روايات

رواية ذكريات لا تموت الفصل الثالث 3 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت الفصل الثالث 3 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت الجزء الثالث

رواية ذكريات لا تموت البارت الثالث

رواية ذكريات لا تموت
رواية ذكريات لا تموت

رواية ذكريات لا تموت الحلقة الثالثة

سألني وقالي….. انت كده الزاي رديت وانا بستفهم من سؤاله….. كدا الزاي يعني رد عليا وقال…… على الرغم من كل اللي عملناه معاكي وأننا اذ*ناكي الا انتي كنتي طيبه معانا حتى لما اتغيرتي مبقتيش قا*سيه انا عارف انك وقعتي كوبايه القهوه اللي كنت عاملها بالقصد علشان كان طعمها و*حش وكمان جنه كانت بتعملك و*حش ولما تاعبت انتي اسعافتيها وكمان جبيتي ليها العلاج من فلوسك الخاصة ماعن لو لوحده تانيه مكانك كانت كر*هتنا انتي الزاي كدا الزاي رديت وانا بعمل الاكل وبحاول إداري دموعي وقلت…….. الأخت مهما خواتها عملوا فيها بتفضل هي امهم التانيه هي القلب الحنين بعد الأم والأب انا منكرش اني زعلانه منكوا بس دا ميمنعش انكوا مهما عملتوا هتفضلوا خواتي اللي انا بعتبركم ولادي وعمري ما هتمني الاذ*ى ليكوا انتوا الروح و القوه اللي مخلياني عايشة بس في ربنا هو اللي صبرني علي كل دا وكان عندي يقين ان بعد صبري دا هلاقي مكافأة جميلة ولو تطلب الأمر اني افضل صابرة لحد اخر نفس ليا انا موافقه الإنسان لما بتكون هناك صلة قويه بينه وبين ربنا بيحس بقوه ودعم محسهوش لما يكون في صلة بينك وبين اخوك انا صلتي بربنا قويه وانا بفتخر وبعتز بدا وزي ما قلت ليك لو الأمر تطلب اني اصبر لحد آخر نفس ليا انا مش معترضه بالعكس انا هرحب بدا بقلب مفتوح و ابتسامة صافيه وبالنسبة لجنه انا بعتبرها توأمي بعتبرها بنتي الصغيره اللي كنت بشلها على أيدي لما كانت صغيرة ومهما عملت او قالت كلام ما*ذي هتفضل جوهرتي الجميله الصافيه هي خلت الشيــ…ــطان يضحك عليها و يكر*ها فيا بس انا عندي يقين انها هتفوق لنفسها وهترجع جوهرة صافيه واجمل من الاول بمراحل وانا هساهم اني ارجعها جنه الطفلة البريئه اللي قلبها صافي وانت يا محمد الآوان لسه ما فتش فوق وارجع من الطريق اللي ماشي فيه انت بعيد عن ربنا قرب منه وانت ساعتها هتحس بفرق كبير وانا باكد على كدا رد عليا وعيونه كلها مليانه دموع وقال….. وربنا هيقبل توبتي رديت بابتسامة حسيت انه اطمن من بعدها وقلت……طول ما باب التوبه مفتوح اعرف ان ربنا بيغفر الذ*نوب عارف في ناس بتقعد تقول انا لازم اتوب وارجع لربنا انا لازم كذا و كذا ودا خوفا من النار طب انا هقلك قصة تسمعها رد عليا وقال بحماس ايوه قوليها ابتسامت وقولت اسمع……. مر مجنون على عابد يناجي ربه وهو يبكي والدموع منهمرة على خديه وهو يقول:ربي لا تدخلني النا*ر، فارحمني وأرفق بي، يا رحيم يا رحمن لا تعذ*بني بالنا*ر، إني ضعيف فلا قوة لي على تحمل النا*ر فارحمني، وجلدي رقيق لا يستطيع تحمل حرارة النا*ر فارحمني، وعظمي دقيق لا يقوى على شدة النا*ر فارحمني.

ضحك المجنون بصوت مرتفع، فالتفت إليه العابد قائلاً:

ماذا يضحكك أيها المجنون ؟؟

قال: كلامك أضحكني

فردَّ العابد: وماذا يضحكك فيه ؟

قال المجنون: لأنك تبكي خوفًا من النا*ر..

قال: وأنت ألا تخاف من النار ؟؟

قال المجنون : لا، لا أخاف من النار

ضحك العابد وقال: صحيح أنك مجنون

قال المجنون : كيف تخاف من النا*ر أيها العابد وعندك رب رحيم، رحمته وسعت كل شيء ؟

قال العابد : إن عليَّ ذنوبًا لو يؤاخذني الله بعدله لأدخلني النا*ر، وإني أبكي كي يرحمني ويغفر لي ولا يحاسبني بعدله بل بفضله ولطفه، ورحمته حتى لا أدخل النا*ر ؟؟

هنالك ضحك المجنون بصوت أعلى من المرة السابقة

انزعج العابد وقال: ما يضحكك ؟؟

قال: أيها العابد عندك ربٌّ عادلٌ لا يجور وتخاف عدله ؟ عندك ربٌّ غفورٌ رحيمٌ تواب، وتخاف نــ…ـاره ؟؟

قال العابد: ألا تخاف من الله أيها المجنون ؟؟

قال المجنون: بلى إني أخاف الله ولكن خوفي ليس من نا*ره

تعجب العابد وقال: إذا لم يكن من نا*ره فمِمَّ خوفك؟

قال المجنون: إني أخاف من مواجهة ربي وسؤاله لي، لماذا يا عبدي عصيـ…ــتني ؟؟

فإن كنت من أهل النا…ر فأتمنى أن يدخلني النا….ر من غير أن يسألني، فعذاب النا*ر أهون عندي من سؤاله سبحانه، فأنا لا أستطيع أن أنظر إليه بعين خا*ئنة، وأجيبه بلسان كا*ذب..

إن كان دخولي النا*ر يرضي حبيبي فلا بأس

تعجب العابد وأخذ يفكر في كلام هذا المجنون

قال المجنون: أيها العابد سأقول لك سرًّا، فلا تذِعه لأحد

فقال العابد: ما هو هذا السرُّ أيها المجنون العاقل ؟

فردَّ المجنون: أيها العابد إن ربي لن يدخلني النا*ر أتدري لماذا؟

قال العابد: لماذا يا مجنون ؟

فردَّ عليه: لأني عبدته حبًّا وشوقًا، وأنت يا عابد عبدته خوفًا وطمعًا، وظني به أفضل من ظنك، ورجائي منه أفضلُ من رجائك، فكُن أيها العابد لما لا ترجو أفضل مما ترجو، فموسى عليه السلام ذهب لإحضار جذوة من النا*ر ليتدفأ بها فرجع بالنبوة، وأنا ذهبت لأرى جمال ربي فرجعت مجنونًا،

ذهب المجنون يضحك، والعابد يبكي، ويقول: لا أصدق أن هذا مجنون، فهذا أعقل العقلاء

وأنا المجنون الحقيقي، فسوف أكتب كلامه بالدمــــوع..!

بعد قرائة القصة افضل كلمة لااله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

رد عليا والدموع تنهمر من عينيه وقال…. لا إله إلا الله سبحانك اني كنت من الظالمين رديت عليه بابتسامه وقلت……انك تحس بغلط وترجع عن المعـ….ــصية دي شي جميل تقدر تقولي اخر فرد صليته كان امتى لقيته نزل راسه للأرض ومجاوبش خالص رديت وقولت بابتسامه صافيه……. روح اتوضي وصلي وادعي ربنا يا محمد واعرف ديما أن ربنا غفور رحيم و واحنا بنكلم لقينا أذان الظهر بياذن لقيت قال انا رايح الجامع سلام عليكم انا لازم أبدا حياتي وصفحتي الجديدة من بيت الله وسابني وراح وانا كنت مبسوطة مبسوطة ليه و روحت انا كمان اتوضيت علشان اصلي ودعيت ربنا ان انه يهديه ويهدي اختي وجميع المسلمين والمسلمات خلصت صلة و روحت وطيت على الاكل وخدت مصحفي وجنب اختي وقعدت اقرأ قرآن و وانا بقرأ لاحظت انها بدأت تفوق والحمد لله السخنيه كانت بدأت تنزل لقتها بتقول مايه روحت وجبت ليها مايه وخلتها تسمى قبل ما تشرب وبعد كدا روحت وجبت ليها اكل علشان تاكل كنت باكلها و وانا باكلها كنت بفتكر الذكريات الجميلة لما كانت صغيرة وكنت بجري وراها علشان تاكل والزاي كان لازم اعمل نفسي قر*د علشان توافق تاكل كانت ذكريات جميله كل ما افتكرها احس ان الابتسامه لقت طريقها ليه فوقت على صوتها وهي بتقول… شكرا ولاحظت الدموع في عيونها تلك العيون الزيتونيه وقولت بخوف….. جنه حبيبتى مالك ايه اللي وجعك لقتها حضنتني وقعدت تعيط وتقول كلمه واحدة بس آسفه ابتسامت وطبطبت على ضهرها و نيمتها على السرير وقولت…… انتي تعبانه دلوقتي مينفعش تعيطي خالص ولا ترهقي نفسك يا جناتي تمام وبالنسبة للدروس انا هزاكرلك تمام بس الأول لازم ترتاحي ماشي وجيت اقوم لقتها مسكت في أيدي وقالت……… مريم انا آسفه انا انا انا بحبك والله انا مش عارفة انا كنت كدا الزاي انتي احلى اخت واجمل اخت في العالم وانا عايزاكي تقربي مني وتساعديني ارجع زي الاول رديت بابتسامة صافيه…….. انا اختك مهما حصل بنا ممنوع الاعتذار دا، انا عمري ما شلت من جوايا حاجة و*حشه ليكوا ايوه انا زعلانه شويه بس الزعل دا مع الأيام هيروح وبالنسبة انك ترجعي زي الأول فأنا مبسوطه انك خدتي الخطوة دي بس لازم تعرفي ان مساعدتي ليكي مش كافيه في مساعدة أجمل من مساعدتي واحسن منها بمراحل كتيرة ردت عليا بلهفة وقالت……. ايه هي رديت بابتسامه وقولت…… مساعدة ربنا لعبده دي المساعدة الأعظم اللي كل مسلم بيتشرف بيها يا جنه وانتي لازم تقربي من ربنا لازم ردت عليا بدموع……… عندك حق بس ربنا هيتقبل توبتي انا مش عارفه رديت بابتسامه وقولت………..ربنا اذا احب عبدا ابتلا*ه يا جنه ولما العبد بيكون بعيد عن ربنا، ربنا بيــ…ـبتليه بمصيبه علشان العبد يفتكر ان ليه رب كريم ولازم يكون قرب منه طب تعرفي ان في احساس حلو جدا العبد بيحسه لما بيقول كلمه يا رب الاحساس اللي العبد بيحسه ساعتها بيكون أجمل إحساس مر عليه كلمه يا رب دي كلمه جميله جدا يا جنه اتوضي وصلي وتوبي لربنا و وانتي بتدعي قولي يا رب وانتي ساعتها هتحسي باحساس انا متأكده ان قلبك هيكون فرحان ومن فرحته هتحسي انه هيــ…ـقف بس لازم تعرفي ان رجوعك لربنا خوفا من الله وليس خوفا من النا*ر هقلك قصة قلتها لمحمد من شويه وانتي برده لازم تعرفيها ردت عليا وقالت….. وانا سمعاكي قولي رديت بابتسامة وقولت اسمعي…..مر مجنون على عابد يناجي ربه وهو يبكي والدموع منهمرة على خديه وهو يقول:ربي لا تدخلني النا*ر، فارحمني وأرفق بي، يا رحيم يا رحمن لا تعذ*بني بالنا*ر، إني ضعيف فلا قوة لي على تحمل النا*ر فارحمني، وجلدي رقيق لا يستطيع تحمل حرارة النا*ر فارحمني، وعظمي دقيق لا يقوى على شدة النا*ر فارحمني.

ضحك المجنون بصوت مرتفع، فالتفت إليه العابد قائلاً:

ماذا يضحكك أيها المجنون ؟؟

قال: كلامك أضحكني

فردَّ العابد: وماذا يضحكك فيه ؟

قال المجنون: لأنك تبكي خوفًا من النا*ر..

قال: وأنت ألا تخاف من النا*ر ؟؟

قال المجنون : لا، لا أخاف من النا*ر

ضحك العابد وقال: صحيح أنك مجنون

قال المجنون : كيف تخاف من النا*ر أيها العابد وعندك رب رحيم، رحمته وسعت كل شيء ؟

قال العابد : إن عليَّ ذ*نوبًا لو يؤاخذني الله بعدله لأدخلني النا*ر، وإني أبكي كي يرحمني ويغفر لي ولا يحاسبني بعدله بل بفضله ولطفه، ورحمته حتى لا أدخل النا*ر ؟؟

هنالك ضحك المجنون بصوت أعلى من المرة السابقة

انزعج العابد وقال: ما يضحكك ؟؟

قال: أيها العابد عندك ربٌّ عادلٌ لا يجور وتخاف عدله ؟ عندك ربٌّ غفورٌ رحيمٌ تواب، وتخاف ناره ؟؟

قال العابد: ألا تخاف من الله أيها المجنون ؟؟

قال المجنون: بلى إني أخاف الله ولكن خوفي ليس من نا*ره

تعجب العابد وقال: إذا لم يكن من نا*ره فمِمَّ خوفك؟

قال المجنون: إني أخاف من مواجهة ربي وسؤاله لي، لماذا يا عبدي عصيـ…ــتني ؟؟

فإن كنت من أهل النا*ر فأتمنى أن يدخلني النا*ر من غير أن يسألني، فعذ*اب النا*ر أهون عندي من سؤاله سبحانه، فأنا لا أستطيع أن أنظر إليه بعين خا*ئنة، وأجيبه بلسان كا*ذب..

إن كان دخولي النا*ر يرضي حبيبي فلا بأس

تعجب العابد وأخذ يفكر في كلام هذا المجنون

قال المجنون: أيها العابد سأقول لك سرًّا، فلا تذِعه لأحد

فقال العابد: ما هو هذا السرُّ أيها المجنون العاقل ؟

فردَّ المجنون: أيها العابد إن ربي لن يدخلني النا*ر أتدري لماذا؟

قال العابد: لماذا يا مجنون ؟

فردَّ عليه: لأني عبدته حبًّا وشوقًا، وأنت يا عابد عبدته خوفًا وطمعًا، وظني به أفضل من ظنك، ورجائي منه أفضلُ من رجائك، فكُن أيها العابد لما لا ترجو أفضل مما ترجو، فموسى عليه السلام ذهب لإحضار جذوة من النا*ر ليتدفأ بها فرجع بالنبوة، وأنا ذهبت لأرى جمال ربي فرجعت مجنونًا،

ذهب المجنون يضحك، والعابد يبكي، ويقول: لا أصدق أن هذا مجنون، فهذا أعقل العقلاء

وأنا المجنون الحقيقي، فسوف أكتب كلامه بالدمــــوع..!

بعد قرائة القصة افضل كلمة لااله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ردت عليا بدموع وقالت……لا إله إلا الله أنت سبحانك إني كنت من الظالمين وقامت اتوضت واكتشفت انها مبتعرفش تتوضي ولا تصلي كميه الحزن اللي حستها ساعتها كانت كفيله انها تخلي قلبي يوقف معقول اختي لو مكنتش فاقت لنفسها مكناش هنتجمع في الجنه مع بعضنا لا فوقت وهي بتقول ليا بخجل…….ممكن تعلميني الزاي اصلي ابتسامت بو*جع من الحالة اللي هي فيها و روحت علمتها الزاي تتوضي والزاي تصلي سبتها لوحدها تدعي ربنا علشان تاخد راحتها وطلعت بره وبعد مدة لقتها طالعة وعيونها كانت حمره من كتر الدموع ولقتها بتقول…….انا محظوظه انك اختي وحضنتني وقعدنا نقرأ قرآن وبعد شويه لقيت اخويا داخل علينا وهو مبتسم وعرفت ساعتها انهم بدأوا يمشوا في طريق الله قعدنا نقرأ قرآن معرفتش قعدنا قديه واحنا بنقرا قرآن بعد ما خلصنا قراءة دخلت اذاكر و محمد عمل كدا وجنه برده و وانا بذاكر لقيت محمد داخل عليا بيقولي ان في مسأله واقفه معاه ومش عارف يحلها ولقيت جنه واقفه عند نفس المسأله روحت وقعدت معاهم وبدل ما احل المسألة شرحت ليهم الدرس بطريقه بسيطه و بسم الله ماشاء الله عرفوا يحلوا المسائل كلها من بعد كدا خلصت شرح الدرس وجيت اقول لقيت محمد بيقول بابتسامه…….. الدرس اللي بعده رديت بابتسامة…… دا اسمه استغلال بقى ردت جنه وقالت…………….حصل رديت وقولت… تمام يلا وقعدنا نذاكر وطبعا الجو مخلاش من الضحك والهزار وبصراحة كان احلى يوم عندي بس تأتي الرياح من حيث لا تشتهي السفن حصل اللي غير حياتي تاني وغير حياة الكل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذكريات لا تموت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!