روايات

رواية عشقي المتمرد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الجزء الثالث عشر

رواية عشقي المتمرد البارت الثالث عشر

رواية عشقي المتمرد الحلقة الثالثة عشر

رائد………..العربية دي هي اللي هتنقل المسا*جين عايزا حراسة مكسفة تمام يلا
وبدات العربية تتحرك
بعد ساعتين من التحرك ظهرت مجموعة كبيرة من العربيات السوده ضر*بت نا*ر علي العربيات الحارسة و قلبت عربية المسا*حين
نزل كريم من عربية وراح فتح الباب
كريم بقلق……ماما انتي كويسة
روح ببرود…….اخلص هات الج…ثة المزيفة علي ما الرجالة يجيبوا الست دي
وبدا بنفزوا
الخطة كانت وقت نقل المسا*جين كريم هيطلع مع مجموعة كبير من العربيات و يوقفوا العربية ويكون معاهم جث..ة شبه روح يحطوها في العربية و يخطفوا شخصية كانت موجودة مع روح وهي مجر*مة كبيرة وبكدا كل التفكير هيروح ان الرجالة تبع الست دي هما اللي عملوا كدا
كريم…….خلصنا
روح ببرود……..كب بنز*ين علي العربية وهات الولا*عه وخلينا نبعد يلا
كريم عمل كدا وبعد ما بعدوا بمسافه معينه وكانوا عاملين خط بنز*ين روح ولعت الو*لاعه و رمتها علي الخطة ليسمعوا بعد دقائق انفجا*ر هائل وبدات العربيات تتحرك و ابتسامه الش*ر والنصر مرسومة علي وش روح وكريم رجع راسه لورا وبيفكر في هيلين
ريان بصدمه…….إيه طيب سلام

 

 

عمر……في إيه يا ريان
ريان بحزن………ماما الله يرحمها
اياد بص ليه بهدوء وسكت هو وعمر فمهما فعلت تظل أمهم
عدي تلت شهور وهيلين لسه في غيبوبة ريان بيزورها كل يوم ويجي ومعاه ورد الأوضة اللى فيها هيلين بقت مليانه ورد اللى لونه أبيض واللي لونه احمر و غيره وهيلين نايمة علي السرير
دخل ريان عليها وفي إيده ورد لونه ازرق وفي مجموعة من الورد الأبيض في النص واخده شكل دايرة وفي ورد ازرق جواها علي شكل قلب حط الورد جنبها وجاب كرسي وقعد جنبها ومسك ايدها
ريان بهدوء…….وحشتيني عدي علي غيابك تلت شهور و عشر ايام و ١٦ ساعة إيه الغياب دا كله يا هيلين أرجعي بقي انتي عارفه أن أمي ما*تت و علا أختك حامل وهتجيب بيبي صغير وهتبقي خالة وأجمل وارق خالة فوقي بقي طب عارفه إني بقيت بنام كتير علشان احلم بيكي وبعيونك اللى سحروني يا جميلتي فوقي يلا بقي
فضل باصص ليها بس مفيش اي استجابه من هيلين
قام بغضب
ريان بدموع وغضب……..بطلي أنا*نيه بقي كلنا بنتعذ*ب وانتي هنا نايمة إيه القسو*ة دي كلها حتي وانتي نايمه قا*سية علينا فووووقي بقي بطلي الدلع دا يا هيلين وحضن وشها بكف إيده
ريان بدموع………..وحشني صوتك وعيونك وحشتيني يا نور عيني فوقي بقي
برده مفيش اي استجابه من هيلين
دخل علي ريان إياد وهدي و عمر
اياد بحزن علي أخيه………ريان أهدي وان شاء الله هتفوق وهترجع احسن من الاول
ريان بحزن……….امتي يا إياد امتي انا بمو*ت بالبطئ
عمر قرب منه……..هتفوق لما تعرف انها هتبقي خالة لايه ل ريان الصغير او هيلين الصغيره
ريان حضنه
هدي قربت من هيلين و مسكت ايدها
هدي بحزن………….أرجعي عرفنا قيمتك أرجعي وإحنا مش هنزعل منك تاني يا حبيبتي ماما بقت كل يوم تعمل الاكل اللي بتحبيه عسي انك تكوني فوقتي واوضتك بقت تنضفها هي بايدها علشان متزعليش أن حد غريب دخلها فوقي بقي عايزه اتكلم واحكي ليكي يا حبيبتي
ولكن لا يوجد رد
روح ببرود………نفذ
كريم بصدمه……..أنتي بجد إيه عايزه تمو*تي ابن إبنك قلبك فين
روح بسخريه…………قلبي اممممم قلبي موجود و بيضخ د*م آمال عايشة الزاي ويلا نفذ من غير كلام
مجهول………نفذ يا كريم
كريم بغضب……..حاااضر ومشي
علا و عمر راحوا المستشفى علشان يعرفوا نوع الجنين
الدكتورة بابتسامة………مبروك المدام حامل في ولد
علا عيونها دمعوا وفرحت هي وعمر واطمنوا علي صحة الولد وطلعوا
علا بفرحة…………هتبقي ابو ريان

 

 

عمر وهو حاضنها…….وأنتي ام ريان يا روحي
علا……..عمر عايز دوره مشوي
عمر بضحك……..من عيوني يا روحي يلا تعالي
وخادها عمر وراحوا عند النيل وعمر راح يجيب دره وعلا قعدت تبص للنيل لحد لما عمر جه وعلا نزلت من العربية وعمر كان في الجهة التانيه
علا كانت بتعدي الشارع وظهرت عربية سودة مدرعة جايه ناحية علا
علا كانت ماشية فرحانه والفرحة من ساعياها
عمر لاحظ العربية
عمر بخوف…………علاااااااااااا حاسبيييييييييييي لااااااااااااااااااا
علا بصت للعربية وحطت ايدها علي بطنها وحست بشلل في رجلها والعربية خبطتها جامد و مشت بسرعة عمر جري علي علا وعيونه مليانه دموع ومسك علا وضمها ليه
علا بألم و وشها بيجيب د*م و حصلها نز*يف شديد
علا بدموع وألم……..ع….م…..ر……ا…ب….ن…ي واغمي عليها
عمر شالها وطلع علي المستشفى ولحسن الحظ كانت قريبة واتصل علي ريان وإياد عرفهم باللي حصل وهما راحوا علي المستشفى
دخل عمر المستشفى وهدومه غرقانه د*م بتاع علا وعيونه مش مبطله دموع
عمر بخوف و دموع…………دكتووووووره بسرررررررررعة
الدكتوره جات وشافت وضع علا
الدكتوره بخوف………جهزووووا أوضة العمليات بسرعة وخادوا علا وعمر كان ماسك ايدها بس الفراق حصل لما باب العمليات اتقفل و عمر فضل بره وحاطط رأسه بين ايديه ومش موقف دموع
جه ريان وإياد وعيلة علا كلهم وراحوا لعمر
رحمه بدموع وخوف………..بنتي عامله ايه وفيييين بنتي رد عليااااااا
عمر كان بيعيط بس ومش بيرد
ريان راح وضحنه وعمر اتشبس فيه
عمى بصراخ ودموع………مقدرتش احميها يا ريان مقدرتش اااااااه مش قادر إبني ومراتي يا ريان ااااااه لو حصلهم حاجة أنا أمو*ت يا رب احميهم يا رب وفضل يعيط والكل واقف بعيط
عدي ساعتين والدكتوره خرجت
عمر بلهفة وخوف………..علا و إبني
الدكتوره بحزن………للأسف مقدرناش ننقذ الجنين يا استاذ عمر والمدام حصلها نز*يف داخلي شديد قدرنا باعجوبه نوقفه والرحم اتا*ذي بشكل كبير وفرصة إنها تحمل تاني هتكون صعبة هي دلوقتي هتفضل تحت العنايه ادعولها
عمر وقع علي الأرض وبعلو صوته
عمر بدموع……..لااااااااااااااااااااااااااااااااا ابنييييييييييييييييييييييي و اغمي عليه
الكل وقف بيعيط ومش قادرين يتخيلوا
عدي يوم بين الحزن الشديد
علا بدأت تفوق وعمر كان جنبها

 

 

علا بألم……..م…ا….ي..ه
عمر مسك المايه وشربها
علا بألم……عم…ر اب..ني بخير مش كدا
عمر ساكت وكش بيرد
علا نظرت ليه وللكل بصدمه وحطت ايدها علي بطنها
علا بانهيار و دموع……..لا لا ل إبني لا ابنيييي لاااااااااا وفضلت تعيط و بقت تاخد نفسها بصعوبه
الدكتوره جات وايدتها حقنه مهداه والكل خرج
الدكتوره بحزن……..لازم تبعد عن أي ضغط علشان صحتها
هدي جرت بانهيار علي أوضة هيلين ودخلت
هدي بغضب………انتيييييي انانيييييية كدا لييييييه فوقي احنا محتاجينك دلوقتي أكتر من اي وقت فوووووقي بقي يا هيلين علا محتاجاكي فوووووقييييييي بقي وأخذت تبكي
هيلين كانت في عالم كله ضلمه وقاعدة لوحدها في الظلا*م ضامه نفسها و شكلها طفلها عندها ١٢ سنه ملامح الحز*ن باينه علي وشها و شعرها الطويل مفرود و خصلات نازله علي وشها ايدها الاتنين مقيدين و كذلك رجليها تنظر الي القيود تاره والي نقطة في الظلام تاره تحاول الكلام ولكن لا تعرف تشعر بالوحدة التي تق*تلها ولكن العجيب إنها لا تحاول كسر هذه القيو*د ولا الفرار من هذا الظلام كأنها تقول اني انتمي لهذا المكان
فجأة سمعت صوت بينادي عليها من وسط الا شيء و صوت حد بستغيث بيها ويطلب منها العودة تحاول معرفه للصوت ولكن دون جدوا ويظهر وسط هذا الظلام طريق أبيض
تدير هيلين و جهها وتتجاهل هذا الطريق ليختفي ويظهر من جديد أمام وجهها لتدير وجهها ويحدث نفس الشيء مره أخري
في اخر مره تظهر فتاة تشبه هيلين وهي في سن البلوغ نعم إنها هيلين الفتاة القويه صاحبة الطباع القا*سية
هيلين بسخريه……….إيه ناويه تفضلي ضعيفه كدا كتير فوقي مش هيلين اللي يتقال عليها ضعيفه
هيلين الصغيره………..أنتي مين
هيلين ببرود………أنا نفسك بس لما ابقي قويه وصعب حد يك..سرني انا هيلين عز الدين وانتي هتبقي هيلين عز الدين أرجعي للي محتاجينك يا هيلين
هيلين الصغيره بدموع…….واتعذ*ب تاني وانا شايفه الراجل اللي خته قدوه ليا قدام عيوني وانا مش عارفه اتعامل معاه عايزه احضنه وفي نفس الوقت عايزه ابعد عنه عايزه ابص لعيونه وفي نفس الوقت مش طا*يقه وجوده اشوف حنانه اللي ايداه لعيال صاحبه وسابنا من غير حنان وليه أعذ*ب نفسي هنا احلي علي الاقل هنا مفيش عذ*اب كله ظلام مفيش كد*ب
هيلين البالغه…….امممممم لا فوقي انا عمري ما كنت ضعيفه ولا هكون وانتي هترجعي
هيلين الصغيره……….طول عمرك ضعيفه يا هيلين أنتي كد*بتي الكد*به وصدقتيها نسيتي لما كنتي تقفلي باب الأوضة عليكي وتقعدي تعيطي ولا لما شوفتي شوقي بعد ١٢ سنه وكنتي في حالة حزن و هيجان طول عمرك ضعيفه الكلام اللي كان بيتقال كان بياثر فيكي اكتر ما اي حد بطلي دور الست القويه دا
هيلين البالغه بغضب…….كد*ابه بطلبي كد*ب انا قويه
هيلين الصغيره………قويه اثبتي كدا وقول بابا

 

 

هيلين البالغه…..با……
هيلين الصغيره……..صعبه مش كدا ،أنا هرجع بس علشان اثبت ان انك قويه وأوضح ليكي الزاي القوة يا هيلين
ليتبدل الحال لتصبح هيلين الصغيره هيلين البالغه وهيلين البالغه هيلين الصغيره
هيلين البالغه………….القوة مش انك تبيني غضبك القوة انك تعرفي تتحكمي فيه وتقضي عليه انا راجعه علشان عيلتي اللي محتاجاني يا هيلين
ليتحول الظلام لنور شديد وبعدها ترتسم الألوان اللون الزهري والأزرق اللون السماوي وألوان اخري
تنظر هيلين الصغيره لهيلين البالغة وتذهب إليها وتحتضنها
هيلين الصغيره بابتسامة……..أثبتي وانا هكون فخورة وتختفي
لتنظر هيلين البالغة لباب كبير
هيلين بتحدي……….لسه الرحلة مخلصتش وتذهب لذلك الباب وهي تذهب تتبدل ثيابها من ملابس قديمه الي فستان زهري طويل وشعرها يصبح ناعم وينسدل علي ظهرها و تختفي معالم الحزن ليتفتح الوجه وتظهر إبتسامة جميلة وتلمع العين العسلية وتمسك هيلين اكرة الباب وتاخد نفس عميق
هيلين بتحدي……….أنتي قدها يا هيلو انتي قدها وتدفع الباب وتخرج
هدي كانت قاعده تعيط وماسكة ايد هيلين اللي فجأة بدأت تتحرك وهدي حست بيها لتنظر وتجد هيلين مستيقظه وتبتسم ليها
هدي بفرحة ودموع هيلين وحضنتها ولتمسح هيلين علي شعر هدي بابتسامة صافيه
هيلين بحب……أهدي خلاص انا رجعت
هدي بدموع…….وحشتينا كلنا
هيلين……امممم ماشي يا ستي بس علا فين وماما و شو اقصد بابا والباقي
هدي نظرت لهيلين بصدمه من إنها قالت لشوقي بابا بس ابتسمت
هدي…….ثواني هبلغهم واجي
هدي بلغت الكل والكل جرا علي هيلين وهما فرحانين
رحمه حضنتها بشوق كبير ودموع لا تتوقف وشوقي بيتابع دا ونفسه يحضنها
هيلين بابتسامة………..هو بابا زعلان مني علشان كدا مش راضي يجي ويحضني
نظر شوقي لها بصدمه ودموع قد نزلت ولكنها دموع الفرح وجد هيلين تفتح يدها له وذهب وحضنها وهو يبكي والكل كان فرحان
شوقي بدموع…….قوليها تاني
هيلين بدموع و إبتسامة…….بابا
شوقي با*س رأسها وحضنها جامد كأن روحه رجعت تاني ليه
هيلين بصت ملقتش حاتم ولا جلال ولا علا
هيلين باستغراب…….آمال حاتم وجلال وعلا فين
هدي…….حاتم اللواء اداله امر يالسفر لمهمة ضروريه وجلال كمان لسه مسافر الصبح و راجع بكره
هيلين…….وعلا
الكل سكت ومعرفوش يردوا
هيلين بترقب…….علا فين
رحمه بدموع حكت ليها كل اللي حصل
هيلين بهدوء…………عايزه اروح ليها وجات تمشي كانت هتوقع ريان ساندها
هيلين بصتله بابتسامة اما هو فكان ينظر لها بعشق كبير وشوق لتلك العيون حاملها لأنها ضعيفه وذهب بيها الي علا
لتدخل هيلين تجد علا تنظر الي الفراغ ودموعها تنزل وعمر يحاول التحدث معاها ولكن لا يوجد رد
هيلين بهدوء…..عمر اطلع دلوقتي وسبني معاها
عمر طلع بهدوء
هيلين سندت و راحت لعلا وقعدت في الكرسي اللي جنب السرير
هيلين بهدوء………….عرفت باللي حصل بس يا ترا انتي بقي عارفه هعمل ايه
لتنظر علا لهيلين وترتمي بحضنها وتبكي بشده

 

 

علا بصوت مالم……..م مقدرتش افرح بيه يا هيلين إبني إبني راح ااااااه وأخذت تبكي
هيلين بصت ليها بهدوء
هيلين……….طول ما فيا الروح و لسه ليا نفس يا علا اللي سبب ليكي الا*ذي دا هيدوق أضعاف اضعافه عارفه ليه
لتنظر لها علا لتكمل هيلين
هيلين………علشان لا عاش ولا كان اللي يفكر بس يقرب من أميرة من اميراتي انا اكله بسناني وهما استغلوا اني في غيبوبة ونفذوا و*سختهم وجه الوقت اني ارجع الساحة وار*قص الكل علي صوابع رجليهم واوعدك اني لما امسك اللي عمل كدا انا هديكي الحق اني تقرري عقا*به ايه وبعدها العب معاه كوتشينه
لتضحك علا من بين دموعها وتحتضن هيلين
هيلين بحب وهي تمسح شعر اختها………عمر دلوقتي محتاجك يا علا وانتي محتاجاه أقوي واجمدي يا روحي ماشي
علا وهي تحتضن هيلين بابتسامة لان اختها رجعت ليها
علا……تمام
هيلين بابتسامة……..مش عايزه اشوف دموعك تاني واوعي بقي عايزه ارخم علي عمر شويه
علا ضحكت والكل دخل وفرح لان هيلين قدرت تخرج علا من حزنها وعلا حضنت هيلين
لتظهر عيون هيلين باللون الأسود الشديد
هيلين بغضب شديد وفي سرها………لو اللي في دماغي صح والله العظيم لوريكي جح….يمي يا مدام روح وتحمر عيونها بشدة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي المتمرد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!