روايات

رواية أرهقت قلبي بعشقك الفصل السادس عشر 16 بقلم مغفرة صالح

رواية أرهقت قلبي بعشقك الفصل السادس عشر 16 بقلم مغفرة صالح

رواية أرهقت قلبي بعشقك الجزء السادس عشر

رواية أرهقت قلبي بعشقك البارت السادس عشر

رواية أرهقت قلبي بعشقك الحلقة السادسة عشر

“يا ساكنًا في بالي إن فؤاديَ يهواك.”
الكاتبه/مغفره صالح
“””
تخلص تصريح لدفن يونس والذي كانت صدمة بالنسبه لهم فقد احبوه .. ثم بعد ساعات قد فاق أدهم والكل حولِه قال بتأنٍ وهو يحاول فتح عينيه:
_ فر..يده
سمعهوا “زين” فا رد عليه:
_ فريده لسه خارجه من العمليات بس .. بس يعني
دخلت فى غيبوبه الضرب الى اخدتوا مكنش قليل والمخدر الي كانت بتاخدو بردو مكنش قليل ..
“حتي قاطعه أدهم عندما نهض من مكانه ”
_ أدهم انت رايح فين مينفعش تتحرك ارجع مكانك
بعد وقت من المحاولات معه الا انه أصر أن يطمئن على فريده بنفسه ، كان يجر قدم تلوا الاخري حتي وصل لغرفتها ، ظل ينظر لتلك الاجهزه ولوجهها وللجروح ثم جلس وهمس بجانب أذنها:
_ لسه جميله زي ما انتي .. متغيرتيش ،، افتكر مجد القاسم لما قال ..
“رفقـًا مـَولاتي رفقا ، إني أتـَنـَفسُ عشقـا
اااه رفقـًا مـَولاتي رفقا ، إني أتـَنـَفسُ عشقـا
وياذوب كياني واجدً ، وياذوب فؤادي شوقا”
انتي مرفقتيش بـ قلبي ولا مره ، بالعكس بيزداد شوقوا ليكي اكتر ..وااه لو تعرفي تعبت ازاي عشان الاقيكي ثم ابتعد وظل يحدق بها كانت فى ملكوت أخر .. قبل رأسها وتعمد إطالتها ثم ابتعد عنها ونظر لها مره اخري ورحل ”
بعد عدة أيامٍ”
كان الكل بجانبها ظلت “سيده” تتذكر حوراها مع “فريده”:
_ تعرفي إنك جميله اوي ، وشك بشوش ، ياريتني عرفتك من زمان
دعت لها “سيده” ثم قائله فى همس وهي تري الكل حزين على “فريده”:
_ فى اي بينك وبين ربنا عشان كل الناس دي تحبك
“”
_ تعرفي يا ماما إبتسام إنك بتعملي كل حاجه زي ماما الله يرحمها ، احلى حاجه بقا يا ستي وهو حضنك الجميل اوي دا ، واحتضنتها بكُل حـُب
“”
_ طيبتي ومالها بقا ، طب انتي عارفه يا بت يا مكه
وبكره تشوفي ان طيبتي دي هتخلي كل الناس تحبني ..
_ بس الطيبه فى الزمن الاخبر الي احنا فيه دا مش زي زمان يا فريده
“”
_ شكرًا إنك كنت الاخ قبل ما تكون المدير بتاعي
ولو على مكه فا هيا بتحبك بجد ، مكه طيبه اوي وساذجه وعلى نياتها اوي يا عبد الرحمن ، وتستاهل انها تتحب ومتتوجعش ، مكه تستاهل كل الخير الي فى الدنيا
“””
_ بس انا مش حاسه بـ دا يا أدهم مش حاسه إن انا فى خطر انا معاك ببقا مطمنه بجد
_ احساس بالأمان إنك هتفضل تحميني يا أدهم يا مطمني
“بعد مرور شهر كامل”
كان أدهم فى حاله لا يثري عليها:
_ بقالها شهر على الحال دا
عند فريده كانت الاحداث مشوشه ظلت تضم حاجبها بعنف وهيا تتذكر:
_ فاكره بقا إن طيبتك دي هتخلي كل الناس تتعاطف معاكي تبقي غبيه اوي
_ انتي عارفه لو حد عرف بالي حصل هعمل فيكي اي
_ فوفي يا فريده انتي فى الدنيا مش فى الجنه انك تفضلي عايشه بقلب الطفله دا فوقي يا حبيبتي كدا
_ كل مره كنتي بتيجي برجليكي المرادي انا الي جيبتك
“ظلت تهز رأسها وتحاول فتح عينيها حتي صفر واستقام مؤشر القلب جاءو الاطباء سريعـًا
_ صدمات القلب بسرعه ” ظل يفعلها مره .. ثانيه ”
حتي رجع مره اخري ثم جلب مضئ”كشاف” وفتح عينيها التي كانت تحاول فتحها
_ حمدلله على السلامه يا دكتوره فريده
_ الله … يسلمك
نظرت بجاتبها رأت أدهم وزين .. ومكه التي كانت تجلس بجانبها وجهة كلامها لـ “أدهم بترجي:
_ أد..هم .. انت تعبت معايا اوي انا اسفـ..قاطعها سريعـًا عندما قال:
_علشان انتي تستاهلي إن أنا أتعبلك العمر كله.
_ احم احم ها نحن هنااا يا عم الحبيب
_ يونس فين مشوفتوش .. خرج ولا لاء
نظر أدهم لـ”زين” قائلا:
_ يونس .. مات
كلماته كانت مثل الصاعقه كأن احد جلب كوب من الماء وسكبهُ دفعه واحده عليها .. نظرت لهم وهي تضحك من بين دموعها:
_ مات .. ههه اي الهزار دا بس اخر مره كان معايا
قالي انو بيحبني اوي وانو هيحميني زيك تخيل
انو اجه بليل وخبط على الشباك وحسيت فجأه انو طوق من النجاه حسيت .. ثمانهارت فى البكاء
تدخلت مكه واحتضنتها ف فـراق يونس كان صعباً عليهم احتضنت مكه بكل ما اوتيت من قوه
“””
بعد يومين كانوا قد تحسنوا قليلاً وخرجوا من المستشفي
_ بردو يا أدهم مقولتليش مين فريده دي؟
نظر لها بحنق:
_ هو عمي معلمكيش اصول الزياره لواحد قايم من عمليات
قامت من مكانها وهيا تلوح بيدها قائله بغضب:
_ منا مش هسكت يا أدهم غير لما اعرف مين دي
دا انت اول ما فوقت قولت اسمها ومسكتش لا وكمان روحتلها اوضتها عشان تطمن عليها بنفسك
تهمك فى اي حتة واحده متسواش ..
قاطعها بصوت جهوري:
_ چاسمين متتعديش حدودك .. وان كان على الدبله الي فى ايدي انا وانتي عارفين إن مش قابلها من الاول ولما عملت كدا عشان بس اخبي على فضحتك وفكرت إنك ممكن تتغيري لاكن فضلتي مكمله فى النـ*جا.سه .. هو انتي فاكره ان معرفش إنك مش بنت تبقي مبتفهميش .. ثم مسكها من يدها وجرها الى تحت امام الجميع فا اتخضت والدتها من شكله فلاول مره يكون هكذا:
_ كـُل شئ قسمه ونصيب مش هقدر اكمل معاها كفايه ضغط لحد كدا
_ لي هو انت تطول تتجوز بنتي؟ولا فريده لحست عقلك
_ مش عايز اطول بنتك ، انا بس كفايه لحد كدا
وابقوا علموها اصول الزياره شكلها مسمعتش عنها
_ لااا احنا بنتهزء فى بيتك يا حياه .. يلا يا چاسمين
_ استني بس هفهمك اكيد فيه سوء تفاهم
“”

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أرهقت قلبي بعشقك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!