روايات

رواية زواج خارج ارادتي الفصل السادس 6 بقلم عبير شوقي

رواية زواج خارج ارادتي الفصل السادس 6 بقلم عبير شوقي

رواية زواج خارج ارادتي الجزء السادس

رواية زواج خارج ارادتي البارت السادس

رواية زواج خارج ارادتي
رواية زواج خارج ارادتي

رواية زواج خارج ارادتي الحلقة السادسة

خالد.. اي يا حياتي مالك مصدومة كدة لي وانا الي قلت هتفرحيي
_ميادة.. اطلع برة بيتي يا خالد و مشوف وشك هنا تاني
_خالد. في اي يا حماتي ميصحش كدة دانا جوز بنتك
_ميادة.. اخرس دا انت لو اخر راجل فالدنيا مستحيل اجوزك بنتي فااهم وخلي عندك و لو شوية زوق و اطلع برة و مسكت ايدة عشان تخرجة بس خالد سحب ايده منها و زقها..
_خالد.. انتي اتجننتي ولا اي.. وانا الي قلت اجيلك بالحسنة.. بس طالما مش نافعه يبقي نحول علي غيرهااا
ردينا سابت مريم و جريت على ميادة الي وقعت فالارض.
_ردينا.. ياخي انت اي شيطان مفيش ف قلبك رحمة مكفاكش الي عمله ابوك فينا مكفاكوش طردنا من بيتنا و اخد حقنا حرام عليكم بقا سيبونا ف حالنا

 

 

_خالد.. مبلاش شغل دراما وحيات امك و بعدين انا جاي اتكلم مع مريم مالكم انتو.. و وجه حديثة لتلك الواقفة دون حراك تتابع ما يحدث بصمت مُريب..
ها يا مريومتي.. موافقك انك تتجوزيني انتِ عارفة انا قد اي بحبك
وعايزك ليا يا اغلى ماليا
_مريم وهي تبتسم بسخرية.. موافقة..
_ميادة بخضة.. انتي بتقولي اي يا مريم انا مستحيل اسمحلك تعملي كدة في نفسك
_ردينا.. يا حبيبتي انتي واعية انتي بقولي اي عارفة دة مين يا مريم ده خالد يا مريم خالد الي رمانا هو و ابوه برة بيتنا و لما اشتكينا خط.ف.ني عشان تسحبي البلاغ فاكرة ولا افكرك كمان
_خالد.. يا روحي انا كنت عارف ومتئكد انك هتوافقي
_مريم بوجه خالي من المشاعر.. استني انا عندي شرط
_خالد. انتي تؤمري
_مريم.. انا مش هجـ.ـهـ.ـض الي ف بطني
_خالد مش مستوعب الكلام.. تتج. ههضيي الي فبطنكك لي ازاي هو انتي حااملل
_مريم بسخرية منه ومن نفسها ومن حظهاا.. اي ده انا مقولتلك.. اه معلش تلاقيني نسيت.. انا حامل اي رئيك مفاجأة حلوة مش صح..
_خالد بغضب شديد راح لعندها و مسكها من دراعها لواه ليها انتي هبله مش انا الي ينطبق عليه الكلام ده ههههههه لي شيفاني بتختم ع قفايه عشان اصدق
_مريم. هاتي التحاليل يا ردينا
ردينا بتبص لمريم بستغراب لي تعمل كدة مهي ترفض وخلاص
مريم اومئت لها بمعني جبيهم
_ردينا مدت التحاليل لمريم.. بس خالد شدها منها و اول مشافها اتصدم لانها حامل فعلا..
_خالد.. انطقي ده ابن مييين يا فـ.ـا.جرة.. بتصيعي و مقضياها من ورانا يا و**خة.. يازبالة.. انا هربيكي و كان هيمد ايده عليها بس جت ميادة و ضربته بالقلم

 

 

_ميادة.. ايدك دي تت.ق.طع قبل ماتتمد ع بنتي انت فاهم
_ردينا.. اتصلت بالبوليس و خمس دقايق و كانو وصلو لان المركز قريب من بيتهم.. و مسكو خالد بتهمت التعدي و مد ايده ع ستات و اخدوه معاهم و مشيو
_شادية.. ياالهوااي الواحد مبقاش عارف يودي وشه فين ولا فين من كلام الناس الله يعينك يا شااادية الله يعينك اقول اي يا مراري للجيران اما يسئلوني
_ميادة بعصبية.. والله يا ختي لو مش عاجبك تقدري تتكلي على الله
_شادية.. ام صحيح البيت بيت ابونا و ييجي الغرب يلبونا
_ميادة بـتذمر. بيت ابوكي.. منين بيت ابوكي.. دي شقة ماما لو نسيتي يعني ولا بيتك ولا نيله امي هي الي سابتلي شقتها و سافرت تسكن عند خيري* (اخو ميادة التاني )..
و انتو الي اتحمقتو اوي وجيتو تسكنو معانا خوفاً اننا ناخد الشقة وتبقي بتاعتنا و انتو تطلعو من المولد بلا حمص
_شادية.. سكتت و مبقتش عارفة تقول اي

 

 

_ميادة.. مالك دلوقت سكتي يعني.. اي كنتي فكراني معرفش انتو جيتو ورانا لي لا يحببتي انا كنت عارفة بس ساكتة و بقول عديها تعدي…
_مريم وهي متجهة لغرفتها.. اساسن احنا كلها يومين و ننقل علي شقتنا لغاية ما يتصلو بيا و يقولو انهم جهزو عفش الشقة
_ميادة.. طيب الحمدلله و سابت شادية و اقفة لوحدها
(.. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..)
ɞ.. عند ادم و هاشم.. ʚ
هاشم.. شايفك وافقت يعني حسيت بغلطك
_ادم.. مش حضرتك عايز كدة انا متئكد ان الولد ده مش ابني وهي بترمي بلاها عليا
_هاشم بعصبية.. يعني انت معـ.ـتد،يتش عليهاا
_ادم بكذب.. هي الي طلبت مني كدة وانا مكنتش فوعيي.. يا بابا صدقني انا مليش ذنب
_هاشم مكنش قادر يستحمل اكتر و راح لعند ادم وضر.بة بالقلم ع وشة.. لسة بتكدب برضو ياما انت مالكش ذنب اومال مين الي لييه
_انت بتضربني عشاانها لي عشان قالتل شوية كلام عني تصدقها

 

 

_هاشم.. هي متعرفنيش اصلا مش هي الي قالتلي.. وده الي مخليني مصدقها اكتر لانها لو زي مابتقول كانت جت قالتلي او كان عملتلك فض.يحة او كان عملت اي حاجة..
وبعدين انا عرفت عنوانها وبعت رجال من عندي تسئل عليها و قالو ان المنطقة كلها تشهد بأخلاقها..
بس انااا انا الي معرفتش اربي.. انت خيبت ظني يا ادم
اتوقعت انك هتتغير ذي موعدتني.. بس للاسف للاسف يا ادم
و ذي مانا قلت هتتجوزها يعني هتتجوزها
_ادم بندم.. انا اسف اسف يا باب..
بس قاطعة هاشم..
_هاشم.. اوعي اسمعك تنطقها..
_ادم.. شوف انا موافق بكل الي تقولة بس سامحني
_هاشم.. لو مريم قبلت تتجوزك هسامحك..
_ادم بقلة حيلة.. طيب موافق..
_.. بقا كل ده يحصل متقولوليش… 🫢
ادم.. ماما….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج خارج ارادتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!