روايات

رواية شريف المصري الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية شريف المصري الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية شريف المصري الجزء الأول

رواية شريف المصري البارت الأول

رواية شريف المصري الحلقة الأولى

هتتجوزها وبكره كتب الكتاب
بصدمه: اتجوز مين يا بابا انت بتقول اي
الاب: هتتجوز منة بنت عمك سالم يا شريف
شريف بصدمه: نعااااام بقه انا شريف المصري اتجوز بنت سواق عندي؟
الاب بغضب: اخرس احنا من امتى بنعاير حد بشغلانته؟
شريف بهدوء: بابا يا حبيبي افهمني انتَ عارف كويس انها مش من مستوانا مش هنعرف نتعايش مع بعض
الاب: وانا قولت كلمتي وياريت تتسمع
شريف بغضب: مش هتجووزها
جلس الاب و وضع رجل فوق الأخرى وببرود: يبقى عربية هتتسحب،كريدت كارد هتسسحب ،وبكدَ مش هيكون في خروجات ولا سهرات ولا اي حاجه
شريف بصدمه: انتَ بتقول اي
ببرود: اللِ سمعته
ذهب شريف من أمام والده كي يسهر مع أصدقائه
…… . . . . . . .. …. . .. . . .. … ..

 

 

في منزل بسيط لعائلة بسيطه نعم عو منزل بسيط وصغير ولكن هذا المنزل من يراه يجده كالتحف الفنيه لتنسيق ألوانه ونظافته
نجد انها جالسه تقرأ في كتاب الله بصوتها العذب
سالم بإبتسامه : ما شاء الله اللهم بارك ربنا يحفظك ليا يا اغلى حاجه في حياتي
منة بإبتسامه:حبيبي يا حجوج ربنا يباركلِ فيك يا رب
سالم بحزن: انا مش عارف اذا كنتِ سامحتيني والا لأ يا منة
منة بهدوء: انسى الموضوع يا بابا
سالم: مش عارف لسه ما سمعتش كلامك كان زمانا دلوقت عايشين عيشة ملوك…
قاطعه منة: قول الحمد لله يا بابا..الحمد لله انها جت على قد كدَ وما حصلناش حاجه
سالم برضا:الحمد لله..ربنا يرضِ عنك ويراضيكِ ويفرح قلبك يا رب
منة بإبتسامه: يا رب يا حبيبي
…… . . . . . …… ….. . . . . . .. . . …. .
في م*لهى ليلي نجده يشرب كثيراً
جميله : كفاية يا حبيبي عشان ما تتعبش
شريف : انا هتجوز يا جميله
جميله بصدمه: ايييي
شريف: بابا ضاغط عليا
جميله بتمثيل:طب وانا يا شريف
شريف: مش عارف اعمل اي
جميله: م انتَ ممكن ترفض
…: لو رفضت حياة الرفاهية دِ هتحرم منها بابا هيسحب مني كل حاجه العربية والكريديت كارت وكللللل حاجه
جميلة بخوف : يعني مش هيبقى في فلوس لو رفضت؟

 

 

شريف : للأسف آه ..مضطر أوافق
جميله بخبث: عادي يا حبيبي اهم حاجه الفلوس ما تروحش يعني
شريف بإستغراب: انتِ مش زعلانه اني هتجوز غيرك
جميله بتمثيل البكاء: مين قالك بس دَ انا قلبي اتكسر بس هنعمل اي
شريف بخبث: وماله اتجوزها…أنا هخسر حاجه؟ انا اهم حاجه اعيش براحتي
جميلة بتسائل: طب مين دِ تعرفها قصدي يغني واحده من الشله؟
شريف: لأ دِ بنت سواق عندنا
جميلة بصدمه:ايييي بنت اي …سواق يعني شريف المصري اللِ بنات مصر كلها هتموت عليه تتجوزه بنت سواق؟
شريف: قولت زيك كدَ بس بابا مصمم …طب بقولك اي لازم امشي دلوقت عشان بابا بعتلي مسدج مستنيني سلام
جميلة بشر: بقه واحده جربو*عه تاخدك مني دَ انا م صدقت اني لقيت واحد غني قدرت اخليه يحبني …هوريها..
…. . . . .. . …. . .. . .
عاد شريف إلى المنزل وجد والده ينتظره
المصري: قررت؟
شريف : موافق يا بابا
المصري بإبتسامه :برافو عليك
ذهب شريف إلى غرفته يتحدث مع زملائه واخبرهم بأنه سيتزوج غداً
…. . . . . . ….

 

 

عادت جميله إلى منزلها بزهق
الام:مالك يا بت جايه قرفانه من نفسك ليه
جميله: اسكتِ يا ماما دلوقت
الام: في اي يا بت
جميله بتأفف: فاكره الواد اللِ قولتلك اني شغاله عنده وخلاني السكرتيرة بتاعته ..قالي النهارده انه هيتحوز
الام : اي يا اختي هيتجووز؟ وانتِ لازمتك اي في الدنيا يا بت
جميله: حاولت يا ماما بس لو رفض ابوه هيسحب منه كل حاجه وانا كدَ مش هعرف اخد راحتي في الفلوس
الام : اعملي زي امك م عملت زمان اضحكِ عليه واتجوزيه بأي طريقه وخدي فلوسه واطلعي
جميله:هو دَ اللِ بحاول اعمله بس مش عارفه مش جاي معايا سكه ليه؟
….. .. … . . .. . .
هاتف المصري والد منة وأخبره بأن يأتي باكراً غداً لأمر ما مستعجل
…..
فماذا سيحدث يا ترى؟!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شريف المصري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!