روايات

رواية سماء الفريد الفصل الثاني 2 بقلم كيان خالد

رواية سماء الفريد الفصل الثاني 2 بقلم كيان خالد

رواية سماء الفريد الجزء الثاني

رواية سماء الفريد البارت الثاني

رواية سماء الفريد الحلقة الثانية

.. مهو المشوار والكلام معاكي نفذ كل طاقتي ومحتاج أكل.
سما: تعال نروح نطلب اكل.
رحنا طلبنا الأكل وقعدنا لحد ما خلصت محاضرته ودخلنا علشان المحاضرة التانيه.
: ههه تستاهل اللي عمله فيها.
: اه والله بس الواد اللي معاها ايه ذنبه.
: اهدي هما ليه بيجوا نحيتنا.
رحنا أنا ومالك وقعدنا في المدرج من ورا.
مالك: اهدي يا سمسم اهدي هما يقولوا اللي يقولوه ملناش دخل احنا.
سما: دول بيعاكسوك.
مالك: وفيها ايه مهي مش الاوله.

 

 

سما: متكبر 😏. وبترجع بذكرياتها لورا……
: هو انت اثمك ايه.
: اثمه مالك وملكيش دعوه بيه هو بتاعي.
مالك: انا مش بتاع حد يا ملاك.
ملاك: لأ انت بتاعي انا ومحدش يعاكثك انا بحبك وهنتجوز.
مالك: تؤ انا مش بحبك.
ملاك: خلاث هخطفك.
مالك: مش هتقدري.
ملاك: غور يا مالك.
وبترجع للواقع المرير بابتسامه لأنه الدكتور دخل.
: السلام عليكم يا طلاب.
كل الطلاب: وعليكم السلا حضرة الدكتور.
بدأ الدكتور يشرح وانا كنت مندمجه قاطع اندماجي….
…………………………….
في بيت فريد كانت امه بتكلم بنت ايه في الجمال بس هي خرسه فكانت بتكلمها بلغه الاشارة.
طبعاً كلامها لغه الاشارة…………
:يا عمتي اتكلمي عادي بسمع.
:ملاك يا بنتي اتجوزي فريد.
ملاك:لأ مش هقدر مش بحبه.
:يا بنتي انسي مالك مات.
ملاك:لأ مالك ممتش قلبي حاسس وحاسس انه قرب يرجع.
:لأ يا ملاك قلت هتتجوزي وخلاص انتهي الموضوع.
ملاك بدأت تنزل دموع بس ام فريد مشيت من قدامها مش عايزة تضعف.
ملاك في نفسها:في الحادثه دي مش بس فقدت ثوتي أنا فقدت قلبي انت يا مالك قلبي وفقدتك.
……………………………
في وسط المحاضرة والدكتور بيشرح خطرت علي بالي ضحكت فريد.
ياااه حلوة خالص هو فريد كله علي بعضه حلو.
مالك:با ست العاشقه ركزي.
: مركزة.
ولسوء الحظ الدكتور بيشوفهم..
: قوم يابني ياللي ورا.
مالك: انا.
: هو في غيرك انت والانسه.

 

 

مالك: نعم حضرتك.
: كنت بقول ايه.
مالك عاد شرح الدكتور لأنه هو كان مركز.
: بما انك شاطر كده خلي جوليت بتاعتك اتكلموا بره.
مالك: حضرتك دي اختي.
: اممم اتفضل.
قعد مالك والدكتور كمل شرحه.
سما: اسفه يا لوكا.
مااك: كفايه اللي حصل يا سمسم ركزي.
خلص الدكتور شرحه ولحسن الحظ مكنش عندنا محاضرات تاني فمشينا.
……………………………………
مجهول: حضرتك فيه من عيله الأنصاري ليه عايش.
: ازاي مش قتلنا العيله كلها.
مجهول: للأسف في منها اتأنقذ.
: خلاص تخلص علي الباقي.
مجهول: بس….
: الحساب هيوصل متخفش.
مجهول: بحب اللي يفهمني انا.
: تخلص عليهم ليله راس السنه.
مجهول: بس دا قاعد شهرين.
: لأ بقي بقيت في مزاجي وانا حابب كده بس برضه لازم نتسلي بيهم الشهرين دول
مجهول: اوامرك.
…………………………
ملاك كانت بتمشي في الشارع مش عارفه تروح فين بس بقيت متأكده انها هترجع البيت بتاع فريد تاني.
: ما تحاسبي يا آنسه.
ملاك بلغه الاشاره: مالك انت مالك صح.
: بتقولي ايه انت.
سما جات من وراه.
سما: فيه ايه يا مالك….. وتتصدم من وجود تلك اللتي بنفس الملامح الي الآن.
سما: ملاك….
ملاك: انتو عايشين.
وسما بتعرف لغه الاشارة ففهمتها
سما: اه بس محبناش نرجع لأنه…
مالك: اسكتي يا ملاك
ملاك راحت وقفت عند مالك.
ملاك: مالك عايزة تجوزني غيرك.

 

 

مالك نظر الي اخته اللي قالت: بتقول انها هتتجوز غيرك.
مالك حس بنغزة في قلبه بس اخفي.
سما: هتتحوزي مين.
ملاك: هتجوز فريد.
سما: فريد !
يا تري هيبقي حال سما ايه؟
وما السر الذي يخفيه مالك وسما؟
ومن هو ذالك الذي يريد قتلهم؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سماء الفريد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!