روايات

رواية عشقت سمراء الفصل التاسع 9 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل التاسع 9 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء التاسع

رواية عشقت سمراء البارت التاسع

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة التاسعة

دخلت مسك حيث يجلس الفتيات
ملك ” يخربيتك خضتيني
مسك” مالك ي بت و فين عهد و ساجي
منه بصوت منخفض ” عهد اخدت ساجي و خرجت من غير ما حد يعرف
مسك ” ي لهوي و خرجو ازاي من الحرس الي برا دا
ملك ” خرجو من الباب الخلفي بتاع الجنينه
مسك” لو حد عرف هنروح في داهيه ي نهار اسود
كانو يتكلمون و لم ينتبه إلى الواقفه وراء الباب تستمع لحديثهم كان الخدام الذي تدعي سحاب تقف خلف الباب و تستمع لم يدور بينهم اتجاهت سحاب الي غرفت عبير و هي تقول الحقي ي ستي الحقي
عبير” في اي ي بت انتي
سحاب ” عندي ليكي خبر انما ايه عنب
عبير” ما تخلصي ي بت المركوب انتي
سحاب ” سمعت منه و هي تقول ل ست مسك ان ست ساجي و عهد خرجوا من البيت من غير ما حد يعرف
عبير بفرحه ” بجد ي بت بس ازاي هيخرجوا و الحرس الي مالي قدام القصر دا
سحاب” ما أن سمعت ست ملك و هي تقول انهم خرجوا من الباب الخلفي الي في الجنينه
عبير ” طيب وسعي من قدامي لما انزل احرق دم ليلي هانم الي بتقول ان بتها متربيه
نزلت عبير الي تحت كانت تجلس ليلي و ساميه و عفاف و اتجهت لهم شمس أثناء دخول عبير
عبير ” الحقي ياما
شمس ” في اي ي بت مالك
عبير بخبث ” اااا اصل
شمس ” ما تخلصي ي بت و تقولي في اي
ساميه” في اي ي عبير متقلقينش
عبير ” اصل البت ساجي اخدت البت عهد و خرجت من غير ما تقول لحد و كمان من غير الحرس انا خايفه ليعملوا و حاجه تجبلنا العار ياما انت عارفه بنات بحري عنديهم مش عندينا
شمس ” ي مري ي مري
ليلي ” ساجي متربيه احسن تربيه و اكيد عندها مبرر ل دا
أثناء حديثهم دلف كل من مراد و فهد و مجد
عبير ” الحق ي ولدي اختك
فهد بقلق ” مالها ساجي في اي
عبير ” هربت
فهد ” نعم ازاي يعني
عبير ” اخدت البت عهد و خرجت و محدش يعرف هما راحو فين
فهد ” ازاي يعني و انتي عرفتي من فين
عبير ” البت منه كانت بتقول ل البت مسك
مراد ” سعاد ي سعاد
جات الخدامه سعاد ” ايوا ي مراد بيه
مراد ” اطلعي نادي مسك و منه من فوق
سعاد ” حاضر ي بيه
و اتجهت سعاد الي فوق
مسك ” ادخل
دلفت سعاد الي الداخل ” مراد بيه قالي انادي عليكي انتي و منه
ملك ” ي لهوي يبقي اكيد عرف
مسك ” اهدي ي ملك توترك دا مش هيعمل حاجه
منه ” طيب متعرفيش عاوزنا ليه
سعاد” لا معرفش بس هو كانت متعصب قوي
مسك ” ماشي ي سعاد هننزل دلوقتي
نزلت مسك و منه و معهم ملك الي تحت
مسك بتوتر ” خير ي خوي سعاد قالت انك عاوزنا
مراد” عهد و ساجي فين ي مسك و من غير كدب
مسك بخوف” انا معرفش
فهد” امال مين الي يعرف
مراد بعصبية ” انطقي منك ليها
ملك بخوف” خرجوا
مراد” اي يعني غارو في انهي داهيه
منه ” معرفش والله هما قاله انهم هيمشوا شويه جاين علي طول
مراد ” و خرجوا ازاي و الحرس الي برا دول نايمين يعني
مسك” هما خرجوا من الباب الخلفي و دا معالهوش حرس
فهد” ايوا يعني ممكن يكونوا راحوا فين
ملك” منعرفش والله
أثناء حديثهم دلفت ساجي و عهد و هم يضحكون
مراد ” ما لسه بدري ي هانم انتي و هي
عهد و هي تتكلم مع ساجي بصوت منخفض ” بتعرفي تجري ول اي
ساجي بضحك مكتوم ” بعرف يختي بس حته لو طرنا مش جرينا كائن الغراب دا هيجبنا
عهد” معاكي حق
ساجي ” انا بقول نعمل نفسنا مايتين احسن
عهد ” والله لو عملنا اي مش هنعرف نهرب منهم
فهد ” انا عاوز اعرف اي كنتي فين انتي و هي
عهد بتوتر ” احم احنا كنا
فهد ” ما تخلصي كانتوا فين
ساجي بشجاعه ” خرجنا نتمشي شويه و جينا
مراد ” انتي بذات المفروض مسمعش صوتك انا مش حظرتك امبارح
ساجي ببرود” آه
مراد ” مدام هو اه مشمعتيش الكلام لي ول هو عاند و خلاص
ساجي ” انا مبسمعش كلام حد انا بعمل الي في دماغي و بس
مجد و هو يمسكها من يدها بقوه ” دماغك دي عاوزه تتكسر و كلام دا في بحري مش اهناه هنا ي تسمعي الكلام ي تغوري مكان ما جيتي
فهد و هو يبعد مجد عن ساجي ” دا بيتها ي مجد زي ما هو بيتك متنساش
ساجي بعصبيه و الدموع في عيناها ” لا مش بيتي انا اصلا مش عاوزه اقعد هنا انا هرجع اسكندريه تاني و تركتهم و اتجهت إلي غرفتها
عبير ” شايفه البت ياما معتسمعش كلام حد واصل
ليلي” اخر مره هقولهالك ي عبير مالكيش دعوه ب بنتي
و تركتهم و اتجاهات إلي غرفت ابنتها
مراد ” علي اوضتك ي عهد ولينا حساب تاني تعاله ي فهد عاوزك
دلفت ليلي الي غرفت ساجي
ليلي ” ساجي
ساجي ” مامي معلش ممكن تطلعي عشان عاوزه انام
ليلي ” انا عارفه ي ساجي انك مش متعوده علي الأوامر بس الي انتي عملتيه دا مكنش ينفع
ساجي بلا مبالاه ” اوك
ليلي بعصبيه ” انتي من امتي كنتي كدا انتي اتغيرتي اوي بعد ما سابك و
ساجي بحزم ” متجبيش سيره البني ادم دا قدامي و بعد اذنك اطلعي بقي
ليلي نظره لها نظرة حزن و هي تقول ” ساجي والله ما كان قصدي انا
قطعت باقي كلامه ساجي ” خلاص ي ليلي محصلش حاجة بعد اذنك عاوزه انام
تركتها ليلي و اتجهت إلي غرفته
قامت ساجي و اتجاهات الحمام الخاص بغرفتها لتنعم بدش يريح جسدها و يزيح عنها افكرها
انتهاء اليوم دون احداث تذكر
صباح يوم جديد
في عرفت عادل كانت ليلي تحكي له ما حصل في الأمس
عادل” انا مش عارف اعمل اي مع البت دي والله بقيت عنيده اوي
ليلي” قولتلك انها مش هترضي تعيش هنا انت عارف انها مش بتحب الاوامر و التحكمات
عادل” عارف ي ليلي طيب و اي الحل دلوقتي
ليلي ” والله مش عارفه
جميله اوي الناس البسيطه اللي لما تشوفها بتضحك تلقائي ، تهون عليك حياتك بكلمتين ، تغيرلك مودك الحزين بضحكتين ، الناس اللي بتطبطب فتداوي ، بتديك طاقه ايجابيه ، عشان تقدر تكمل ، ناس حابه تفرحك بأي طريقه ، تأمن ليها علي روحك وانت مغمض ، وكل ده من غير اي مقابل ، كفايه انهم يحبوك بجد “. 🤎🌿.
في الغرفه عند ساجي
كان فهد يخبط علي الباب
ساجي بنوم ” ادخل
فهد بمرح ” انتي غيبوبه ي بنتي كل دا نوم قومي بقي
ساجي ” لي هي الساعه كام
فهد “12الظهر
ساجي ” ي راجل و كدا متأخر
فهد” اه قومي بقي عاوز اتكلم معاكي
ساجي ” لو هتسمعني كلمتين بلاش
فهد” انتي شايفه ان الي انتي عملتيه دا صح
ساجي ” ي فهد والله انا كنت زهقانه فقولت انزل اتمشي شويه بس
فهد” ي حببتي طيب مقولتيش لي فيها اي لو قلتي محدش هيقولك حاجه
ساجي ” محدش كان هيرضي
فهد ” لا كنا هنرضي عادي بس كان لازم تقوليلي انتي قلقتيني عليكي
ساجي ” بجد و بعدين هتخالوني اخد الحرس معايا و انا مش بحب الخنقه انا بحب اكون علي راحتي
فهد ” بجد طبعا و بعدين الحرس دول عشان اكون مطمن عليكي بس
ساجي ” حاضر ي فهد
فهد و هو يغمز لها” اي رأيك نروح نقعد اسبوع في اسكندريه
ساجي بفرحه ” قول واللهي
فهد بضحك ” اه واللهي
ساجي و هي تحتضنه ” انا بحبك اوي انت احلي اخ في الدنيا
فهد ” وانا بحبك اوي بس مش لوحدنا
ساجي ” مين هيجي معانا
فهد ” مسك و منه و عهد و ملك ناخدهم نفسحهم معانا
ساجي ” و حمزه عشان انا بحبه
فهد ” دا عيل بارد بس علشان خاطرك ماشي سلام بقي عشان ورايا شغل
ساجي ” سلام
و مسكت الفون الخاص بها لترن علي امير
عند سليم المهدي كانت شمس تقص عليه ما حصل في ليلا أمس
شمس” بس هو دا الي حصل ي حج
سليم” البت دي غلبانه بس دماغها ناشفه بس انا عارف مين الي هيعرف يتعامل معاها
شمس ” مين ي حج
سليم ” مراد
شمس ” بس انت عارف ان هو رافض الجواز ي حج و بعدين التنين اصلا معيطقوش بعض
سليم ” ب العكس البت دي هي الي هتفتح قلب مراد من تاني
دلفت عفاف الي غرفت ابنها
صباح الخير ي ولدي
مراد ” صباح الخير ي ست الكل
عفاف ” جدك عاوزك تحت في المكتب
مراد ” حاضر هغير خلجاتي و نازل
عفاف ” ماشي ي ولدي
بعد وقت قليل نزل مراد الي جده
مراد ” صباح الخير ي جدي
سليم ” صباح الخير اقعد ي مراد عاوزك
مراد ” خير ي مهدي
سليم ” عاوزك تتجوز ساجي بنت عمك
مراد ” اشمعنا انا ي جدي
سليم ” عشان انت الي هتقدر عليها وبعدين مين عالم يمكن القلوب تحب
مراد” ي جدي بت عمي دي رأسها ناشفه
سليم” فتره بس ي ولدي عشان تقعد اهناه و بعدين نبقي نشوف و بعدين انا مش عاوز اطلع بنتنا برا العيله
مراد و هو يقول لنفسه ” اتجوزها و اربيها من اول و جديد
الجد ” ها ي مراد روحت فين عاد
مراد ” معاك ي جدي موافق
الجد ” خيره الله
دلف عادل و معه ليلي ” سعاد قالت انك عاوزنا ي بوي
الجد ” اه ي ولدي تعالي
مراد” طيب عن اذنكم
الجد ” اذنك معاك ي ولدي
طلع مراد و اتجه الي عمله
عادل ” خير ي بوي
الجد ” هجوز ساجي ل مراد
ليلي بصدمه ” نعم
الجد” عندك مانع ي مرات ولدي
عادل ” لي ي بوي
الجد ” مش انت عاوز بتك تفضل جارك(جنبك )
عادل ” اه
الجد ” و دا الحل الوحيد الي هيخاليها تقعد اهنا بتك دماغه ناشفه و هتفضل ورا قرارها انها تسافر برا البلد و بعدين دي فرصه عشان تنسي الي حصل معاها زمان
عادل و ليلي بصو لبعض بصدمه
عادل ” هو انت تعرف ي بوي الي حصل
الجد ” هو انت فاكر ان انا نايم علي وداني ياك
عادل ” مقصديش ي بوي
ليلي ” ايوا بس ساجي مش هترضي و انا مش هغصب بنتي علي حاجه
الجد ” صدقيني جوزها من مراد دا في مصالحتها و انا اوعدك ان بتك هتكون مبسوطه
ليلي بتفكير ” موافقه
بعد عددت سعات
في الصالون كانت تجلس ساجي و بجانبها منه و مسك و عهد و ملك و عائشه
منه ” اخير هتروح نصيف بقي
ملك ” انا فرحانه اوي
ساجي ” عائشه ما تيجي معانا
عائشه ” معلش ي سوسو المره الجايه مش حابه اقصر في شغلي من اولها
ساجي ” تمام
دلف حمزه و هو يقول ” مراد مش هنا صح
ساجي ” ي موزي تعالي
حمزه ” اي مزوي دا كمان
ساجي ” بدلعك
حمزه ” لا وحش الدلع دا
ساجي” عاجبني المهم هتيجي معانا اسكندريه
حمزه بخوف ” لا يختي انتو عاوزين تهربوا و تروحوا اسكندريه دا مراد ينفخني
ساجي بضحك ” ي غبي لا فهد هو الي هيودينا
حمزه ” اه خلاص اشطا هاجي معاكم
بجنبهم كان يجلس النساء
ساميه ” مالك ي ليلي مش علي بعضك
ليلي بتوتر ” اي لا لا مفيش
دلف الجد و معه مراد و و احمد و عادل و محمد
و جلسو معهم و بعد وقت قليل دلف فهد و جلس معهم
الجد ” هتيجو مايته من سكندريه ي فهد
فهد ” هنقعد اسبوع ي جدي يعني علي السبت أكده ممكن ناجي
الجد ” لا الخميس تكونوا اهناه عشان كاتب الكاتب بتاع مراد
ساجي بضحك ” اي دا كائن الغراب هيتجوز مين المجنونه الي هتتجوزك دي
مراد بأبتسمه مستفزه ” انتي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!