روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم هبة الله

رواية زين الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم هبة الله

رواية زين الصعيد الجزء الثامن

رواية زين الصعيد البارت الثامن

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثامنة

ايه اللى دخلك هنا تاااانى هااا!
اقسم بالله لولا ان القتل من الكبائر ماكنت هتطلع من هنا غير جثة
نزل زين ببرود وهو يستمع الى توبيخ محمدي.
زين بهدوء: استني ياعمي سيبه يقول كلامه ها كنت عايز ايه؟
محمدي بغضب: انت بتقول ايه يا زين!!!!… دا جاي يطلق مهرة وبيقلى عارف انه انت ملمستهاش وملهاش عدة
زين: اه انا عارف الكلام دا…
حسام وهو يضع يده فى جيبه: طيب حضرلى مهرة بقي عشان عايزها.. هى بعتتلى وقالتلى انها موافقة
وانا جايب برة المأذون
زين: دخله
محمدي وهو يخبط الأرض بعصا الابانوس: انت بتقول اييييه يازززين!!!
زين: استني ياعمي عليا وخلي حسام يدخل المأذون
نزل الجميع بما فيهم مهرة الى الاسفل
حسن بغضب: هو ايه اللى جاب الزفت دا هنا!
زين وهو يلتفت اليه: جاي عشان يتجوز مراتي
غانم بغضب: انت بتقول ايه يازين؟
زين: ايه يادكتور مستغرب ليه!

 

 

التفت الى مهرة التى تقف والدموع تتجمع فى مقلتيها: ولا انتى مقلتلهمش!!
ليلى وهى تهز مهرة: ايه الكلام دا يامهرة…. فهمييييني!!
صفية وهى تقف وتبكي: ليه يابنتي تعملى فينا كدا ليه عاوزة تذلينا اكتر من كدا مش كفاية انه سابك ليلة كتب كتابك ولولا زين الله يباركله هو اللى رفع راس ابوكي!!!
دخل حسام بالمأذون
زين: يلا تعالى نقعد
اقترب محمدي ليقول: قبل مانعمل اي حاجة…. اللحظة اللى هيطلق فيها زين مهرة…. هتبقي دى ليلة جنازتها.. هزيع فى البلد ان مهرة ماتت وتاخدها ياحسام ومشفش وشكم طول العمر
مهرة: انا عاوزة اهل الصعيد كلهم هنا ويشهدوا كمان على الجوازة
اقتربت صفية وصفعتها لتقول: هى دى اخرة تربيتنا!!!
هى دى!!!!
محمدي وهو ينادي الغفير: يااااا مسسسعد….
دخل الغفير وهو يهرول
محمدي: تعلن دلوقتي ان لازم كل اهل الصعيد يتجمعوا هنا فى ظرف ربع ساعة
خرج الغفير وبعد خمس دقائق
دخل جلال وفهد وايضا كرمة الدوار بعدما انتشر الخبر
دخلت من البوابة فاتن تصحبها يد البواب سليمان
حسام بغضب: ايه اللى جابك هنا!!!
فهد وهو ينظر لها باحتقار: اهلا
ثم تركها ودخل ليجلس بجوار جلال
وبعد ربع ساعة فعلا تجمع اهل الصعيد
محمدي: تعالوا نطلع بره عشان انا مش هتم اي حاجة هنا…. انتى ملكيش دخول للدوار تانى… ابوكي مات من اللحظة دى
غانم: استهدي بالله يامحمدي واطرد الزفت دا بره
محمدي بغضب: خلص الكلام… يلا على بره ومحدش يقول كللللمة
ثنيه وهى تهمس لغانم: ميقصدش يحرجك والله
چيهان بخبث: يلهوي على الحلاوة
جودي: دا كل شئ حصل زي ماكنا بنتمني وايييه من غير مانتدخل اصلا
خرجوا الى الخارج
المأذون: بسم الله

 

 

مهرة: لحظة ياشيخنا
انتبه الكل وقال احدهم: مش دى اتجوزت… ودا حسام اللى سابها!!!!
مهرة بدون الالتفات اليه: الجدع دا (تقصد حسام) مسابنيش قبل الفرح ولا حاجة ياجماعة
حسام سابني ليلة كتب الكتاب
ولان زين ابن عمي راجل وزينة الصعيد
اتجوزنى عشان يرفع راس عمه
وانا كل يوم كنت بسم بدنه بكلام زي السم رغم انه قالى انه بيحبني
بس كنت بعمل كدا عشان اللى هيحصل دلوقتي يتنفذ لانى لو مكنتش حاولت اكره زين فييا مكنتش هاخد حقي
انا مقصدش انى مخدتوش… بالعكس زين جاب حسام ٣ليالى فى المخزن وعلمه انه ميلعبش ببنات الناس
لاكن للاسف ديل الكل. ب عمره مايتعدل… راح لفاتن
وقالها تلعب معاه الملعوب دا
وفاتن دى كان فهد هيتقدملها… فحسام لما عرف قال يضرب عصفورين بحجر واحد ويقوم كاسر عيني وعين فهد وزين و بابا محمدي يعني كل العيلة

انا كنت مستنياه ليلة كتب كتابي ولابسه الفستان وقام بعتلى الجواب دا
اخرجت الجواب لتقول: قالى اعتبري المهر دا تعويض
ميعرفش ان المشاعر مفيهاش تعويض مادي
حسام كان ورشجي صغير وكنت قابلة بيه رغم انى من عيلة غنيه على فكرة
واللي عرفته انه عمره ماحبني… هو كان عاوز ياخد العمودية بعد ما ناصر مات… ولما زين اخدها هو طبعا بقي عامل زي المجنون… لحد ما خان الضمير وباعني وهرب لا وايه كمان المعدات اللى كان فهد اشتراها هو سرقها وباعها وزين وفهد متكلموش ولاقالولى لاكن فاتن الله يصلح حالها كانت هى الطرف الى بيساندنى وبتلعب ع الطرفين
تبقي مع حسام وتحسسه انها طماعة وعاوزة الفلوس وهو زي الاهبل يحكي كل حاجة وهى تحكيلى فعاوزة اقول ان
اللى غاب بقرار منه..ملوش حق للسماح ولا ليه اعذار …طالما عملت كدا من نفسك ..يبقي خليك مع نفسك
حسام وهو يقف :انا كنت مجبر على اني اخد الخطوة دى

 

 

نظرت له لتقول :ممكن تتجبر عادى ..تزعل ..ودا حقك ..بس متجبرنيش على انى اتقبل وضع مش عاوزاه لمجرد شوية ورق ملهمش لازم ..فى النهاية انت مش هتستفيد منها حاجة ….بالعكس انت فى النهاية دخلتها فى صفقة وعليت اه..بس بقيت وحيد فى النهاية …مش قصدي من الناس ..انت دلوقتي حسام حمدي الغني …. الكل باصص لفلوسك ومنصبك ويتمنوا قربك لده …بس محدش هيبص لك من قلبك زي ماكنت زمان ..
حسام بقسوة :حسام حمدي الورشجي الفقير
مهرة :فقير فى الورق…وغني فى المشاعر ..والمشاعر عمرها ماتتشري بفلوس ياحسام …زي مانتا بعدت بمزاجك انا قررت اكمل حياتي بمزاجى وانساك ..انت ملكش مكان هنا ….الوحيد اللى كان ليه مكان ..هو زين
زين الى حبني وحاول يطلعني من الحزن الى انا فيه
الايد اللى طبطبت عليا وخادتني فى حضنها
الايد الى كانت بتشجعني اقوم رغم انى بوجعها
وانا قدام الصعيد كلها بقول انه حتي لو زين هيتجوز… حتى لو هو بطل يحبني
انا بدأت أحبه واتمني انه يوافق انه ميطلقنيش
وانا قدام الكل باعتذرله عن اي حاجة قولتها ووجعته
ثم قبلت رأسه بينما نزلت دموع زين بالرغم عنه
وقبل وجنتيها محمدي واحتضنتها صفية
زين وهو يقف وقال بصرامة: اظن انك سمعت… بره
نظر حسام بغل ثم خرج
_____
اقترب فهد من فاتن ثم قال باللهفة: طب هو اتجوزك؟
ضحكت فاتن وقالت: لأ… وبعدين انا على فكرة اتطردت
فهد بغمزة: امال بيت جوزك بيعمل ايه؟
فاتن بعدم فهم: مانا قلتلك حسام متجو…
فهد مقاطعا: حساااام مين!!!!!!
المأذون: طب استئذن
فاروق: تستئذن اييييه… لا… دانتا جيت فى ملعبين بما ان اهل الصعيد كلهم واقفين فايه رايك يادكتور غانم يبقي الفرح فرحين!!
ضحكت ليلى
غانم بسعادة: انا معنديش مشكلة ابدا وخد رأي عمك محمدي
محمدي بفرحة: يلا ربنا المسهل
فهد: لااااا.. زيادة الخير خيرين بقي…. يلا يافاتن هاتى صباعك هبصمك
ضحك زين وهو يحضتن مهرة ليقول: يخربيت رومانسيتك يشيخ
فهد: بقلك ايه اطلع منها انت بقي!
جلال وهو يتجه لكرمة: طب مانخلى الخيرين تلاتة!!
كرمة بابتسامة: افكر
جلال: لا تفكري ايييه العمر ليس فيه متسع..
كرمة: لا بس خطوبة الاول انا بقلك اهو!!!

 

 

جلال بمرح: بصي الدهب غلى فانا هشبكك ياستي بخاتم وعليه باربي ايه رأيك
ضحكت كرمة لتقول: انسان بخييييل
جلال بمرح: بس بيحبك
جودي بغيظ: انا طالعة فوق
هشام: لا استني بقي
جودي: الا انا انسي
صعدت الى اعلى
صدح صوت من الخلف: هو ايه اللى بيحصل هنا
ركضت ثنيه واحتضنته: جمالللل!!!!
رحب الكل بجمال وزوجته
جمال بسعادة: خلاص ابشروا… روحي خفت وقررنا نكمل حياتنا هنا فى الصعيد
حسن وهو يلتفت الينا: يعني انا اللى هطلع كدا سوكيتي….. طب استنوا بقي الجزء التانى عليا
زين لحسن: دانا نسيت حاجة!!!
قمرررررر
مهرة بغضب: قمر مين!!!
زين: قمرين… قمرين دول ولاعينين!!
ثم تنهد بعدما ابتسمت وذهبت الى ابيها تقبل يده ليقول: يالله كنا هنروووح فى داهية
_____

 

 

لاتهجي فى كفوفي
مو مهم رآي الكفوف
دربنا واحد ولو ما
يلتقي خطيينا
مو على كيف الزمن
ولاعلى كيف الظروف
لعن أبو حي الظروف
اللى بتوجف بيننا

نهاية الجزء الأول من الرواية..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!