روايات

رواية عشقت مراهقتي الفصل الثالث 3 بقلم روح كاتبة

رواية عشقت مراهقتي الفصل الثالث 3 بقلم روح كاتبة

رواية عشقت مراهقتي الجزء الثالث

رواية عشقت مراهقتي البارت الثالث

رواية عشقت مراهقتي
رواية عشقت مراهقتي

رواية عشقت مراهقتي الحلقة الثالثة

بعد ما وصلو البيت

 إياد كان شايل الحاجات بفرحه واخدهم وراح يوديهم ل لتين و أول ما دخل الاوضه اتصدم لقيها مرميه علي الارض جري عليها بسرعه: لتين يا لتين فوقي…راح جاب برفان وجيه وحاول يفوقها تاني وفاقت بصلها بفزع :انتي كويسه قوليلي اي حصلك

لتين: ش شفت فار

إياد بغيظ: بقي كل اللي حصلك ده بسبب فار..امسكي ياختي دي حاجات جبتهالك يلا انا خارج

لتين بعد ما مشي فتحت الشنط وانبسطت بالحاجات اللي جايبهالها

بصت علي باقي الحاجات ملامح وشها اتغيرت من الفرحه للحزن

مسكت اللعب وخرجت بيها عند إياد: اتفضل دول مش عيزاهم انا كبيره علي الالعاب دي

بصلها إياد بإستغراب: ازاي مش انتو كلكم البنات بتحبو اللعب دي

لتين بجديه: شكرا بس انا مش زي باقي البنات ومش محتاجه اللعب دي عن اذنك

فضل إياد واقف في حيره ومش فاهم تلين

لتين في اوضتها كانت بتعيط بصوت واطي: من امتي وانا بلعب ولا حتي كنت زي الاطفال…صوت بكاها علي

سطام: البت دي هتفضل هنا لحد امتي

إياد: في اي يازعيم البنت مالهاش حد

سطام بغضب: البت دي لو عرفت حاجه عننا هتخرب الدنيا دي مش بعيد حد يكون زاققها علينا..سطام وقف بسرعه وعلامات الغضب علي وشه وراح ناحيه اوضه لتين وزق الباب برجله

لتين شافته ضمت نفسها وفضلت تبكي.

إياد طلع يجري عليه قبل ما يعملها حاجه تأذيها

سطام بعصبيه: انطقي يا بت مين اللي زاقك علينا

«لتين مفيش رد بتبكي بس»

جيمس : لقد فعلت ما امرتني به يا زعيم ربما لاحظو تغيبك بأنه فخ.

حكيم: الفخ بتاعنا مش هيتخيله المره دي

روجينا: بس انت عارف يا زعيم ان سطام محدش بيعرف يعمله فخ او يوقعه.

حكيم: ايوه عارف منا المره دي دبرت فكره هو ميعلمش عنها حاجه

اسر: بس لو عرف بالخطه مجرد معرفه انت عارف يا زعيم سطام ممكن يعمل فيك ايه

حكيم بعصبيه: انتو فاكرين سطام ده ايه سطام ده ولا حاجه سطام ده تحت جزمتي

سطام مسك الحزام بتاعه ونزل فيها ضرب وهي بتصر’خ من الالم وإياد كان بيحاول يبعده عنها

إياد بزعيق: في اي يا سطام هي معملتش حاجه

سطام كان نفسه سريع بص لإياد واتكلم بغضب:البت دي مزقوقه علينا وحتي لو مش تبع حد انا مش عايز الصنف الو’سخ ده تاني في بيتي.

إياد:خلاص فتره بسيطه وانا هتصرف

سطام بعصبيه: ولا فتره بسيطه ولا غيره انا مش عايز اشوف الصنف ده ابدا

إياد اتعصب ومحسش باللي بيقوله:مش عشان امك واختك كانو وحشين يبقي كل الستات وحشه فوق بقي يا أخي من الوهم اللي انت فيه ده .

كانت بتبص عليهم في صمت رغم انها بتتألم.

إياد اخد باله وساب سطام وراح يقومها من علي الارض

إياد: انتي كويسه

لتين ببكاء وخوف: ابعد عني محدش يلمسني

إياد:متخافيش يا تلين هو مش هيلمسك تاني

لتين بقوه مزيفه: انا عايزه امشي من هنا

إياد: هعملك كل اللي نفسك فيه بس قومي اعالج جروحك

سطام اتجنن لما افتكر امه واخته وإن اللي قاله الكلام ده صاحبه

إياد شاف حاله صاحبه وحس بالذنب من اللي قاله هو مكنش يقصد

سطام حس بتوهان وكل الذكريات بتتعاد قدامه

                                         Flash back

من سنتين

سطام كان جاي من برا وبينادي علي اخته اللي بيعتبرها كل حاجه بالنسباله.

ملقيش رد ..راحلها اوضتها واللي شافه كالاتي: اخته معاها واحد في الاوضه وهما الاتنين في وضع مش لائق “مش هعرف اوضح اكتر من كده”

سطام فضل يكدب نفسه ان اخته مش زي امه بس اللي شافه كان كافي ومن وقتها ومحدش يعرف حاجه عن نورين «هنعرف امه حصلها اي في اللي جاي»

                                                  Back

سطام فاق علي صوت إياد : انا اسف يا صاحبي مكنتش اقصد حاجه بس كنت عايزك متكرهش الستات كلهم ده صوابع إيديك مش زي بعضها

سطام بصله بصه كلها غموض وخرج

 إيثار:يا ماما انا رايحه الدرس عايزه حاجه

الام: ربنا معاكي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك

إيثار: حاضر يا ماما

بعد شويه إيثار وصلت الدرس كانت لسه داخله وقفها زميلها

ناصف: إيثار ممكن اتكلم معاكي شويه

إيثار بعصبيه: ابعد عن طريقي ومش عايزه اشوفك تاني يا ريت تخلي عندك د’م عشان رد فعلي بعد كده مش هيعجبك.

ناصف زعق: إيثار ممكن تفهمي اني بحبك ونفسي بجد تكوني ليا

إيثار سابته ورجعت قبل ما تمشي رفعت صباعها في وشه : انا بحذرك تاني اهو إياك ثم إياك تفكر توقفني تاني.

إيثار دخلت الحصه وقعدت جمب صحابها

سهي بضحك: مالك قالبه بوزك كده ليه

إيثار بعصبيه: اطلعي من دماغي يا سهي مش نقصاكي

إياد:تعالي اعالجلك الجروح دي يا لتين يلا

لتين وهي بتبعد بخوف: مش عايزه حاجه

إياد بهدوء: متخافيش مش هأذيكي

إياد عالج جروح لتين اثر ضر’بها بالحزام.

بعد تلت ساعات

الكل كان نايم بس لتين صحيت من النوم عطشانه راحت المطبخ تشرب سمعت صوت حد بيتكلم مشيت ورا الصوت لحد ما لقيته من الصاله كان سطام وبيتكلم في التليفون: انت عارف ان البضاعه بتاعتنا بتبقي مختلفه ولولا كده مكنتش انت بنفسك بتتعامل معانا دايما.

زعيم مافيا المقنعين: يا ريت الصفقه تتم بكل هدوء زي كل مره وبدون شوشره

سطام ببرود: ومن امتي التسليم بيكون فيه شوشره..

قام سطام وقف واتكلم: اسمع الصفقه يوم الخميس هتم علي الساعه 5 و… مكملش كلامه لما شاف لتين .

سطام: علي اتفاقنا اقفل دلوقتي

رمي سطام التليفون من ايده وبص للتين بعصبيه ……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت مراهقتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى