روايات

رواية رممت حطامي الفصل السادس 6 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الفصل السادس 6 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الجزء السادس

رواية رممت حطامي البارت السادس

رواية رممت حطامي الحلقة السادسة

*جه تاني يوم*
*ف بيت امجد*
امجد- فارس اصحى يحبيبي الساعه 11
فارس = حاضر يجدو ساعه كده وهقوم بس
امجد – يحبيبي معادنا مع الناس 3 قوم يدوب تلحق انت كسلي ليه النهارده
فارس وهو بيقوم = قومت يجدو اهو
امجد – قوم يلا يحبيبي خد دش كده واجهز عشان نعدي ع المأذون ونروحلهم
فارس وهو بيتاوب= حاضر يجدو قايم اهو
*خرج امجد وساب فارس يجهز*
*قام فارس خد دش وبعد رقت جهز فارس.. خبط امجد ع الباب*
فارس – اتفضل
امجد = ايه يحبيبي .. الله اكبر ايوه كده ايه الشياكه دي كلها
فارس – طالعلك يجدو
امجد = طب يلا بقا الساعه 12 ونص يدوب نعدي ع الماذون ونوصل
فارس – حاضر يجدو يلا
____________________________
*عند رهف*
صفاء عمتها = بت يرهف قومي يلا
رهف – ايه بس يعمتو
= يلا عشان تلحقي تلبسي الناس جايين ع 3 ومصحتيش من نفسك ليه
*قامت رهف بنفخ*
رهف- حاضر قايمه اهو
*مشيت صفاء تجهز المشاريب*
رهف لنفسها = كتب كتاب ايه ده اللي الساعه 3 ياربي
*قامت رهف تاخد دش وتجهز لبسها*
*بعد ساعه ونص وقفت رهف قدام المرايه بعد مالبست وبتعمل شعرها*
*دندنت بسخريه*
– كتبوا كتابك ينقاوة عيني احلى كلام بينك يحلوه وبيني .. ماهو يا الناس دي بتضحك علينا يا انا اللي حظي زفت
*دخلت عمتها وقطعت حديثها لنفسها*
صفاء= هااا خلصتي الساعه 2 والناس ع وصول
رهف – خلصت يعمتو
*ملامح رهف مكنتش محتاجه لمكياج جميله من غير حاجه كانت لابسه دريس ابيض قصته سيمبل طالعه فيه ولا الملايكه عيونها مش زرقا ولا شعرها اصفر لكن ملفته لاي حد يرمي نظره عليها زينت كل ده بتاج رقيق حطته ع شعرها وبقت فعلا ملكه*
*دخلت عليها بنت عمتها الصغيره حنين اقرب واحده لرهف ف البيت عمرها 13 سنه*
حنين -يلاهوي ع العروسه القمر دي ينااس
رهف= حنونتي تعالي هاتي بوسه كده خلي اليوم يحلو
*باستها رهف واتكلمت حنين*
حنين بخفوت – بقولك ايه يا هرفرف
رهف = قولي يحنونتي
حنين – حطيلي روج
رهف بصوت عالي نسبياً= رووج مره واحده
حنين – بس بس وطي صوتك هتفضحينا.. روج بس والله مش احنا ف فرح
رهف = طيب اقنعتيني.. تعالي
*حطتلها رهف وجريت حنين ع بره*
*دخلت عليها عمتها وحامله اخبار*
– جهزي نفسك هما طالعين ع السلم اهو
= جاهزه يعمتو
-طيب خليكي لحد ما اناديلك
*طلع امجد ومعاه فارس والمأذون وحازم استقبلهم بحراره كالعاده ضايفتهم عمتها ودخلت تنادي رهف عشان يبدأوا*
صفاء= يلا يرهف عشان هيكتبوا الكتاب
*سمعت رهف كلام عمتها و ضربات قلبها بتعلى كل دقيقه اتوترت وخافت وقلقت ف نفس الوقت او يمكن مش عارفه شعورها ابه بالظبط*
*شدتها عمتها وخرجت بيها لما لقتها واقفه مش عارفه تتحرك خرجت بزغروطه*
امجد – اهلا اهلا اهلا بعروستنا الجميله
*رفع فارس نظره لما سمع جده وثبته عليها .. رخت ملامح وشه ولمعت عيونه وبعدها جت ابتسامه عبرت عن الجمال اللي شايفه وكأنه اول مره يشوفها*
حازم للمأذون = كده نبدأ بقا دلوقتي.
*بعد دقايق وكان المأذون قال كلمته الشهيره*
المأذون- بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير الف مبروك وربنا يتمم ع خير
*زغرطت عمتها زغروطها سمعت الشارع*
*ف اللحظه دي كانت مشاعر رهف متلغبطه مش عارفه هي مكسوفه ولا قلقانه ولا متوتره ولا اصلا فرحانه وزيها فارس*
*حضنتها عمتها لأول مره وباركتلها بس رهف كانت ساكنه مبتحاولش تبادلها الحضن.. اللي فوقها من شرودها حضن ابوها ليها ع رغم اشتيقاها للحضن ده بس هي محستش بأي حاجه كان ماسخ حاولت تحس بيه وبقربه بس مقدرتش يمكن عشان عارفه ان ده كله شو او عرض بس قدامهم*
*بارك امجد لفارس وخده ف حضنه وهو فرحان بيه لكن فارس كان ف حيره ومش عارف المفروض يعمل ايه انقذه جده وهو بيوشوشه*
امجد = روح ع مراتك وباركلها بطريقتك ياللي مبتفهمش
فارس – مانا مش عارف اعمل ايه
امجد = بوس راسها احضنها اي حاجه بفولك مراتك
*خرج امجد م حضن فارس وراح يبارك لعمتها وابوها*
*اما فارس اتجه لرهف وقف قدامها للحظات وهو متردد لكن هي كانت شارده ف تفكيرها قرب منها وطبع بوسه ع جبينها*
*خرجت م تفكيرها وهي بتبصله بصدمه اتكلم فارس وهو بيقرب منها*
– اسف بس جدو هو اللي قالي والله
*بعدها حاوطها بإيده وشالها ولف بيها .. مسكت ف رقبته وسط هيصه من بنات عمتها اللي كانوا بيصوروها وفرحانين*
*نزلها وبعدت عنه بسرعه و ف وسط صدمتها بس استغربت انها حست بحضنه هو عن ابوها حست ولاول مره انها ف امان رغم الاتفاقيه وكذبهم بس كانت متطمنه*
*وقف فارس جنبها*
*قربت عليهم بنت عمتها الاكبر 20 سنه كنزي وقالت*
كنزي- ماتقربوا شويه كده خليني اصوركوا صوره حلوه
*بص فارس لرهف ونفذ كلام كنزي*
كنزي – لا مادي مش صوره ماتضحكي شويه يرهف وبعدين هي مش مراتك ماتقرب شويه خلي الصوره تطلع دمها خفيف.
*ابتسمت رهف غصب عنها اما فارس قرب منها وحاوط وسطها وضمها ليه.. بصتله رهف بغيظ وهي بتحاول تبعد*
فارس بخفوت لرهف= كله لاجل الصوره عايزينها تطلع دمها خفيف بقا اصبري
امجد وهو بيقوم – طيب يجماعه انا هضطر استأذن للاسف عشان اروح الشركة
عمتها = ع طول كده ي امجد بيه اقعد معانا شويه نحتفل
امجد – معلش مره تانيه مضطر والله
حازم = سيبي الباشا ع راحته ي صفاء اكيد عنده شغل كتير
امجد – طيب عن اذنكم بقا.. السلام عليكم
*قام فارس يلحق جده*
امجد = انت رايح فين
فارس – جاي معاك!
امجد = معايا فين انت تاخد مراتك وتخرجوا تتغدوا بره.. ف حد لسه متجوز يسيب مراته ويمشي
فارس – يعني يجدو هتروح لوحدك
امجد = فين لوحدي ده مانا معايا السواق يلا ادخل.. بعد اذنكوا طبعا يجماعه فارس هيخرج شويه هو ورهف
حازم – اكيد طبعا
*راح جده الشركه اما فارس مسك رهف من ايديها وخدها من وسط الكل ونزل بيها لتحت بعد ماخلى حد يجيبله عربيته وركبوها وف طريقهم للمطعم*
رهف = هو اللي انت عمال تعمله من الصبح ده ايه مش فاهمه
فارس بإستعباط – بعمل ايه.
*بصتله رهف بغيظ*
كمل فارس – يبنتي طب اعمل ايه والله جدو هو اللي قالي باركلها واحضنها وبنت عمتك هي اللي قاعده تقول قربوا من بعض وانا معنديش استعداد الاتفاق يتكشف بشويه كلام فارغ يعني
رهف = تعمل مكسوف وبعدين مش كلام فارغ ملكش حق تلمسني اصلا
فارس -اعمل مكسوف ازاي انتي شيفاتي توتو … و ع فكره ليا حق المسك ونص احنا لسه كاتبين الكتاب لو ناسيه يعني انتي مراتي هه
*اكتفت رهف بالسكوت وكأن الكلمه سدت بوقها*
*بعد لحظات م السكوت اتكلمت رهف بفوقان*
رهف= لا بقا ع فكره ملكش حق احنا اتجوزنا جواز ورقي لو كنت ناسي هه
*اتنهد فارس وكمل ف طريقه*
*بعد شويه وصلوا المطعم دخلوا قعدوا*
فارس = هتاكلي ايه
رهف – اي حاجه
فارس = طب فكي البوز عشان انتي مش ف الهوا لوحدك احنا سوا يعني
*بصتله رهف بإبتسامه سمجه*
*طلب فارس الاكل*
رهف – مبعتليش الصور
فارس= صور ايه
رهف – الصور اللي اتصورناها انبارح
فارس برخامه= عيزاهم ليه.. يهموكي ف حاجه!
رهف بعصبيه خفيفه – اه يهموني هو مش انا فيهم يبقا يهومني
فارس = طيب بعتهملك
بصت رهف ع فونها رجعت نظرها لفارس والضيقه ماليه ملامحها وقالت – ع فكره رخامه
فارس= انتي مش قولتي ان الصور هماكي عشان انتي فيهم بعتهملك اهو
رهف – مقصوصين بعتهم مقصوصين.. ابعتهم معدولين لو سمحت
فارس = الاحترام حلو بردو.. لازم يعني احمر عيني
رهف – طب اتلهي وابعت
= اتلهي.. يبنتي احترمي اني اكبر منك
-مكنوش 3 سنين دول
*قاطع حوارهم الويتر وهو بيحط الاكل*
فارس = يلا ناكل يمو لسان طويل شكلي هتعب معاكي لسانك بجد اطول منك
رهف – وانت عضلاتك مقويه قلبك اوي
فارس= تصدقي خساره فيكي الفسحه اللي كنت مخطط ليها
رهف – بجد انت هتفسحني
فارس= كنت
رهف – لا ليه كنت ليه انا شكلي هغير وجهه نظري فيك.. شكلك محترم وجدع
فارس= لا بجد دلوقتي بقيت جدع
رهف – طول عمرك والله يجدع انا كنت بهزر معاك.. قولي بقا هتفسحني فين
فارس – والله كنت بفكر ف دريم بارك
رهف = بتفكر ليه يلا نروح
فارس بدلع مصطنع – لا اديني يومين افكر
*ضحكت رهف عليه وقالت*
رهف – لا معلش وافق دلوقتي عشان خاطري
فارس = طيب يستي عشان مبحبش اكسر بخاطر حد بس.. نخلص اكل ونروح
*ابتسمت رهف بحماس وكملوا اكل*
رهف – يلا بقا احنا خلصنا اكل اهو
فارس = حاضر.. حااااضر بنت اختي مش مراتي
*هدي حماس رهف لما سمعت الكلمه واتكلمت بتوتر*
رهف- هو ممكن متقعدش كل شويه تقول مراتي وكده
فارس = اشمعنا بتضايقي؟
رهف – مش بالظبط يعني بس متقولهاش وخلاص
فارس = حاضر يمراتي
*استغفرت رهف وفهمت انها لما تكون عيزاه يبطل حاجه متقلوش عليها*
فارس – يلا قومي بقا
*قامت رهف ورجع حماسها لما افتكرت فسحتها*
*وصلوا للمكان وكانت رهف بتبص بإعجاب مسك فارس ايديها
بصتله رهف وهي بتسيب ايده = اي ده انت استحلتها
فارس – يبنتي الدنيا هنا زحمه ولو توهتي مني مش هعرف اجيبك
رهف = مش هتوه وبعدين ف تيليفون ده لو حصل يعني
فارس – خلاص براحتك متزوقيش بس
رهف= طب يلا بقا مش هنضيع اليوم واحنا واقفين هنا
فارس بغيظ- ييلا
*ركبوا اكتر من لعبه ورهف الفرحه كانت ماليه قلبها ومبطلتش ضحك كأنها اول مره تبقا مبسوطه ف حياتها.. ورغم انها كان نفسها من زمان ف فسحه زي دي بس كانت خايفه من معظم اللعب عشان كده شاركها فارس ف كل اللعب اللي ركبتها بس مكنش مجبر بالعكس كان مبسوط زيها حتى وهي بتصوت وبتضحك بصوت عالي*
رهف بأنبساط وضحك وحماس = ااه.. انا بجد مبسوطه اووويي اول مره اضحك كده ف حياتي اليوم تحفهه
*كان بيتفرج عليها فارس وهي بتتكلم بفرحه كبيره ومبسوط عشانها*
كملت رهف وهي باصه لفارس – بجد شكرا جدااا مش عارفه اقولك ايه
فارس – متقوليش حاجه كفايه انك مبسوطه
*ابتسمتله رهف وسكتت*
فارس= تحبي تروحي ف حته تانيه ولا نروح
رهف – اممم كنت هقولك نروح البحر شويه .. بس الوقت اتأخر
فارس = ايه يعني هو انتي رايحه لوحدك انا معاكي اهو
*ابتسمتله رهف بأمتنان ركبوا العربيه واتجه فارس للبحر وصلوا ونزلوا قعدوا ع الصخور كَمرتهم الاولى*
فارس – عارفه لو مكنتيش قولتي وجينا انا كنت هروحك واجي اقعد شويه
رهف = ليه
فارس – ليه ايه
رهف = اصل انت قولت انك بقيت تيجي هنا يا حزين يا مبسوط ف ايه المود اللي كنت هتيحي بيه
فارس – هتصدقيني لو قولتلك لسه مش عارف بس حاسس اني برتاح لما باجي
رهف = ايه االي مخليك مش مبسوط بقا.. خطتك ماشيه زي ماهي اهي وفرحنا بعد بكره وجدك ابتدي يخف وكلها كام شهر بعني ونطلق وتتجوز حبيبتك
*فارس كان محتاج يتكلم مع حد ويفضفض وقال يحكيلها بس لما فكر ف الامر لقى انها ممكن تنهي الموضوع وتفركش الخطه وهو مكنش عايز ده يحصل ف اكتفى بسكوته احسن*
رهف تاني – الموضوع كبير للدرجادي
فارس = مش الفكره بس مش عارف والله يمكن عشان اكيد كنت اتمنى ان الجواز يكون حقيقي مع حد مش مغصوب عليا مثلا اللي هو الطبيعي يعني فهماني
رهف – اممم فهماك
فارس = وانتي بقا ايه اللي مضايقك
رهف – انا! فين اللي متضايقه ده
فارس = هنقعد نضحك ع بعض بقا اتكلمي ع طول زي ماكلمتك
رهف – بص عشان حاجات كتير اوي ( كملت بأبتسامه ع امل تداري حزنها الساكن قلبها من ساعة موت امها بس نسيته النهارده لاول مره ) هو انا اصلا مفتكرش يوم مكنتش متضايقه فيه يعني ممكن بطنش واعدي بس مببقاش مبسوطه
فارس = ليه كل ده
رهف – يااااه كده انت عاوزني احكيلك حياتي م الاول بقا وبعدين مانا حكيالك اصلا
فارس = بس باختصار انتي بس قولتلي ع معاملة عمتك وابوكي لما سابك ليها بس
رهف – طيب مدام حابب تسمع هحكيلك م الاول
*ابتدت رهف تحكيله عن ابوها ومعاملته لامها وموتها ف عز شبابها بسببه ولما رماها لعمتها تربيها وهي عيله ف ابتدائي ومسالش فيها م ساعتها وازاي كانت بتعاملها وانها مشافتش يوم كويس معاها واتحرمت من طفولتها وشبابها وكانت محبوسه دايما ف البيت وبتراقب العالم اللي بره من شاشة فونها وانها وافقت تدخلها جامعه بالعافيه بعد محايله كتير واللي كان بيساعدها وخلاها تكمل دراستها جوز عمتها ف وجوده كانت الحياه هينه ع قلب رهف شويه وعمتها مكنتش بالفظاعه دي بس بعد ما مات الحياه سائت حكتله انه قد ايه كان شخص كويس من غيره كان زمانها بلا تعليم و متجوزه جوازه اي كلام وشايله الهم اكتر*
رهف = يعني حتى بابا لما حضني النهارده انا محستش بحضنه مش عارفه اوصلك اللي حسيته بس انا كنت دايما بتمنى الحضن ده و لما حصل انا مكنتش مرتاحه وهو حاضني المفروض الحضن امان بس انا كنت خايفه ف حضنه .. بس ياسيدي وده كمان باختصار يعني التعب النفسي والجسدي كمان مش هعرف اوصفهولك واثار كل اللي حكتلك عليه ده بردو مش هعرف اقولهولك وتفاصيل تانيه كتير كانت بتحصل
*كانت صعبانه ع فارس اوي وزعل عشانها وكمان كان فخور بيها ان بعد كل ده طلعت بنت محترمه محافظه ع تربية امها ليها وحاربت عشان تعليمها وشغلها وعشان مترميش نفسها بعد كل ده لحد ميستاهلهاش*
فارس بعد سكوت طويل- مش قولتلك شكلك وراكي كتير
رهف بضحك = ياسيدي اهي بتعدي مموتناش يعني .. والقوي بجد اللي مهما حصل ف حياته يكبر ويبقا احسن مش يضعف ويبقا اسوء
فارس – عندك حق.. بس رغم كل العقل اللي طالع منك ده انا مش شايفك بردو غير طفله
رهف = اي ده ليه
فارس – ليه ايه انتي مشوفتيش شكلك وانتي ف الملاهي
رهف وهي بتضحك = لا انا عاقله جدا والله بس ف استثناءات بقا دي ملاهي يعم
فارس- هو انتي اول مره تروحي
رهف =اممم
فارس – عشان كده.. كان ناقص تاخدي اللعب معاكي وانتي ماشيه
رهف= طب والله مشبعتش وعايزه اروح تاني
فارس -شكلي هندم ع الفسحه دي
رهف = طب خد الكبيره بقا.. طول ال 5 شهور دول خرجاتي وفسحاتي عليك وكل اسبوع فسحه شكل
فارس بمزح – الغي رحلتشي .. واذا كان ع الخطه نفركشها
رهف وهي بتضحك = انت مش فاهم اصل انا حاسه اني مش مستفاده كفايه
فارس – يستي والله عيوني..بس متاخديش ع كده عشان انا بفرهد بسرعه
رهف = يعني هحاول مطلبش حاجه تاني
فارس – طب يلا بقا عشان اتاخرنا
رهف = يلا
فارس – بس مش قبل ماناخد صوره
رهف – تاني
فارس وهو بيطلع فونه = اه.. وكل مانيجي هنا كمان
رهف – طيب يلا
*اتصوروا صوره شبيهه باللي قبلها بس المختلف ملامحهم كانت فرحانه ومرتاحه اكتر وانهم المرادي متجوزين*
*وصلها فارس واطمن انها طلعت وروح هو كمان*
عمتها = ايه يعروسه مرضتش ارن عليكي واضايقك اهو وسبتك براحتك
رهف – شكرا يعمتو عن اذنك بقا هروح انام احسن تعبانه جدا
*سابتها وخلت بسرعه قبل ماتبوظ اليوم عليها*
*افتكرت رهف تفاصيل اليوم وهي بتغير هدومها وكانت مبسوطه جدا وكانت متشعلقه ف اليوم مش عيزاه يخلص*
*سمعت صوت مسدج ووراه رنه مسكت فونها لقته فارس*
فارس= الو يرهوفتي
رهف – ياااادي النيله
فارس = اول مره اشوف واحده بتضايق لما حد يدلعها
– انا ياسيدي.. هاا اؤمر
= جدو اتفق مع باباكي من كام يوم وجهزوا القاعه والمعازيم وكل حاجه ف كنت بفكرك بالفستان بكره عشان متاكد انك ناسيه
– يلاهوي انا فعلا ناسيه
= طيب انا عارف اتيليه كويس جدا هنجيب منه الفستان بكره نروح سوا وبالمره نعدي ع الميكب ارتيست بس يارب نلاقيها فاضيه بكره
– ماهو الوقت كان ضيق جدا
= يلا اللي حصل بقا.. المهم بكره ع الساعه 4 بإذن الله هعدي عليكي ونروح
– تمام هستناك
=اشطا يلا سلام
*قفلت رهف وافتكرت فريده صاحبتها اللي معزمتهاش واكيد هتزعل بس هي هتتفهم وضعها وقالت هترن الصبح عليها تعزمها*

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رممت حطامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى