روايات

رواية عوضي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم دنيا فادي

رواية عوضي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم دنيا فادي

رواية عوضي الجزء الرابع والعشرون

رواية عوضي البارت الرابع والعشرون

رواية عوضي
رواية عوضي

رواية عوضي الحلقة الرابعة والعشرون

بعد ساعه
ريم بتفوق علي صوت عارفاه كويس
بتفتح عيونها وتتصدم
ريم بصدمه : انت يا عليييي
علي : اهدي متخافيش مش انا الي خاطفك
ريم بقلق : اومال ميننننن !!!!!
علي : ملك
ريم : وانت متفق معاها وجايبني هنا اخص عليك يا علي ده انا وثقت فيك متوقعتش منك الحركه الزبا’له دي اخص بجد
علي بملل : خلصتي !!!!
علي : اسمعينيي بقااا
ملك كانت متفق مع حد يجي يخطفك من البيت كانت مخططه لكل حاجه وعمااال احذرك من الصبحح بسسس انتيييي اليي مش بتفهمييي
ريم : ثواني انت عرفت ازاي
فلاش باك
ملك وبتاخد نفس عميق وتبتسم : هقولك علي الخطه
انا هحاول اشغلهم في البيت وكده كده الخدامين نصهم خرجو والباقي مشغولين
انت تبعت حد يخدرها اول ما تفتح الباب وياخدها يخلص منها في اي مكان وبعدين بقا يبقا اخلص منو
مجهول : اهم حاجه ميحصلش غلط
علي بصدمه من كل الكلام الي سمعو
علي : يخربيتك ده انتي ابليس نفسو
باااك
علي : وانا بعد ماسمعت كل ده خرجت برا القصر استنيت الي هيجي عشان يخط’فك ورنيتو علقه بصراحه مكنتش لوحدي اتصلت بصحابي
ويكمل بفخر : ومقولكيش عملو الواجب وزياده

 

 

ريم : وانت يا ذكي عارف انها هتعمل فيا كده مقولتليش ليييي وليي مقولتش ل ادهم ومكشفتهاااش قدامنااا لييييييي
علي : هو انا غبييييي قولتلو طبعا
ريم بتساؤل : عمل اي طردها !!
علي : مش عارف .. ادهم هو الي قالي اعمل الي عملتو ده
ريم بإستيعاب : يعني اي يعني لما عرف ان ملك عايزه تقت’لني قالك تعمل كده!! مخااااافش عليا ان انت ممكن متلحقنيش وامو’ت فعلا!!! لدرجادي مش فارقه معااااه !!!!
علي بضحك : انتي مش واثقه في قدراتي ولا اي
ادهم عمل كده عشان خايف عليكي
ريم : خايف عليااا بجد هو لو خايف عليا كان طردها من الاول كان لما عرف انها هتأذيني كان مو’تها قولي هو عمللل حاجه للأسف معملش حاجه اخوك مجنون بيدي مبررات لموااااقف مينفعش فيها مبرر كللل حاجه مبقتششش مفهومهه وبتتعقدد اكتررر يعني مثلا اديني مبرر لوجود ملك معانا قوليي ليي بيعاملها حلو كده طب لييي بيسكت علي اذيتها ليااا لييييي اديني مبرر واحددد
علي : بصي ياريم ادهم مبيغلطش وكل قراراتو صح مش هتفهميها دلوقتي لان الصوره مش واضحه ومش كامله طول ما الصوره مش كامله كده مش هتفهمي ادهم عايز اييي ادهم اخويا وانا عارفو صدقيني كل حاجة هتتحل بينكم بس محتاجه وقت
ريم : وقتتت وقتتت ومش عاارفه الوقتت ده هيجي امتي عموما ياله نروح البيت ونكشفها علي حقيقتها ل مريم وجدو وانا متأكده انهم مش زي ادهم وهيطردوها من البيت
علي : استني شكل ادهم الي بيخبط
_:.
علي : همشي انا ها
ادهم بقلق : انتيي كويسه طمنيني عليكي
ريم بحزن : كويسه انا بس عايزه اروح البيت
ادهم : ريم مش هينفع ترجعي البيت تاني
ريم بعصبيه : ايي لي مش هينفع
ادهم : بصي ده بيتك الجديد هتعيشي هنا
ريم بفرحه : بجددد يعني مش هشوف ملك تاني
ريم وتفتكر الي عملتو ملك : وملك!! هتفضل عايشه هناك
ادهم : اه
ريم بعصبيه : ادهم انتتتت خاااايف منهااا قولييييي انا مش فاااهمه لييي بدااافع عنهااااا كده وسايبهااا في البيتتت بعد كللل ده
ادهم بزعيقق : عشااااان ام ابنيييي
ريم ودموعها نزلت من كتر ما الكلمه جرحت قلبها
ادهم بندم : ريم انا اسف مش قصدي والله
ريم : قصدك ولا مش قصدك انت قولت الحقيقه برضو
ادهم بحزن ويقرب ليها ليحضنها
ريم بتسبقو وتكون في حضنو وتكمل عيااط
____________________________________________

 

 

 

ملك في ذهنها بفرحه : وكده ادهم حبيبي وفلوسو بقو ليا انا وابني
_:.
سامر بإستغراب : رايحه فين بالشنطه دي يا مريم
مريم : مسافره
سامر : هتسافري !! انتي مش قولتي انك هتقعدي معانا علطول يابنتي
مريم : معلش يا جدو مضطره اسافر
علي وبيدخل البيت : اي ده رايحه فين
سامر : اختك مسافره تعالَ عقلها وفهمها
مريم : يا جدو معلش سيبني علي راحتي
علي : لي هتبعدي عننا تاني احنا ما صدقنا نتجمع لي هتفارقينا كده يا مريم قوليلي لو في حاجه ضايقتك في البيت
ملك : يجماعه سيبوها علي راحتها هي يمكن محتاجه تغير جو او اتخنقت من قاعده البيت
مريم : ايوا بالظبط كده .. اومال صح ادهم و ريم فين
ملك بتسرع : خرجو
مريم بحزن : كنت عايزه اودعهم قبل ما امشي
مريم : طيب همشي انا عشان متأخرش سلام هتوحشوني وتحضن جدها وبعديه علي
ملك في ذهنها : ياريت مترجعيش تاني
مريم بتفتح باب البيت وبتلاقي سما وحازم
سما بحزن : اي ده
مريم بإبتسامه : مسافره هرجع تاني ان شاء الله
سما : لييي خليكيي
مريم : معلش يا سما …. هتوحشيني وتحضنها
حازم : اكيد في حاجه حصلت عشان كده هتسافري
مريم بضحك : لا مفيش
حازم : بجد!!
مريم : ايوا يا ابني هيحصل ابي يعني
حازم :طب اوصلك !!
مريم : لا لا هروح انا
_________________________________________________

 

 

ريم : يعني اي بقا ولييي
ادهم : مش اتفقنا هتسمعي كلامي ومش هتسألي عن حاجه !!
ريم : وانا مش موافقه علي انت بتقولو ده ومش هسيبك تروح وتعيش هناك معاها
ادهم : منا لو معملتش كده كل الي خططتو هيبوظ ،،، ام مالك هتقعد معاكي ومخافيش انا مش هبعد عنك كتير
ريم بحزن : ماشي يا ادهم بس خليك عارف ان انا وافقت غصب عني عشان مبوظلكش الي خطتو بس
ادهم : ربنا يكملك بعقلك يحبيبتي
ريم بمشاكسه : ليي هو انا كنت مجنونههه
_______________________________________________
ملك : اومال اخوك اتأخر كده لي
علي : مش عارف مش قولتي انو خرج هو وريم
ملك : لا ريم اختفت من البيت فجاءه و ادهم راح يدور عليها
علي بتمثيل : ومقولتيششش ليييي من الصبحح
ملك : عشان مريم متقلقش
علي : هتروح فين يعني اكيد هيلاقيها
_:.
ملك بتمثيل : ادهم لاقتها !!
ادهم بيهز راسو بنفي
ادهم : علي عايزك
وبيخرج برا القصر
ادهم : عملت الي قولتلك عليه
علي : ااه
فلاش باااك
محمد : صدقني انا معرفش هو يبقا مين معرفش اسمو انا باخد اوامرر منو وبنفذ بس انا ممكن اقولك المكان الي باخد منو الاوامر
علي : كان متفق معاك علي اي
محمد : ان اخدها واقت’لها وارميها في البحر واتصل بيه لما انفذ
علي : اتصل قولو انك نفذت وقت’لتها زي ما هو عايز
محمد : حاضر يابيه بس متأذيش ولادي بالله عليك
وبيتصل
مجهول : نفذت الي اتفقنا عليه
محمد : ايوا قت’لتها زي ما طلبت
ويقفل السكه
باااك

 

 

ادهم : هو فين دلوقتي
علي : في مخزن الشركه
ادهم بتسرع : طب تعالَ واتصل ب حازم
_:.
ادهم : هاتو معانا وخليه ينفذ الي اتفقنا عليه
علي : ماشي
حازم : بس احنا هنروح لي دلوقتي ما تخليها الصبح
ادهم : لا مش هستنا
ادهم : الرقم الي اتصل بيه اعرفلي موقعو فين يا حازم
حازم : ماشي
_:..
بعد ساعتين
بيوصلو لمكان الرقم ومعاهم محمد والشرطه
وادهم بس الي يدخل البيت
واتصدم من الي فتحلو الباب
ادهم بصدمه : احمد !!! هو انت الي بعت حد يق’تل ريم
احمد بضحك : ادهم بيه بنفسو كنت عارف انك هتيجي كنت عامل حساب اللحظه دي
ادهم : عامل حساب نهاايتك
احمد بشر : لا نهايتك انت
ادهم ويرن علي حازم : مظنش
ويدخل حازم وعلي ومحمد والشرطه
الظابط : احنا ملناش غيرك ولا اي
الظابط : اقبضو عليه هو وده ويشاور علي محمد
احمد بجنون : هخرج واقت’لك يا ادهم هخليك تحصل ريم
_:.
في مكان هاادئ
ادهم بهدوء : قولت لجدو علي الي حصل عشان يبقا عارف
علي : ااه قولتلو ،، سما حالتها بتسوء يا ادهم لسه مش عارفه حاجه في البيت واكيد ملك هتكسب تعاطفها وممكن تكرها فينا

 

 

ادهم : انا هتصرف مع سما
علي بحزن : واه مريم سافرت تاني
ادهم : ايي امتيي وسافرتت ليي
علي : لما انت كنت مع ريم هي قالت انها هترجع تاني
ادهم : مريم لما بتلاقي مشاكل او حاجه مضايقاها بتبعد وتشوف الي يريحها خليها علي راحتها الوقت ده في مشاكل كتير
______________________________________________
الساعه 3:00AM الفجر
سما وهي سانده علي كتف سامر
سما : هو انتو لي بُعاد عن بعض كده
سامر : بُعاد ازاي يابنتي
سما : محدش موجود في البيت كلو مشي هي دي حياتكو!!!!
سامر بحزن : لا هي الايام دي بس شويه مشاكل وهتتحل متقلقيش يابنتي اخواتك جمبك وعمرهم ما يبعدو عنك
سما : يارب ،، جدو صح في واحده شوفتها الصبح في البيت بس جريت لما شافتني هي جريت لي انا عملتلها حاجه !!
سامر بإستغراب : مين
سما : هي كانت شعرها طويل وشكلها حلو
سامر : ااه ريم تبقا مرات ادهم
سما : بجدد طب هي لي جريت لما شافتني
سامر : لا مفيش حاجه هي يمكن كانت مستعجله بس
سما بنعاس : انا هروح انام ياجدو تصبح علي خير
سامر : وانتي من اهلو
_:.
ملك : ممكن ادخل
ادهم ويهز راسو ب ااه
ملك : انت عملت اي لقيت ريم
ادهم بتمثيل ومديها ضهرو : ريم ما’تت
ملك بإنتصار : بجد قصدي يحرام بجد زعلت طب عرفتز مين الي عمل كده
ادهم : لا
ملك وتقرب لي : متزعلش يا ادهم ده قدرها وانا موجوده هنا وقت ما تحتاجني انا وابنك موجودين معاك
وتلف ايديها حولين ضهرو

 

 

انا مُستعده ابقا جمبك طول العمر
وتكمل بإستحقار : نتجوز تاني ونربي ابننا سوا وننسا الماضي لانو راح ونبدأ صفحه جديد اي رأيك !!
ادهم : بعد ما تخلفي واتأكد انو ابني الاول
ملك بفرحه : موافقه
وبعد 4 شهور من تلك الايام…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عوضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى