روايات

رواية زواج من أجل الورث الفصل الأول 1 بقلم سحر أحمد

رواية زواج من أجل الورث الفصل الأول 1 بقلم سحر أحمد

رواية زواج من أجل الورث الجزء الأول

رواية زواج من أجل الورث البارت الأول

رواية زواج من أجل الورث الحلقة الأولى

مع نسمات الفجر الجميل وظهوراشعة الشمس لتعلن بدء يوم جديد على محافظة اسيوط فى احدى قرى الصعيد وهى قرية عائلة البنهاوى اكبر عائلات محافظة اسيوط والصعيد.
حيث استيقظت فاتن “البطلة” وهى فتاة بعمر 19 عام ليست بالجمال الفاتن ولكن ما يميزه هى عيونه الواسعة بلون العسلى وبشرتها البيضاءالتى تحولت الى اللون البرونزى بفضل اشعة الشمس وشعرها البنى الطويل وجسمها المتناسق استيقظت وصلت الفجر ونزلت حتى تساعد امها والخدم فى اعداد الافطار لجدها وابواها واخواها العائدين من صلاة الفجر.
فاتن: صباح الخير يا امه
الام”فاطمة”: صباح الخير يافاتن يابنتى تعالى يالا ساعدنى فى تحضير الفطور زمان الجماعة راجعين من الصلاة.
فاتن: هاروح اصبح على ستى الاول وجاية على طول

 

 

فاطمة: روحى ياحيبية ستك يااختى روحى هو انى مش عارفة عشان كده هى بتنفذلك اى طلب تطليبها
جرت فاتن على ستها زينب وهى تقول صباح الخير على احلى زوزو فى الدنيا
الجدة”زيبنب”: صباح الخير تعالى ياحبيبة قلب ستك تعالى يابكاشة قوللى جدك جاه من الصلاة ولالسة
فاتن:لا زمانهم خلاصوا وفى الطريق يا بختك ياجدى ستى قلقان عليك
زينب: اتحشمى يا بنت طبعا اقلق عليه اومال اقلق على مين وبعدين مقولتيش اية ردك على موضوع حسن واد خالك ال قولن عليه
فاتن: لا ياستى انى صليت استخارة لا انا مش مرتاحة وبعدين انتى عارفة انى مش موافقة انى بس وفقت اصلى استخارة عشانك
زينب:ليه يابنتى ده واد زين ومتعلم ومعه الابتدائيةكمان
فاتن:حرام عليكى ياستى انى مخلصة ثانوية عامة وكنت حدخل الجامعة لولا جدى وابوى ال مش موافقين
زينب : خلاص يابنتى انى حبلغ جدك الرف روحى انتى بس شوفى امك خلصت الفطور ولالسه
كادت فاتن ان تقوم حتى سمعت امها تقول:طبعا اتل ميتو على بعض وسيبنى انى انتحر فى المطبخ فة حضير الوكل وقعدين تضحكوا وتسامروا ولا على بالكم

 

 

فاتن:بقة كدة يا بطة انتى ياعسل اتى بردة اسيبك تنتحرىانى عايز تنفيز على طول عشان نجوز ابوحميد بنت صغيرة وحلوة كدهترجع للراجل ايام الشباب ولا اية يا ستى
زينب:معاكى يابنتى والعروسة على من بكرة
فاطمة: بقه كدة حتجوزى ابوكى يامقصوفة الرقبة انتى وانتى ياخالتى بدل متدورى على عروسة لولدك دورى على عروسة لحفيدك ال قرب على30
وهنا دخل الحاج محمد كبير عائلة البنهاوى مع ابنه احمد وحفيده يايسين
الجد: مين ال عايز عروسة
فاتن:صباح الخير ياجدى وانت ياابوى وانت يايايسين
الجميع يرد على الصباح
تاجد: مين ال عايز عروسة
فاتن:الحقيقة ياجدى انى بقول لامى نجوز ابوى وحدة صغيرة وحلوة قالت لا نجوز يايسين
الاب “احمد”: يدى على كتفكم
فاطمة: بقة يا احمد تهون عليك العشرة
يايسبن: شكله كده ولعت وعايز المطافى حد قالك تتكلمى ياسوسة على الصبح
احمد: وانى بهظر ماقدرش اتجوز على عشرة عمرى
فاطمة:الله يخليك لى ياناصفنى وسط الاعداى

 

 

يايسين: انا بقول نمشى عشان بقينا عزول ومفرقينا الجماعات
فاتن:ايوة صح يا يايسين اصل قيس وليلى اتلموا على بعض
احمد: اتلم ياواد انت وهى لاحسن اقوملكوا وتعلوا يالا نفطر
فاتن: خلاص ابوقيس خالى قلبك ابيض
احمد:طيب تعالى هنا وانا حوريكى
فاتن: الحقنى ياجدى انقزنى من قيس
الجد: تعالى ياقلب جدك محدش يقدر يكلمك وانى هنا بس عيب يابنتى تقولى كده دول م قيس وليلى دول قلبوا على عنير وعبلة
الجميع:ههههههههههههههههههههههههههه
احمد: حتى انت يا ابوى
الجدة زينب : خلاص ياولدى متزعلش خليك انت وفى الجديد امهند ونور كويسين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج من أجل الورث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!