روايات

رواية رحمة الاسر الفصل السابع 7 بقلم كاراميلا

رواية رحمة الاسر الفصل السابع 7 بقلم كاراميلا

رواية رحمة الاسر الجزء السابع

رواية رحمة الاسر البارت السابع

رواية رحمة الاسر
رواية رحمة الاسر

رواية رحمة الاسر الحلقة السابعة

وصل اسر الي منزله وهوا طول الطريق يفكر في رحمه
دخل اسر الي منزله وجد عائلته متجمعين
اسر. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رد الجميع السلام.
اسر. اي اللي مسهركم لعند دلوقتي.
جاء صوت من خلفه انا اللي مسهر لدلوقتي ي شق.
اسر. يخربيتك انت جيت امتي.
ادم. اي يعم الدخله دي بدل ما تقولي حمد لله على السلامة يابن خالتي اخص عليك.
اسر بضحك. حمدلله علي السلامه يبن خالتي جيت امتي بقاا.
ذهب ادم وحضن اسر. جيت النهارده. اول اما نزلت جيت عليك ع طول بس م لقيتك.
اسر. شغل يابااا
ادم. ربنا يعينگ يحبيبي.
والده اسر. يلااا بقاا روحو غسلو عشان تاكلو يلاا ي اسر ادم م راضي ياكل غير معااك
ابتسم اسر وادم.
ادم. دا قانون صحوبيتناا لازم طول ما احنا مع بعض نااكل سواا.
ابتسم الجميع ع صداقتهم فا ادم واسر و اسلام اصدقاء من طوفلتهم ويعتبرو توام في كل شي.
اسر. اماال فين حور واسلام.
والدته. اسلام خرج ولسه م جه وحور فوق في الاوضه
اسر. م قاعده معاكم لي واسلام خرج لي م شاف ادم.
والدته. اسلام لسه م شاف ادم وحور كانت بتاخد شور ولسه مش نزلت
اسر. تمم يلاا ي ادم وجده سرحاان في الفرااغ ادم يبنييييييي.
ادم. هااا اي في اي.
اسر. ماالك.
ادم ماافيش سرحت شويه.
اسر طب يلااا اومآ ادم وذهبااا كي ياكلاا.
وهماا جاالساان ع السفرة سمع صوت اسلااام.
اسلام. ادم جه هيصااا ولااا ي ادم انت يلااا.
والدته بضحك . اهدي يبني هماا جوااا في اوضه السفرة.
ذهب اسلام سريعااا وحضن ادم بادله الحضه بسعااده كبيرة.
ادم. وحشتيني يلاااا
اسلام. اكتر يااض اي الغيبه الطويله دي.
ادم بضحك. معلش بقا الشعل بس خلاص صفيت الشغل هنااك ونقلته هنااا.
اسلام واسر. بجددد
ادم بضحك عليهم وع سعادتهم. ايواا وخدت شركه جنب شركتك يابا وكماان هاشتغل في كليه الطب اللي هنااا.
اسلاام. احلف انت كدا معااايا.
ادم ااه مانا عملت كده عشان اكون مع اسر العصر ومعااك انت الصبح ههههههه.
اسلام واسر. والله وطلعت بتفهم.
ادم. ولد ي حماده عيب ضحك ثلاثتهم.
وقعداا كي ياكلاا.
في الخاارج..
دعاء (الام). هنياا ي هنيااا اطلعي شوفي حوور كده ناديها تيجي تااكل.
ذهبت لكي تنادي حور وجداتهاا تسرح شعرهااا.
هنياا. حور هانم كلمي دعااء هانم تحت.
حور. مااشي ي هنياا هاصلي وهانزل.
صلت حور وذهبت بالاسدال الي اسفل لم تجد احد سمعت صوت من غرفه السفرة ذهبت الي هنااك. تفااجاات حور بوجود ادم.
اسر. حوور تعالي كليي.
التفت ادم ليرى حور واقفه تنظر ناحيته ظلاا ينظراان وقطع نظراتهم صوت اسلااام.
اسلاام. حووووووور ماالك فيكي اي.
حور. هاا مافيش.
ضحك اسلام. تلاقيكي يعيني اتصدمتي لما شوفتي ادم.
حوور. ااه بحسااب نفسي بتخيل. وجلست علي الكرسي المقابل ل ادم.
ادم بابتسامة. ازيك يحور عامله اى.
حور. الحمدلله بخير وانت اخبارك ايه.
ادم بهدوء الحمدلله بخير دخلتي كليه اي.
حور. كليه الطب البشري.
ادم. برافو عليكي
ابتسمت حور…
اسلاام. الله ملف اي دا ي اسر.
اسر بتوتر. هااا ملف عاادي.
اسلام. طب وريني كداا.
اسر. لاااء
استغربو اسرر.
بعد دقايق كان الملف في يد اسلاام.
اسلاام بضحك. الحقي ي حوورى دا ملف دكتور اياااد.
حور بضحك. مش قولتلك وااقع
اسلام بضحك. اكتر دا وقعع ع وشهه خاالص.
اسر بغضب وكذب. يلااا ي جزم. اناا مش واقع انا علشان اكوون عارف عنه معلومات عشان لو عملها حاجه مش تنسو انها طلبت مني كده.
حور واسلاام بعدم تصديق وضحك. اممم قولتلي كداا
ادم بعدم فهم هواا في اي.
اسلاام. صاحبك بالله وقع من اول نظرة.
قاام اسر. يجرى وراا اسلاام يريد ان يضربه. وجلس حور وادم في مكانهم حور تضحك كثيرا وادم ينظر لهاا.
ادم. خلصتي ضحك.
حور بهدوء. امم.
ادم. في اي م فاهم حاجه.
حور ع نفس الهدوء. اسلام واسر هايحكولك.
ادم. ومش تقولي انت لي.
حور بنبرة استفزاز. عاادي اصل انا رايحه انام تصبح على خير يبن خالتي.
ادم بنرفزة. وانت من اهله ي بنت خالتى.
ذهبت حور الي غرفتهااا بينما تحت حكي اسلام ل ادم كل شي ضحك ادم وظلاا هوا واسلاام يضايقون في اسر ثم ذهباا ثلاثتهم كي يناامااا.
اسر في غرفته
اسر في نفسه معقوول اكون فعلاً حبيتهااا لا لا يس م انكر اني مشدود ليهاا ول طريقه كلامها وتصرفاتها ثم سرح شويه وهو يفتكر ضحكتهاا وطريقه كلامها ضحك عليهاا لكن تحول وشه مجددا عندما افتكر دكتور ايااد وعلم انه طلب الزوااج من رحمه قبل كده وافتكر ان ممكن رحمه تواافق عليه نفض الفكرة من راسه وذهب لينااام وهوا يفكتر ضحكتهاا نام من التعب
بينما في غرفه اسلام. ناام سريعاا لانه لم يكن يريد ان يفكر في اسراء كثيرا.
بينما في غرفه حور
حور في نفسهااا اي هاتضعفي تاني ولا ايه هوا م بيحبك م يستاهل حبك اصلا ثم بكت بس انا بحبه اووي نامت من كثرة البكاء.
في غرفة ادم
ادم في نفسه معقوول لسا م اتغيرت بعد السنين دي كلها معقول لسه بتحبني ابتسم ثم تلاشت ابتسامته او ممكن تكون حب حد تاني عشان كده بتتكلم معايا بحدود لا لا مستحيل تكون حبت حد تاني انا اللي بحبها وانا اللي هاخدهااا وهاتكون ملكي مستحيل تكون لحد تاني ابتسم وهوا يتذكر ضحكتهاا ثم اختفت الإبتسامة وهوا يتذكر اسلام وهوا يقول لها ي حورى قال في نفسه هي حورى انا ملكي انا م ملك حد تاني انا نقلت كل حاجه هناا علشانها ونقلت في كليه الطب عشان عاارف انهااا فيهاااا هاتكوني ملكي ي حورى قريب اوووي ثم ناام وهوا يتذكرهااا
صل على محمد 🌺
ع الجاانب الاخر في منزل رحمه دخلت الي غرفتها بعد ما حادثها والدها في موضوع تقدم ايااد لهااا.
رحمه ذهبت واتصلت باسراء.
اسراء. السلام عليكم.
رحمه. وعليكم السلام.
اسراء. اي يبنتي مال صوتك.
رحمه. نفس الموضوع ايااد.
اسراء. هوا كلم باباكي بجد انا بحساب خلاص زهق والله.
رحمه. لا يختي مش زهق وكلمه وبابا موافق قال الاول كنا رافضين عشان كنتي في ثانوي دلوقتي نرفض لي وهوا محترم وشاريكي.
اسراء. طب ما باباكي عنده حق فعلاً بعدين هوا ايااد ناقصه اي وبعدين مش تنسي انك كنت معجبه بيه لما كان ساكن معانا في العمارة.
رحمه. م انكر اني معجبه بيه لعند دلوقت بس انا خايفه.
اسراء. خايفه من اي.
رحمه. خايفه ايااد كان بنات المنطقه هنا كلهم معجبين بيه غير بنات الجامعه اللي كلهم وراا يعني لو حصلت اي حاجه بناا عادي او شاف واحده حلوة عادي انه يسبني م هافرق معااه في حاجه.
اسراء. انت لو فضلتي تفكرى كده م هاتتجوزي بعدين يعني ايااد حاول اربع مراات عشان يوصلك في الاخر هاضيعك بالساهل كده مستحيل.
رحمه. معاكي حق هاشوف الموضوع كده.
اسراء. ياستي انا لو مكانك كنت وافقت عليه واحد محترم وحلوة وكارزماا وفوق دا كله شاريني عايزة ايه تاني ي مفتريه.
رحمه بضحك. عايزة سرسجي من بتااع انزل من ع الاقصدام ي عصاام.
اسراء بضحك. براحه علي الارض عشان مش بتاعتنا.
رحمه. ولااا يقول رجلك دي ولا رجل كنبه.
اسراء بضحك. هامووت حرام عليكي.
رحمه. الله م بتقوليلي عايزة اي.
اسراء. انا هاقفل عشان مش اتشل.
رحمه. في ستين داهيه ي حبيبتي.
اسراء. في تسعين داهيه ي قلبي
رحمه. يلاا غورى. سلأم.
اسراء. سلاام.
عند رحمه كانت تفكر في كلااام اسراء ووالدهااا وفجااه جاء في باالها اسر تتذكر كيف يضحك وكيف يحب اخوااته ابتسمت وقاالت قد اي حلو وجذااب كده عنده شخصيه قويه كده فااقت وقاالت اي اللي بقوله داا.
عند اسراااء كاانت قاعده تتذكر اسلااام……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!