخنقه : دي لسه هنا
ياسمين لفت شافتها قاعده ممدده ع الشزلونج قدام البسين وبنفس الهمس: نور عشان خاطري
نوربهدوء: عيب اتفقت معاكي هفتكر انها صديقتك _حط ايده ع عيونه كأنه بيسمع) صديقتك صديقتك صديقتك
ياسمين ابتسمت ع اسلوبه وشالت ايديه من علي عنيه
ذات قامت وقفت بسرعه وراحت عليهم: ياسمين فيه اي حاجه اقدر اساعد فيها
ياسمين بصتلها شويه انها بتتكلم عادي وبتضحك في وشهم ردت وقالت: لاء اشترينا اكل جاهز وعزه هترصه في الاطباق
ذات سحبت منها الكياس: وماله اساعدها
عزه الي عوجت شفايفها لانها اهانت عزه لما دخلت وسألتها هتمشي ضربتها بالمخده وقالتلها مش همشي انا قاعده هنا في بيت صديقتي ومسيري هطردك منه لان انا في حكم صاحبه البيت
نور بصلها من بعيد بقرف وفي سره: اكيد خدعه جديده
ياسمين مشت وراحت لتربيزه السفره تفرغ الاكياس: عزه حطي ده في الثلاجه
ذات: ياسمين لو فيه اي حاجه محتاجه اساعدك فيها متتردديش وقوليلي متعمليش فرق وحزازيه اما بالنسبه لمكاني الجديد هحاول القي شقه في اقرب وقت انا مراعيه نور انه استجار من وجودي
عزه بصتلها من فوق لتحت لانها عارفه انها بتحاول ترسم دور جديد بأسلوب جديد
ذات رسمت الجديه : الي قاله امبارح معاه حق فيه المفروض كنت صبرت ومسكت اعصابي وموقفتش قصاده عشان مزعلكيش انتي
ياسمين بصتلها وبكل جديه: انا مش زعلانه لكن زي ما قلتي تفضلي هنا مؤقتا لمده يومين وانا قلت لنور كدا ووعدته واظن لازم التزم بواعدي وهو كدا مش هيقول حاجه وانا هساعدك نلاقي مكان مناسب للسكن في خلال يومين بالكتير
ذات سكتت خالص لان جواها نار وحقد وشر يغرق الدنيا
ياسمين: كدا اسلم عشان نرتاح كلنا
ذات ضحكت بطريقه مصطنعه: تمام!! ومتشكره انتي الصديقه الي بحبها كتير حب كبير_ ضمتها وبينها وبين نفسها_ لحد ما اطردك انا من هنا واخد مكانك هرسم دور الطيبه المسالمه_
……………..قصص منه محمد كاتب………….
الصبح ذات قامت بدري لبست فستان بسيط ولمت شعرها ذيل حصان ووشها سابته خالي من اي ميكب صارخ ونزلت جهزتلهم الفطار شويه شافت نور نازل مع ياسمين وهما كالعاده بيهزروا ويضحكوا
ذات رسمت االابتسامه وهي بترص الاطباق: صباح الخير عليكم
نور كشرولف وشه عنها وأأعد ع كرسي السفره
ياسمين بصتلها بتعجب: ليه تعبتي نفسك كدا
ذات: ده اقل واجب انتي ونور سمحتولي افضل هنا ومينفعش مقدمش حاجه ارد بيها جمايلكم
نوربصوت واطي لكنه مسموع: كويس انك عارفه
ياسمين بصتله بنظره لوم وعتب ونور قال: عزه القهوه بسرعه من فضلك
ذات: انا اعملهالك_بصت لياسمين الي وشها اتغير ونبره كلها مسكنه_ ممكن اعمل القهوه لنور
ياسمين الغيره تملكتها وسكتت
ذات بصوت الضعف: اصل من اول ما جيت هنا معملتش حاجه ارد بيها الجميل لنور واسفه يانور لاني اتصرفت معاك بشكل مش لطيف
نور عيونه زاغت شمال ويمين وياسمين مستغربه طريقتها الجديده يمكن اكتر منه!!! وذات رجعت بالقهوه حطتها قدام نور
ذات: اشربها وقولي ذوتها شويه وياتري هي حلوه ولا نص نص
نور بص لياسمين الي هزت له دماغها انه ميكسفهاش ونور اخد الفنجان شرب منه بسيط عشان ياسمينته
ذات: ها حلوه
نور بص لياسمين وجاوب: كويسه
ذات ابتسمت واخدت الشنطه من ايد الكرسي ورفعتها ع كتفها واتحركت شويه
ياسمين سألتها: رايحه فين افطري معانا الاول
ذات ببتسامه: عشان الحق الباص
نور حط الشوكه وبصلها اوي وياسمين رمشت بعيونها
ذات: عايزه اعتمد ع نفسي ضايقتكم بمشاكلي بما فيه الكفايه _شاورتلهم وع وشها ابتسامه كبيره_ يله باي
ياسمين بسعاده كبيره: شوفت ذات اتغيرت
نور ابتسم بسخريه: هستني واشوف ويله نفطر لنتأخر
ياسمين ابتسمتله وضرب*ته في صوابع ايده بالشوكه : طيب منا باكل اهو
نور: عزه هي ذات الي حضرته بنفسها
عزه بتكشيره: ايوه هي خرجتني وعملته كله بنفسها
نور ضحك بتهكم: خلاص عرفت اصل طعمه حلو اوي
ياسمين: هي دي صديقتي
نورمسك خدها: طيب كولي من اكل صديقتك الحلو الي لدرجه حلاوته مش قادر اكمله
ياسمين بنعومه ورقه: مش كتر خيرها بتحاول
نور مد شفايفه بستياء: وياريتها ماحاولت
…………….قصص منه محمد كاتب………………
ذات اخدت الشارع ماشيه ببطئ كأنها سلحفاه وتبص وراها وكل ما يعدي عليها تاكسي تشاورله انه يمشي ولنفسها: امتي هيجوا ليه بطيئ كدا
لمحت عربيه نو جايه فتحت شنطتها وخرجت البرفن الي نور كان بيعشق ريحته عليها وغرقت نفسها وشعرها
ياسمين لمحتها: دي ذات ليه واقفه كدا
نور كمل طريقه بدون اهتمام
ياسمين: نور انت بجد مش هتقف تاخدها
نور: لو انا لوحدي كنت هسيبها
ياسمين: بس هي واقفه في الشارع واحنا كدا كدا هنعدي ع محطه الاتوبيس انا راي نـ
نور لفلها بجسمه ناحيتها وقطعها: انا هعمل الي انت عيزاه هنسي الماضي والحقد واتعامل ع طريقتك انتي كدا تمام
ياسمين بمتنان: الف شكر انت انسان جميل اوي يانوري
نور سكت ومسح جبينه دليل ع الاعتراض
ياسمين نزلت من العربيه : ذات تعالي معانا نوصلك
ذات: بلاش اضايق نور هكمل لوحدي
ياسمين شدتها: لا تعالي الدنيا حر يله
ذات مثلت التردد: بس
ياسمين سحبتها سحب للعربيه: مفيش بس تعالي يله
ذات ركبت ومالت عليه : شكرا يانور انك هتوصلني
نور نظراته قدام ووشه مكفهر لما شم ريحه برفانها الي بتحاول تلفت انتباهه بيها وتفكره بالماضي اللع*ين يوم ما ارتبط بيها وقال بطريقه ناشفه: لو عايزه تشكري اشكري يا سمين لاني رافض اوصلك
ياسمين اتكت ع شفتها بحرج وذات ما اتصدمتش .. لانها تقريبا اتعودت علي هج*ومه عليها ورجعت بجسمها لوري ونور حرك العربيه لحد ما وصل ياسمينته لللاذاعه
ياسمين: نور معلش افتحلي الشنطه اخد علب الكيكه لحنان وهبه
نور نزل وسحب العلب مدهالها ببتسامته الجميله: خدي يا قلبي واستمتعي بحلقتك والعصر هاجي اخدك
ياسمين: هستناك
نور ميل وباسها من خدها تحت نظرات ذات الي كلها غيره واضحه وياسمين ابتسمتلوا ولفت لقتها واقفه وراها: ذات ليه نزلتي نور هيوصلك للشغل كدا كدا ع طريقه
ذات: انا مراعيه نور هكمل بالاتوبيس كتر خيرك( ومشت)
ياسمين بصتله: اظن ذات فهمت الحياه كويس
نور عوج بؤه: اه اصل الدنيا كليه بتعلم
ياسمين: بطل تتريق
نور انشا لله اغرق في بحر عالي لو كنت بتريق المهم العصر هاجي اخدك
في نفس اللحظه معتز طلع وجنبه هبه وشاورله وصفرله يطلع لانه عايزه ضروري
نوربنص عين: ايه ده الواد معتز هنا بيعمل ايه
ياسمين مبتسمه: بيتفق هو وهبه ع تقديم عرض لشغل تقريبا
نور اخد ياسمين وطلعوا سوي هي دخلت لشغلها ومعتز ونور نزلوا كافتيريا الاذاعه
معتز حط الفنجان قدامه: اتفضل ها ايه الاخبار مرحب بحبيبتك القديمه في بيتك وموصلها لشغلها كمان ياتري فيه خدمات تانيه
نورش*خط فيه: بطل عبط ياسمين طلبت وانا بنفذ
معتز بنبره كلها سخريه: امك طلبت لذلك انت لازم تطيع …..بس خد بالك لتتلغبط في يوم وتفكرها ياسمينتك وتاخدها زوجه ولو حصل ده ساعتها مش هقدر اساعدك يا صاحبي
نورضيق عيونه: اطمن انا اتعلمت من الدرس ومستحيل ابقي غبي والعب معاها تاني
معتز: حلوه الطريقه دي حازم كدا وشديد بس عارف قلت لهبه لا انا ولا انت نركع قدام ذات
نور عقد حواجبه بتعجب: هبه هو انت وهبه اتكلمتوا عني
معتزضحك اوي: عني وعنك وحياتك لانها خايفه رجاله عسل ومزز زينا نقع ونندب قدام ست مث•يره وجذابه زي ذات بس انا مسكتش ورديت عليها انه نونو مستحيل نقع صح يا صاحبي
نورضم كفوف ايده في بعض: بلغها متقلقش في خلال ايام هتمشي نهائي
معتز: ياريت وميبقاش في المشمش
قصص منه محمد كاتب
ذات رفعت سله غسيلها وراحت تفتح الغساله لقتها ماليانه نفخت بضيق: هي سايبه الغسيل هنا ليه …هغسل ازاي انا كدا؟!
شدته وخرجته وهنا فكرت بخبث ت*ثير غريزه نور وفي نفس الوقت يعرف ان ياسمين خاليه من الانوثه المث*يره وبسرعه البرق خطفت طقم داخلي خاص بيها لونه اورنج ودفن^ته في هدوم ياسمين وطلعت بسرعه قبل ما حد يشوفها ,,,دقايق وعزه جات عشان تطبق الغسيل وتطلعه لغرفه ياسمين شافت الطقم الداخلي مسكته بتعجب: ايه ده مكنش اللون ده في الهدوم يمكن مخدتش بالي وتبع الست ياسمين انا مالي اطلعه وخلاص (عزه اخدت سله الهدوم وطلعت رصتها في الادراج ونزلت تاني )نور رجع هو ياسمين متأخر وقالها هيدخل ياخد شور ع ما عزه تحضر العشي وبعد ما انتهي من الشور لف فوطه حوالين وسطه وخرج لغرفه اللبس يدور ع قصافه وسأل ياسمين قالتله هيلاقيها في درج من بتوعها نور فتح اول درج ملقاش حاجه فتح التاني وشاف الطقم الداخلي الاورنج لونه المفضل وابتسم اوي واخده تفحصه بدقه وصفر وراحلها مخبيه وري ضهره: سمسمتي الشقيه
ياسمين بصتلو: فيه ايه يانور مالك
نور مبتسم ابتسامه واسعه: انتي اشتريتي من ورايا حاجات مث*يره في السر
ياسمين : مث*يره وفي السر
نورمبتسملها: ايوه اشتريتي طقم داخلي جديد اورنج اللون الي بعشقه يله يا قمري قومي البسيه خليني اشوفه عليكي
ياسمين بنفس الابتسامه : نور هو انت عملي مفاجأه واشترتهولي
نور ض*رب كتفها بكتفه بغمزه: هو انتي هتتكسفي عليا منا شفت كل حاجه وكنتي قدامي ع الطبيعه
ياسمين: هدوم ايه دي الي انا اشترتها وكمان داخليه
نور قرص مناخيرها: انتي بمثلي انك متعرفيش صح _حرك قدامها القطعتينن_ امال ايه دول يله البسيهم حالا خاليني اتفرج ع لونهم عليكي
ياسمين : نور استني
نور بيسحبها عليه بتحمس: مش هستني البسيهم حالا
ياسمين بتفك ايدها منه: يانور دول مشـ
قطع كلامهم خبطه ع الباب وياسمين ردت: ادخلي ياعزه
ذات فتحت الباب : انا ذات
ياسمين بدهشه: ذات فيه حاجه
ذات بصت للطقم الي رافعه نور في ايده وبمكر: اظن الحاجه الي في ايدك خاصه بيه انا يانور
ياسمين عقدت حواجبها بتعجب: حاجه ايه؟!
ذات مثلت الخجل: الي في ايده_شدته منه_ ايوه هي بتاعتي ممكن ترجعهالي
نور بص لياسمين الي وشها جاب كميه اللوان واضايق لانه فهم ان ذات وري الموضوع وبتحاول ت*ثيره اتحرك ومد من قدامهم لغرفه اللبس
ذات ضحكت بستهبال : نور كان ماسكه يظهر فكره بتاعك انتي(وبطريقه تنرفز) ياسمين اسفه لو جديد كنت سبتهولك بس انا استعملته واتاسفي لنور بالنيابه عني ( خرجت واغلقت الباب وراها ووقفت تتسمع عليهم)
ياسمين راحتله وقربت منه وبصتله بضياع
نور التفتلها ومسك وشها وبصلها: ياسمين انا فهمت غلط اسف
ياسمين سكتت شويه وبعدين بصتلو بدموع محبوسه معلقه تنزل :بس انت مش المفترض عارف ذوقي وحافظه
نور مط شفايفه: قلت يمكن غيرتي خصوصا انه لوني المفضل وع العموم انتي اي حاجه عليكي بتعجبني وبعدين دي هدوم داخليه _ طبطب ع ايدها_ وياريت متفكريش كتير
ياسمين اتنهدت واخدت نفس طويل : تمام مش هفكر كتير
نور ضمها بحب و باسها من راسها وملس ع خدها وراح يكمل لبسه وياسمين هتتاكد الاول قبل ما تاخد اي قرار وتطردها بنفسها
……….قصص منه محمد كاتب………….
وبالفعل نزلت لعزه وسالتها: عزه الطقم الداخلي الاورنج الي جبتيه عندي مش بتاعي
عزه: مش بتاعك امال بتاع مين
ياسمين بنبره حزينه: طلع خاص بذات
عزه شهقت بصوت عالي: ايه ذات! انا فكرتك اشتريتي واحد جديد او البشمهندس جبهولك بس انا اسفه انا افترضت كدا
ياسمين هزت لها دماغها كتنبيه: المره الجايه خدي بالك
عزه حاضر_ بتردد_ بس ست ياسمين انا لازم اقولك ع حاجه المفروض اقولهالك امبارح طلبت من ذات تغسل هدومها بنفسها وهي نفذت بس ليه هدومها الداخليه بالذات الي جات عندك بالغلط لو هي غسلت كل الهدوم مع بعضها لكن ليه حطت هدومها الداخليه عندك
ياسمين بصوت كله خنقه: يمكن مش قصدها عمتا انسي
عزه هرشت في دماغها: استني
ياسمين لفت وسابتها وخرجت راحت عند البسين اتنفست بضيقه وتفتكر في كلامهم ليها وياتري ايه المقصود من حركتها وهل نور اتأثر ولا الام عادي عنده حيره بتحدفها ع حيره لما هتجننها وحطت ايدها ع رقبتها فيه حاجه بتخ*نقها وهتم*وتها وللاسف السبب فيها هي صديقتها
………قصص منه محمد كاتب………..
في الجنينه عند اهل ياسمين
نورهان: اكيد قاصده والا كانت حطتها في غسيلها عزه قالت لي هي دفسته وسط هدوم ياسمين كدا تبقي مقصوده
رفعت مط شفايفه: بتتكلمي وتحكمي كأنك شفتيها
نورهان : عشان عزه قالت لي الي حصل عشان كدا قادره اتصور
زبيده بستفسار: وليه تعمل كدا
ضحي: عشان تعمل التباس لانها كانت حبيبه نور القديمه وعشان كدا عارفه اللون الي بيحبه وطبعا عشان هي صديقه ياسمين المقربه عارفه نقط ضعفها شغلوا دماغكم هي بقي اتكت ع النقطه الضعف وبكدا تشعلل الذكريات القديمه بالمره
نورهان: صح يا ضحي كلامك مظبوط
رفعت عوج بؤه: الستات دول عليهم خيال واسع
ابوياسمين ضحك: واثقين ان كلامك صح مفكرين نفسهم قادرين يفكروه وعارفين كل حاجه
نورهان : انا مش عارفه ليه ياسمين متفائله انها اتغيرت
زبيده بتنهيده طالعه من القلب: بنتي غلبانه
نورهان خب*طت ع التربيزه : والغلبان اوقات بيبقي السبب ان الشي*طان يستغفله لحد ما يدوس عليه ويمحيه
زبيده: انا فاهمه بس بنتي بتحب الناس بقلبها مبتحبش تجرحهم وذات بالنسبه لها صديقه عمرها ده مش سهل تصد ق التصرف ده منها
نورهان: ايوه بس شخصيه زي ذات لازم تواجيها في وشها بنفس اسلوبها الحقي*ر
ضحي بحماس: هتعملي ايه يا طنط
نورهان بصت لقدام بغ*ل وحق*د: مش هسكتلها وهحافظ ع بيت ابني منا مش هسقف للقرد وازعل انه اتنطط عليه
ضحي صقفت بحماس: برافو يا طنط برافو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذات الوجهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!