روايات

رواية بنات السعد الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الجزء الخامس عشر

رواية بنات السعد البارت الخامس عشر

رواية بنات السعد
رواية بنات السعد

رواية بنات السعد الحلقة الخامسة عشر

استيقظ السعد نظر حواله بتعب وقال بتعب :مياه مياه يابنتي
اقتربت منه الممرضه وقالت بهدوء:اتفضل دقيقه هنادي الدكتور
غادرت الممرضه الغرفة نظرت لفتيات وقالت :الحج فاق و
قطع كلماته سمر وهي تركض لغرفه وتقول بضيق:يلا انتي وهي ابوكم فاق واقفين كده ليه
دخلت سمر الغرفه وهي وهي تنظر لولدها بحزن وقالت :انت كويس حساس بحاجه
نفى السعد براسه وهو يقول بتعب:كويس تعالي انتي واخواتك فى حضني
عانقهم بقوه وهو يبكي ويقول:انا اسف انتم الدنيا ليا انا مقدرتش اتحمل يومين من غيركم مش عايز ولا واد ولا زفت انا عايز اكون معاكم بس انا اكتفيت من الدنيا مش عايز غيركم سامحوني يابنات
قبلت سمر جبينه وقالت بحب :احنا مش عايزين غيرك يابابا انا مش زعلانه منك ومظنش ان اخواتي زعلانين منك بس بابا انت بجد مش عايز غيرنا يعني مش عايز ولد
نفى السعد وهو يقول بحب:لا والله مش عايز غيركم انتم وبس ومعاكم امكم غير كده تغور الدنيا كلها انا مكنتش عارف انكم غالين عليا اوووي كده دا انا حست ان روحي مش موجوده ثم نظر حواله وقال بحزن هي فين امكم لدرجه دي مش طايقه تشوفني حتي لو تطمن عليا
نفت سليا براسها وقالت :لا يابابا ماما موجوده فى المستشفي بس هي راحت تكلم الدكتور تعرف اي اللي حصلك وهتخرج امتي
……………….
تقف احلام والدت الفتيات امام الطبيب وهي تقول :انا مش قادره افهم يعني اي بقي عنده السكر السعد عمره ما اشتكي من اي حاجه
اؤما لها الطبيب بتفهم وقال بهدوء:انا فاهم حضرتك بس السكر بيجي باسباب كتير من ضمنهم الزعل واللي حصل ان المريض حصلوا غيبوبة سكر الحمدلله هو دلوقتي بقي احسن ويقدر يخرج بس بشرط الاهتمام بصحته والاكل وممنوع اي مشروبات غازية بصي الورقه دي فيها كل الارشادات اهام حاجه هنا مش محدش يزعله او يضغط عليه وانا كتبت لي على علاج كويس
جذبت احلام الورقه وقالت بحزن:هو هيستمر على العلاج دا طول عمره وهو ممكن يخف
نظر لها الطبيب وقال بجديه:لا طبعا العلاج بيتغير لازم المريض يتابع مع دكتور عشان يظبط السكر فى احتمال انه يخف لو التزام بالعلاج ومنع كل الحاجات اللي فى الورقه و
قطع كلماته صوت دق الباب ودخول ممرضه تقول:دكتور السعد فاق
نهضت احلام وهي تقول :دكتور حضرتك هتروح تكشف عليه وبعدها نخرج من هنا
اؤما لها الطبيب بنعم وقال:ايوه بس زي ما قولت لحضرتك لازم يهتم بالعلاج ويمنع كل اللي موجود فى الورقه باذن الله هيخف ويكون احسن من الاول
………….
واقف محمد فى الشارع وهو ينظر حواله اقترب من شخص وقال:سلام عليكم لو سمحت هو فين محل الجزار بتاع الحج محمود
نظر له هشام بقلق وقال :انت عايز اي من ابويا
ابتسم محمد وقال :كنت عايز اساله على البنت اللي اخدت الولد امبارح عايز اعرف بيتها
اؤما له هشام بتفهم وقال:اه عرفت حضرتك انت جاي عشان توصل مصطفي لاهله بس ياباشا مفيش حد في البيت ابوهم تعب ورواح المستشفي
تنهد محمد بضيق وقال:تمام بص خد رقمي واول ما يوصلوا اتصل بيا لان لازم الولد انهارده يكون مع اهله
هشام بهدوء:تمام ياباشا اتفضل الموبايل اهو
جذب محمد الهاتف ضغطت عدت ارقام وقال:انا سجلت رقمي باسم محمد خد اهو اول ما توصل كلمني ضروري
……………..
دخل الطبيب الغرفه وهو يقول :سلام عليكم
نظرت سمر لولدتها وقالت بقلق:ماما انتي وشك مخطوف كده ليه هو بابا في حاجه
نفى الطبيب وهو يقول:لا لا مفيش حاجه هو كويس بس محتاج اهتمام منكم شويه
اقتربت سليا من والدها وعانقته بقوه وهي تقول :دا انا اشيل في عيوني يابابا مش بس اهتم بيك
السعد تجاهل حديث الجميع ينظر فقط لاحلام بحزن يرأي فى عينها خيبه الامل ظل ينظر لها وهو يحدث نفسه ويقول بحزن:انا مهما كان عندي مش مهم المهم عندي خيبه الامل وكسره الخاطر اللي انتي فيها دي بسببي مش عارف هتسامحيني ولا لا بس هعمل المستحيل عشان تسامحيني ونقفل الصفحه السوده دي
خرج من شروده على صوت الطبيب وهو يقول :السعد انت معانا حساس بحاجه
ابتسم السعد بحزن وقال :لا لا انا كويس كويس اووي بس عايز اخرج
اؤما له الطبيب وقال:متقلقش هتخرج دلوقتي انا كتبت ليك خروج بس اهام حاجه هنا تلتزم على العلاج وكل حاجه قولتها لمدام
نظر له السعد بهدوء وقال:تمام يادكتور ثم نظر لسليا وقال بمرح ابعدي بقي دا انتي لازقه
قهقهة سمر بقوه على ملامح سليا وقالت :شوفتي محدش طايقك حتي ابوكي
نظرت لهم سليا بضيق مزيف :تشكر ياحج تشكري ياختي ياغاليه انا محدش هيحبني غير جوزي ابو عيالي
ابتسم السعد وقال بهدوء:ايوه ايوه هيحبك اووي ساعديني اقوم انا مش قادر افضل هنا دقيقه كمان
…………….
يجلس فارس فى كافيه ينظر حواله بشرود وهو يحدث نفسه ويقول :اخر مره شوفتك كنتي جايه الكافيه بتمني اشوفك تاني انا مش عايز افهم ازاي هم عارفين انك مي*ته وانتي عايشه انا عايز اعرف بس ليه عملتي فيا كده انا حبيتك بجد
خرج من شروده على صوت فتاه تجلس امامه وتقول :سلام عليكم ممكن اقاعد معاك لان كل التربيزات محجوزه ورفضين اني اقاعد لازم احجز و
قطع كلماتها فارس وهو يقول :طبعا طبعا اقاعدي يافا
نظرت له يافا بصدمه وهي تقول :انت تعرف اسمي منين
تنهد فارس براحه وقال :يعني انتي يافا انا مغلطتش انتي روحتي فين انا دورت عليكي كتيرر بس كلهم كانوا مصممين انك ميته انا مصدقتهمش
نظرت له يافا بستغراب :روحت فين اي هو حضرتك تعرفني منين بظبط ممكن توضح انا مش فاكره اني شوفتك في حياتي ثم قالت بحزن بس لو انت كنت معايا فى اخر اربع سنين من حياتي اسفه مستحيل افتكرك
نظر لها فارس بعدم فهم وقال:يعني اي ماهو مستحيل اصدق جو الافلام بتاع فقدت الذاكرة دا بس دا حتي لو فقدتي الذاكرة مش المفروض تنسي كل حاجه ازاي بتقولي اخر اربع سنين
تنهدت يافا بتعب وقالت:دي حقيقه انا فقدت الذاكره بس انا نسيت بس اخر اربع سنين من حياتي مش قادره افتكرهم حاولت بس تعبت جدا والدكتور طلب مني اني محاولش نهايي وان لو انا هترجع ذاكرتي واحده واحده دا اللي اعرفوا ثم قالت بتساؤل انت كنت بنسبه ليا اي صاحبي او زميل
ابتسم فارس بسخريه وقال:كنت حبيبك ومش عارف اي اللي حصل كل اللي فاكروا ان اخر مره اتقابلنا انتي ضر*بتيني بنا*ر كان نفسي اعرف ليه وكنت بدعي كل يوم اشوفك واسالك ليه ويوم ما شوفتك اهو طلعتي فقدتي الذاكره شوفتي حظ كده
نظرت له يافا بستغراب وقالت بعدم تصديق :ضر*بتك بنا*ر ازاي انت متاكد انا عمري ما ممسكت سلا*ح ولا اصلا اعرف اتعامل معا وهكون ضر*بتك ليه انت اكيد عملت ليا حاجه
نظر لها فارس بغضب وقال:اه طبعا اكيد عملت انتي عبي*طه يابت منا لو اعرف عملت اي مكنتش هسالك
تنهدت يافا بضيق وقالت:خلاص ياعم متزعقش ليا بص خلينا نبداء صفحه جديده اعتبر انك اول مره تشوفني انهارده انا يافا ٢٧سنه فلسطينيه وعايشه فى مصر فتره موقته
ابتسم فارس وقال بهدوء:انا فارس ظابط مصري ٢٨ سنه ثم قال بتساؤل بس اي الحادثه محدش قالك اي اللي حصل
نفت يافا وهي تقول بحزن:لا ولما كلمت الدكتور قالي ان الاحسن سيرت الحادثه متتفتحش
تنهد فارس بضيق وقال بستغراب :فهمت بس فى حاجه عايز اعرفها معلش بسال كتير بس مش طبيعي واحده بيقولولي انها ما*تت القيها قدامي المهم انا فاكر ان اقامتك فى مصر كان فضل فيها ايام وبسبب كده اصلا كانوا هنتجوز بسرعه انتي ازاي لسه قاعده كل دا
ابتسمت يافا بهدوء وقالت:لا طبعا انا مش قاعده فى مصر انا رجعت فلسطين بعد الحادثه بظبط وفضلت مع اهلي هناك انا رجعت هنا مصر لشغل انا مهندسه ديكور وجيت هنا هعمل ديكور لشركه معروفه هنا وصاحب الشركه معروف عشان كده قدر يجيب ليا اقامه لفتره و ان اخلص شركته وارجع فلسطين
اؤما له فارس بتفهم وقال بهدوء:اه انا فاكر شغلك كان حلو اووي اكيد اتحسن عن زمان كتير و
قطع كلمات فارس رنة هاتف يافا ابتسمت له يافا وقالت :اسفه لازم ارد دا الشغل الو اي يامحمود عايزني اجي ليه منا خلصت كل حاجه
محمود:مينفعش ياستاذه يافا موضوع مهم يخص التصميم
تنهدت يافا بضيق وقالت :خلاص ماشي دقايق وهكون عندك سلام
اغلقت يافا الهاتف ونظرت لفارس وقالت:اسفه جدا لازم امشي عايزني فى شغل مهم
اؤما لها فارس بتفهم وقال :ولا يهمك بس هوصلك تاني ازاي هاتي رقمك
وضعت يافا كارت على المنضدة وقالت:الكارت دا فى رقمين الفلسطيني والمصري بعد اذنك سلام هشوفك قريب
ابتسم فارس نظر لها وقال:ان شاء الله نتقابل قريب سلام
نظر فارس لهاتف وقال بضيق:خير يامحمد عايز اي
تنهد محمد بغضب وقال:في اي يافارس كلمني كويس انت ليه بتعاملني كده
تنهد فارس بتعب وقال:عشان انت مش عايز تسمعني يعني اقولك على حاجه انا لسه كنت قاعد مع يافا
ابتسم محمد بسخريه وقال:والله طب والمرحومه قالتلك اي
فارس بغضب:شوفت بتكلمني ازاي انت اللي بتستفز*ني ومش عايز تحترمني
تنهد محمد بضيق وقال بهدوء مزيف:خلاص يافارس انا اسف اتفضل اتكلم وهسمعك
فارس بهدوء:هتسمعني لحد الاخر لو قطعتني هقفل ومش هكلمك تاني ثم قال بحماس طلعت هي مش حد شبها يافا فقدت الذاكره فى حادثه ومش قادره تفتكر كل اللي حصل فى ٤ سنين اللي فاتوا وهي دلوقتي موجوده فى مصر لشغل
قهقهة محمد بسخريه وقال:وانت مصدق دا كلام لو عيل صغير سمعوا مش هيصدق انت ازاي عايز تقفل قلبك ياجدع ملعو*ن ابو الحب اللي كده بقولك هي ما*تت ازاي عايز تكدبني وتصدقها انا متاكد اننا فى لعبه واخرتها هتكون مو*تك ياصاحبي لو كملت
فارس بغضب :لعبه لعبه لعبه ممكن تفاهمني اي اللي لعبه انت مش عايز تقولي ليه مصمم انها ما*تت ما ممكن متكونش ما*تت ولو على الر*صاصه اللي ضر*بتني بيها هي بنفسها بتقولي ان عمرها ما مسكت سلا*ح ممكن حد من اعدائي انت عارف ان فى ناس كتير بتتمني اني امو*ت لو عندك دليل واحد يامحمد بيقول انها ما*تت قولي عليه ثم قال بسخريه غير قبر*ها
محمد بغضب :انت ازاي مصدق الهبل دا عارف ليه متاكد انها ماتت عشان انا اللي قت*لتها
#ياتر فارس هيتصرف ازاي فى اللي بيحصل دا وبنات السعد هيحصل ليهم اي فى المستقبل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى