روايات

رواية عشق الصقر الفصل الأول 1 بقلم رحاب غنام

رواية عشق الصقر الفصل الأول 1 بقلم رحاب غنام

رواية عشق الصقر الجزء الأول

رواية عشق الصقر البارت الأول

رواية عشق الصقر
رواية عشق الصقر

رواية عشق الصقر الحلقة الأولى

__عائلة البطل

صقر”الجد”:في سن ال80 حاد الشخصية،يعشق زوجته مريم بشدة ويغار عليها من ابنائها، لديه ولدين (انور،رامز).

انور:الابن الأكبر لصقر يبلغ من العمر 58 عام يحب عائلته ويكون بمسابة الاب والام لأبنائه (صقر،ريماس) لأن والدتهما قد توفت في ولادة ريماس.

صقر:الحفيد الأكبر لصقر يبلغ من العمر30 عام يحب عائلته وأخته بالاخص، وسيم ، يعمل ضابط مخابرات، غير ملتزم.

ريماس:الابنة المدللة ولكنها طيبة بدرجة كبيرة ، وتحب عائلتها، شديدة الجمال، هادئة، تبلغ من العمر 18 عام.

رامز:الابن الأصغر لصقر يبلغ من العمر 55عام طيب ويحب أبناء أخيه.

هند:زوجت رامز، تبلغ من العمر 50عام لا تحب زوجها، حقودة.

مازن:الابن الوحيد لرامز وسيم (عضلات نفخ🤫)ويكره صقر يبلغ من العمر 26عام.

__عائلة البطلة

سامي:موظف محاسب في أحد الشركات يبلغ من العمر 50عام يحب أبنائه وزوجته.

هايدي:زوجة سامي، امرأة جميلة هادئة تبلغ من العمر47عام.

حازم:يبلغ من العمر 29عام صديق صقر لكن لا يعلم أن صقر من عائلة غنية، متدين،يحب أخته ووالداه، ضابت مخابرات.

رحاب:فتاة طموحة، تهاب الله، ملتزمة، لكنها لا تملك شئ من الجمال تبلغ من العمر 18عام.

في ڤلة أشبه بالقصر نجد العائلة مجتمعة على طاولة الطعام معدا بطلنا صقر يتحدثون في أمور عديدة.

الجد:ايه اخبار الشغل يا انور انت ورامز.

رامز بهدؤ:تمام يا بابا وكمان كسبنا الصفقة.

الجد:هو دا الي كنت مستنيه منكم…..فين صقر يا انور.

انور:صقر كا…..

قاطعته هند:ما حضرتك الي مدلعوا يا عمي.

الجد بحدة:هند!……لم مراتك يا رامز.

ثم وجه كلامه الى انور بحدة:صقر فين.

انور بهدؤ:كان عنده مهمة يابابا وراجع الفجر وهو نايم دلوقت.

الجد وهو ينظر الى هند: يعني مش مدلع ولا حاجة الدور والباقي على المحروص ابنك.

مازن: طب وانا مالي يا جدي الله…..وساب الاكل وقام.

الجد لريماس ها ياحببتي النتيجة ظهرت ولا لسه.

ريماس:لسه يا جدو على الساعة عشرة كدا.

الجد بالتوفيق.

بالاعلى بغرفة كبيرة يسود عليها اللون الاسود والابيض كان ينام ذاك الصقر استيقظ على أشعة الشمس فاليوم إجازة وليس لديه عمل وقف وذهب إلى الحمام (عفانا الله وإياكم) وادى روتينه اليومي فاليوم سوف تظهر نتيجة أخته وأخت صديقه.

نزل إلى الأسفل كانت ريماس جالسة أمام اللابتوب فالساعة الان التاسعة والنصف وهند تلعب على الموبايل والجد ورامز وأنور بالمكتب.

صقر وهو يقبل راس أخته: صباح الخير……. صباح الخير يامرات عمي.

ريماس بحب:صباح الخير يا أبيه.

هند بغل:صباح الخير نمت كويس 😏.

تجاهلها صقر وتحدث مع أخته حول النتيجة

ريماس بقلق:أنا قلقانة اوي يا أبيه.

صقر بهدؤ وحب :يا عيون أبيه انت اهدي كده مش اخر الدنيا يعني لو مجبتيش المجموع الي عايزاه هدخلك بردو الكلية الي عيزاها ثم تحدث بمرح انت متعرفيش انت بنت مين ولا ايه.

ريماس بحب:ربنا يخليك ليا يا حبيبي.

على الصعيد الآخر نجد بطلنا لن تنم بعد فاليوم سوف تظهر نتيجة الثانوية العامة التي سوف تحدد مصيرها صلت الضحى وحضرت الفطار وايقظت والداها (ماهي بردو مش هتقلق لوحدها 😹)

حان وقت إيقاظ أخيها فهي تعلم أنه أتى الفجر لكنها تريده إلى جانبها فهو صديقها أيضا.

رحاب:يلا يا حازم بقى قوم.

حازم:مش قايم يارحاب أنا تعباااااااااان.

رحاب: وهي بتحط اديها على ودنها:كدة يا حازم😔.

حازم:اه كده واخرجي بقى وطفي النور.

رحاب:حاضر حاضر 😔.

حازم:زعلت؟!مانت بردوا ياحازم عارف اختك بتتوتر اد ايه….وهو ينام ثانيتا:يلا لما اصحى هبقى اجبلها فراولة واصلاحها 😴.

رحاب:انت الي جبته لنفسك وراحت المطبخ جابت حاجة ورجعت تاني على غرفة حازم بتتسحب فتحت الباب براحة وحطت ثلج في ضهره.

صرخ حازم بشدة وهو ينط مثل القردة 🙈🙊 كانت رحاب هربت واستخبت ورا ابوها وهي تكاد تموت من الضحك الي كان لسه خارج من الغرفة

حازم وهو لسه بينط:انت يا****** ياح ياح ياح رحاااااااب والله مانا سايبك.

بعد ما التلج ساح خرج جري على برة شاف المشهد ده رحاب وقفه ورا ابوها وهي تكاد تموت ضحك ووالدها كاتم ضحكته ويحاول أن يعلم ماذا حدث.

حزم:يا******ويجري وراها وأبوها بيحاول يدافع عنها لحد ما حازم مسكها من قفاها.

رحاب: حازم كدا عيب البجامة هتكرمش متقول حاجة يابابا بدل مانت واقف تضحك كدا.

حازم وهو بيمرجحها لقدام وورا بقى أنا تعملي فيا كده بقى أنا المقدم حازم سامي الي بيتهزله رجالة بشنبات انت تعملي فيه كدا يا****** دانا كنت هجبلك فراولة عشان أصلحك انت تعملي فيه كدا.

رحاب بلهفة خلاص أنا اسفة ونبي ونبي عايزة فراولة فراولة وكانت لسة هتعيط هي وحازم حسو بحاجة بتضرب في قفاهم (نعم ياسادة انهو هو سلاح الام المصرية “الشبشب”)

هايدي بعصبية:أنا معرفتش اربي والله ما عرفت اربي وقعدت على الأرض وسامي راح حضنها وزعق ليهم بهزار:هو أنا مش قايل ميت مرة محدش يزعل حبيبتي.

حازم ماهي والعة معاك اهيه ياابو رحاب دا بدل متشكرنا يعني.

هايدي بقت هتموت من الكسوف ولسة هترفع الشبشب عشان تضربوا حازم ورحاب طاروا

في غرفة رحاب: انهاردة النتيجة هتظهر انا خايفه اوي.

حازم بحب وبياخدها في حضنه :يا حبيبتي ماتخافيش انت مؤمنة بالله وربك معاكي اكيد…قومي انت بس صلي وقرأي قران لحد ما النتيجة تظهر.

رحاب:ونعم بالله…..وبسته من خده وقامت وقالتلوا:حاضر وانت كمان قوم صلي الضحى وافطر………….

____الساعة الان 10:00____

ريماس بقلق:لسه يا أبيه .

هتبان دلوقت استني استني 9-8-7-6-5-4-3-2-1 …….

عند رحاب

رحاب وهي تكاد تبكي:طلعت

حازم:لسه

رحاب بعد ثانية:طلعت

حازم بنفاذ صبر:لسه

رحاب:طل…

حازم:لا اله الا الله ماتلم بنتك ياحج.

سامي وهو ياخذ رحاب بحضنه ويهدهدها:أنا بنتي ملمومة الدور والباقي عليك.

حازم بصله بغيظ وبعد كده بص على اللابتوب: استنى استنى 9-8-7-6-5-4-3-2-1 ………

رحاب انهارت بالبكاء: ازااااااي

حازم بغضب:……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية عشق الصقر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى