روايات

رواية زعيم قلبي الفصل الرابع 4 بقلم أسماء الجميل

رواية زعيم قلبي الفصل الرابع 4 بقلم أسماء الجميل

رواية زعيم قلبي الجزء الرابع

رواية زعيم قلبي البارت الرابع

زعيم قلبي
زعيم قلبي

رواية زعيم قلبي الحلقة الرابعة

– طلقني
– أنتِ طالق
” احساس الحُريه من السجن حلو جداً،…..”
_______
فجأة..
احست بصوت يأتي من الطابق العلوي ،فدلفت للمطبع سريعاً،واخذت سكِ”ين حاد،واختبئت خلف الدرج،وهي تستمع إلى اقتراب صوت الخطوات،كانت تغمض عينيها بشده وهي تنطق الشهادتين،وجت ذا الكتفين العريضه يقترب ،استغلت أن لا يراها ،وقامت مسرعه بض”ربه بكتفه ،خدشته خدش بسيط.
بألم- ااه دراعي منك لله يا شيخه
غير معقول هو-يونس،انت رجعت
– طلعتي شاطره وبتسمعي الكلام ،وممشتيش يعني
– لا ما انا همشي ،وهسبهالك يا.. يونس بيه
“تفاجأ بتغييرها لقد ضعفت كثيرا،واصبحت نحيله،وجهها شاحب،لم تعد كالسابق،انها غيرت طريقه حديثها،ماذا حدث”
– تمشي تروحي فين
– هروح زي ما انا عايزه ،وقبل ما امشي من هنا يا استاذ انت هتطلقني،عشان انا ق”رفت منك ،انت مش ادم”ي ،انت حي”وان، هم”جي ، عايز تطلع قوتك عليا وبس ،وتفكيرك الغب”ي ،انا معرفش مين اللي دخل فِـ دماغك أن ابويا اخد حق ابوك بس هو العكس ، بس انا هخليك فاضل علي عَماك ،ومش هشيل الغيمه السوده اللي على عيونك،وقبل ما امشي انت هتطلقني.
– استحاله اط”لقك،اعلي ما فـِ خيلك
– طيب ماشي يا يونس بيه
“رجعت مسرعه إلي غرفتها ،امسكت الهاتف الذي تركه لها،ضغطت على رقم منزل جدها”
– الو
– الو مين معايا

 

 

 

– مش ده رقم بيت جدو توفيق
– اه مين معايا
– ممكن توصله التليفون لو سمحت
– ثانيه
– الو
– الو يا جدو
– زينه!
– اه ياجدو ،معلش برن فـِ وقت متأخر،بس انا عايزه اطلب طلب
– قولي يا حبيبه جدك
– انا طالبه منك تبعت ياخدني
– انتِ متخانقه مع يونس ،انا هتصل بيه
– لا لا ،انا بس نفسي اشوفك ويونس مش هنا،ممكن تبعتلي ولما اجيلك هحكيلك كُل حاجه
– حاضر يا زينة البنات
__بعد أن اغلقت الخط
– فارس
– نعم يا جدو
– انا عايزه اطلب منك طلب
– انا تحت امرك يا جدو
– انت عارف بيت يونس اللي فـِ اسكندريه
– اه طبعاً ليه
– هتروح هناك تجيب زينه بنت عمك ،مراته
– هو يونس اتجوز
– من ٦ شهور
– وانا معرفش ازاي ،واجوز مين
– زينه ،بنت عمك عبدالله
– ياه أخيراً لقيتوها
– ايوة ،بس انا حاسس اني غلطت وغلط كبير يا فارس
– اي هو يا جدو
– لما تجيب زينه هتعرف ،المهم تجيبها
– حاضر
___بعد مرور الوقت
يطرق الباب- انتي يا استاذه
– عايز ايه
– قومي اعمليلي حاجه اكُلها
– لي انا خدامه عندك
بخطوات مُرعبه- خدام”ه وستين خدامه
– هه ده كان زمان
اخرجت س”كين من خلف ظهرها- إياك تقرب عشان لو قربت هطلع غلي فيك،وهقتلك انتَ سامع
– أنتِ مجن’ونه اه والله،سيبهالك وماشي
‘ خرج من المنزل بأكمله”
‘ بعد مرور ساعات،صوت خبط على باب البيت’
زينه بفزعه – م مين
– انا فارس ،جدو توفيق بعتني اخدك
– طيب ثانيه هطلع البس ونمشي
– انا مستني فـِ العربية
– تمام

 

 

” أسرعت بسرعه إلي غرفتها وأخذت كُل شئ يخصها ونزلت مسرعه وخرجت إلى السيارة”
– انتَ اللي باعتك جدو
– اه انا،انتي معرفتنيش
زينه بتفكير- الصراحه لا
– انا فارس
– انتَ؟
– اه مالك اتخضيتي ليه
– لا أصل انت اتغيرت اوي
– اه بعد السفر والغُربه ،بس انتي احلويتي اوي يا زينه
زينه وهي تعدل حجابها- احمم
فارس يُغير الحديث- هو انتي معرفتيش يونس
– هه يونس،هو يهمه
– احكيلي يا زينه حصل ايه ،في اي
” بعد أن قصت عليه ما حدث منذ أن أتت من الصعيد ودم’وعها تنهمر كالسيل”
– بس اهدي يا زينه،ووعد مني ليكي انا اللي هطلقك منه وممكن اخدك تسافري معايا ‘فرنسا’
– بجد يا فارس
– اه بجد انتي كملتي تعليم
– لا بس ،ثم أكملت بسرعه- بس انا جبت مجموع طب،هو ممكن اكمل
– اه طبعاً
– بس اللي بينا يبقا سر حتي لما اسافر،ياريت محدش يعرف
– حاضر يا ستي يلا وصلنا
– شكرا بجد
– على ايه،يا هبله
_داخل بيت توفيق
– جدو
– ارتمت بأحضانه ودموعها تنمهر على وجنتيها
– مالك يا زينه،فيكي ايه احكيلي
– انا عايزه اط’لق من يونس يا جدو
وقع عليه الخبر كالص’اعقه،ثم نظر إليها وجدها قد تغيرت كثيرا ونحفت كثيرا،ولم تعد زينه
– قوليلي حصل ايه
– مش هقول غير لما ت’طلقني منه ارجوك
– عمر
– نعم يا جدو
– اتصل بيونس بسرعه
-حاضر
___
– اهو جيت يا جدو،زينه انتي بتعملي هنا ايه
– كلامك معايا مش معاها،ولازم اعرف في اي
قامت زينه بكُل شجاعه وكُل العائله موجودة- انا هحكيلك يا جدو ،شايف انت الشبل اللي قُدامك ده ،الكُل فرحان بيه،عارف يا جدو ان جلال كان ارحم منه،اه متستغربوش،صح كان يض’ربني وي’عذ*بني،بس اللي عمله حفيدك ،اللي عملك جلال ميجيش نقطه فبحر يونس اه ،اقصد استاذ يونس،لما ه’ربت من جلال على اساس انت هتحميني بس انت رميت’ني فال’نار بـ ايدك ،المفروض واحده يوم فرحها يكون سعاده بس الاستاذ خلاه اصعب يوم واحقر يوم فَـ حياتي، بس لا أنا طلعت غلطانه ده اكتر انس’ان انا كرهت’ه،ده مارس كُل انواع العُن*ف ،ض’رب،اهان’ه،انا كان بيغمي عليا بالايام،عشت،ست شهور لوحدي ،انا مش هطلب غير الطلاق،طلقني
توفيق بصوت يهز الجبال- طلقها يا يونس حالاً
– طلقني
– أنتِ طالق
“أحساس الحُريه من السجن حلو جدا،..”
– راحه فين يا زينه
– عند امي
– زينه امك مات”ت
– بتقول ايه
“ووقعت مغشي عليها،…”

 

 

 

فتحت عيناها على نور ابيض شديد
– انا فين
– انتي هنا معايا يا زينه
– فارس،ايه اللي حصل
– انتي بقالك اربع شهور فـِ غيبوبه لما مفوقتيش اخدتك من المستشفى ، وجبتك معايا فـِ باريس
– انت بتتكلم بجد يا فارس
– ايوه
” تليفون فارس يرن
– الو، مين
– بتقول ايه؟
– في اي يا فارس
فارس- …..
زينه بصدمه- بتقول ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زعيم قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى