روايات

رواية رفيف الفصل العشرون 20 بقلم هموسة عثمان

رواية رفيف الفصل العشرون 20 بقلم هموسة عثمان

رواية رفيف الجزء العشرون

رواية رفيف البارت العشرون

رواية رفيف الحلقة العشرون

وفيه ايه لو القلب خطف ساعتين من الدنيا يفرح فيهم ؟
هو فيها حاجه يعني ؟
لا والله ما فيها حاجه مفيش حاجه فيها غير أن القلب هيعيش ساعتين باختياره هو في احلي من كدا ؟
رد حاتم وقاله : لا فرحك مش هيكون برا بلدك انت فرحك هيتجهز ليه يكون أكبر فرح اتعمل في البلد الناس كلها تحكي وتتحاكي عليه مش الناس دلوقتي بس دا كل الأجيال يا ولدي وهتشوف
سليم بفرحة : ايوة كدا يا حاتم وقوم بقا لتجهيز فرح قاسم
دخل قاسم عليهم وقال ليهم بفرح : بس هو مش فرح قاسم بس
دا فرح قاسم و عابد و عدي
رد عابد وهو بياكل : امتي الفرح يا قاسم
قاسم برفعة حاجب : هو انا بلعب معاك ؟
ثم هو انت بتسال علي سعر البطاطس كام النهاردة ما تسيب الي في ايدك وتتكلم عدل
عابد بهدوء : خلاص مش عايز اعرف بص انا هاكل المانجا وبعدين نشوف حوار الجواز ده
اتفاجئ بشهد من وراه بتقوله بصد*مة : انا ولا المانجا يا عابد
عابد بسرعة : برضك دا كلام يا حبيبي المانجا طبعا مين انتي عشان تتقارني بالمانجا حبيبتي
رد حاتم بنفاذ صبر : لا ده انا فقدت الامل فيه أنه يعقل
سليم بص بقرف لأخوه وقاله : خلفة تقابل بيها وجه كريم دي ؟
حاتم بقرف : لا والله انا اصلا كنت عايز بنت مش عارف ايه الي جاب ده
قاسم بضحك بصوت عالي
عارف كدا لم الضحكة تطلع من القلب وتخلي العين من كتر الضحكة تدمع ؟
اه عارفها مالها !؟
اهو القلب اشتاق للضحكة دي
واهي شكلها جاية علينا
واخيرا يوم فرح قاسم و عدي و عابد
قام قاسم من النوم وهو بيكلم حبيبة ويقولها : اهوه جه يا حبيبة اليوم الي اتاخر سنين اخيرا يا حبيبة
حبيبة بفرحة : انا من كتر ما انا مش مصدقة حاسة اني في حلم وخ*ايفة اصحي منه
قاسم ببرود : لا اصحي عشان لو اتاخرتي علي معاد الفرح هروح من غيرك
حبيبة بص*دمة من كلامه راحت قافلة في وشه
قاسم وهو مفتح عيونه علي وسعها دي بتقفل في وشي من دلوقتي امال بعد الفرح هتعمل ايه ؟ هتضربني صبح وليل ؟
وبعدين مالي مستغرب ليه هي أول مرة تقفل في وشي يعني هي جديدة عليا عادي دا يمكن خدودها وهي متقصدش
قام عابد وبيكلم شهد ويقولها : ايه يسطا عاملة ايه
شهد بقرف : يسطا !؟ انت بتكلم سواق توكتوك ؟
عابد بضحك : طب اقول يا معلم ؟
شهد بنفاذ صبر : اقفل يا عابد عشان مقفلش في وشك
عابد بسرعة : وتقفلي ليه انا اصلا كنت هقفل عندي حاجه مهمه هعملها
شهد بشك : تقفل ليه ؟ وحاجة ايه ؟
عابد بهدوء وبصوت هادي : اصل هروح أفطر مجهز حتى فطار إنما ايه ملوكي فيه كل انواع الاكل
شهد بصدمة : لله الامر من قبل ومن بعد
..
كان نايم صحي علي صوت تليفونه بص في التليفون رد بصوت نايم يقولها : فيه ايه يا شمس عايزة حاجة ؟
شمس برفعة حاجب: عايزه حاجه ؟هو انا بشحت منك ما تقوم يابا النهاردة فرحنا
عدي بابتسامة خفيفة : طب ما انا عارف فكرت في حاجة جديدة
شمس بحزن : طب خلاص سلام
عدي بسرعة وضحك : ايه الي سلام خلاص والله دا انا بهزر معاكي ايه مش بتهزري دا انا بعد الساعات يا شموسي
شمس بحزن : ما واضح لم نايم لدلوقتي
ضحك وقالها : يا شموسي الساعة ١٠ الصبح لسه بدري واهو صحيت
شمس بصوت عالي : لا احنا كدا شكلنا مش هنتفق من الاول كدا كويس أن كل حاجه وضحك كل واحد فينا ياخد حاجته
عدي بضحك : وايه هي حاجتك الي عايزاها ؟
شمس وهي بتهز كتفها : اخويا انتو مش خدتوا اخويا حاجة كدا طول بعرض الله اكبر عليه عايزاه
عدي بضحك : خدي دا كدا كدا هيخلص مخزون البلد من الاكل
شمس بضحك : اخويا يعمل الي يعجبه
عدي بهدوء : زيك كدا ما انا برضك حبيبي يعمل الي يعجبه
شمس بسرعة : ما برضك الي بينا مش قليل خد اخويا خلاص
عدي بضحك : يا حبيبي
مر يوم الفرح علي اكمل وجه وكل واحد خد عروسه وراح بيته وبدأ التجهيزات لزواج رفيف و عمر
كانت كل التجهيزات تتم علي اكمل وجه لحد يوم الفرح رن عمر علي رفيف الساعة الثانية ظهرا يقولها بشدة وصوت عالي : فينك يا هانم من الصبح برن فينك جهزتي ولا لسه
رفيف بصوت نايم : ايه فيه ايه ما براحه يا عمر مالك
عمر باستغراب : هو انتي نايمة ؟
رفيف بهدوء وتعب : ايوة فيه حاجة ولا ايه مالك ؟
ما النهاردة إجازة ومعنديش شغل
رد عمر بصد*مة : فيه ايه ؟
ومالي !؟
فيه أن كمان ساعتين فرحنا يا هانم قومي
رفيف بصدمة وهي بتقوم تجري : يالهوي يالهوي انا اوي نسيت ان فرحي النهاردة
عمر بضيق وصوت عالي : ما هو لو كان قضية كنتي افتكرتي ما هو لو ياسين كنتى افتكرتي نسيتي فرحك بكرة تنسي تجهزي ليا الفطار
رفيف بصوت عالي : اسكت بقا مش عارفه اركز اقفل يلا والا والله لا البس ولا احضر الفرح وأحضر واحدك
عمر بسرعة : خلاص خلاص الي تشوفيه
رفيف بهدوء: اقفل يلا عشان اعرف اشوف هعمل ايه بدأت تجهز نفسها وجات كرمة تساعدها وهي مصدو*مة أنها قدرت مشي الميكب ارتست وتنام
وبعد ما لبست وجهزت اخيرا كان عمر وصل وهياخدها وفي نص الطريق العربية عطلت بيهم
عدي بضحك : انت حد محسبنلك في الجوازة ولا ايه يا ابن عمي استني اصلحلك العربية
ورفيف بتقول كرمه : وحياة عيالك لو هيتاخروا شوفيلي حاجة اكلها انا جعانة
كرمة بشدة : عارفه لو مسكتيش عمر هيطلقك
رفيف بقرف : احسن برضك ده وشه وحش عليا
كرمه برفعة حاجب : هو برضك الي وشه وحش ؟
رفيف بصد*مة : ايه ده انتي الي وشك وحش ؟
كرمة وهي ماسكاها من ايديها : لولا أننا في الشارع بالمنظر ده لكنت ضر*بتك شكلك ايه وانتي في الشارع بالفستان والعربية عطلانة
رفيف وهي بتكلم بتكبر : عادي دا حسد
واخيرا العربية اتصلحت وركبوا عمر بضيق : الهانم تنام للعصر والعربية تعطل فاضل ايه تاني
بدأ الفرح وياسين بيسلم رفيف لعمر وهو بيقوله : سلمتك بنتي فكن حريص علي الا تأذي قلبها فوالله يموت قلبي لحزنها
بدأ الفرح في الي كان فرحان بالفعل وفي الي كان واقف من بعيد زي سليم بيفتكر كل الي حصل معاه في الفترة الأخيرة وقام مشي وساب الفرح وهو بيقول لنفسه الفرح لاهل الفرح وقعد بعيد عن الفرح وهو بيعيط وينادي باسم نور اتفاجئ بايد عليه وكانت رحمه خدها في حضنه وهو بيقولها : مليش غيرك اوعي تسبيني مليش عيال غيرك
سمع رد ولكن كان من طفل حوالي عشر سنين وهو بيقوله : وانا يا عمو سليم مش زي ابنك ؟
سليم بفرحة وهو بيقوله : سليم ابن محمد الغالي عليا تعالي يا حبيبي
محمد من وراه قاله بهدوء : ابني عمل العملية وقام بالسلامة بسببك يا بيه
سليم بفرحة : دي كل حاجه لسليم حبيبي
سليم الصغير بيقوله : انا عايز اجي اقعد معاك يا سليم بيه واشتغل مع بابا عندك
ضحك سليم الكبير وخده في حضنه وقاله : قولي بابا سليم أو عمو بلاش بيه دي يا حبيبي ثم انت ابوك مش شغال عندي ابوك ده حبيبي عشان كدا انا عايزه عندي علطول ولو انت عايز تيجي تعيش معانا انا هفرح اوي وهعملك أوضة مخصوص في البيت الجديد الي هروحه قريب
سليم الصغير بفرحة : شكرا يا عمو سليم الكبير
بعد عدة سنوات
راحت رباب بنت ياسين و كرمه ومحمد ابن عمر و رفيف بيتخانقوا
فراحوا يحلوا ما بينهم
فسألت رفيف بهدوء : فيه ايه
ردت رباب بضيق : من سمح لكي يا عمتي بالتدخل فدخولك هذا دون إذن ارفضه وان لم يعتذر ابنك سيقع عليه اقسي العقوبات
محمد بضيق : يا ماما انا معملتش حاجة والله هي الي بتيجي عليا
ردت رباب بضيق : الأكبر من الذنب عدم اعترافك به لن تنفعك امك ولا ابيك في ذلك
ضحك ياسين وهو بيقول : البنت طلعت لعمتها
رد عمر بص*دمة : مش ممكن دي نسخه مصغرة من رفيف
رد محمد بهدوء ويقولها : عارفة يا رباب بكرة اكبر وهحاسبك علي كل كلامك ده ازاي ؟
رباب بنفاذ صبر : ازاي ؟
محمد بغمزة : هتجوزك وده هيكون احلي عقاب ليكي عشان انتي حلوة وانا أحق واحد ببنت خالى
رباب بصدمة : انا اصلا مخططة اتجوزك من قبل ما تقول
كرمه بضحك : الله اكبر العيال قررت خلاص
ياسين بهدوء : دا ايه الجيل المهبب ده
عمر بفرحة : الله اكبر ابني خطب
رفيف : يا فرحة قلبي بفرحة حبايبي
واه يا ليل لو تطول شوية وافرح قلوب الغالين وتعدي علي الحبايب وتقولهم ده الحبيب باعت السلام
وبيقولك وحشني يا غالي متبقاش تغيب عني دا في لقاك فرحة روحي يا روحي
رفيف

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى