روايات

رواية رسالة غيرت حياتي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء حجاج

رواية رسالة غيرت حياتي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء حجاج

رواية رسالة غيرت حياتي الجزء الثاني

رواية رسالة غيرت حياتي البارت الثاني

رواية رسالة غيرت حياتي
رواية رسالة غيرت حياتي

رواية رسالة غيرت حياتي الحلقة الثانية

_دخلت الحمام وغسلت وشها وطلعت فتحت الاب توب عشان تشوف اي اراء الناس حول الفكره اللى طرحتها ٠٠٠واتفاجات بوجود رساله على الخاص ٠٠٠الرساله كانت كلاتى
{مرحبا انا جان من امريكا ايوه امريكا اكيدا مستغربه ازاى بتكلم عربي انا مهتم اوى باللغه العربيه اخدت خمس سنين عشان اعرف اتكلم عربي المهم انا معجب اوى بأفكارك وعقلك ومحتاج اتكلم معاكى اتمنى تردي عليا }
نغم كانت في حاله ارتباك وتردد في نفس الوقت وقالت:ارد ولا لا ؟؟
نغم قفلت الاب توب ونامت على السرير وقالت:انا تربيت كويس اوى ومستحيل ارد على حد ممكن يكون بيضحك عليا زيو زي اللى قبلو قالوا نفس الكلام وضحكوا عليا ٠٠
_الوو٠٠٠
_ايوه يا حبيبي اخبارك اي ؟؟ عملت اي ؟؟ العريس وافق صح ؟؟
_هو ده العريس اللى جايبه يا فتحيه ؟؟
_والله ما جبت حاجه يا حبيبي لقيت العريس واهلو مش عارفين بيت كريمه عشان يتقدموا لبنتها قولت ده فرصه ابعت الناس لبنتك يمكن يحصل نصيب وتغو”ر من وشنا بقا
_ولا غا”رت ولا نيله اول ما العريس واهله شافوها اتصدموا وبقوا يقولوا كلام و”حش اوى
_انا اسفه يا حبيبي والله ما كان في بالى اجر”حك بس نفسي اكون معاك بقا والبت ده تغو”ر من وشنا ٠٠٠
_قريب اوى يا فتحيه انا قررت اجوزها حازم !!
_حازم مين صاحبك ؟؟

 

 

 

_ايوه يا فتحيه !!
_والله كنت عايزه اقولك من زمان بس خفت انك تزعل !!
_المهم اي رايك ولا انا كده بظ’لم البنت معايا ؟؟
_ولا بتظل’مها ولا نيله وبعدين ده عا’نسه !!
_عندك حق بقولك:٠٠٠٠٠٠٠
_نعم ٠٠٠٠٠٠
_بحبك💖
_وانا بعشقك بقولك اي ؟؟
_اي ؟؟
_انا هقفل عشان ابنى رجع من الشغل عايز حاجه ؟؟
_سلامتك خدي بالك من نفسك
_يوه اخد بالى من نفسي من بيتى وعيالى ؟؟
_اصلا بغار عليكى اوى ٠٠٠٠٠هي بكسوف:يا ر’اجل بتكسف وفجاه الباب انفتح والتليفون وقع منها على الأرض عالطول
_😳😳٠٠٠٠٠
_في اي يا ماما شوفتى عفر’يت ولا اي ؟؟
_لا يا حبيبي مفيش بس اتخضيت مش اكتر انت وصلت امتى ؟؟
_لسه واصل حالا
_عشر دقائق والأكل هيكون جاهز يا حبيبي
_ماما انتى بتكلمى عمو خالد ؟؟ لتلتفت ليا وتقول:انا ليه ؟؟
_الحاره كلها بتتكلم وبتقول انك نويه تتجوزي عمو خالد
_مش صحيح يا حبيبي وبعدين الحاره ده قاعده للكلام بس اقعد انت يا حبيبي وارتاح وانا رايحه احضر الاكل مش هتاخر
$$في صباح اليوم التالى $$

 

 

 

نغم فاقت على صوت ابوها ٠٠٠
_اطلع من هنا ازاى ؟؟
_لو سمحت اطلع من هنا فورا حضرتك اتاخرت اوى في ايجار البيت
_بابا في اي ؟؟
_اسكتى انتى كلو منك يا منحو”سه من يوم ما جيتى على وش الدنيا والن’حس مش راضي يسبنا
دموع نغم نزلت عالطول خصوصا كان في نااس كتير اوى واقفه ودخلت عالطول على الاوضه ٠٠٠
_معاااك اربعه وعشرين ساعه يا الفلوس تكون موجوده يا تطلع برا انت وبنتك فاهم
_حاااضر !!
نغم مسحت دموعها وقالت:هجرب مش هخسر حاجه ٠٠٠
نغم فتحت الاب توب وردت على جان وقالت:
{انا رديت عليك عشان حاسه انك ممكن تساعدني مع أن كنت خايفه انك تكون بتضحك عليا زي كل النااس }
نغم قفلت الاب توب عالطول وخدت نفس عميق وقالت:مش عارفه ليه حاسه ان ده ممكن يساعدنى في حمله لا للتنمر
وبعد شويه وصلت رساله لنغم من جان
{صدقينى أنا مش داخل عشان اضحك عليكى انا داخل بغرض انى ساعدك وبعدين هدفك هو هدفي انا كمان عايز امنع التنمر ده بصي الكلام مش هينفع كده انا جاي مصر بكره عشان نعرف نتكلم احسن من كده }
نغم ارتبكت اوى وقالت:جاي مصر بابا لو عرف انى كلمت شاب ممكن يقت”لنى فيها ٠٠٠٠٠نغم بتردد:لا يا نغم ده فرصتك عشان تقضي على التنمر ده خصوصا انتى عايشه الدور ده من طفولتك ٠٠٠
نغم ردت على جان وكتبت
{انا هكون في انتظارك في المطار هكون لابسه بنطلون جينز وشميز مستردة }
جان ابتسم وقال:
{هكون لابس سويت شيرت رصاصي وبنطلون جينز }
نغم ابتسمت وبعتت وقالت تمام وهو أيضا قال تمام وفجاه الباب انفتح ونغم بتوتر
_بابااا
_هنعمل اي في المص”يبه ده ؟؟ ٠٠٠٠٠نغم بارتباك:مش عارفه
_ازاى مش عارفه مع أن كل اللى بيحصل ده بسببك
_بسببي ازاى هو انا هدفع الايجار كمان كفايه انى بجيب الاكل واجبلك القر”ف اللى بتشربوا
_بقا ده قر”ف يا بت ال *** مسكها من شعرها وكانت بتتا”لم اوى وقال:انا غيرت راي حازم هيجى بكره يكتب عليكى وياخدك من غير ما نعمل اي حاجه واخلص من نح’سك وقر”فك بقا وفجاه زقها على الأرض وطلع ٠٠٠٠٠
نغم حطت أيدها على وشها وقالت:ليه الناس بتبص لينا بالطريقه ده يمكن عشان مش شبهم و تفكيري مش زيهم ولا عشان و’حشه ؟؟
نغم طول عمرها حاسه بالوحده عشان كده بتبعد عن الناس مش عشان مختلفه لا عشان والدها السبب في اللى هي في
{نغم بنت زي اي بنت عندها احلام وكل أحلامها تحطمت لما عملت حادثه عملت على تشويه وشها من يومها التنمر زاد عليها أوى }
_اي مش هتروحى الشغل ؟؟

 

 

 

_انا تعبانه اوى ومش قادره
_نعم يا روح امك هناكل منين
_قصدك هتشرب ازاى
_بت انتى انا بكر”ه اللى بيعدل عليا قومى كده يا حلوه حلوة اي بس قومى كده يا مع’فنه غيري هدومك وروحى شغلك
_نغم قامت بالفعل لأنها عارفه لو ماقمتش والدها هيضر”بها
$بعد مرور ربع ساااعه$
نغم طلعت وواقفه قدام المرايا بتعدل الطرحه
_بتعدلى اي بس ده انتى عايزه عمليه تجميل على بعضك
_خلق ربنا كلوا حلو يا بابا 💖
_طيب يا حلوه انجزي هتتاخري على الشغل
_انت ليه مش بتروح الشغل ليه قعدت ليه معذ”بنى معاك كده ؟
_مش ناقص امك انجري روحى الشغل انجري ٠٠٠٠نغم طلعت عالطول
_بنت غ’م كانت مستخبيه فين ده بس يا رب من يوم ما جات على وش الدنيا والنح’س راكب فينا ٠٠٠
نغم كانت واقفه على الطريق العام وكل اللى يعدي عليها يضحك ويتنمر
_لا يا نغم انتى اقوى منهم كلهم أوعك تستسلمى ليهم
_هو انتى وربنا يومى ماهيعدي النهارده معرفتيش تقعدي في بيتك شويه لحد ما اطلع
نغم تخرج عن صمتها وتقول:كفايه تنمر كفايه طول ما انتوا موجودين عمر البلد ما هتتقدم
_والله وطلعلك لسان !!

 

 

 

نغم اتعصبت اوى ومسكت الست من شعرها و٠٠٠٠
_😳😳
{محدش يح”قد على نغم انها عملت كده لأنها بتعا”نى اوى بسبب موضوع التنمر كفايه والدها }
يتبع٠٠٠
اسكريبت رساله غيرت حياتى * لا للتنمر *

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رسالة غيرت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!