Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل السادس 6 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل السادس 6 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل السادس 6 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل السادس 6 بقلم منة الهواري

“وقفنا لما جنه كانت واقفه بتتكلم في الفون”
جنه بتتكلم في الفون : ايوه اعمل ايه يعني 
_………….(النقط دي ماعناها الي الشخص التاني بيقولها كلام هنعرفه بعدين)
_جنه: مش دلقوتي عشان محدش يشكك فيناا 
_………………….
جنه: المره الاولي عدت علي خير ، و المره دي ممكن منعديش منها ……..
_ بتكلمي مين يا جنه ؟!
“جنه لفت و قفلت الفون بسرعه وقالت”
_جنه بتوتر: نوح ايه الي جابك هنا ؟!
_نوح : كنتي بتكلمي مين يا جنه 
_جنه بتوتر : كنت …كنت بكلم واحده صاحبتي بس ..
_نوح بشك: تمام ..ايه الي خرجك بره 
_جنه: نور تعبت جامد و نادر دخلها و قالي اطلعي بره 
_نوح: ايه الي خالها تتعب
_جنه: معرفش لما نادر يطلع هيطمنا 
“في نفس الوقت نادر خرج من الاوضه واتجهه ناحيه جنه”
_جنه بخوف مصطنع علي نور: ايه الي حصل ل نور يا نادر
_نادر: اكسجينها قل و ضربات الاقلب ضعفت و ده حصل فاجأه ومعرفش ايه السبب ، هو انتي عاملتي حاجه او قولتي حاجه 
_جنه بتوتر : لأ هقول ايه يعني ، و زي ما قولتك كنت قاعده علي الموبيل و ده حصل فاجأه كده 
_نادر بشك: تمام يا انسه جنه تقدري تروحي دلقوتي ، وانا هقعد معاها والممرضات كمان هتقعد معاها 
_جنه: لأ مش هينفع ، انا قائله لطنط أن انا الي هقعد معاها هقولها ايه ، نوح اتكلم
_ نادر : حضرتك مين الاول 
_نوح: انا اخوها الكبير ، وجنه اختي ونور بنت خالي 
_نادر: اتشرفت بمعرفتك انا نادر ابن خالتها والي ماسك حالت نور ، تقدر تاخد الانسه جنه و تروحوا وتيجيوا بكره الصبح 
_نوح: طب و هقول ل مرات خالي ايه 
_نادر: احنا مش هقول اي حاجه من الي حصلت ل نور عشان اكيد هتقلق و هتتعب وهي مش ناقصه بصراحه ، حضراتكم تروحوا علي اساس الانسه جنه تعبت شويه وانت جيت اخدتها وانا هقعد مكانها وبس 
_نوح: تمام يا دكتور ومتقلقش ماحدش هيعرف حاجه من الي حصل ده
_نادر: تمام يا استاذ نوح ، بعد اذنكوا 
“مشي نادر و فضل نوح و جنه “
_نوح ل جنه:مالك متنحه ليه يلا عشان نروح 
_جنه : ثانيه اجيب شنطتي و حاجتي من جوه 
_نوح: ماشي وانا هستناكي تحت ، عقبال ماتيجي اروح اجيب العربيه 
_جنه:تمام 
“مشي نوح و جنه دخلت اوضه نور ودخلت ملقتش حد جوه”
_جنه بشر: فلتي مني المرادي ، بس ملحوقه وانا وانتي والزمن طويل 
“اخدت حاجتها ومشيت ، نزلت ل نوح الي كان واقف بالعربيه تحت و ركبت ومشيت “
_نوح : مالك يا جنه حساكي مش مظبوطه كده 
_جنه بتوتر: هيكون مالي يعني ، مافيش 
_نوح: لأ فيه متوتر ليه كده 
_جنه بأندفاع : هيكون في ايه يعني اكيد علي نور انت ما شوفتش الموقف الي حصل في ده كله ، وخايفه عليها اكيد يعني 
_نوح: امممممم ، ماشي ي ستي ، مع انك يعني مش بتحبيها اوي 
_جنه: نوح مالك في ايه دي بنت خالي ، ولاازم اخاف عليها ولا ايه 
_نوح: اها طبعا طبعا ، هحاول اصدقك
_جنه بتأفف: براحتك عاوز تصدق أو متصدقش براحتك ي نوح 
“نوح بصلها وسكتت مش عادات أخته أنها تخاف علي بنت خالها ، والي من زمان مش بتحبها ، ودائما بتكرهه سيرتها ، و محدش يعرف ايه سبب لحد دلقوتي ، وروحوا البيت “
“في الجهه الأخري في المستشفي في غرفه نور “
_نادر: صحتك كانت كويسه يا نور ايه الي حصلك خلاكي كده ، يا تراي جنه معملتكيش حاجه مش عارف ليه شااكك منها …..
“قطع كلامه دخول سهيله الي كلمها بعد ما مشيت جنه و نوح “
_ نادر في ايه ، نور كويسه ، انت كويس 
_نادر: انا كويس مافيش حاجه، بس نور الي تعبت فاجأه ومعرفش السبب 
_سهيله: ازاي ايه الي حصل ، وكمان جنه الي كانت بايته معاها
_نادر: معرفش ازاي بس تعالي نخرج ، و نقعد في المكتب بعيد عن نور 
_ سهيله: تمام يلاا
“في الجهه الأخري جنه و نوح”
_ نوح: ماما انا جيت وجنه معايا
“مامت جنه و نوح اسمها سعاد عمرها حوالي 40 سنه ، طيبه جدا و تحب أبنائها و تحب نور اوي ، بنت اخوها حسام الي هو ابو نور “
سعاد: حمد لله على السلامه يا حبايبي ، مش جنه قالت إنها هتبات مع نور 
_ جنه: اصل نور..
“نوح قاطعها قبل ما تتكلم و بصلها بغضب “
_نوح: اصل جنه تعبت شويه ، واتصلت بيا و قالتلي تعالي خودني و كتر خير دكتور نادر قالي خودها وانا هقعد معاها ، عادي مواريش حاجه بس ي ست الكل
_سعاد بحنان: مالك يا جنه في حاجه و جعاكي 
_ جنه: مافيش بس مصدعه شويه و جسمي واجعني 
_سعاد : طب ادخلي قوضتك ريحي شويه وانا هجيبلك مسكن للصداع 
_جنه: تمام 
_نوح: انا هدخل انام عشان تعبان برضوا 
سعاد: ادخل يبني ، تصبح على خير
_نوح: وانتي من اهل الخير يا امي 
” في المستشفى “
_ بس هيكون عملتلها ايه يعني 
_مش عارف يا سهيله بس الي شاكك فيه أن جنه بتكدب عليا و أنها قالت حاجه ل نور ، نور بتحس بينا علي فكره 
_ طب هيكون قالتلها ايه ، هما علاقتهم ببعض مش قويه اوي ، 
_ نادر مسك دماغه بين اديه: نور صحتها كانت كويسه دلقوتي انا خايف عليها 
_ سهيله: استهدي بالله كده وان شاء الله هتكون بخير وانا هقعد معاها
_نادر: لأ روحي عشان ميقلقوش عليكي اوعي تكوني قولتي حاجه ليهم 
_ سهيله: لأ مقولتش حاجه، انا قولت ليهم انك عاوزني وبس يعني وان نور كويسه قبل ما اعرف منك
_نادر: كان لاازم اقولك كده عشان محدش يحس بحاجه وانتي اول واحده هتفضخي الدنيا 
سهيله: ماشي يا نادر انا هفضح برضوا 
_نادر بأبتسامه : صدقيني كان لاازم اقولك كده عشان انا عارف نور ايه بالنسبالك فهمتي 
_سهيله: ايوه فهمت ، طب همشي عشان انا بقي عشان متأخرش 
نادر: تمام و اول ما تروحي رني عليا تمام 
_سهيله: تمام ، باي 
“مشيت سهيله و بتكلم نفسها “
_ مش عارفه ليه نادر لسه بتفكر فيها بعد ما رفضتك بس انا الي هخليك تنساها 
” مشيت سهيله و روحت البيت بعد ما رنت علي نادر وقالته إنها وصلت “
” تنزل استار الليل و الكل نايم علي حلم نفسه يحققه خير أو شر او حب لحد لأ يعلمه أحد “
____________________________
” صباح يوم جديد ملئ بالحداث “
” الكل صحي من النوم ماعدا واحده ممكن تفوق و ممكن لأ “
_ هتلاقي الملف في المكتب بتاعي يا حازم ، دور عليه وهتلاقيه عندي ، خلاص جاي اهه انا داخل الاسانسير اهه ، و هتلاقي مكتوب عليه اسمي نوح محسن تمام يلا سلام 
_اه مش تحاسب يا بني آدم انت 
_انتي بتكلميني انا ؟!
_ايوه انت خبطني وماشي زي الطور و وقعت الملف بتاعي 
_ طور* احترمي نفسك انتي متعرفيش انتي بتتكلمي مع مين ؟!
_ هيكون مين يعني هتلاقيك جاي ، تقدم في الشركه ، بشكلك ده 
_انااا ؟! … بس أن
_انت هتحكي قصه حياتك وتقولي بس. مش بس عن اذنك مش فاضيه لحكاويك 
“سابته ومشيت.  هو واقف شايط منها “
_ انا يتقالي كده ، طب تمام شكلك مقدمه هنا بس علي مين هجيبك 
“مشي نوح هو بيفكر ازاي تقع تحت أيده ، دخل مكتبه ، وطلب من السكرتيره أنها تجيبله الموظفين الي مقدمين في الشركه “
يتبع…….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!