روايات

رواية رهف حياتي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية رهف حياتي الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية رهف حياتي الجزء الثالث

رواية رهف حياتي البارت الثالث

رواية رهف حياتي الحلقة الثالثة

اسر:انا عايز اتجوز رهف ياخالتو.
رانيا:رهف بنتي بس….
اسر:بس اي بصي انا هاجي معاكي دغري ياخالتو وعايزك تسعديني انا عارف انه الموضوع رخم شويه بس عشان خطري ياريت تقفي معايا.
رانيا: اتفضل ياابني اتكلم.
اسر:انا هتجوز رهف عشان انا عايز اعلمهالك الادب رهف عملت معايا غلط انا عمري مااتحطيت ف موقف زي دا وبدء يحكي ليها اللي حصل بتفصيل يوميها الناس كلها كانت بتتفرج علينا وانا كل ناس عارفه مين اسر المنشاوى صدقيني انا مش هأذيها انتي غاليه عليا جدا ياخالتو انتي امي التانيه انا بس عايز اخد حقي منها وهخده ب اني اتجوزها عشان عرفت انها رفضه حاجه زي دي ورفضه تماماً وعارف انك عايزه تفرحي بيها وانا هفرحك ياحبيبتي.
رانيا كانت بتسمع الكلام وحسه انها خايفه ع بنتها ازاي هتعمل كدا فيها وافتكرت انه اسر بردو ابن ناس وعشرت سنين وهي اللي مربياه مع مامته الله يرحمها وكمان بصت انه بنتها هتطلع من الفقر دا وهتعيش عيشه حلوه بصت لمصلحتها راحت ردت ع اسر انا موافقه يابني بس هنعملها ازاي دي دا هي رفضه تماماً.
اسر: ياخالتو احكمي عليها خليها تشوف وشك التاني بلاش الحنيه دي الحنيه دي هي اللي مخليها متسمعش كلامك كدا بينلها انك خلاص انتي قرارتي دا وغصب عنك هيحصل.
رانيا:سكتت كدا وقالت بس انا خايفه عليها اوي يااسر ياابني .
اسر:صدقيني ياخالتو انا عمري مااعمل اي حاجه وحشه انا بس هعلمها الادب متقلقيش وراح ضحك معاها كدا شويه وهي كمان ضحكت.
اسر:يلا بقي نعمل دور الام الشريره اللي اتفقنا عليه.
رانيا:يلا بينا.
اسر: انتي دلوقتي هتنادي عليهت وتقولي ليها انه انته هتروحه معايا وهتعيشوا عندي هي طبعا هترفض انتي اعملي دور الام الشريره بقي زعقي واعملي انك هتضربيها.
رانيا:يالهوي يابني مقدرش دا انا قلبي يتقطع عليها.
اسر:لا لا لا ياقلبي مش عايزين ماما الحنينه دي ونبي.
رانيا: حاضر هحاول.
بقملي رحمة محمد
اسر:يلا نادي عليها.
رانيا:رهف تعالي عايزكي.
رهف:جايه حاضر نعم ياماما وهي بتبص ل اسر بقرف وهو مبتسم ليها ابتسامه لأيمه .
رانيا:يلا حضري شنطتك عشان هنروح بتنا الجديد.
رهف:بيت مين معلش ياماما انا دا بيتي مليش بيت غير دا انتي فاهمه.
رانيا:بت انتي احترمي نفسك عشان وربنا مقومش اضربك واهزقك قدمهم كلهم انتي فاهمه الكلمه اللي اقولها هي اللي هتمشي اسمعي الكلام انتي هتمشيني ع مزاجك ولا اي هو مين الام فين ها انطقي وهي بتزعق جامد.
رهف:ماما انتي بتكلميني كدا ليه.
رانيا:اخلصي روحي حضري شنطتك يلا.
منه بصه ومصدومه من اللي بيحصل واسر قاعد عمل يبص عليها وفرحان فيها من جواه.
رهف: ياماما….
بقلمي رحمة محمد
رانيا:يووووووووه هو ف اي انا كلامي مفهوم قومي يلا اخلصي.
رهف هفت جامد وقالت ع فكره بقي انا مش همشي ف اي حته روحي انتي لوحدك عيشي ف بيتك الجديد انا مش خرجه من هنا واللي ف كفكم كلكم اعملوا.
رانيا قامت وراحت اتوجهت ليها وضربتها بالقلم ع وشها جامد رهف مسكت وشها وقالت ليها انتي بتضربيني ياماما اول مره تمدي ايدك عليا هو قاعد معاكي عمل فيكي اي وهي بتبص ليه بغل وهو قاعد مبتسم ومنه وقفه مصدومه من اللي بيحصل.
رانيا:اه من هنا و رايح لو مسمعتيش كلامي هتشوفي مني وش تاني انتي فاهمه روحي يلا حضري شنتطك.
رهف: طلعت تجري ع الاوضه بتاعتها وهي مدمعه دخلت ورها منه.
منه: اهدي يارهف اهدي يمكن اللي طنط رانيا بتعملوا دا صح.
رهف:اسكتي انتي السبب ف كل دا عرف منك انتي كل حاجه.
منه:والله مكنش قصدي سمحيني حقك عليا.
بقلمي رحمة محمد
رهف:اعمل اي انا دلوقتي طيب.
منه:اسمعي كلام طنط رانيا عشان ميحصلش اي مشكله تاني واكيد عارفه هي بتعمل اي.
رهف:قامت حضرت شنتطها وطلعت وهي مش بتنطق ولا كلمه.
اسر: يلا ياخالتو العربيه بتاعتي تحت.
رانيا:يلا ياابني نزله ركبت رانيا ورهف العربيه مع اسر ومنه مشيت وروحت.
وصلو الفيلا ورانيا انبهرت بجمالها ورهف مكنتش بترد ع اي حد وطول الطريق سكتها،،،
اومال بقي لو عرفت انها هتتجوز اسر هتعمل اي دا الروايه هتولع🤭😹
رانيا:الله يااسر يابني مشاء الله تبارك الرحمن هي دي فيلاتك.
اسر:ايوه ياخالتو اي رأيك.
رانيا:بجد تحفه مشاء الله ربنا يزيدك يابني يارب.
اسر:اللهم امين يارب، رهف اي رايك ف بيتك الجديد.
رهف اكتفت ببصه ليه كفيله تخلي يكتم بقوا😹
دخلوا الفيلا مصطفي والد اسر، اي يااسر كل دا فينك اي دا اهلا اهلا اهلا ازيك يامدام رانيا عامله اي.
رانيا: ازيك يااستاذ مصطفي عامل اي دلوقتي.
مصطفي: انا كويس عشان شوفتك والله كنتي وحشاني جدا وكنت ف سرتك من يومين كدا معرفش انه اسر هيعملي المفجأه الحلوه دي.
اسر: اي خدمه ياعم وكمان مقيمه معانا هنا.
مصطفي: بجد يوم عيد انهارده والله احلي خبر اي دا ازيك يارهف كبيرتي وحلويتي مشاء الله.
رهف ردت ع دا الواحيد من ساعت ماحصل الموضوع دا وهي مش بترد ع حد وردت ع مصطفي بس.
رهف:ازيك ياعمو تسلملي شكرا ع الكلام الحلو دا.
مصطفي:قلب عمو والله اتفضلوا ياجماعه يوم السعد بجد مبسوط بيكم اوي.
رانيا واسر بصه لبعض اشمعني ردت ع مصطفي بس.
مصطفي: نادي ع الخدم يطلعوا الشنط ع الاوض بتاعتهم يلا.
اسر:حاضر ندها ع الخدم وطلعوا الشنط.
اسر: بابا عايز اتكلم معاك شويه.
مصطفي: اتفضل ياحبيبي.
اسر:انا عايز اتجوز رهف.
مصطفي:خير وبركه رهف بنت جميله ومحترمه وقموره جدا.
اسر: محكاش ل ابوه اي حاجه عشان عارف انه هيجي ف صفها هو بس اقنعه انه حبها وعايز يتجوزها،، ممكن نتكلم ف الموضوع دا انهارده واحنا بناكل.
مصطفي: حاضر يااسر.
كلهم نزله قاعده ع السفره والخدم حطه الاكل وقاعدين بياكلوا.
مصطفي:بقولك يا رانيا.
رانيا:نعم.
مصطفي: عايزين نجوز اسر لرهف.
رهف برقت و…………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رهف حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!