روايات

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الجزء الرابع والعشرون

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني البارت الرابع والعشرون

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الحلقة الرابعة والعشرون

هزت راسها ملك بالموافقة
فعلا وكتير زمان كان بيعشقنى اوى كان بيظهر فى عيونه فى مسكت أيده ام دلوقتي بقي خايف يكره مشاعره بقي خايف على كرامته زمان خطفينى
انصدم حاتم وسألها
خطفك ازى
ابتسمت ملك وهى بتفتكر
رفض أنه اتجوزه وطلبت منه يتجوز اسماء انت عارف عمل ايه
سالها حاتم
عمل ايه
ردت ملك
حمالنى على كتفه ومسك الشنطة في الايد التانى
وانا بصوت وبرفض لكن مسمعش لي
واخدنى في مكان بعيد عن أسماء وبقي يتكلم معايا ويعلمنى ويهتم بي وياكل من اكلى كانت احل ايام
لكن دلوقتي رفض هز رأسه وقال أنا مش اضغط عليك يا ملك ربنا يسعدك والمرة التانى قالى انتى اتغيرت يا ملك وواضح انك مبقتش تحبنى وانا مش اغصب عليك رغم أنه
اه نسي لكن منسيش حد غير نسي السنة الا شافنى فيها افتكر حبيبته أمه أبوه كل الناس إلا يعرفهم الا انا ورغم كدة أنا مقولتش ليه انه اتغير
سألها حاتم
طيب انتى عارفه أنه عاشة لخبط هو كمان
رفضت ملك وقالت:
لا طبعا هو عاش حياته ومستخسر يعطنى فرصة زيه
ابتسم حاتم
ما هو ادك سنه ونص تفكر وتركز في دراستك مش كافية
هزت راسها بعند وقالت
لا طبعا مش كافية الا يحب يستنى حبيبه العمر كله مش اول كلمة لا أو تانى يجرى يحب واحدة تانى أو يختار واحدة تانى عشان يغيظ في هو فاكرنى زى اسماء افضل عايشة عمرى استنى يسامحنى أو يبقي معايا لا طبعا
رد حاتم بحيرة
بجد انتى حيرتينى أنا بقيتش عارف انتى بتحبي والا بتكرهي
هزت راسها بحزن
بحبها طبعا ومحبيتش غيره أنا نسيت كل حاجه ومنسيتش ملامحه كنت حاسه انى تائهة ضياعة لحد ما شفوته قلبي دق بحب ضحكته وهمسته وشيكاته كل حاجه في حبيته قبل ما افتكر كان مجرد حب من طرف واحد عشان هو فاهمني أنه متجوز وبحب مراته ومحبتش اكون خربت بيوتى وكنت هتجنن ليه بحبه أنا اخد صورة ليه ايام مذكرات الثانويه عنده عشان كان بيوحشنى عشان فجأة بقى يغيب كنت بفرح لم يتابعنى من بعيد كان اسعد يوم فى حياتى خمس سنوات حب من طرف واحد لحد ما عرفت أن ابنه عمل حادثة ومراته ماتت حسيت أن لازم اكون جانبه منكرش انى مشاعر ظهرت أقدمه وهو كان تعبان مجروح من كذبت اسماء
وجرحنى ورفضنى وكتمت الوجع جوى وقررت ابعد عن العذاب ده
ولم عرفت أنه السبب في كل الا حصل لي وهو جيه وطلب منى اشرف على ابنه واعتذر كنت فرحانه جدا أن اشوفه من بعيد اكون معه ومكنتش عارف المسمى ايه انتقام ام حب لكن كنت عاوزة اكون معه هجماته كتير عشان كنت عايزه اعاتبه مدام بتحبنى ليه سبتنى اتوجعى خمس سنين وعرفت كل حاجه قولت أدى نفسي فرصه افكر مع دراستى لكن كنت سعيدة انى فى بيته أن بشمى ريحته وهو جى من بعيد انت مش عارف كام مرة كنت نفسي أجرى عليه وضمه وقوله بعشقك لكن هو مشاعره اتغيرت عشان ضاعت صورة البنت الا فى خياله واكيد شافها فى وردة شايف يرقص ويتكلم معاها ازى بيضحك وفرحان ومش بعيد يتفق معها على الجواز
❈-❈-❈
فى نفس الوقت كان فهد مع وردة وسألها
هو انتى عايزة ايه ليه دايما بتقرب منى اوعى تكون فاكرة انى بحبك
ضحكت وردة وقالت:
لا طبعا أنا عارفة أن روحك فى ملك أنا بعمل كده عشان احرك الصنام الا بحبه عشان يغير عليا
سألها فهد
هو مين واشمعنا أنا
ابتسمت وردة وقالت
صحابك حاتم باشا الا مسؤول عن الدر وقعت في حبه من اول يوم شفته حب من طرف واحد بس قولت اعمل محاولة وخصوصاً لم انت بقيت تيجى كتير هنا ويطلب منى اعملك قهوة أو اقدم اكل ولم انت كنت بتسالنى عن الدار بعد ما بقيت دراع اليمن ل هدير وحسيت أن قاعدتى معاك كتير وحديثي كان بيخطف نظرت منى شافنى آخرين لفت نظره لكن انا عارفة من غير امل
استغرب فهد وسألها
ليه طيب لو بيحبك يقولك
هزت راسها وردة وقالت
مش يعملها عشان هو نسخة منك بتشوف الحب بطريقة غير طريقتنى ممكن ملك احسن منى وتشرفك لكن انا
سألها فهد
هو انتى ازى روحتى بيت اعتماد
بلعت ريقها وردة بخجل وقالت:
جوز الاول بعيد عنك هو إلا باعنى عشان المخدرات ل اعتماد
انصدم فهد وسألها
مش فاهم ازى باعك
ظهر على ملامحها الحزن وبخجل
جوزى كان بيصورنى وانا معه في اللحظات الحميمة وفى غرفة النوم وكان بيبعتهم على موقع اعتماد عشان يتفرجوا على الرجالة وانا مكنتش اعرف
كان فهد فى حالة زهول وسألها
وازى يعمل كدة ولم عرفت عملت ايه
تنهدت وردة وقالت
معرفتش الا فى يوم لاقيتها جاب واحد من العرب وطلب منى اشرب معه سيجاره حشيش وترقص عشان يعرف ياخد قرشين من الرجل كان دائما كدة يخلينى البس وارقص وناخد الفلوس لكن محدش كان بيلمسنى غير جوزى
كنت بت صغيره حبيته واتجوزته ومعرفش الحلال من الحرام وعشت عيشته بناكل ونهيس وترقص وكمان نكسب فلوس لكن فى يوم جيه الرجل العربي ده وقالي
تتجوزنى عرفى عشان أنا أموت عليكى تعمل معايا زى ما بتعملى مع جوزك .وقتها انصدمت وصرخت فيه
واش عرفك الا بعمله مع جوزى
ضحك وقال جوزك مصورك فى كل اوضعك وكل العلاقات مع بعض وبعدهم ل اعتماد عشان تديه المخدرات وكمان مطلقك من ٣ شهور عشان اعتماد تمسك عليكي ذلة
شهقت وقتها وانصدمت جوزى عايش معايا فى الحرام لكن اقول ايه الديوس يعمل اي حاجه ووفقت اتجوز الرجل ده وخلعت على بيته وكتب الورقة وعملت معه كل الا شافه وادنى فلوس كتير قاعد شهر او شهرين وفى يوم صحيت لاقيته مش موجود ولاقيت اعتماد جاية هى ورجلتها بياخدونى من البيت وبتقولى انا دفعت تمنك
صرخت فيها وقولت
تمن ايه يا ست يا مجنون انتى وسع
ضحكت وقالت
هتيجى بالذوق والا اخلى الشباب ده تغتصبك اقدمى وانا اصلا بحب اتفرج قولت ليه انتى عايزاه ايه منى ارحمنى
ضحكت وقالت
متخفيش يا حلوة انتى عجبتى الناس العربي وطول بيحبوا الجواز ف انتى هتتجوز في الحلال يقعد معاك اسبوع شهر براحته وبعد كده تجيب خيراته معاكى وتيجى وتكشف عليك ونطمنى انك كويسة وترتاحى شوية وبعد كده نجهزك للبعده
كانت بتحكى وردة بخجل وهى خفض راسها
لحظ فهد عيون ملك الا بتخطف نظرات من بعيد فمسك ايد وردة وقالها
نكمل واحنا بترقص ايه رايك
هزت راسها وردة بالموافقة
وبدوا يرقصوا وقالها كملي
ردت وردة اقعد تقريبا سنه كنت جاية قبل ملك ومكنتش يشوفها كتير لكن سمعت انهم بيجهزو تكون معايا عشان هما بيختروا ب الملامح البنت الا تحس انها كيوت وحلوة بتعجب اخوانى لكن ربنا انقذنا كلنا بعد ما حضرتك خططت مع الشباب يتخلص منهم ومن بعدها اتحررنا كلنا وكلنا قررنا نعيش حياة شريفة وانا اختارت اشتغل مع هدير واعتبرت الأطفال الأيتام اولادى عشان طبعا مكنش ينفع اكون ام وازى فى جوازات كلها بيع وشراء واستمرت كدة لحد ما ظهر الباشا حاتم
حبيته حب من طرف واحد قولت استحالة يشوفنى يشوف مين بنت زى طبعا لا كنت بتابعه من بعيد وهو مهتم ب اخبار ملك ويتبعها من بعيد ويقف بالساعات يراقبها وهى مش شايفها اصلا
شعر بالغيرة فهد ونظر نحوهم وجدهم يضحكون
كملت وردة
لحد ما انت جيت واخد ملك وكمان البيه وليد طلب ايد هدير ورغم أنها دائما تتهرب منه لكن هو كان بيثبت كل مرة أنه بيحبها بكل عيوبها وقتها اتخلق الامل جواى أن ممكن اتحب شخصية زى حاتم بيه لكن واضح أنه حلم بعيد
خلصت الرقصة والكل صقف وكان الكل أنته من كلامه
❈-❈-❈
رجعت ملك ورجعت وردة
وكل واحدة فيهم قطعت الامل في حبيبته
لكن كل شاب منهم كان في غرفته وبيستمع ل حاجه
وكانت تظهر ملامح الحزن والفرح
تانى يوم استعداد ملك عشان السفر وجهزت ورقها والتذكر
عشان تسافر وتهرب من الحب الا مكتوب عليه يكون سراب ومكتوب عليها تهرب منه دائما
وكمان وردة قررت تترك الدار هى مش هتستحمل في يوم تسمع خبر جوازه أو حد تشوفه اقدم عيونها قرارت ترجع بلادها تدور على أهل ليها وتعيش حياة عادى
وجهزت حقيبته واخدت إذن هدير قبل الحفلة واعتذرت أنها مش هتقدر تحضر الفرح
اسفة يا هدير أنا عارفة انك معتمد على لكن انا شايفة انى لازم امشي
هزت راسها هدير وهى مقدرة مواقفها وقالت
طبعا يا قلبي ده حقك وفى ناس كتيرة وأخصائين اجتماعية
كتير يكون احسن منى اكيد وانا اكتفيت بكتب الكتاب واسافر مع وليد عطل نفسه كتير
ابتسمت وردة وقالت
ربنا يسعدك
اخدت حقيبتها وركبت تاكسي ووصلت لمحطة الاتوبيسات الا هترجعها على بلادها وركبت الأتوبيس وشريط حياتها محوطها جوزها وحياتها الا دمرتها خليتها متعيش حياة طبيعية والحب الا مش من حقها وامتلك قلبها
❈-❈-❈
ملك صحيت هى كمان بدرى عشان تلحق الطائرة من غير ما تودع حد ودعت بدر وهو نائم
ونزلت طلبت تاكسي وطلبت منه ياخدها على المطار
وفعلا وصلت المطار وهى بتتمنى لفهد حياة سعيدة
وانتظرت اسمها وبعد ما خلصت كل الإجراءات وطلعت علي الطيارة وقعدت
جلس شخص جانبها من غير ما تنتبه واتكلم وقال
ومين قال ليكى انى اقدر اعيش لحظة من غيرك أنا كمان خوفت ليكون حبي من طرف واحد
شهقت ملك من المفاجأة
مش معقول فهد
ضمها لحضنه فهد
طبعا فهد هو كان عندك شك ان اسيبك تهربي منى تانى ده بعدك وراك وراك افرح بنجاحك وطموحاتك انا حبيت ملك وحياة وشاور علىها انا حبيت البنت الغلبوى ده بكل تقلباتها مفهوم
وفجاه جيه بدر وقال.
ايه رايك في المفاجأة ده
ضحكت ملك ورفعته يقعد جانبهم يبقي كنت صاحى ومثلت على انك نايم وروحت بلغت بابا صح
هز رأسه بدر بخجل صح لكن بابا فهد كان مجهز التذاكر من زمان وقالي لو فى يوم جات ملك تسلم عليك قبل ما تسافر بلغنى وانا نفذت وكمان وحشتنى حياة بنت خالتوا يقولنى نجي معاكى نشوفهم وتتجوز هناك
ضحك فهد وقال
مين قالك كدة احنا هنتجوز هنا
كل الورق خلصنا والمأذون موجود
هنتجوز قبل ما تطلع الطيارة
تعالي يا حضرة الشيخ
وفعلا تم كتب كتبهم ومضيت ملك على كل الورق والكل صفق الا على الطيارة ونزل الماذون وسهير واتمنت ليهم شهر عسل سعيد
❈-❈-❈
عندى وردة قبل ما الأتوبيس يطلع وقف حاتم الأتوبيس وركب ودخل يقعد جانبها كانت وردة تنظر من النافذة وهى مش عارفه حترجع لأهلها تقولهم ايه وكلمت نفسها هما عرفوا أنه الا ما يتسم مات بجرعة مخدرات زائدة واكيد دور على اقولهم كنت فين وبعمل ايه
ابتسم حاتم وكأنه بيقرا أفكارها وقال
هتقول ليهم انك كنت معايا بتشتغلي شغل نظيف وبتراعي ربنا ولم لاقيت ابن الحلال الا تعيش معه في الحلال ويعوضك كل وجع جيت عشان يطلب ايدك
كانت مصدومة وردة مش مصدقه نفسها
حضرتك بتقول ايه انت بتتكلم بجد
رد حاتم طبعا بجد هو انتى كنتى فاكرة انى كنت يراقب ملك لا طبعا ده حبيبتى صاحبي أنا كنت براقبك انتى من اول يوم لفت نظري لكن كنت بهرب من احساسي أنا عارف انك من البنات الا كانت مع اعتماد وقررت تتوب لكن مش عارفه اي حاجه من قصتك أو حياتك ملكيش ارشيف مكنتش عاملة ليك اعتماد فايل زى الباقي واستغربت اشمعنا انتى وكان شغلك ايه كان عقلي مشوش
سألته وردة
هو حضرتك يفرق معاك كنت ايه كنت بنت حثالة اشترونى ب ارخص التمن
هز رأسه بالنفي
اسف متزعليش منى أنا رجل زى كل الرجال فى خطوط مش ينفع نعديها عشان كدة كنت بموت كنت بتابعك بشوف تعاملك مع الفريق بتاعك كنت في قيمة الادب والاحترام المتبادل وكانكم متعرفوش بعض استغربت فعلا حماسكم للتغير ٥سنين كل حياتكم العمل وبس وطلب التوبة لكن الفضول خلنا عايز اعرف قصتك وخصوصا عرفت انك قرارت ترجعي عند اهلك فطلبت من محل الملابس يركب على فستانك ميكرفون وطلبت من فهد يرقص معاكى عشان عارف انكم معتبرينه المنقذ الوحيد ليكم وتحترمه ولم سالنى ليه طلبت منه يعرف كل حاجه عنك عشان حطيت جهاز ميكروفون
ف ابتسم وسالنى تنفع تحط على فستان ملك وترقص معها في الحفلة انت كمان عشان عايز اتاكد أن كانت بتحبنى أو لا
انصدمت وردة
يعني انت كنت بترقص مع ملك مش عشان بتحبها كنت عايز تعرف منها أن كانت بتحب فهد أو لا
هز رأسه حاتم
اه وكنت عايز اعرف كل حاجه عنك عشان كنتي صندوق مغلق
سألته وردة
ولم عرفت لسه عايز الإنسانة ده
ابتسم حاتم
مفيش حد معصوم من الخطأ لكن العيب انك تفضل فى الخطأ و متتعلمش وانتى لم لقيت باب التوبة مفتوحة جريت عليه واختارت توهب نفسك ل خدمة الأيتام والأرامل وكبار السن كنت بتابعك وانتى بتضحك في وشهم وبتهتم بكل كبير وصغير ليهم فى الوقت لو كنت حابة تسيب الفريق زى غيرك كتير كنت سبتيه
نزلت دموع وردة
انا مش مسافرة عشان تخليت عن دار الأيتام بالعكس ده حياتى لكن كنت خايفة اسمع خبر جوازك فقلت اروح البلد شهر اشوف اهلى وبلدى وراعيهم في كل مكان في ناس محتاجه أن نهتم بيهم وفعلا باب التوبة مفتوحة وعوض ربنا كبير ابتسم حاتم من النهارده هتكون مع بعض هتكون مراتى وام اولادى ونعمل حياة جديدة أن يتيم مليش حد مجرد أقارب من بعيد وانتى زى ومادام مقتنع انك هتكون زوجتى الا هتصونى وعايز تفتح بيت وأسرة بالحلال يبقي هتلاقينا معاكى
مكنتش مصدقه نفسها وردة من الفرحة
هو فى عوض اجمل من كده اشكرك يارب واحمده
انقذتنى من مكان كله حرام طهرت قلوبنا ووقت ما اتاكد أن التوبة صداقه عوض كل واحد فينا اشكرك يا رب
تمت بحمد الله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الفهد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى