روايات

رواية زوجة زوجي الفصل العشرون 20 بقلم باسنت أشرف

رواية زوجة زوجي الفصل العشرون 20 بقلم باسنت أشرف

رواية زوجة زوجي الجزء العشرون

رواية زوجة زوجي البارت العشرون

رواية زوجة زوجي الحلقة العشرون

إلياس: انا عايز اتجوز وتين…
مازن كان بيشرب مايه وشرق: كح كحح كح….
إلياس: اهديي يا بشمهندس حضرتك كويس…..
مازن: كويس كويس….
إلياس: طيب نكمل كلامنا بقىٰ كنت بقول لحضرتك اني طالب ايد وتين اخت حضرتك….
مازن: لي عايز تتجوز وتين لي؟؟؟
إلياس: وهو الانسان بيتجوز لي؟؟
مازن: مليش دعوه بالإنسان أنا بسألك أنتَ عايز تتجوزها لي؟؟
إلياس: عايز اتجوزها لأني عايزة اكون أسرة، وعايز يكون عندي بيت مليان حب ودفىٰ، وتكون هي سندي في دنيتي، وتعيني وتشجعني وتقويني وقت ما اضعف، اسباب كتيرة يا بشمهندس….
مازن: واختارت وتين لي باللذات؟؟
إلياس: يمكن علشان شوفت فيها كل المواصفات اللي أنا عايزها، شوفت قد أي هتكون زوجة كويسة وتكون سندي، شوفت فيها حنية مش في حد وده اثبات كبير انها هتكون زوجة وأم كويسة….
مازن: وأي اللي يخليك تتجوز واحدة كانت متجوزة…
إلياس: وهي دي حاجة غلط أو حرام، فيها أي يعني لو كانت مطلقة ده ميعبهاش في شيء، عادي كانت مجرد تجربة في حياتها، أنا معرفش سبب طلاقها لكن اللي اعرفة ان ده ميعبهاش في شيء، اتمنىٰ تقولها وتفكر في الموضوع، وانا منتظر الرد….
مازن: وتين مش هتستحمل حد يجرحها تاني من الأول قدامك اهو لو مش هتقدر تحافظ عليها متطلبهاش…
إلياس: لو حصل نصيب بأذن الله عمري ما هفكر اجرحها او اهينها ابدًا…
مازن: تمام يا بشمهندس هقولها وبأذن الله الرد هيوصلك…

 

 

إلياس: تمام جدًا وان شاء الله يكون لينا نصيب مع بعض…
مازن: بأذن الله….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــ الحالة صعبة جدًا بسرررعة يا دكتور….
ــ جهااز انعاش القلب بسرعة هنفقد المريض يلا بسرررعة…..
ــ 1… 2… 3…
تيييييت… تييييت…. تيييت
ياااه للأسف فقدنا المريض….
ــ زوجتة برة يا دكتور هتتجنن علية وهي كمان كانت معاة بس رفضت تكشف لغاية ما تطمئن عليه…..
ــ شغلي الجهاز تاني وعليه خنحاول مرة اخيرة علشان نكون عملنا اللي عليناا…..
ــ يلا واحد… اتنين…. تلاتة….
الحمدلله…..
ــ عاش يا دكتور ربنا يبارك في حضرتك بفضلك المريض رجع للحياة….
ــ مش بفضلي طبعًا ده بفضل ربنا وده نصيبة انه يعيش الحمدلله اخرجي طمني زوجتة وهو هيفضل في العناية اقل حاجة 48 ساعة عشان يكون اتخطىٰ مرحلة الخطر…..
ــ تمام يا دكتور…..
وخرجت الممرضة من غرفة العمليات
كانت حور جالسة تبكي وتدعي ربها أن يخرج لها زوجها وهو بخير ولا يصيبه أي مكروه…
الممرضة بابتسامة: اطمني يا مدام الأستاذ دلوقت بقىٰ بخير بفضل ربنا زائد الدكتور يونس ولكن هيفضل في العناية 48 ساعة علشان لازم يكون تحت الملاحظة…..
حور وهي تسجد وتحمد ربها كثيرًا: شكرًا ياارب الحمدلله الحمدلله……
الممرضة: المفروض دلوقتِ بقىٰ تقومي معايا عشان نعالج جروحك……
حور: ماشي… اهم حاجة أن يوسف بقىٰ بخيرر دي عندي بالدنيا…

 

 

الممرضة: يلا اتفضلي معايا……
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: تؤ تؤ عتريس أي تاني….
مازن: وتين ياريت نتكلم جد شوية…..
وتين: ما أنا بتكلم جد اهو….
مازن: ماشي يا وتين…
وتين: المهم مقولتليش مين العتريس بقىٰ….
مازن: البشمهندس إلياس…
وتين: ماشي وبع….. انتَ بتقول مين قول تاني كده…
مازن: البشمهندس إلياس يا وتين جالك طرم ولا أي…..
وتين: اهاا أنا فهمت دلوقت هو هيعمل اي…..
مازن: هيعمل اي يا فليسوفة…
وتين: هيتجوزني علشان ينتقم مني لأني قرفااه في عيشته في الشغل وبعد كده يروح يجلدني زي ادم الكيلاني بالظبط….
وبعد كده انا لازم يكون عندي كرامة ايوا طبعًا مش هعمل زي روان واسامحة تؤ تؤ لاا ده انا هطلع عينيه….
وهو عشان يصالحني لأنه وقع في حبي ومش قادر يعيش من غيرة هيشتريلي يخت زي ما زين الجارحي عمل لمراتة…..
مازن: حيلك حيلك أي المسلسل الهندي ده….
يااماا احنا علىٰ ارض الواقع سيبك من المسلسلات الهندية دي….
وتين: تؤ تؤ دي مش مسلسلات هندية دي روايات….
مازن: واللهِ ما هو انيل برضوا…
دي كلهاا خيالات يا وتين….
وتين: ماشي خلاص اعمل أي بقىٰ…
أنا مش عايزة أتجوز اصلا….
مازن: براحتك أنا هسيبك تفكري براحتك….
والاختيار اختيارك…
وتين: ماشي يا مازن بس ياريت متجبرنيش علىٰ حاجة…

 

 

مازن: لا يا حبيبي اللي انتِ عايزاه المرادي أنا غلطت المرة اللي فاتت ومش هعيد غلطي ابدًا….
وتين: ربنا يبارك فيك يا أحسن أخ في الكون بحبك اوي…
مازن: انتِ روحي يا وتين مش أختي بس انتِ بنتي وحبيبتي وكل حاجة لياا….
وتين: احلىٰ بابا في الكون…
مازن: يا رخمة غوري من وشيي….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‘بعد مرور يومين في المستشفىٰ’
حور: مش هيفوق يا دكتور….
دكتور يونس: متقلقيش يا مدام حور الأستاذ يوسف بأذن الله هيكون بخير بس هو دخل غيبوبة…
حور: أنا عايزة أشوفه يا دكتور ارجوك هو مش هيخرج من العناية…
دكتور يونس: بأذن الله هيخرج من العناية النهاردة وهيكون بخير اطمني وهتقدري تقعدي معاه كمان مش تدخليله شوية بس…
حور: ماشي يا دكتور شكرًا جدًا ليك….
دكتور يونس: العفو يا مدام حور ده واجبي….
تركها الطبيب وبعدها ذهبت حور للممرضة…
حور: معلش ممكن تليفونك اعمل مكالمة….
الممرضة: أكيد اتفضلي يا حور…
حور: شكرًا جدًا ليكِ مش عارفة من غيرك كنت هعمل أي
الممرضة وكانت تدعىٰ “مليكة”: أنتِ زي اختي والله…
يعلم ربنا حبيتك قد اي…
حور: تسلميلي يارب يا مليكة ربنا يبارك فيكِ ويرزقك يارب…
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتين: لووولووولوووي…..
أي الجمال ده يا سمكة…
احلىٰ عروسة دي ولا أي…
سما: بجد يا وتين يعني حلوة…
وتين: قمرر مش بس حلوة عمر لما يشوفك هيوقع فيكِ أكتر ما هو واقع…
سما بكسوف: وتييين بس عشان بكثف..
وتين: قال البت وش كسووف اوي….
سما: خلاص يا وتين غووريييي…
ــ العرريس جه العريس جه…

 

 

وتين: هيصييي بقىٰ عريسك جه يا فتاه هخرج أنا عشان تاخدوا راحتكم…
سما: مردودالك يا رجولة…..
وخرجت وتين ودخل عمر قدملها بوكية الورد وباس فوق راسها….
عمر: ماشاء الله تبارك الله هو في جمال كده يا سمكتيي….
سما بكسوف: بجد حلوه…
عمر: مش بس حلوة انتِ قمررر…
أجمل شيء شافته عيني…
سما: بحبك علفكراا…
عمر: يا أحلىٰ ما سمعت ودنيييي لا النهاردة أحلىٰ يوم في حياتي…
سما: وانتَ احسن حاجة حصلتلي في حياتي….
عمر: ربنا يديمك لياا يارب….
وتين: مش يلا بقىٰ كفاية محن….
سما: فصيلة اووي…
متقلقيش مردودالك برضوا….
وذهبوا إلىٰ القاعة وتم الفرح وسط انبساط الجميع
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهر ونص
في المستشفىٰ….
حور: هتفضل كده كتير يا يوسف متعبتش من النومة دي مش هتقوم طيب علفكرا بقىٰ أنتَ مش بتحبني…
ايوا مش بتحبني…
اصلًا لو كنت بتحبني مكنتش فضلت كل ده نايم وانتَ شايفني بتعذب من غيرك ومش قادرة اعيش…
طيب تعرف بقىٰ لما هتقوم أنا هزعل منك جامد وكمان مش هكلمك تانس عشان تكون عارف….
هووف برضوا مش ناوي تصحىٰ يا يوسف…
خلاص انا لو فضلت العمر كله منتظراك برضوا هنتظرك وعندي يقين بالله أنك هترجعلي يا يوسف وقريب اوي كمان
الممرضة “مليكة”: هتفضلي تعذبي في نفسك كتير يا حور…
حور: هنتظره ولو العمر كله يا مليكة أنا ويوسف واجهتنا مشاكل كتير في حياتنا ومع ذلك يوسف علمني مستسلمش..
وأنا مش هستسلم ابدًا وهنتظره وزي ما قولت أنا واثقة في ربنا…
مليكة: هيقوم بأذن الله….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

مازن: إلياس بقاله شهر ونص منتظر ردك وانتِ لا رافضة ولا موافقة وبعدهالك بقىٰ الواد هيعنس جمبك….
وتين: هيعنس…
يا جاهل..
مازن: خفيي غلط…
هي يا ايوا يا لا مش محتاجة ده كله…..
وتين: اممممم ما انا لسة بفكر….
مازن: هتقعدي سنة تفكريي..
وتين: هقعد سنة يمكن اكتر لسة بفكر
“بصوت علي ربيع”
مازن: يخربيت الظرافة يا شيخة…
وتين: نينيني الزرافة في الحديقة مش هناا…
مازن: وتين خلاص بقىٰ اتكلمي جد شوية…
وتين بتنهيدة: موافقة يا مازن قوله اني موافقة..
مازن: ماشي يا وتين ربنا يوفقك يارب…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زوجة زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!