روايات

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الفصل الأول 1 بقلم مروة مرزوق

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الفصل الأول 1 بقلم مروة مرزوق

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الجزء الأول

رواية رحمة الليث والرنين الاسر البارت الأول

رواية رحمة الليث والرنين الاسر
رواية رحمة الليث والرنين الاسر

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الحلقة الأولى

 

مرة على الحا*دثة المؤ*لمة دي عشرين عام

في قصر عائلة الأسيوطي

في غرفة لونها عبارة عن اسود فقت واثاثها فخم وكان الباب بيخبط

الخادم :أسر باشا

اسر ببرود :اتفضل يا رامي

رامي بخو*ف :أسر باشا بينادوا عليك تحت

اسر ببرود :تمام انا نازل، ليث صحي

رامي بخو*ف :لسه انا لسه رايح اصحيه

اسر :تمام روح انت شوف شغلك

رامي :تما عن اذنك وتركه وذهب

“بطلنا الأول”

اسر رعد الأسيوطي، ٣٠سنه، ١٨٠سم،وطبعا كلنا عارفين ان شعره اسود كرستالي وعيونه زرقاء هنضيف ان طباعة حا”ده تصرفاته بار”ده جدا و عصبيته ملهاش حدود، جسمه ضخم وعضلاته مديه لشكله الجاذبيه والجمال وطبعا القمر ده رجل أعمال وملقب بخليفه الغول “قمر نعمل ايه بقى”

ارتدي أسر ملابسه التي كانت عباره عن بنطلون جينز اسود وعليه جاكت جلد اسود وكوتش ابيض ورجع شعره الطويل للخلف فكان في غايه الجمال والاناقه ورش برفانه اللي مجنن نص بنات مصر كلها ونزل

عند ليث

رامي خبط الباب

رامي بر*عب :ليث باشا

ليث ببرود :خير يا رامي في ايه

رامي بخو*ف :طالبينك تحت علشان الفطار

ليث ببرود :طب روح انت وانا جاء اهوت

رامي بخو*ف :تمام وذهب

“بطلنا التاني”

ليث رعد الأسيوطي، ٢٥سنه، ١٨٠سم، عيون رماديه مثل عيون نور وشعر اسود وكثيف جسمه رياضي وضخم وعضلاته ضخمه با*رد الاحساس زي اخوه وعصبيته ضغف عصبيه اخوه بيكر*ه الفو”ضى وبيحب النظام وطبعا القمر ده والموز ده راجل أعمال زي اخوه وملقب بالعملاق، نرجع للروايه

رامي بتهنيده :الاخين دول والله ليمو*توني الواحد مش عارف يكون على بعضه لما يكون معاهم الحمد لله اني طلعت سليم من عندهم يلا خليني انزل اشوف شغلي

عند ليث

ارتدي ليث بنطلون جينز تلجي وعيله جاكت جينز تلجي وكوتش ابيض وسرح شعر للخلف وتمردت بعض الخصلات للأمام فاعطي ذلك له المظهر الجذاب واعطي له الجمال ورش برفانه اللي مجنن نص بنات مصر الباقيين ونزل لتحت، وأثناء نزوله شاف أسر خارج من اوضه

ليث :صباح الخير

اسر :صباح النور، نازل

ليث بضحك :لا طالع وانت

اسر بضحك :بطل غلا*سه واكبر بقى

ليث بمرح :مهو انا لو كبرت نص بنات مصر هتن*تحر

اسر بضحك :مانا عارف انت هتقولي، قدامي يا جز*مه

ليث بمرح :جز*مه ماشي انا هروح لنوري وهي هتاخد حقي

اسر بضحك :لا هي هتقف جنبي انا

ليث بتحدى :تعاله وهنشوف

اسر بضحك :تحدي ويلا نشوف مين اللي هيفوز

ليث :تمام، يا نوري يا نوري ونزل

اسر بضحك :مجنو”ن ونزل وراه

ليث :نوري اولا صباح الخير، ثانيا بقى انا جز”مه ولا أسر هو اللي رباط الجز*مه

نور بضحك :واحد فيكم الجز*مه والتاني رباط الجز*مه

ليث بمرح :انتي قص*فتي جبهتي وجبهته انا رايح اشتري جبه جديد اجبلك معايا يا أسر

اسر بضحك :ايوه والنبي اصل نوري خلاص ضيعتها

رعد بغيره :احترم نفسك يا جز*مه منك ليه ايه نوري دي دي نوري انا فاهمين

اسر وليث بضحك :فاهمين

فؤاد بهمس لجاسر :مش عارف الزاي كنا هنعيش لو جر*الهم حاجة الحمد لله بس لاسف خسرنا اتنين غاليين علينا اوي

جاسر بحزن :عندك حق انا كل ما افتكر اليوم ده اعصابي بتف*ور ود*مي بيغلي

فؤاد :

فلاش بالك

حمزه بشر :ار*موهم، وبالفعل رجال حمزه ر*موا رعد ونور في المايه

حمزه بش*ر :ودلوقتي جه دور عيالهم وأشار المسد”س ناحيه أسر وأطلق رصا*صة ولكن كان هناك من تصدى لها وما كانت الا فريال

جاسر بدموع :ماما لاااااااااااااااا

حمزه بضحكة شر*يرة :قدرتي تحمي أسر بس الابن التاني مين هيحميه وأشار بالمسد*س ناحيه ليث وأطلق رصاصه ولكن كان هناك من وقف حاجز بينها وبين ليث وما كان الا عبدلله

جاسر بصدمة :لااااااااااااااا

حمزه بغضب :هتمو*توا كلكم وفجاة سمعوا صوت البو*ليس جاي

مايا بخوف :حمزه يلا من هنا

حمزه بغضب :لا مش هروح انا لازم اخ”لص عليهم

مايا بخوف :حمزه البو*ليس وصل يلا وشدته مايا وهر*بت هي وهو وجه عربيات البوليس ونزل منها شخصين عندما رائها الجميع انصدموا وما كانوا الا نور ورعد

فؤاد بصدمه :رعد

علا بصدمه :نور

نور بدموع جرت وفكت الجميع وراحة ناحيه فريال وعبدالله والكل اتجمع ناحيتهم

نور بدموع :ماما فوقي انا عايشة فوقي يلا انا عايشة

فريال بأ*لم :نور حبيبتي انتي هنا

نور بدموع :ايوه هنا ورعد كمان هنا احنا كويسين اتحملي بس على ما الإسعاف تيجي

فريال بأ*لم :لا يا نور انا خلاص نها*يتي قربت بس الحمدلله انك انتي واخوكي والعيلة كلهم في امان انا دلوقتي اقدر امو*ت وانا مرتاحة وبصت لعبدالله، عبدلله فوق عبدلله

عبدلله بأ*لم :احلى حاجة اني همو*ت معاكي يا فريال مش هنبعد عن بعض ابدا ونطق الشهادة، مستنيكي يا فريال وما*ت عبدلله

فريال بدموع :وانا جايه يا عبدالله ونطقت الشهادة وما*تت فريال

نور بدموع :لااااااااااااااااااااااا والدنيا بطلت نطرة والشمس أشرقت لتعلن عن بدايه جديدة في حياة أبطالنا، مر شهران على وفا*ة فريال وعبدالله

جاسر :رعد ممكن افهم ايه اللي حصل في الليلة دي والزاي انت ونور

رعد :عايشين

فؤاد :ايوه يا رعد فهمنا

رعد هقلكم، بعد ما وصلنا انا ونور للفيلة جه اتصال لينا وعرفنا ساعتها انكم مخطو*فين وأننا لازم نروح ليهم والا ساعتها انتوا هتمو*توا واحنا فعلا كنا راحين بس قبلنا إياد بالصدفة في الطريق وكان راجع من مهمة وعرفناه باللي حصل وهو اللي خطط للخطة دي

فلاش باك

اياد بشك :في حاجة غلط

رعد :حاجة ايه

اياد :كون الشخص ده يطلب منكم انكم تروحوا الجسر مش مكان مهجور دا بحد زاته موضع شك رعد بص انا هاخد غواصين ومراكب وهنستنا تحت الجسر تحسبا لاي حركة غ*لط ممكن تحصل وخد البس انت ونور البدل دي دي بدل واقيه ضدد الرصا*ص واي ما كان انتوا لازم تبعدوا الخ*طر عن عليتكم فاهمين

رعد: تمام

نور بدموع :شكرا بجد يا اياد

اياد :مش وقت شكر دلوقتي يلا خلينا نتحرك

عوده للحاضر

وبعد ما احنا واقعنا في المايه كان في غواصين مستنين تحت وادونا أقنعة أكسجين علشان نتنفس وطبعا بعد كدا إياد اتحرك بالقوات علشان ينقذ الباقي بس ملحقناش ننقذ فريال هانم ولا عبدالله باشا

جاسر :إياد ديما كان ملقب بالجوكر ديما بيش*ك في اشياء بتطلع صحيحة في الاخر

فؤاد بحزن :واحنا اللي ظل*مناه زمان

جاسر بحزن :عندك حق علي الرغم من اللي احنا عملناه بس هو وقف جنبنا في أصعب ظروف عندنا

لؤي :احنا لازم نعتزر منه ونصالحه

رعد :عندك حق

عوده للحاضر

فؤاد :وبسبب اليوم ده أسر وليث اتغيروا وبقوا قا*سيين مع الكل الا احنا وديما فكرة الان*تقام شاغله عقلهم

جاسر بحزن :عدي على الحاد*ثة دي عشرين سنه بس بالنسبه لأسر وليث كأنها حصلت البارح

فؤاد :ربنا يهديهم وينسوا الان*تقام ده

جاسر :يا رب

لؤي بمرح :يلا يا اخويا منك ليه انا همو*ت من الجوع عرفتوا مين الجز*مه ومين رباط الجز*مه ولا لسه

اسر بضحك :اه عرفنا

ليث بمرح :طلع أسر رباط الجز*مه وانا الجز*مه نفسها يرضيك كدا يا عمو

لؤي بضحك :الصراحة ايوه يرضيني

ليث بمرح :جرا ايه هو قص”ف الجبهات بقى عالي كدا ليه

رعد بضحك :طب يلا يا خويا منك ليه افطروا ويلا علشان نروح الشركة

ليث :تحت امرك يا باشا هو انا اقدر أر*فض طلب ليك

اسر بضحك :جبان

ليث بهمس لأسر :احسن ما اخد كف حلو يضيع برستيجي صح ولا ايه

اسر بضحك :صح يلا ياخويا واخذ الجميع يفطر في جوا اسري سعيد

ليث :الحمدلله انا رايح الشركة

اسر :الحمد لله وانا كمان يلا يا ليث

نور :انتوا اكلكم مبقاش عاجبني

اسر وقبل جبهت نور

اسر :الحمد لله يا قلبي انتي عارفه ان دا هو اكلنا صح يا ليث

ليث بضحك :هو صح وفي الاصح، الاصح انك تجري دلوقتي علشان بابا فاضل تكه ويطلع يجري وراك

رعد بغيرة :وتكة ليه خد هنا يا ابن الكل*ب عمال تبوس براحتك في مراتي وانا مش مالي عينك

اسر بضحك :طب استأذن انا السلام عليكم يلا يا ليث

ليث بضحك :جباااااااان ايده مالك قومت كدا ليه يا باشا، أسر استنى انا جاي معاك

وضحك الجميع على ذلك الشبان القمر

نور بضحك :امال زينب وجودي لسه ماصحوش

رعد بضحك :لا لسه معادهم لسه مجاش حبايب قلبي دول

نور بغيرة :انا لسه متفرجه على مسلسل الزاي تتخ*لصي من جث*ة حد تحب اجرب عليك يا رعد

رعد بضحك :لا انا اسف اذا كان هما حبايب قلبي فأنتي القلب زات نفسه وغمز ليها، ليحمر وجه نور خجلا

_الله على الغز*ل ده

علا بفرحة :ادم

ادم :عيون ادم وقلب ادم و

فؤاد بغيرة :وايه يا آدم

ادم بمرح :وحياة ادم والهوا اللي بيتنفسه ادم

فؤاد بغيرة وغيظ :والله ير*حمك يا آدم

ادم بضحك :اهدي بس يا باشا دا انا بضر*ب على المعا*كسه بس

علا بغيظ :نعم يا رو*ح امك

ادم بضحك :ادبست انا بقول اروح اخد شاور واجي مش هتاخر وذهب بسرعة

“البطل التالت”

ادم فؤاد الأسيوطي، ٢٥سنه، ١٨٠سم، رائد في المخابرات، عيون خضر وشعر بني وجسم رياضي مصحوب بعضلات عند غمازتين حلوين عند فكه مرح وبيحب الهزار من الاخر قمر عيله الأسيوطي

نور بضحك :الولاد كبروي وبقوا شباب قد حالهم ويعتمد عليهم وكمان بقوا قمرات انا لحد دلوقتي مصدومه البنات هي اللي بتتقدم ليهم مش العكس

علا بضحك :مين سمعك دا احنا في عصر التطور الهائل

جني بقلق :جاسر عمر مبيردش عليا

جاسر بضحك :يا حبيبتي عمر دلوقتي رائد في المخابرات وشغلانتنا دي احنا ممكن نقعد بالشهور ومنفتحش التليفون دا احنا ممكن ننسى شكله والله

جني بغيظ :انت حاجة وهو حاجة تانيه دا حبيب قلبي

جاسر بغيرة :طب تصدقي اول ما يوصل لابعته في مهمة تانيه علشان تقولي حبيب قلبي دي كويس

جني بضحك :لا خلاص انا اسفة واخذ الجميع يضحك

نروح لمكان تاني

رحمممممممممممه

رحمه بفزع :أعو*ذ بالله من الشيطا*ن الرجيم

_هههههههههه مش قادرة همو*ت شكلك يضحك

رحمه بغيظ :بقى في حد بصحي حد كدا يا رنين

رنين بضحك :مش انا عملت يبقى فيه

رحمه بغيظ :امشي من هنا يا رنين امشي من هنا

رنين بضحك :خلاص يا ستي انا اسفة يلا قومي بقى هنتاخر على الجامعه

رحمه :طب روح وانا هقوم اجهز نفسي وهحصلك

رنين بضحك:تمام بس اوعي تنامي تاني سلام وذهبت

“البطله الأول”

رنين حمزه السمكي، ٢٠سنه، ١٦٥سم، في كليه طب عيونها بني فاتح وشعر بني وجسد متناسق وجذاب عند حب للسعاده والمرح بتحب عليتها جدا

“البطله التانيه”

رحمه حمزه السمكي، توأم رنين ٢٠سنه،١٦٥سم، في كليه هندسة عيونها زرق وشعرها بني وجسد متناسق وجذاب عندها غمازه واحد في فكها الأيمن بتحب المرح والمقا*لب وبتعشق حاجة اسمها شكولاته مد*منه انها ترسم الفرحة على وجه كل شخص وبتحب عليتها جدا

ارتدت رحمه ملابسها وخرجت

رحمه :يا بنتي ارحمي امي انتي بتحبيه على ايه دا شخص با*رد ومش بي*حس

رنين بغضب مزيف :اوعي تقولي كدا على أسر حبيبي هو صحيح ميعرفش اني بحبه بس انا هدافع عنه، ثم مانتي كمان بتحبي اخوه البا*رد ده

رحمه بغضب :متقوليش كدا على ليث حبيبي

رنين بضحك :يا سيدي يا سيدي الحب و*لع في الدرة

رحمه بغيظ :اخر*صي ويلا خلينا نروح على الجامعه بدل ما نتط*رد

رنين بضحك :يلا

رنين بهمس :رحمه هتعملي ايه بخصوص الشغل

رحمه بهمس :انا قدمه على وظيفة في شركة رعد الأسيوطي والمقابل بعد الجامعه وانا هروح

رنين :وانا هقابل مدير اعمال الشخص اللي هشتغل سكرتيرة عند النهارده بعد الجامعه

رحمه :تمام يلا بقى

رنين :يلا وذهبت الفتيات

عند ليث وأسر

دخلوا الشركة بهبتهم المر*عبه وجميع الموظفين وقفوا احتراما لهم وخو*ف منهم كمان كانت أنظار الموظفات عليهم وطلتهم الجذاب تسر*ق قلوب، وصعدا هؤلاء القمرات الي مكاتبهم

اسر :ليث عملت ايه في موضوع الموظفين

ليث :نشرت اعلانات اننا طالبين موظفين والمقابلات النهارده الساعه ٢ كدا وانت عملت ايه في موضوع السكرتيرة دي

اسر :هروح انا و فوزي نقابل البنت النهارده

ليث تمام، بقلك ايه النهارده بليل هبقي عايزك في موضوع

اسر باستعراب :موضوع ايه

ليث :لما نتقابل هبقي اقلك

اسر :تمام وذهب كل واحد الي عمله

اتهت رحمه دوام الجامعه وذهبت للقابله

رحمه بالخارج :يا رب عديها واسترها معايا يا رب

السكرتيرة :رحمه السمكي

رحمه :ايوه انا

السكرتيرة :دورك اتفضلي الباشا مستنيكي جوه

رحمه بخو*ف :تمام انا داخله، ودخلت

رحمه خبطت على الباب وليث اذن ليها بالدخول

ليث ببرود :اسمك ايه

رحمه :رحمه اسمي رحمه

ليث ببرود :رحمه ايه

رحمه :رحمه حمزه السمكي

ليث بصدمه وغضب :ايه

عند أسر كان داخل وخبط في بنت

اسر ببرود :اسف

البنت بغضب :مش تفتح ولا انت أع*مى

اسر بغضب :انت مجنو*نه

رنين بغضب :لا انت اللي مجنو*ن، أع*مى لا وكمان قل*يل الادب خلق تقر*ف صحيح

اسر بغضب :……………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة الليث والرنين الاسر)   

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!