روايات

رواية شكب الفصل العاشر 10 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الفصل العاشر 10 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الجزء العاشر

رواية شكب البارت العاشر

رواية شكب
رواية شكب

رواية شكب الحلقة العاشرة

فكر شمس وقال ما بين انا مش سيبها بظروفها شكب دي بتاعتي انا وبس وعمار مش لازم يتعرف عليها وفكر وشوية واتصل بنفس الشخص اللي كان متابع شكب وطلب منه يرمى أزازه على الأرض قبل ما يجي عمار وبعد ما يعدى اخوه
رد الشخص وقال
تمام يا فندم أنفذ المطلوب
واكد عليه شمس وقال
اهم حاجه بلغني امتى تنزل البنت مفهوم واغلق معه
بعد قليل اتصل به الشخص وقال تم ونزلت البنت
محطة فى غربي الإسكندرية قرب مدينة برج العرب
ابتسم شمس برافو عليك ثم اغلق
واتصل بالعم وقال
انا مش واثق ان بنت اخوك تكون اتكلمت مع اخو عمار والا لا، بس هى وصلت على محطة مدينة غربى الإسكندرية وقرب من مدينة برج العرب وركبت سيارة متجهة الى المنزل
انت انتظر في المحطة هناك لو عمار جيه سال اعمل نفسك سواق وقول ان كل يوم بيركب معكم عدد كبير وتوه وخالي الكل يقول كده مفهوم
تنهد العم وقال
حاضر لكن
سأله شمس فى ايه رد
رد العم
عمار شافنى قبل كده لما كانوا بيحققو
وتذكر ما حدث
كان الضبط بيسال دخل العم وقال
بنت اخوى مشفتش حاجه ومحدش يشهد، البنت صغيره ليه تحطها في الموقف ده شوف حد تاني
ردت شكب وقالت
لا يا عمى انا اشهد لازم نعرف مين السبب في موت اهلي وكملت معهم التحقيق
باك
مسك نفسه شمس ثم رد وقال

 

 

اتنكر باي حاجه عشان مش يعرفك وفهم السواقين ان عمار شاب مجنون عايز يتجوز بنت اخوك الا مش كملت ١٨ سنه وعشان كده انت مش عايزه يوصل ليها
….
عند عمار صرخ ب اسم شكب
افتكر مروان أنه نام وحلم بيها تاني وقال
نفس الكوبس يا اخى
رد عمار ده مش كابوس ده حقيقه شكب هى الا كانت راكبة معاك قلبي حسي بيها وهو الا جبانى لحد هنا كنت حاسس انها موجودة ارجع يا مروان ارجوك عايز الحقها عمها باع نفسه ل فاروق وانا حاسس ان شكب بخطر
وبالفعل نزل مروان فك حبل من عربية اخوه وركنها وقفلها ورجع هو وعامر وعمار كان حضن الورقة ويشم ريحه عطرها الموجود على الورقة وقال
هوصلك يا شكب مهما يا حوالي يبعدوك عني
وبالفعل رجعوا ودخل المحطة وسال الكل
والكل قال
الف واحدة وواحد بيركب يا ابنى وكتير منهم منقبات هنعرف انه واحدة فيهم بس أكيد ركبت اي عربية
اتكلم عمار وقال
هى لسه راكب من ربع ساعه يا حضرة
رد عم شكب الا متنكر وقال
يا ابنى طلعت كذا واحده وكلهم منقابات هنعرف الا تقصده راحت فين
سأله عمار طيب المنقابات ركب عربيات اللي متجه فين قال
فى كل احياء من احياء اسكندريه وكل عربية متخصص في مكان بيروح
ابوقير اسكندرية، او الابراهيمية او (حى)الازاريطه او الانفوشى، او الحضرة، أو الدخيله، او السرايا
أو السيوف او الشاطبى (حى)، و العجمى والعصافره
والعطارين والقبارى واللبان، والمعموره والمكس
والمنتزه و المندرة المنشية (حي الورديان و باكوس (حى)وبحرى، و بولكلى وثروت وجليم وجناكليس، وحى الجمرك حي العامرية

 

 

وحى كليوباترا وحى ميامى، ورأس التين ورشدى وزيزينيا، و سابا باشا، وسان ستيفانو (حى)، وسبورتنج، وستانلى، وسموحه، و سيدى بشر سيدى، جابر شدس، و صفر (حي) و فكتوريا (حي)وفلمنج، (حي) كامب شيزار،(الاسكندرية) كرموز، وكفر عبده، وكوم الدكة، وكونت زيزينيا
ولوران ومحرم بك، ومحطة الرمل
قالب:مناطق و احياء اسكندريه
فضل يتكلم الرجل وتوها عمار ب اسماء الاحياء الا موجوده فى اسكندريه وسألها
هو انت متعرفش هى ساكنه فين اللى بتسال عنها أو متجه فين يا ابني
استحى عمار وقال
شكرا جدا لحضرتك
وسأل واحد وراء التاني وكان نفس الكلام إن كان في اكتر من ١٢
وقال واحد مكنش موجود وقت اتفاق عم شكب وقال
يا ابنى فى عربيات مختلفة هنا وكل عربية بتوصل ل ٥ مناطق يعني صعب تعرف الا
بدور عليها ركبت عربية ايه وممكن تكون ركبت تاكس او عربية ملاكي او اتوبيس
سأله عمار
هو مش لو ركبت اتوبيس تقطع تذكرة
رد السواق اه يا ابنى والاسماء بتنكتب لكن لو عربية ملاكي او اجري صعب تحدد
اتنهد عمار لو هفضل طول عمري كله هدور في كل حي وفي كل زوايا هدور
وبالفعل شاف تذاكر الأتوبيس مشفش اسمها واخد رقم العربيات وكمان التاكسي وأسماء سوقهم عشان يسألهم

عندي شكب وصلت متاخر وكان جدها وجدتها يتجننو عليها ولم وصلت
صرخ الجدى فيها وقال
هو عشان رجال كبير تتاخر كده
رمت شكب نفسها فى حضن جدها وفضلت تعيط تعيط كتيره اسفه يا جدو كنت نفسي اجيب حق بابا وماما لكن مقدرتش وبعد كده اغمى عليها
انصدم الجدى وفضل يفوق فيها ونادى على الجدة وسندها لغرفتها
فضلت شكب شهر لا تستطيع الحركه الصادمة في عمها خليتها مش قادره تتكلم او تتحرك وكان الجد عقله يتجننى ايه اللي حصل خالتها وصلت كدة
وبالفعل جابو دكتور يكشف عليها
وكانت كل ما تشوف عمها اقدمه دموعها تنزل
طلب الدكتور تتعرض على دكتور نفسي عشان الحالة الا عندها نفسيه انصدمت فى حد او خسرت حد
رد الجد وقال

 

 

ابوها وامها ماتو فى حادثة بس ده من سنه وحصل لها جرح فى وشها لكن كانت اتكلمت ولبسة النقاب زى ما حضرتك شايف لكن اخر يوم في امتحان الثانوية العامة رجعت تعيط وبعد كده اغمى عليها وصحيت بالحالة دي
عرض الدكتور عليه دكتورة نفسية يعرفها وقال.
فى دكتورة لمياء دي صديقه ودكتورة نفسية انا هتصل بيها عشان مسافرة هى وجوزها يشرف على حالة ولم ترجع اخليها تشوف حالة بنتكم عشان اكيد هى معيطتش كل الفتره دى ورسمت القوة وانهارت بعد ضغط الامتحانات
شكره الجد على معرفوه وقال
مش عارف اشكرك ازاى هى الا بقي لي من المرحوم ارجوك كلمها انا وجدتها مش مستحملين نشوفها كده
….
عند شمس عرف ب الا حصل ل شكب من الدكتور بعد ما ساب البيت
عشان فيلة شمس كانت بالقرب من بيت شكب وكان يرقبها ويتابعها وكان منتظر الفرصة انه يقترب منها ويعترف بحبه ليها وصرخ في الدكتور وقال
وانت مستنى ايه اتصل بيهم حلا ويجو ولو بسيارة إسعاف انا عايز شكب تكون باحسن حال قبل بدأت الدراسة وتقدم بنفسها فى الجامعه

مرات الايام والنتيجة طلعت وطلعت بنت عمها تفرحها بمجموعها الكبيره وقالت
ياشكب يا حبيبتي مالك بس ايه اللي حصلك ليه رافضة تتكلمي او تتفاعل معنا فين شكب الا كانت كلها روح وحياة وتطلع لايف وتضحك وتهزر
انتى عارفه الصفحه بتاعتك شغالة انا انصدمت ان فى حد بيديرها بس بينزل حاجات حزينه واغانى
حتى لاقيت منزل اغنيه ل هاني شاكر الا دموعك انت
فى الوقت ده كانت الدكتورة موجودة وبتابع رد فعل شكب على خبر نتيجتها هى محتاجه اي رد فعل عشان تعرف تتكلم معاها .
وفعلا شكب حركت عيونها ونظرت على الهاتف وشافت صورة عمار مركبها مع الاغنية وكاتب كلام
على شريط الأغنية
كان بيني وبينك النهارده مجرد امتار كنت أقدم لكن عيونك خبيتهم عنى حسيت بيك وكنت بمشي عشان الحقك ومشفوتكيش قرات رسالتك ولمستنى كلماتك واحساسك ووجعك وكشفك ل حقيقية اقرب الناس ليكى بتمنى تغلط مرة وتدور، عليا او تتابع
اجمل ذكرة تركتيها لي انا عارف انك الوحيدة اللي هتفهم كلامي و هتحسي ويلمسك من جوى والاغنية دى تمسح دموعك
كانت شكب بتقرأ الكلام وندمت انها ركزت في كتابة الرسالة مرفعتش عيونها ومع كل كلمة من الاغنيه لمست قلبها ونزلت دموعها وبعد كده بدت تشهق وصوتها يطلع
فى الوقت ده فهمت الدكتورة ان فى سر خطير الطفلة دى مخبيها وخايفة تبوح به اعطته حقنه مهدي وبدأت تتابع معها وطلبت منها تقوم وتتحرك وتتغلب على صدمتها وقالت
الحياة ملينا بالصدمات والمفاجأة التي تهز الوجدان لازم تكون قوية وتتغلب على كسرت قلبك ومع كل كسرة اقف على رجلك اوعى تسمحى اى حاجه تكسرك وتهزمك انت قوى وزى ما جدك قال
انه اختار هو الاسم ده عشان فيه معانى كتيره

 

 

طلع صوت شكب وقالت
اه هو قالي معنى اسمي لكن انا مفهمتهوش هو ممكن معنى الاسم يكون جزء من حياته
ابتسمت الدكتوره وقالت
مش شرط الحمدلله انك اتكلمت وعارفة لو طلبت منك تحكي مش هتقولي ايه اللي كان سبب وجعك
بس انا عاوزة اعرف معنى اسمك ممكن تقولي
تنهدت شكب وقالت
جدى قالي معنه بس نسيته
ابتسمت الدكتوره وقالت
او خايفه تعرفي معناها المهم انا عرفت من جدتك انك كنت تحلم بحلم وبيتكرر
انتهت شكل وقالت
خلاص عرفت تفسيره يا دكتورة
حسيت الدكتوره انها رفضت الكلام
واديتها رقم تليفونها وعنوانها وقالت

 

 

اعتبرنى زى ماما وقت ما تحسي انك عايزة تتكلمي او حاسة رجلك مش شايلك بعد أي صدمة كلمنى او تعالى ليا اتفقنا
ردت شكب وقالت
اتفقنا
وبالفعل اخدت الورقة ووضعتها في حقيبة صغيرة فيها صور ل اهلها وصورتها مع عمار مسكت الصورة
تتأمل شكلها ونظرت الى عيون عمار
وفجأة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!