روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الأربعون 40 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الأربعون 40 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الأربعون

رواية الحربايه والثعبان البارت الأربعون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الأربعون

في منزل عائله دعاء
ميسر قربت منه وقعدت: من اول ما غيرنا مدرسه بيبو بقي ياخد واجب يما وحفظ كتير مش ملحقاه
معمر مركز ع صفحته الشخصيه
ميسر: معمر انا بكلمك
معمر بصلها: انا سامعك كنت بشوف منشور مهم
ميسر: انا لقنت الفت درس ,عمرها النهارده كانت عايزه تتخانق معايا ,وتحط راسها براسي
معمر اتحرك ع الكرسي بنزعاج: مش عارف ليه روحتي لهناك, هي السبب اني بعدت عن اخواتي
اثناء كلامهم الباب خبط وهم بصوا لبعض
معمر: ياتري مين جاي لنا الساعه دي؟؟!!
ميسر بحده : ممكن تسيب التلفون وتقوم تشوف مين
معمر بصلها بغيظ وقام وقال للشخص الي ع الباب: مين بيخبط
دعاء بصوت مبحوح: انا يا ابيه
معمر اتوتر وبسرعه فتح الباب : دعاء بتعملي ايه هنا وجايه مع مين الساعه دي؟؟!!
دعاء:مع السواق
معمر طبطبت ع ضهرها بعطف : تعالي ياختي ادخلي
ميسر قربت: استني عندك اتكلمي وانتي واقفه في مكانك, مفيش داعي تدخلي, انتي اصلا جايه ليه
معمربنرفزه: جرالك ايه سبيها تدخل
ميسربتحكم: اظن قولت لك واتفاقنا ,مش عايزه اتكلم مع حد فيهم , دعاء وداغر مش هيعتبوا خطوه واحده في البيت, ده تاني
معمر زعق فيها: مهما كان الامر سبيها تدخل ونفهم مالها
ميسر: قلت الي عندي
دعاء بصتلهم شويه بتوهان وبتمر قدام عيونها تفاصيل كلها قهر مر خذلان ومره واحده ووشها اصفر جدا وشفايفها ابيضت وفقدت الوعي ووقعت من طولها
معمر اخدها جوه حضنه بسرعه البرق: دعاء مالك ياختي
ميسر اتفزعت: مالها
معمر ضممها في حضنه: اجري هاتلها كوبايه ميا (ضرب خدها بخفه) دعاء حبيبتي مالك
معمر رقدها ع الكنبه ومسك موبيله يتصل بأمير يفهم منه الحكايه لكنه مردش: جوزها مش بيرد
ميسر بتشربها وبتمسح وشها بلطف: شكلهم اتخانقوا خناقه كبيره وعشان كدا رجعها مصيبه ليكون طلقها
معمر بقتضاب: فال الله ولا فالك ,بتقولي ايه بس محدش عارف مالها ,وفيها ايه, اهتمي بيها هروح اجيب الدكتور من ع ناصيه الشارع يشوف مالها
ميسر: دلوقت
معمر: اعمل ايه مقدرش اخدها مستشفي, لازم نطمن بسرعه لايحصلها حاجه, بعيد الشر خليكي جنبها هرجع حالا
ميسر: مشكله تانيه دول ملهمش نهايه
…………..قصص منه محمد كاتب………………
دخل اوضته وقاعد مش طايق نفسه ازاي اتصرف كدا ازاي مسمعهاش قبل ما يطردوها
ناني دخلت وراه: مالك يارياض
رياض مكشر: مالي مضايق من نفسي اوي
ناني: ليه وانت ذنبك ايه؟؟!!
رياص عقد حواجبه بضيق : الي حصل غلط يحصل ياناني, غلط يحصل
ناني: مراه ابنك هي المسؤله عن الي حصل
رياض: كان لازم جوزها يعرف, قبل ما انتي وبنتك تمشوها من البيت ,بدون اذنه
ناني: انا مش محتاجه اذن منه جابهاا هنا زوجه له, واتحملنا كذبها وغبائها, بس مش هقدر اتحمل خيانتها ومع مين مع جوز بنتي
رياض: لسه مش قادر اصدق ان دعاء وجمال , والجبان هرب قبل ما اعرفه مقامه
ناني: انا قلقانه ع بنتي عارفه بتحبه قد ايه
رياض بنرفزه: ازاي يعمل فعل مشين للدرجادي, عمري ما تخيلته وضيع كدا, ده معندوش لاحياء ولا احترام ابدا
ناني: هو لوحده الي مش محترم, هي اكيد غاوته وورطته معاها, لايمكن راجل يتجرء يرفع عينه في واحده, الا لما تكون عطته ريق حلو
رياض هز دماغه دليل انه مش مقتنع ان دعاء الي كلها كتله براءه ورقه وتدين يطلع منها العفن ده
ناني: قولت لك فيه سبب تغير جمال ناحيه دعاء, لكن عمري ما توقعت ابدا الحقاره المرعبه دي ما بينهم
……………قصص منه محمد كاتب……………
في غرفه آمير الي مغمضش له جفن طول الليل قاعد ماسك الموبيل ع صورتهم الاخيره سوي
#فلاش
آمير اتفتح الباب وطل ببتسامته الجميله: ها حبي خلصتي لبس
دعاء ابتسمتله : ايوه انا خلصت خلاص
آمير وقف قدامها: يعني مفيش حاجه لسه هتكمليها
دعاء: لاء بس بص انت ,واتاكدت لو فيه حاجه ناقصه في لبسي ,او شكلي, اظن انت مرايتي
آمير مسك كف ايدها ولفها: قمر هو انتي ورثتي كل انوثه الستات ولا ايه ,وكله كوم والفستان واللون الفوشيا عليكي حاجه روعه كدا
دعاء: تسلم يارب
آمير: يله هاتصل بيها تطلع
دعاء ضمت حواجبها: هي مين دي الي تطلع
آمير: المصوره
دعاء: انا مش فاهمه حاجه
آمير: حياتي انا جايب مصوره فوتغرافيه تاخدلنا صوره هنا
دعاء: ليه ما ممكن ناخدها بموبيلك
آمير: لاء هي ليها تكنيك خاص في اللقطه
دعاء: بس ليه ست مش راجل
آميرضربها على رأسها بخفة : ينفع ادخل راجل غريب ويشوف غرفتنا الخاصه
دعاء زمت شفايفها بطريقه مضحكه : اه في دي عندك حق
آمير بابتسامة مرحة: يله اجهزي عشان هتصل بيها تطلع اوكيه
دعاء: انا جاهزه اوكيه
آمير باصص للصوره الي ع نفس الغلاف ودموعه سالت ع خده هو لحد اللحظه مش مصدق الي عملته فيه…… مش قادر يستوعب انها خانته كدا بكل سهوله وهو حبها اوي لدرجه بقت روحه متعلقه بيها …..وهي كان المفروض بتحبه…. طيب ليه عملت فيه كدا ……. وخلت نفسيته متالمه اوي اوي حرفيا مش قادر يصدق انه خلاص كده هيكمل حياته لوحده ……..وعارف انه مش هيقدر يتعافي من صدمته الي عملته في كان في منتهي الظلم ……..قام اتوضاء وصلي ركعتين لله يهدي قلبه ويفك كرب
…………قصص منه محمد كاتب………….
في غرفه رحاب الي نازله دموعها في صمت وعضت ع شفتها بألم
ناني دخلت وملامحها قفلت بحزن ع وضعها قربت وقعدت جنبها: ليه يابنتي بتعيطي هيفيد بأيه
رحاب : مامي انا حبيته كتير حبيته اوي وكافئي ع حبي بخيانته
ناني بعتاب: كنتي عارفه انهم ع علاقه قديمه ليه اتجوزتيه
رحاب فضلت تحرك دماغها وتعيط : كنت عارفه, لكن حبيته غصب عني عشقته, فكرته نساها وكنت واثقه انه ملوش اي مشاعر ناحيتها ابدآآ وبدء يحبني
ناني: ودلوقت عرفت ليه مكنتش دعاء عايزاكي تتجوزيه
رحاب اخدته مني لتاني مره حاصرته ووقعته في شباكها عشان تنتقم مني هي بس بس كدابه هي من غير شرف اطلبي من آمير يطلقها فورا لايمكن تبقي جزء من عايلتنا بعد خيانتها
ناني: اهدي حبيبتي اهدي خالص
رحاب: مامي سبيني عايزه انام
ناني قامت مسحت ع شعر ها وغطتها وجرت خطواتها وبصتلها وقفلت عليها الباب
آمير نازل الصبح شافها راحلها وسألها: ماما فين دعاء؟؟!!
ناني: بعتها ع بيتهم امبارح
آميربصوت مخنوق : ليه كده
ناني: مقدرش اتحمل وجودها في بيتي بعد الي حصل منها ,ومينفعش تكون في حياتك , وع ذمتك بعد خيانتها ,اختك حالتها مدمره , لما بشوفها بتعيط قلبي بينفطر من الوجع
آمير عيونه اتملت بالدموع: محدش عارف الشعور ده قدي, لما تكسر الست الي حبيتها ثقتك فيها, ع العموم اطلبي من رحاب تجمد وترجع قويه البكاء مش هيفيد ولا هيرجع الي اتكسر, ولا هيخليها اسهل ,همشي انا
ناني عيونه رغرغت لحالتهم المذريه
…………..قصص منه محمد كاتب………….
دعاء بعد ما فاقت والدكتور قالهم انها حامل والتوتر والزعل غلط لحالتها قعدت وحكت كل حاجه لمعمر
معمر:ازاي يطردوكي كدا بدعاء كاذب
ميسر بصلها بسخريه: ازاي نعرف الحقيقه سمعت بس من اختك
معمر بصلها بضيق: متقوليش كلام يفور دمي
ميسرشخطت فيه: هطلع غضبك عليا ليه؟ هو انا الي ادعيت عليها مفيش داعي تتعصب عليا , بعد ما خربت بيتها ,جايه هنا توقع ما بينا
دعاء رافضه تبصلها وبصت لمعمر: ابيه متتخانقش معاها بسببي
ميسر عوجت بؤها بسخريه: محدش بريئ ولطيف, زيك انتي واخوكي , اخوكي طلق اختي ,وهي جاتلنا هنا مع وصمه عار ,غير شريفه
دعاء بملامح حزينه منكسره: انا معملتش حاجه يا أبيه مخزيه, مليش علاقه مع جمال, هم اتهموني زور
معمر نظرات ناريه مصوبه ع ميسر:عارف ومصدقك, انا مربيكي ومتأكد انك معملتيش اي فعل يكسرني
ميسر: مكنتش صدفه لما اتجوزتي من صاحب اخوكي مطلعتيش بريئه
معمر بصلها بمعني اسكتي والا هطربق الليله وهي قامت مشت من قدامه
دعاء بصوت مبحوح: ابيه اتكلم مع أمير اتصل بيه ,عارفه انه امبارح رفض يسمعني ,عشان كان منفعل, انا متأكده انه هيسمع لما يزول غضبه
معمر بتكشيره: اتصلت بيه اكتر من مره ,ورافض يرد ,هكلم داغر يتصل هو بيه ويتكلم معاه, لازم تتكلموه وتفهميه زي ما قولت لي, قبل ما ياخد خطوه نهائيه
دعاء مسحت دموعها : انا عايزه ابرئ نفسي قدامه وبس ,وبعدها يعمل الي يعمله
معمر طبطب عليها بحنان ومسك الموبيل واتصل بداغر وحكاله كل حاجه بالنص
…………..قصص منه محمد كاتب………………
جمال صحي من النوم حاسس بسعاده وقال لنفسه: بعد ايام طويله نمت براحه وسلام اختفت معاناتي في ضربه واحده دعاء اتطردت من بيتها ورحاب خرجت من حياتي حققت هدفي بتكتيك عالي لازم احتفل وبعد كدا اواصل للنهايه مسكت موبيله واتصل بيها
دعاء ردت بعصبيه: ازاي تتجرء تتصل بيا حتي بعد الي حصل عندك لسه مراره
جمال: انتي عارفه مدي جرائتي كنت بفكر في ايام الكليه لما عطيتك الكارت وضربتيني قدام كل زملائي فاكره
دعاء بعصبيه ونرفزه : انت كنت مفكرني من اياهم, رخيصه تمشي معاها يومين
جمال انفعل: مين فهمك كده مين. انا عمري ما فكرت فيكي كدا , دعاء افهمي انا بحبك ولسه بحبك وكنت عايزك ع سنه الله ورسوله, مين بقي الي قالك الكلام الفارغ ده
دعاء: رحاب هي الي قالت لي كدا
جمال اتك ع اسنانه بغيظ: رحاب دي كدابه , وياريت يكون آمير طلقك امبارح
دعاء: رغبتك مش هتتحقق ابدا, تقدر تقلب الكل ضدي بألعيبك واكاذيبك, لكن مش هتقدر تكسر الرابط بينه وبينه
جمال: روحتي بيتكم ليه امبارح مش كد,اواوعي تسأليني عرفت ازاي عندي مصادري , ع كلا الرباط الي بتفتخري بيه اوي لمعلوماتك المحدوده هي من ناحيتك انتي وبس ,الحب بيقوي بالثقه وهو مش بيحبك عشان كدا سابك مذنبه في ساحه المحكمه ,وانا لو شاورت لي هجيلك وهطلبك في الحلال وخدي الضمانات والشروط الي تطمنك ,وصدقيني عمري ما هشك فيك ابدا لاني عارفك وفاهمك غير اي حد
دعاء قفلت المكالمه وانهارت في نوبه بكاء لانها حاولت تتصل بأمير رفض يرد عليها
اما جمال بص للموبيل وقال لنفسه: وهصبر واستني هصبر يا دعاء
…………….قصص منه محمد كاتب…………….
علي الموبيل
حط السماعه ع ودنه وجاوب: ألو .
داغربهدوء : السلام عليكم
آمير بنفس الهدوء : و عليكم السلام ورحمته
داغر سأله بشكل مباشر: آمير انت ازاي تتهم اختي تهمه بشعه زي دي
آمير: انا مش بفتري عليها شوفتها واقفه مع جمال
داغر: جمال ده تابعك انت ,وعايش في بيتك, لايمكن تستنتج لمجرد انك شوفتهم سوي
آمير كلمه بكل عصبيه: مش كدا وبس , اختك خبت عني حاجات كتيره بخصوصه ليه؟؟!!
داغر بنفعال: حكت لي كل حاجه هو الي حبها في الكليه ايه ذنبها لو هو حبها وهي محبتهوش
آمير اتحرك في مكانه بنزعاج: كانت قادره تقولي, ليه خبت عني الامر ,وهي عارفه انا متفهم ومتفتح للمسأل دي , وهي عارفه قيمتها في حياتي , عارف هي ليه خبت عني , عشان ليها نيه تانيه
داغر بذهول وتعجب: والله ما مصدق كلامك ,وايه نيه رحاب لما مقلتلكش عن حبه وغرامه ,المهوس بأختي اختك كانت عارفه كل حاجه, اسألها ليه اتجوزته
آمير بأسلوب حاد: داغر ملكش دعوه بحياه اختي ,حياتها لاتعنيك اطلاقا, اتخدعت زي تماما وياريت متتصلش بيا تاني ,لاني مش عايز اقول كلام حاد ,وصارم ,ذائد مفيش كلام عشان نقوله, سلام_ قفل الخط في قمه غضبه
داغر بص للموبيل: بقت كدا ياآمير ..خلصت ع كدا يعني …تمام ياصاحبي انت الي بدئت

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى