روايات

رواية شبه راجل الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية شبه راجل الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية شبه راجل الجزء الثاني

رواية شبه راجل البارت الثاني

رواية شبه راجل الحلقة الثانية

صبرين بحزن/ ايوة اختك بقالها كام يوم معاندة وتقولك مش هرجعله معرفش مالها دي ،، بعد ما قولنا خلاص ربنا هداها ،،انا شاكة انها محسودة البت دي والله
مكنتش مركزة رقية في باقي كلام امها وكل تفكيرها ان سبب غياب يوسف عنها وتأخيره عليها وعدم رده علي تليفوناتها هو اللي حصل بين اخوه واختها وانه رجع تاني يكر*هها فغمضت رقية عنيها بخزلان ودموعها نزلت بصمت وصدمة في اغلي انسان في حياتها وتاني يوم كانو قاعدين كلهم عالسفرة بيتغدو بس رقية كانت في عالم تاني مش معاهم بس فجأة اتكلمت
رقية باندفاع/ بابا ،،انا عاوزة اطلق من يوسف
منير بتنهيدة/ انا كنت حاسس ان الموضوع في حاجة غريبة ،، تعالي يا رقية نتكلم جوة لوحدينا
دخلت رقية وابوها اوضتها ووقفت قدامه واتكلمت وهي بتحاول تتمالك نفسها
رقية بهدوء/ لو سمحت يا بابا طلقني منه ،، انا مش عاوزاه البني ادم ده
منير بهدوء /وده كله بسبب علاقة اخوه باختك مش كدة ؟
رقية بدموع/ ايوة يا بابا
منير بتفكير / احكيلي كل حاجة حصلت ومتخبيش حاجة يا رقية وانا هتصرف يا بنتي
اتنهدت رقية بحزن وبدأت تحكي لابوها كل حاجة حصلت معاها من يوسف من اول ما سمعت مكالمته مع صاحبه عن انتقامه منها لحد ما جه هنا ووعدها انه هيتغير وانه مش هيسمح لعلاقة اخوه باختها انها تأثر عليهم
منير بسخرية/ وطبعا مجاش زي ما وعدك عشان اختك قالت خلاص مش عاوزة اخوه ،، ده انسان مريض يا بنتي وميستاهلش انك تبكي عليه ،،متقلقيش انا هخلص الموضوع ده كله و
فجأة قط*ع كلام منير صوت صبرين العالي
صبرين بلهفة/ يا مراري يا بنتي ،،الحق يا منير الحق
خرج منير بسرعة ووراه رقية اللي شافت ابوها بيقرب من واحد واقف قدام باب الشقة ومعاه ورقة بيديها لابوها
الراجل بجدية/ دي ورقة طلاق باسم رقية منير اسماعيل
رقية فجأة شهقت بحزن ومحستش بحاجة تاني بعدها غير والدنيا بتسود قدام عنيها
…………………….
عدي ست شهور من ساعت اللي حصل كانت رقية فيهم حالتها سيئة لابعد حد ،،كان صورة يوسف قدام عنيها كل ما تغمض وتنام ودايما بتحلم بيه وهي بتعاتبه علي اللي عمله فيها وانها مالهاش ذنب في اي حاجة ،، كانت قاعدة رقية في اوضتها وسامعه امها وهي بتكلم عمتها برة بصوت واطي وهي فاكرة انه مش واصل لرقية بس كانت سامعة كل حاجة ومقهورة بكل حرف
صبرين بحزن/ منه لله البعيد ،، البت مكنتش تستاهل منه كل ده ،، انا والله مكنتش عاوزة البدل ده من الاول بس ابوها قال عادي ومش هيحصل مشاكل ،،اهو طلقها ورماها يا عين امها بذنب اختها مع اخوه ،،حسبي الله ونعم الوكيل
يسرية بهدوء/ خلاص يا صبرين ،،اللي حصل حصل وبنتك بكرة يجيلها احسن منه ،،والله انا كنت اتمني تكون لخالد ابني بس هي بقي وافقت باللي ما يتسمي ده ،، يلا النصيب ،،ربنا يعوض عليها
في اوضة رقية كانت بتسمع كلام امها وعمتها وهي بتعيط بصمت لحد ما فجأة اخدت نفس طويل وقامت بصت في المراية وكأنها بتتحدي نفسها
رقية بثقة/ انا مش هضعف تاني ولا هسمح لحبه يضعفني ،، هو مكنش يستاهلني عشان كدة ربنا بعده عني ،، من بكرة هبقي واحدة تانية غير رقية الضعيفة
……………..
غيرت رقية هدومها ولاول مرة تخرج من اوضتها وهي بتبتسم بهدوء
رقية بابتسامة / ازيك يا عمتو
يسرية بفرحة/ الحمد لله يا ست البنات ،،ايوة كدة اوعي تخلي حد يشمت فيكي ،،خليكي طالعة لعمتك
رقية بضحك/ وهو انا اطول اطلعلك يا عمتو يا قمر انتي
يسرية بحب /والنبي انتي اللي قمر يا بت يا رقية
قطع كلامهم جرس الباب فراحت رقية تفتح وهي فاكرة انه ابوها بس اتوترت لما لقت انه خالد ابن عمتها
خالد باحراج وهو بيبص للارض/ ازيك يا رقية ،،اسف لو جيت فجأة من غير ما اتصل بس امي تليفونها مقفول هي ومرات خالي
رقية بابتسامة / ولا يهمك يا خالد ،،اتفضل
دخل خالد بسرعة وهو بيحاول يبعد عنيه عن رقية
خالد بعتاب/ بقي كدة يا امي ،، كام مرة رنيت عليكي وتليفونك مقفول انتي ومرات خالي
صبرين باسف/ معلش يا خالد يابني دي غلطتي ،،اصل التليفونات فصلت وانا حطيتهم عالشاحن
يسرية بخبث / معلش بقي يا خالد يابني اهو ليك نصيب تشوف مرات خالك وبنت خالك القمر
خالد باحراج / احم ،،هو خالي فين اومال ؟
صبرين بابتسامة / زمانه علي وصول ،،اعملي الشاي يا رقية
رقية بابتسامة / سُكرك ايه يا خالد ؟
خالد بهدوء / مظبوط يا رقية لو مش هتعبك معايا
رقية بابتسامة رقيقة/ تعبك راحة ،،بعد اذنكم
دخلت رقية وخالد اتنهد تنهيدة طويلة فغمزت يسرية لصبرين ففهمت وبصت لخالد بتفكير
صبرين بابتسامة / بقولك يا خالد يابني ،،ادخل قول لرقية ان عمتها عايزة قهوة مش شاي
خالد باحراج/ حاضر يا مرات خالي
دخل خالد المطبخ ولقي رقية بتعد حبات السكر اللي وقعو منها علي الترابيزة فضحك بصوت علي شكلها وهو بيبص في الارض ووقتها اتكسفت رقية وهي بتبصله بخجل
رقية بخجل/ انا كنت بتسلي علي ما المية تغلي
خالد بابتسامة / منا عارف اكيد يعني مش بخيلة وبتعدي علينا السكر مثلا
رقية باندفاع/ والله العظيم لا ابدا
خالد بضحك وهو بيرفع وشه / منا عارف متقلقيش
اتوترت رقية من ابتسامة خالد الجذابة وبصت بعيد بخجل
خالد باحراج / انا كنت جاي عشان اقولك ان ماما عايزة قهوة مش شاي
رقية بابتسامة/ حاضر هعملهالها حالا
خالد بهدوء / هو انا لو طلبت منك طلب ممكن تعمليهولي
رقية باستغراب/ طبعا اتفضل
خالد بتردد/ لو ممكن يعني الشاي بتاعي انا يبقي سكر ذيادة بس من غير ما يتعد الله يكرمك
رقية ابتسمت بتلقائية وفهمت انه يقصد كلامه ده لانها كانت بتعد السكر وتابعته وهو بيخرج من المطبخ وعلي وشها ابتسامة غريبة
……………………
عدي فترة ورقية كانت بتدور علي شغل عشان ترجع تشتغل وتستقر تاني فعملت كذا مقابلة في يومها وكله بينتهي بجملة واحدة ،، هنكلمك في اي وقت وده كان بيحبط رقية اكتر ،، كانت قاعدة مستنية دورها في اخر مقابلة وكانت متوترة وقلقانة لحد ما اتفاجأت بخالد داخل علي السكرتيرة بورق وبيديهولها فكانت متابعاه بعنيها وهو بيتكلم
خالد بجدية / الورق ده تبعتيه فاكس للشركة وتستني ردهم وبعدين تبعتيلي الرد بتاعهم باسرع وقت فاهمة ؟
السكرتيرة بطاعة / حاضر يا استاذ خالد
خالد لف عشان يمضي بس اتفاجي برقية فقرب منها بسرعة
خالد بابتسامة/ رقية ازيك ،، انتي بتعملي ايه هنا ؟
رقية باحراج / انا بقدم علي شغل وهعمل مقابلة شوية كدة ،، هو انت بتشتغل هنا ؟
خالد بابتسامة / انا شريك في الشركة بنسبة خمسين في المية ،، تعالي ورايا
ابتسمت رقية بأمل وراحت بسرعة ورا خالد اللي دخل مكتب كبير انبهرت بيه رقية
رقية باندفاع/ هو ده مكتبك يا خالد ؟
خالد بصلها شوية وهو بيحاول يهدي نفسه من اللي حصله من مجرد ما نطقت رقية اسمه / احم ،، اه مكتبي ،، اتفضلي اقعدي
رقية وهي بتقعد/ طيب هو انا هشتغل ؟ انا بس مش عاوزة اشتغل بواسطة وكدة
خالد باستغراب/ مين قالك انك هتشتغلي بواسطة ،، انتي هتعملي انترفيو معايا
رقية بتوتر / ربنا يستر
فضل خالد يسأل رقية شوية اسأله وهي تجاوب بتوتر لحد ما قفل خالد الملف بتاعها
خالد بابتسامة / مبروك ،،انتي معانا
رقية بفرحة/ بجد والله ؟،، انا متشكرة اوي يا خالد ،،اقصد يا استاذ خالد
خالد بابتسامة / انتي الوحيدة اللي مسموحلها تقولي خالد بس ،،احم عايزة عمتك تنفخني ولا ايه ؟
ضحكت رقية بخجل وفضلت تتكلم مع خالد بتلقائية وراحة حسيتها معاه وهو كمان كان بيتعامل معاها ومن جواه فرحان بالقدر اللي جمعهم سوا
…………………..
عدت فترة علي رقية وخالد وهما تقريبا بيشوفو بعض كل يوم وده خلاهم يقربو من بعض اكتر ويعرفو بعض اكتر ،،وخصوصا خالد اللي كان سعيد بقربه من رقية فكان زي ضلها في كل مكان وكان اهم اهتماماته هو انه يخليها تثق في نفسها اولا وبعدين فيه لانه كان ملاحظ توترها وخوفها من اي جديد ،، انهاردة كانو مروحين سوا بعد الشغل فكانت رقية فرحانة لانها قبضت اول مرتب بعد تعب كام شهر في الشغل تحت التدريب اولا وبعد كدة شغلها هي
خالد بابتسامة / انا شايفك فرحانة اوي انهاردة
رقية بفرحة/ طبعا يا خالد ،،ده اول مرتب ليا ،،حاسة ان انهاردة بس اتولدت من جديد واقدر اني ارجع لحياتي تاني
خالد بثقة/ وانا جمبك يا رقية ،، ومش عاوزك تشيلي هم اي حاجة طول منا جمبك
رقية بإبتسامة / انا بجد مهما عملت مش هقدر اوفي جميلك عليا يا خالد
خالد بعتاب/ جميلي ؟،، بقي انتي شايفة وقفتي جمبك جميل يا رقية مكنتش متوقع من تقولي كدة
رقية بندم/ اسفة يا خالد ارجوك متزعلش مني لو سمحت
خالد بابتسامة / اممم طيب ماشي بس بشرط ،،تعزميني علي اكله حلوة كدة
رقية بحماس / طبعا موافقة
…………………….
كانو قاعدين في المطعم بيهزرو ويضحكو من غير ما ياخدو بالهم من العيون اللي مراقباهم بغضب وغيرة وندم ،،هو يوسف ،،اللي الصدفة جمعته برقية في المطعم وخليته يشوف بعنيه قد ايه هي خلاص اتخطت غيابه وحبها ليه وبقت مع غيره اما رقية فمكنتش واخدة بالها منه ولا شايفاه وهو متابعها
رقية بابتسامة / انا عمري ما كنت سعيدة قد انهاردة
خالد باندفاع/ افهم من كدة اني انا سبب سعادتك ولا المرتب ؟
رقية بخجل / لولاك مكنش هيبقي فيه مرتب
خالد بتوهان/ ولولا انتي معايا دلوقتي مكنتش هكون اسعد راجل في الكون كله زي منا كدة دلوقتي
رقية اتوترت وقلبها دق وبصت بعيد بخجل بس فجأة شافت يوسف قدامها ،، قلبها اتقبض ورجعت بصت لخالد اللي استغرب شكلها فبص مكان ما بصت وشاف يوسف بيقرب عليهم
يوسف بابتسامة / انا شايف انك لحقتي تنسي بسرعة اللي بينا يا رقية ،،اومال ايه بقي حبيتك وجر*حتني والجو ده
رقية عنيها دمعت وحست انها ضعيفة اوي قدامه لانها مش قادرة تسيطر علي دموعها بس اتفجأت بخالد بيقرب منها وبيحاوطها بايديه وبيتكلم وهو بيضمها لحضنه
خالد بغضب / انت لو فكرت توجه لمراتي كلمة ذيادة انا هخليك تندم باقي عمرك ،،يلا من هنا احسنلك والا انا مش مسئول علي اللي هيحصلك
يوسف كان مصدوم ومش مصدق انها فعلا اتجوزت تاني بعده لانه لحد اخر لحظة كان عنده امل انها تسامحه اما رقية فقلبها دق اول ما خالد قال كلامه واعلن ملكيته ليها وقال انها مراته وده خلاها تحس بالامان اوي والثقة اللي خليتها ترد علي خالد وهي بتبص ليوسف بلا مبالاه / خلاص يا حبيبي ،، سيبك منه ،،ده واحد مريض فاكر الدنيا كلها هتقف عشانه
اتعصب يوسف ومشي بغضب بس خالد كان في عالم تاني من كلمة حبيبي اللي قالتها رقية بعفوية وبراءة خطفت بيها قلبه لدرجة انه محسش بنفسه وهو متبت فيها لسة حتي بعد ما يوسف مشي
رقية بخجل / خالد سيبني ،، هو خلاص مشي
خالد باحراج وهو بيبعد/ اسف يا رقية بس من فرحتي محستش بنفسي
رقية بخجل / فرحتك بايه ؟
خالد بتوهان / كلمة حبيبي اللي اتقالت دي انتي متعرفيش عملت فيا ايه
رقية بتوتر وخجل/خالد انا يعني
خالد باندفاع وهو بيمسك ايديها / تتجوزيني يا رقية ؟ انا عارف انك لسة جر*حك يمكن مخفش ،، بس صدقيني هكون اسعد انسان في الدنيا لو وافقتي تأمنيني علي قلبك ،،وقتها اوعدك اني احافظ عليه لانه حلم عمري اللي ياما حلمت انه يكون ليا ولما افتكرته ضاع رجعلي تاني من جديد ومش عاوزه يضيع تاني مني وصدقيني انا ..
رقية بابتسامة رقيقة / موافقة يا خالد وانا متأكدة انك عمرك ما هتخليني اندم ،، وصدقني انا بقولك كدة بعقلي وقلبي وانا متأكدة انك العوض اللي كنت مستنياه وانك راجل بجد مش شِبه راجل
خالد بفرحة / يسلملي عقلك وقلبك يا نبض قلبي
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شبه راجل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى