Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي 

ف مكان ما 

المتصل ١.  الوووو اتأكدت فعلاً إن جاسر رجع من السفر

المتصل ٢. معقول امتى الكلام دا

المتصل ١ امبارح ورجع النهاردة الشركه وبريق هيا سكريترته الخاصة

المتصل ٢. شك فى حاجة

المتصل ١ اكيد لأ 

المتصل ٢ تمام  خليك مراقبتهم الإتنين كل تحركاتهم توصلنى

المتصل ١ حاضر يا باشا

عند جاسر

جاسر. بفزع بريق فوقى  

ينظر لها ويتأمل وجهها الملائكى … انت جميله اوووى يابريق تشبهى ملاكى الصغير بريقى  ال ضاع منى من سنين ومن وقتها وانا اتحولت. لشخص انانى 

وعدوانى مع الكل 

مشيت فى طريق غلط عملت كل محرم تتوقعيه بس عمرى ما كنت راضى عن نفسى ولا ال بعمله 

انا بكره نفسى وبكرها عشان هي السبب ف ال أنا فيه   بابا زمان قالى أن كل واحد فينا لما بيغلط وحياته تبقى ظلام بيجيلوه بريق أمل على هيئة  شخص 

ولما اتولدت كانت جميله جدا وقولت لبابا انا نفسى اسميها بريق  الكل ضحك عليا وقتها بس محبوش يزعلونى وسموكى بريق  وللأسف ضيعتى من ايدى بعد ما دمرتى حياتى كلها 

نظر لبريق تعرفى أن ربنا بيحبك انك مطلعتيش

 “بريق الشهاوى “.بنت عمى????????????

هنفهم مين هيا بريق بنت عمه ف الأحداث القادمه

أكيد لو كنت هيا كان زمانك فى تعداد  الموتى حاليا

 بس اكيد هينوبك من أذيه الجاسر شويه 

اسمك يشبه اسمها  وكمان جميله زيها ودا من سوء حظك

يتحرك المصعد وينزل للأسفل 

تفيق بريق بهدوء 

جاسر. بريق انتى كويسه 

تفتح بريق عينيها لتجد نفسها بأحضان جاسر 

بريق  فيه ايه ال حصل ابعد عنى انت بتستغل الموقف عل فكرة

جاسر وانت مجنونه عل فكرة اول ما الأسانير اتقفل مسكتى فيا مين فينا بقا ال بيستغل الموقف

بريق.  انا انا بخاف من الأماكن المغلقة عندى فوبيا منها وبتخنق

جاسر. اومال بقالك سنتين بتطلعى ازاى احنا فى الدور الخامس 

بريق. بطلع وبنزل على السلم 

جاسر. للدرجاتى بتخافى طيب ايه جابك ورايا معندكيش صبر لبكرة الصبح

بريق. انا آسفه بس انا مش باجى الشغل الصبح عشان محاضراتى واول ما بخلص باجى الشغل فوراً

جاسر.  ايه الهبل دا هو فيه شغل كدا مين الأهبل ال أذنلك بكدا

بريق. الأهبل يبقى مستر آدم

جاسر.  يضغط على أسنانه انا مش عايز اسمع صوتك نهائى.  يا تحضرى من اول النهار يا متجيش خالص

بريق. ارجوك يامستر انا ظروفى متسمحش بإنى أسيب الشغل من فضلك سيبنى احضر محاضراتى وممكن أطول فى ساعات الشغل  لو تحب

جاسر ماشى بس ما فيش ساعات شغل ذيادة بعد ساعات الشركه أعمل ايه انا

بريق. بس يامستر

جاسر.يبتسم بشر خلاص ممكن الكام ساعة دول تشتغلى فيهم عندى فى الفيلا

بريق. اشتغل ايه يعنى مش فاهمه

جاسر. خدامه 

بريق.  نعم !!!

جاسر. ايه مش عجبك هتهتمى بأكلى وطلباتى هااا قولتى ايه

بريق.  انت بتستغل ظروفى عشان محتاجه

جاسر. والله ما طلبتش  حاجة غلط بقولك تشتغلى بقيت ساعات شغلك فى الفيلا وردى عليا فوراً يا اما انسى الشغل عندى او اي شركه تانيه واقعدوا فى بيتكم ياشاطرة

بريق.بمكر  وانا موافقة بكرة بعد الشغل هروح الفيلا

ودلوقتي بعد اذنك

جاسر  استنى هوصلك 

بريق  شكراً عارفة طريقى كويس

جاسر. بريق ياريت بلاش تحدى مع جاسر الشهاوى تانى عشان هتخسرى ياحلوة محدش يعرف يتحدانى 

بريق. اوعدك أن هغيرك حتى لو كلفنى حياتى

 مبقاش بريق أن ما هخليتك عكس نفسك دلوقتى

ودا  وعدى ليك

جاسر. وانا اوعدك أن اندمك على معرفتك بيا وتدخلك ف حياتى 

بريق.  تمام. من بكرة هيبدأ التحدى بينى وبينك يا يفوز غرورك. يابريقى ال يفوز

جاسر بمكر  لما نشوف باى ياحلوة 

دقايق وتصل بريق لبيتها 

بابا عامل ايه دلوقتى فين عمو حسن 

رضوان أنا كويس ياحبيبتى وحسن عنده مشاعر مهم ومشى بدرى 

بريق بس ازاى كدا يمشى قبل ما اوصل عموما مش مهم هدخل احضر الغدا دقايق ويكون عندك أحلى اكل لأحلى بابا ف الدنيا 

رضوان لنفسه وياترى هتفضلى كدا على طول تضحكى ولا لما تفهمى الدنيا وحقيقة الكل

 هتتغيرى وتبقى بريق من الجمر 

بريق الغدا وصل يا حاج رضوان وهأكلك بإيدى كمان

رضوان ربنا يخليكى ليا يابنتى  عملتى ايه النهاردة ف شغلك 

بريق. إسكت يابابا مش قابلت صاحب الشركة لأ وكمان مستر آدم خلانى سكرتيرته الخاصه بس المشكله ان مغرور ومش بيعرف يضحك أبدا وعلى طول عصبى 

رضوان  طيب وانتى ناويه تعملى ايه معاه واياكى تقوليلى هغيره مش كل ما تشوفى حد طبعه مش عجبك تقوليلى هغيره 

بريق هههههه كدا يابابا يعنى واحد مبيعرفش يضحك تفتكر هسيبه لازم يحب الحياة ولا تنكر مستر آدم كان عامل ازاى  وانا قدرت اخليه يبتسم

رضوان يابنتى وانتى مالك خليكى ف شغلك وبس  وكمان آدم مهذب مش زى جاسر دا

بريق بإستغراب. جاسر هو انت عرفت منين ان اسم صاحب الشركة  جاسر 

رضوان هاااا انتى لسه قايله اسمه دلوقتى

بريق.بشك أنا قولت اسمه جايز 

بعد وقت  داخل غرفة بريق  يرن هاتفها

الوووو تقى 

تقى. ايه يابنتى عامله ايه 

بريق. مالك ياتقى بتسألى وكأنى مكنتش معاكى من كام ساعة

تقى أه كنت معايا بس كمان كنتى مع الشيطان 

بريق. تقصدى مستر جاسر. على فكرة مش شيطان ولا حاجة بلاش تقولى عليه كدا

تقى الله الله فيه ياست بريق فهمينى ايه ال حصل بالظبط

بريق. ولا حاجة اتحديته بس

تقى. نهار اسود

بريق. نهار ابيض متخفيش أنا وعدته ووعدت نفسى انى هغيره لإنسان طبيعي

تقى بريق انتى تعبانه ياحبيبتى معقول انتى قولتى كدا لمستر جاسر. وهو سكت طيب ازاى بس انتى لسه عايشه لدلوقتى

بريق أه لسه عايشه وبكره حاجات كتير هتتغير وأشوف أنا ولا هو

تقى بريق بلاش جنانك دا مع جاسر الشهاوى 

دا مش مستر آدم دا حد تانى سمعت عنه كتير ممكن يعمل اى حاجة بس ان حد يتعدى حدوده معاه او يعمل حاجة عكس رغبته بتكون ايامه معدوه 

جاسر الشهاوى بيكره الخسارة تيجى انتى وتتحديه كدا 

بريق وانا كمان مبحبش اخسر ويالا باى عشان عايزة انام 

بريق لنفسها معرفش ليه اصرارى على انى اقف قصاده واتحداه هو فعلا أنا بعمل كدا عشان بحب الكل مبسوط 

ولا عشان بيفكرنى بماضى معرفش عنه غير مجرد اسم 

وشكل لطفل صغير مشوش قدامى 

كل ال اعرفه عن طفولتي هو ذكرى واحدة ان كان فيه طفل اسمه جاسر بيهتم بيا 

وبدون اسباب بعد عنى 

معرفش عنه غير ال بابا قالهولى 

هو ممكن يكون دا نفسه جاسر ولا مجرد تشابه اسماء 

تفتح بريق مذكراتها وتكتب خواطرها

“أقسم أنى سأجعلك تبتسم ..لأن كل ما يسعدنى متعلق بإبتسامتك

الحياة دون ضحكاتك تبدوا تعيسه”

انتهى اليوم بنوم بريق مبتسمه سعيدة 

ليبدأ يوم جديد بأمل وبريق 

وتحدى يبدأ  بين. بريق.  والجاسر 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!