روايات

رواية زواج في بيت العيلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم لمياء رفعت

رواية زواج في بيت العيلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم لمياء رفعت

رواية زواج في بيت العيلة الجزء الثاني عشر

رواية زواج في بيت العيلة البارت الثاني عشر

زواج في بيت العيلة
زواج في بيت العيلة

رواية زواج في بيت العيلة الحلقة الثانية عشر

طارق : مسح وشه بالمنديل من العرق ….لا لا ماتقلقيش اطمني انا بخير ده بس إرهاق من الشغل
هاله : انت متااااكد ياطارق
طارق : صدقيني انا كويس …انا ماشي دلوقتي هجيب المأذون ولا تحبي تيجي معايه ونكتب عنده؟
هاله : زي ماتحب
طارق : طيب تعالي
هاله مشيت مع طارق وركبت معاه العربيه ووصلوا عند المأذون
(فلاش بااااك )
منصور : عملت ايه يامحمود
محمود : الواد جوزها يابا واصل ومن الناس اللي مش شويه في البلد يعني مش هعرف هعمل حاجه
منصور : مفيش حاجه اسمها مش هتعرف بكره الحكومه ان شاء الله تحكم انك انت اللي تاخد الولد وساعتها اوعى تخليها تشوفه
محمود : بس اوصل بس يابا للولد وبعدين يحلها ربنا
جرس الباب رن

 

 

محمود : فتح الباب : ايوه
اللي واقف على الباب : انت محمود منصور
محمود : ايوه انا
المحضر : ده طلب استدعاء من النيابة العامة ولازم تحضر بكره
محمود : (بخضه) انااااااااااا…..استدعاء من النيابة العامه طيب ليه
المحضر : معرفش….امضي على الورقه دي ولازم تحضر بكره
محمود : ماااشي
المحضر : مشي
منصور : في ايه يامحمود حصل ايه
محمود : مش عارف يابا مطلوب في النيابة بكره ولازم اروح
منصور : ياترى في ايه انت عملت ايه
محمود : والله يابا ماعملت حاجه هكون عملت ايه
منصور : خير ياابني ان شاء الله بكره نعرف في ايه
(فلاش بااااك)
طارق وهاله : كتبوا الكتاب وخرجوا من عند المأذون
طارق : وقف قدام العربيه بتاعته …. الف مبروووك ياحببتي وباسها من خدها
هاله : الله يبارك فيك ياحبيبي
طارق : أتمنى ياهاله ماتندميش على قرارك ده
هاله : دموعها نزلت واخدته في حضنها…طارق انا لو ماكنتش اتجوزتك صدقيني هو ده اللي كنت هفضل اندم عليه طول عمري…طارق انا محتاجه انك تساعدني محتاجه توافق على كلامي وتسافر وتتعالج بره وتسمع كلام الدكتور وتبدأ علاج
طارق : (بدموع)افهمي ياهاله انا اكتر واحد في الدنيا دي متمسك بالحياة ونفسي اعيش زي اي حد انا مش عايز أموت بس انا حاولت كتير جداااااا وسافرت بره كتير وكلهم اجمعوا على قرار واحد اني مش هعيش اكتر من شهور
هاله : (بدموع) هم مش ربنا… ربنا وحده اللي عالم ايه في الغيب وصدقني انت هتعيش ياطارق اثق فيا
طارق : يلا ياهاله علشان ابنك
هاله : ركبت العربيه بس حزن الدنيا كلها كانت في عينيها على طارق
وبعد وقت نزلوا من العربيه

 

 

لينا : الف مبروك ياطارق بيه…الف مبروووك يامدام هاله
هاله : الله يبارك فيكي يالينا
طارق : راح الاوضة بتاعته وكان حزين من قلبه ….دخل اخد شاور وغير هدومه وقعد على السرير وبقى يفتح الصور ويتفرج على صورو مع والده وولدته ويفتكر لم اتوفوا بحادثة عربيه وهو صغير
وانه عاش طول عمره وحيد ومحروم من الأب والأم
هاله : نيمت ابنها واخدت شاور وغيرت هدومها—– لبست بنطلون جينز وتيشرت وسابت شعرها ونزلت عند لينا
هاله : لينا
لينا : امرك ياهانم
هاله : كنت عايزه أسألك سؤال ممكن
لينا : اتفضلي
هاله : بس ممكن يكون بينا
لينا : امرك
هاله : هو في حاجه بين طارق بيه ورزان….قصدي يعني كانت بتيجي هنا كتير
لينا : والله ياهانم طارق بيه محترم جدا وكويس ومن يوم مادخلت الفيلا ماشوفتش منه غير كل خير وبالنسبه لست رزان ف هي بصراحه اللي حاولت كتير مع طارق بيه يتجوزو وهو اللي كان بيرفض ولم كانت تيجي هنا الفيلا كانت بيتعمد يخرج او يقعدو في الجنينة بره …مفيش غير حضرتك اللي دخلت الفيلا وعاشت فيها
هاله : ماشي يالينا شكرا بجد
لينا : تحت امرك بعد اذنك
هاله : اتفضلي
هاله : طلعت فوق عند طارق وخبطت على الباب
طارق : ادخل
هاله : دخلت عند طارق وقعدت جنبه على السرير
طارق : (بص ل هاله وابتسم)
هاله : خبطته بالمخده….هو انت بتضحك على ايه
طارق : اصلي لا أول مره أشوف شعرك وقرب منها ورفعلها شعرها لفوق
هاله : وانت كنت عايز تشوف شعري قبل كده ولا ايه
طارق : (بخبث) وهشوفه ليه ….ماانا كل يوم في المصنع أهو وشايف البنات كلها قدامي بشعرها
هاله : بقى كده …وجات تقوم

 

 

طارق : شدها من ايدها وقعدها جنبه واخدها في حضنه….وقرب من ودنها واتكلم بشويش….هو ايوه البنات كتير وكلهم بشعرهم لكن مفيش بنت قدرت تخطف قلبي ولا عقلي غير هاله
هاله : (ابتسمت بااحراج وبصت في الأرض )
طارق : بحبك
هاله : طارق تعرف انا عمري ماكنت مبسوطه في حياتي قد مابقيت معاك بجد انا عديت مرحلة كلمه اني اقولك بحبك
طارق : ده انا على كده جامد بقى ومش سهل اللي خليتك تقعي فيا كده
هاله : هههههه شوفت بقى
طارق : شوفت ياهاله
هاله : شوفت ايه بقى عايزه اعرف
طارق : انك خطفتي قلبي خلاص
هاله : اترمت في حضن طارق
(فلاش بااااك )
في الصباح
محمود : دخل النيابة
وبعد وقت خرج
منصور : في ايه يابني حصل ايه
محمود : مش قولتلك يابا الواد واصل ومش هعرف اخاد ابني
منصور : ايه اللي حصل فهمني
محمود : مضوني على قرار تعهد اني مقربش لا ابني خالص
منصور : لدرجه دي …بنت الكل**ب هي وقعت في واحد واصل لدرجه دي
محمود : اظاهر يابا اني غلط جامد في حق هاله وابني علشان كده ربنا عوضها بالأحسن مني لأني ظلمتها
منصور : انت بتقول ايه ياض
محمود : هي دي الحقيقة يابا انا ماحستش بنفسي الا متأخر اوي بعد ماخلاص خربت بيتي ومدفعش التمن غيري انا ياريتني ماسمعت كلامكم وخربت بيتي
(فلاش بااااك )
طارق : فاق من النوم واخد شاور ولبس البدله ورفع شعره لفوق
وقعد جنب هاله على السرير وباسها من خدها
هاله قامت من النوم : صباح الخير
طارق : صباح الخير
هاله: وهي نايمه شدت طارق واخدته في حضنها….رايح فين

 

 

طارق : الشغل هيكون فين
هاله : ممنوع
طارق : طيب ليه
هاله : هو انا مش عروسه في نظرك خالص انك تنزل الشغل واحنا متجوزين امبارح
طارق : ياحبيبي انتي احلى عروسه في الدنيا كلها وحاضر متزعليش نفسك مش ماشي وقلع جاكت البدله
تليفونه رن
طارق : باشاااا معاك
المتصل : ———————
طارق : تمام …مش عارف اشكرك ازاي
المتصل : ——————-
طارق : حبيبي ….وقفل التليفون
طارق : (غمز ل هاله بعينه)في خبر حلو اقولوا ولا بلاش
هاله : قول
طارق : لا مش هقول

 

 

هاله : بالله قول ده الدكتور او وصلت لحاجه لعلاجك
طارق : الوجع والحزن ظهر على وشه وحاول يداريه… قدرت اخلي محمود طليقك يمضي على إقرار عدم تعرض ليكي ولا ابنك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زواج في بيت العيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى