روايات

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل الثامن 8 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 الجزء الثامن

رواية عشقت صعيديه 2 البارت الثامن

رواية عشقت صعيديه 2
رواية عشقت صعيديه 2

رواية عشقت صعيديه 2 الحلقة الثامنة

في فيلا الجوهري ….

كانت تتعالي الزغاريط في أنحاء القصر لكتب كتابها أما هي فكانت تنظر إليه بوجع اخترق قلبه سريعا فنظراتها لم تكن بالسعيده.

عشق بغيظ شديد/ايه ي بابا وكان لزمته ايه الاستعجال ده ي عني مكنا ستنينا شويه .

حمزه بكره ليها /والله الحلال مينفعش نقول نستني فيه ي انسه عشق وبعدين حنين موافقه وهي صاحبه الشأن مش كده ي حبيبتي .

حنين بخنقه وضيق /ايوه موافقه ومبسوطه كمان .

عشق بقلق وهمس /متاكده .

حنين بوجع وهمس/متاكده ي عشق .

هنيه وهي تحتضانها بسعاده /اللف مبروك ي حبيبتي .

نرجس وهي تحتضنها بخبث /الف مبروك ي مرات ابني هتنوري شقتنا أن شاء الله.

كينان بتنهيده /رغم أنها شقه مش قد المقام بس مدام حنين موافقه انا كمان وافقت علشان خاطر عيونها .

حمزه بخبث ومكر/الشقه مش بشكلها ولا الي فيها ي عمي الشقه بالي عايشين فيها وانا وحنين هنعيش حياتنا في طاعه ربنا سبحانه وتعالى فأكيد الشقه البسيطه دي هتبقي قصر أن شاء الله.

عدي بهمس للصقر/صقر انا ليه حاسس أنه كداب .

صقر بغيظ وسخرية/معقول يكون كداب والشيخه حنين مخدتش بالها منه مش معقول ي عدي دي مشاء الله عليها دماغها توزن بلد .

حمزه بابتسامه خبيثه/طيب ي عمي هنستاءن احنا لان عندي محاضره مهمه في الجامعه اظن كده خلاص بقيت واحد من عائله الجوهري ولا ايه.

صقر بحده /لا معلش لسه قدامك كتير اوي علشان نقول علي نفسك من عائله الجوهري.

حمزه بغيظ شديد/الكلام ميخصكش ي دكتور صقر عن اذنك ي عمي هجيلك بليل ي حنين يلا ي امي .

ليسير حمزه الي الخارج ليسير وراءه صقر بغضب شديد/استنا احنا لسه مخلصناش كلامنا .

حمزه بحده /امي استنيني في العربيه شويه لما اشوف الدكتور عايز ايه بالظبط .

صقر بحده وغيظ/طبعا انت دلوقتي مش مصدق نفسك انك اتجوزت واحده من بنات عائله الجوهري شرف كبير اوي لواحد زيك بس خود بالك واسمع الكلمتين دول كويس اوعا تفتكر أنها مورهاش رجاله يوقفوك عند حدك أو فكرت بس انك تزعلها فاهم .

حمزه بغيظ وغضب /انت بتتتهدني ولا ايه.

صقر بحده وغيظ/انت اصغر بكتير من اني اهددك انا بس بحزرك .

حمزه بخبث واستفزاز /انا حاسس بيك والله عندك تكون محروق كده انا في الاول والاخر راجل زيك وحاسس بالي انت فيه أنها كسرتك ورفضتك وفضلتني عليك بصراحه ربنا معاك عن اذنك لاني مش فاضي .

ليرحل حمزه وعلي وجهه ابتسامه خبيثه جعلت تلك يشعر بقلبه يكاد يتوقف ليضغط علي زر انتقامه منها من جديد لتقترب منه حنين بوجع تخفي وراء تلك الحده …

/كنت بتكلمه فيه ايه ها مالك بيه انبارح عاصي يحرق دمه بالكلام وانت دلوقتي علي فكره حمزه خلاص بقا جوزي ومش هسمح أن حد يضيقه ولا بكلمه واحده لانه بيحبني.

صقر باستفزاز وسخريه /المهم تكوني انتي بتحبيه .

حنين بضيق وحرقه /الحب الي انا أقصده بيجي بعد الجواز بالعشره لكن الي انتوا بتتكلموا عنه مش في قاموسي لانه كله كدب وخداع زيك كده بالظبط كنت دائما بحبك ي حنين كنت مستعد تعمل اي حاجه علشانك وبعد ماسبنا بعض اسبوع واحد وفجاه حبيت ريم وقررت تتجوزها علشان تعرف أن كل ده كدب وخداع .

صقر بحده وغيظ/نعم سبنا بعض انتي رفضتيني بمنتهاء القسوه والبرود كسرتيني قدام اهلي من غير ماتفكري فضلت حمزه عليا بينتيه للكل أنه احسن مني مليون مره كاني واحد من الشارع مش ابن عمك الي مربيكي الي علي أيده وبيعشقك طول عمره فاهمه اوعي تلوميني أو تعاتبيني علي فشلك فاهمه في تجربه غلط من اولها .

حنين بوجع وصراخ /نعم الومك الومك علي ايه أن شاء الله انا بحب حمزه وفرحانه جدا بيه.

صقر باستفزاز وسخريه/كدابه انتي بتموتي من الوجع بس انا بقا مش هرحمك مش هطلع البطل الي بينقذ حبيبته في اخر لحظه انا هسيبك تتدفعي تمن كل الي عملتيه واتجوز ريم البنت الوحيده الي بتحبني بجد الي مستعده تعمل اي حاجه علشاني مش زيك كسرتيني وكسرتي قلبي .

حنين بدموع ووجع/ده بعدك ي صقر مش هسيبك تشمت فيا هعيش مبسوطه احسن منك وهتشوف واشبعي بالسحليه بتاعتك .

صقر بالم شديد وهو يحدث ذاته /قلبي لسه بينزف منك ي حنين مش هقدر اكون ليكي ولا هقدر اكسر ب قلب الانسانه الي حبتني بجد وقصتنا كده خلاص انتهت ……

(حمزه وريم مش في مركز قوه بالعكس هما أضعف من حنين وصقر لأنهم مجرد بدائل العشق الاصلي )….😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔.

************************.

في جناح يااامن وشاهنده ..

كان يفتح ياامن عيناه تتدريجيا لينصدم من تلك التي مازالت تجلس أرضا بدموع ..

ياامن بحده وغيظ /انتي قاعده من بليل كده بفستانك .

شاهنده بدموع كالاطفال /ايوه مانت نمت وسبتني ومعرفتش اقلعه لوحدي .

ياامن بابتسامه ساحره/ههههه لا ي شيخه معلش مخدتش بالي .

شاهنده بغيظ شديد/انت بتتضحك علي ايه ي ياامن اقلعني الفستان انا هتخنق .

يااامن بغيظ وهمس /وطي صوتك الله يخربيتك حد يسمع يقول ايه لفي خليني اخلص .

لتلتفت شاهنده ليفتح ياامن سحاب فستانها ليصعق من تلك العلامات الحمراء التي تتفرق علي ظهرها من ضيق الفستان لفتره طويله ليعاتب ذاته بشده لتركه هكذا لتتمسك شاهنده بالفستان بخجل وارتباك.

/شكرا عن اذنك هتدخل الحمام .

ياامن وهو يمسك يدها بجديه /انا هشوف عاصي لو عايزه تنزلي تحت براحتك .

شاهنده بابتسامه حزينه وهي تمسك يده لتقبلها بحنان لينظر إليها بدهشه لتتحدث بدموع أثرت قلبه /ارجوك ي ياامن صالح عاصي انا مش هقدر انك انت واخوك تزعلوا من بعض بسببي .

يااامن بتنهيده عاليه /ربنا يسهل انا عارف اني بسببك لسه هخسر كتير .

شاهنده بدموع ووجع/يارب اموت ي ياامن واخلصك مني ومن عاري يارب اموت .

ليسرع ياامن بالم يفتك قلبه ففكره بعدها عنه تعني موته فبرغم كل مافعلت يعترف بأن ذلك القلب الحزين سيظل اسيرها رغم عنه مهما حاول إنكار ذلك …

في غرفه منه ….

كانت تجلس بشرود فمنذ انتهاء الفرح لن تراه تعلم أنه حدث مشاده بينه وبين ياامن لكن لا تعلم ماذا حدث قلبها يخفق الما وقلقا عليه بشده اه ايها القلب

اللعين مهما يفعل بك تعشقه بكل جوارحك ليفيق من شرودها بدخوال والدتها.

نور بابتسامه/كويسه انك صاحيه خطيبك تحت .

منه بغيظ شديد/ليه ي امي جاي دلوقتي ليه انا معنديش امتحان ومش رايحه في أي حته هو هيفضل مراقبني كده علطول .

نور بحده /اخرسي ي قليله الربايه اتكلمي عنه عدل تصدقي بالله الواد أنه محترم وبيحبك سايقه فيها وعماله تتدلعي عليه انتي ملكيش غير الي بيديكي بالجزمه ولا بيعبرك مش كده .

منه بدموع ووجع/ارجوكي ي امي قوليله اني مش عايزه أخرج النهارده .

ادهم بابتسامه/ايه مالك ي قلب بابا فيه ايه.

منه بدموع وضيق /بابا انا تعبانه النهارده ومش عايزه أخرج لو سمحت قول ل رامي .

ادهم بابتسامه وهو يحتضنها /خلاص ي قلب ابوكي دموعك دي غاليه اوي عندي .

نور بغيظ /انت بتقول ايه ي ادهم هنزل نقول للولد ايه مدلعهاش ي ادهم المفروض تحترم خطيبها .

منه بغيظ شديد/والله هما الي المفروض كان يسالني الاول قبل مايجي ي امي عن اذنكم هشوف عشق وحنين .

نور بغيظ وضيق /مفيش فايده ي ادهم مفيش فايده كان عندي امل في رامي أنه يناسيها عاصي لكن مفيش فايده قلبها لسه متعلق ب عاصي .

ادهم بجديه/نور كل شي نصيب بس انا مش هفرح لما نفسيه بنتي تتدمر سبيها النهارده وبعدين انا هتكلم معاها ….

في جناح عاصي ….

كان يجلس علي سريره وهو ينظر أمامه بشرود ليقاطعه دخول يااامن ليتحدث عاصي بحده .

/ي امي قولتلك مش هفطر ومش عايز اشوف حد .

يااامن بوجع وحزن /ولا حتي انا ي عاصي .

عاصي بوجع وسخرية/اهلا وسهلا بالعريس صباحيه مباركه ي عريس .

ياامن بأسف وندم /عاصي انا اسف صدقني مش عارف ازي عملت كده .

عاصي بحده وغيظ وصراخ/اسف علي ايه بالظبط علي انك مديت ايدك عليا ولا علي انك عملت كده في نفسك ودوست علي شرفك وكرامتك واتجوزت واحده زي دي واحده متصوره مع واحد ومحطوطه علي شريط فيديو عملت في نفسك كده ليه ي سياده المقدم يالي دايما قرفني ليل ونهار بالنصائح والقوانين ررررد عملت كده ليه في نفسك كده ليه ي يااامن .

يااامن بدموع ووجع/كان غصبن عني ي عاصي كان لازم اعمل كده مكنش ينفع اخليها تفضل طول عمرها مكسوره عملت كده علشان عمك وخالتك ميتكسروش علي ايد كلب زي ده كان لازم اعمل كده ي عاصي انت فاكر اني مبسوط بالي انا فيه وانا شايفها قدامي وانا طول الوقت فاكر أنها كانت لغيري شافها ولمسها خد حاجات كانت المفروض تبقا بتاعتي حفظت عليها سنين علشان تكون ملكي وفجاه خدها كلب خسيس اخوووك اتكسر ي عاصي اتكسر .

عاصي وهو يحتضنه بدموع ووجع/بعد الشر عليك ي حبيبي من الكسره قسما بالله لوصل الكلب ده وادبحه قصاد عينك بس اهدا علشان خاطري اهدا ي ياامن انا مقدرش اشوافك كده .

لم يعايروا بمن تقف خلف الباب بدموع ووجع بعدما استمعت لكل شي لتمتم بوجع ودموع .

/يارررب ياررب وحياه حبيبك النبي لتتداوي قلبه وخليه ينسا ويسامحني يارب بحبك يااامن والله العظيم بحبك ومش عايزه غيرك من الدنيا دي يارب سمحني ….

في فيلا ادم ……

كان يقف ادم بغيظ شديد من ذلك الحديث .

/وانت ايه الي خليك تقول كده ي رامي .

رامي بجديه /كلام ابوها بيقول كده واضح أنه بالزوق كده بيقولي أن الموضوع مش نافع .

علي بحده وغيظ/شكلك معرفتش تسيطر علي البت كويس .

ادم بحده/خلاص ي علي واضح أننا لازم ننفذ قبل مالموضوع يخلص انت طبعا عارف هتعمل ايه اي غلطه في الموضوع ده هتكون حياتك هي التمن فاهم .

رامي بجديه /فاهم ي ادم بيه اعتبر أن أملاك عائله الجوهري بقت في ايديك .

في قصر الجوهري…

في الممر …

كانت تسير شاهنده لرجوع الي الجناح لترا من الاعلي خالتها ووالدتها وهم يعدون لهم الفطار ليصعدون به لياتي ياامن ليتحدث باستغراب .

/مالك فيه ايه.

شاهنده بقلق بالغ/ماما وخالتي طالعين انا مش عيزاهم يحسوا باي حاجه.

يااامن وهو يمسك يدها سريعا /طب تعالي بسرعه .

في الجناح …

كان يقف يااامن وهو يرتدي بيجامته ليصعق من تلك الساحره التي تخرج من الحمام بتلك القميص القصير وشعرها الذي يتتطاير خلفها بحريه فحقا كانت ساحره ليفيق من شروده علي طرقات الباب ليفتح يااامن اليهم بابتسامه ساحره.

/اهلا وسهلا اتفضلوا .

هند بسعاده وفرحه/لوووووي الف مبروك ي حبيبي .

زينه بابتسامه وسعاده وهي تحتضن شاهنده /صباحيه مباركه ي عرايس .

شاهنده وهي تقبل يدها بحنان/الله يبارك فيكي ي امي .

يااامن وهو يحتضنها بحنان فكانت تنظر إليه بفخر لذلك السند والضهر .

/خلاص خلصتوا واطمنتوا ممكن بقا تسبوني مع مرائتي انا ملحقتش اشبع منها .

هند بابتسامه /شوفي الواد وعمايله ماشي ي اخويا احنا نازلين .

زينه بابتسامه ومرح /لا انتي براحتك لكن انا بنتي مش هتخليني امشي صح كده ي شاهنده انا بقا ولا هو .

شاهنده وهي تشدد من احتضانه وكأنها تستغل اكبر وقت داخل أحضانه/بصراحه بصراحه ي ماما هختار يااامن لاني مهما افضل معاه مبشبعش منه ابدا .

هند بضحك /هههههه ي لهوووي علي كسفتك ي زينه .

زينه بغيظ /كده برضه ماشي ي شاهنده ماشي انا ماشيه خلي ياامن بقا ينفعك .

شاهنده وهي تنظر إلي عيناه بعشق قد أثرها وجعلها اسيره له /يااامن ده روحي ي امي النفس الي بيطلع مني وراجلي .

هند بابتسامه وسعاده/ربنا يسعدكم ي ضنايا .

طبعا ده نص البارت بس لان الفيس بيرفض البارت الطويل وان شاء الله هنزل النص التاني من البارت بعد شويه هستنا رايكم وتعليقاتكم وتوقعاتكم للي جاي دمتم بخير وعافية يارب ❤️❤️❤️❤️ وروني التفاعل الجامد….

عشقت صعيديه ❤️❤️❤️.

عشق اسياد الصعيد 💔💔💔💔.

رنا احمد عماد ✍️✍️✍️✍️✍️.

في فيلا سليم المنشاوي…..

كان يسير جاسر وهو يبحث عن ليله ليعطيها تلك الفستان فهو قد لاحظ أنها ليست لديها ملابس ليستمع الي صوتها الطفولي وهي تبكي في المطبخ ليسير إليها بقلق ليجلس بجانبها .

جاسر بابتسامه وحنان /الصغنن ماله زعلان ليه .

ليله وهي تمسح دموعها كالاطفال /كان نفسي اكمل الجامعه بتاعتي كنت جايبه مجموع كبير اوي بس ربنا ينتقم منهم عمي ومراته كرهوني في العيشه لما خلاوني اهرب وسبت كل حاجه وادي اخرتها خدامه في البيوت .

جاسر بابتسامه واعجاب /طب ايه رايك بقا انك هتتدخلي الكليه الي نفسك فيها وكل احلامك هتتحق .

جاسر بابتسامه اعجاب /طبعا بجد ي ليله …

في مكتب كينان …

كان يجلس عدي وليث لطلب يد عشق .

كينان بخبث ومكر/بس انا مش موافق علي ابنك ي ليث .

عدي بغيظ شديد/نعم ليه أن شاء الله ناقص ايد ولا ناقص رجل متتكلم ي بابا ده انت لولفيت العالم كله مش هتلاقي حد يحبها قدي ماتتكلم ي بابا حد بالك بنتك دي مش هتتجوز غيري لو السماء انطبقت علي الارض ماتتكلم ي بابا .

ليث بغيظ شديد/الله يحرق ابوك هو انت مديني فرصه اتكلم جرا ايه ي كينان رافض ليه أن شاء الله.

كينان بغيظ/ابنك ده مجنون ودماغه ضربه وكل يوم يوللعلنا في القصر ناقص انا بقا يجنن بنتي ولا يولع فيها من غبائه .

عدي بغيظ شديد/ليه أن شاء الله شايفني رايح جاي افرقع هنا وهنا بقولك ايه بنتك دي انا هتجوزها مهما عملت ها .

ليث بغيظ /كده ي كينان عايز تموتلي الواد .

كينان بضحك /هههههه ي عم بهزر كنت بشتغله هو انا هلاقي احسن من عدي فين ربنا يسعدهم يارب .

ليث بابتسامه وسعاده /امين يارب ي حبيبي .

في جناح هند وأركان….

كانت تجلس هند في احضان اركان بسعاده وعشق.

/ياااه ي اركان لو تشوف فرحتهم هما الاتنين ببعض ردت فيا الروح .

اركان وهو يقبلها بابتسامه /الحمد لله ي حبيبتي ربنا يسعدهم يارب.

هند بابتسامه/تعرف ي اركان انا حاسه ان ياامن وساهنده قصه حبهم هتكون زينا بالظبط .

اركان وهو يعتليها ليقبلها بعشق وغمزه /انا مفيش حد زي ي حلوه.

هند بابتسامه وعشق/طبعا ده انت الملك .

من امام جامعه منه ….

كانت تسير للخارج ليقف أمامها رامي بخبث وشر .

/ازيك ي منه .

منه بضيق وزهق/افندم رامي انا زهقت من اللعبه دي وانت فشلت انا مستحيل اقدر احبك .

رامي بخبث ومكر/وانا تفهمت ده بس ارجوكي ممكن نتكلم مع بعض شويه ده حقي وساعتها اوعدك انك مش هتشوفي تاني …

لتسير معه منه بحسن نيه ليضع ذلك المنديل المخدر علي أنفها لتفقد الوعي سريعا ليبتسم بخبث ليرسل ذلك الرساله الي عاصي ….

في جناح عاصي …..

كان يرتدي جاكيته ليسير الي الشركه لتقاطعه تلك الرساله التي بها صوره رامي وهو يجلس بجانب منه الفاقده للوعي وتحتوي تلك الرساله أيضا .

/عصفورتك معايا ي دنجوان عايز كل عقود أملاك عائله الجوهري بما انك المسؤول عن كل حاجه في شركه الجوهري ي كده ماتقرا الفاتحه علي حبيبه القلب قابلني في المكان ده كمان ساعتين لو بلغت البوليس متلومش غير نفسك ي عاصي سلام .

عاصي بغضب وجنون وخوفه من اي شي قد يحل بمعشوقته .

/اه ي ابن الك*لب وديني وما أعبد لو لمست منها شعره لكون دفنك بالحياه وكده وكده هدفنك بالحياه ي رامي الكلب لمجرد انك لمستها …

ليسرع بغضب جحيمي الي الاسفل ليوقفه يااامن بقلق بالغ/فيه ايه ي عاصي مالك .

عاصي بقلق ورعب عليها واستعجال/مفيش ي يااامن مفيش.

ليتبعه يااامن بقلق بالغ.

في أحدا الاماكن المهجوره…

كانت تبكي منه برعب وعي اسيره لدي رامي الذي يوجهها سلا*حه في رأسها لياتي عاصي برعب وخوف عليها وهو يحمل الاوراق بيديه .

منه بدموع وخوف واستنجاد بامانها /عاصي .

عاصي بعشق وخوف /متخافيش ي قلب عاصي متخافيش ي روحي .

رامي بسخرية/توتو بصراحه ي جماعه المشهد موثر اوي جبت الشنطه.

عاصي وهو يرمي الشنطه الي تحمل الاوراق أرضا /اهي سيبها .

رامي بغيظ /عيب عليك مش لما نتأكد الاول .

لينظر الي المحامي ليوامي له المحامي بأن كل شي علي مايرام .

رامي وهو ياخد الملفات بانتصار /يااه صحيح الحب بيعمل المعجزات بلغ سلامنا ل اركان باشا الجوهري ههههه بس برضه هقتل المزه بتاعتك علشان تفكر تلعب بيا تاني .

ليضع رامي السلاح علي رأسها بغضب وانتقام وكاد أن ينطلق رصاصته لكن ..

عم الصمت أرجاء المكان أثر تلك الطلقتين الذي أسقطت رامي ومحاميه أرضا لتسرع منه بدموع ليحتضانها عاصي كابنته الصغيره وهو يدفن رأسه في عنقها باشتياق .

/ياه ي روحي ياه ده انا كنت اموت لو جرالك حاجه.

منه بدموع وسعاده لا توصف /ايه روحك انا روحك ي عاصي .

عاصي وهو يحتضنها بدموع /طبعا روحي وحبيبتي والنفس الي بيطلع مني انتي عشقي ي منه انا من غيرك اضيع بحبك بحبك اوي ي منه وعمري محبيت غيرك قلبي ده ملكك انتي وبس .

منه بدموع وعشق /وانا بموت فيك ي عاصي وعمري مافي راجل غيرك ملا عيني وقلبي .

عاصي بغيظ شديد/لا ي شيخه مانتي كنتي هتتخطبي الحيوان ده .

منه بابتسامه عشق /والله ابدا لعشت ولا كنت لو هكون ل راجل غيرك ي مالك قلبي وروحي .

عاصي وهو يقبل يدها بعشق/وانا بعشقك ي ست البنات .

يااامن بسخرية وغيظ /ي حبايبي تحب اجبلوكم اتنين ليمون وشجره .

عاصي بسعاده وابتسامه /يااامن انت أنقذت روحي ربنا يخليك ليا .

يااامن بابتسامه وسعاده /روحك هي روحي ي عاصي واحلا حاجه انكم لقيتم بعض …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت صعيديه2

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!