روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل التاسع عشر 19 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت التاسع عشر

رواية عقاب بلا جريمة الجزء التاسع عشر

رواية عقاب بلا جريمة
رواية عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة التاسعة عشر

جنة بتوتر: أختفي فين وأمي وسلمي.
سليم بهدوء: هنطمئن علي صاحبتك الآول وأقولك هنعمل أيه.
جنة بقلة حيلة :إلي تشوفه.
ليبدأ في قيادة سيارته ويذهب لأحد المطاعم و يذهب لشراء الطعام ثم يعود ويتناولوا الطعام بصمت.
بعد ساعة.
يفق سليم أمام أحد المولات الكبيرة ويتحدث بهدوء: خليكي هنا هنزل أجبلك لبس بسرعة وأجي.
جنة بتوتر :ماشي بس متتأخرش.
سليم بهدوء :حاضر.
لينزل سليم ويتركها ويدخل للمول.
لتنظر جنة حولها بقلق ثم تحاول إغماض عينها.
بعد دقائق.
تتح عينها بزعر عندما تستمع لصوت.
أنتي مين.
جنة بزعر……..
***********بقلم زينب سعيد **************

 

 

في شقة رامي.
تنام سهي بعمق بينما رامي يجلس بجوارها بعشق وحنان وبيده وردة حمراء.
ليقبل رأسها بحنان ويمسك الوردة ويبدأ يداعب وجه سهي بالوردة بحنان.
لتتململ سهي وتحاول فتح عينها بنوم لتجد رامي يجلس بجوارها ويداعب خدها بوردة.
لتنهض بفزع وتقف فوق السرير لينتفض رامي ويسقط أرضا من دفعتها وتتحدث بصريخ أنت بتعمل أيه هنا يا رامي أنت أتجننت تدخل أوضتي بالمنظر ده قالتها قالتها وهي تشير علي روب الإستحمام الذي يرتديه.
ليتحدث رامي بصدمة :بمنظري ده أنتي جالك فقدان ذاكرة ولا أيه.
سهي بعصبية :أطلع بره يا رامي وأنا هقول لبابي أنك أتهجمت عليا في أوضتي وهو هيتصرف معاك.
رامي بصدمة :أتهجمت أيه الله يخربيتك أحنا أتجوزنا ودخلتنا كانت إمبارح.
سهي بتذكر: أيه ده بجد أه معلشي يا رامي نسيت ثم تجلس مرة آخري علي السرير.
رامي بسخرية :وهو ينهض منك لله يا شيخة قطعتيلي الخلف وبوظتي اللحظة الرومانسية ليذهب إلي غرفة الملابس.
تاركا أياها تنظر في آثره بإستغراب هو ماله وزعل ليه بتفكير يمكن عشان وقع من علي السرير أكيد كده أكمل نومي أحسن.
***********بقلم زينب سعيد **************
في غرفة اللبس.
يرتدي رامي ملابسه بغيظ وهو يبرطم ببعض الكلمات قال نسيت نسيت أيه بنت المجانين دي المصيبة أنها كل يوم تصحي تقول أنا نسيت ولا الأسخم لما أهلها يجوا تقولهم نسيت أننا أتجوزنا إمبارح يفضحتك يا رامي لينتهي من لبسه ويخرج وهو يبرطم ليجد سهي تنام بعمق وتحتضن مخدته.
ليظر لها بغيظ ويشد مخدته ويظل يضربها بها بغيظ.
لتفيق بفزع في أيه يا رامي أنت أتجننت.
رامي بغيظ :أنتي ليكي عين تنامي بعد ما نسيتيني.
سهي ببرأة :يا بيبي أنا لما ببقي صاحية من النوم مش ببقي فاكرة حاجة.
رامي بحسرة: يا خبيتك يا رامي في جوازتك أموت وأعرف مين بصلي في الجوازة.
سهي بدعابة: خلاص يا روميو كنت بهزر معاك.
رامي بغيظ: نعم يا روح أمك طيب تعالي.
ليظل يركض خلفها في الغرفة وضحكاتهم ترتفع بمرح.
***********بقلم زينب سعيد **************

 

 

في الأسفل في شقة أميرة.
تجلس أميرة تقرأ وردها اليومي بعد الإطمئنان علي سليم.
لتستمع لضحكات إبنها في شقته التي في الأعلى
لتقبل مصحفها وتغلقه بعد الإنتهاء من وردها وتتحدث برضي الحمد لله أطمئنت عليكم فاضل أنت يا سليم يارب ريح قلبي وطمني عليه خايفة أموت وأسيبك لوحدك.
لتذهب لتحضر طعام الإفطار لهم وللعروسين.
***********بقلم زينب سعيد **************
في منزل عائلة مصطفى.
في غرفة مصطفى.
يفيق مصطفى من نومه علي مكالمة سليم ليظل جالس على سريره بإستغراب فالنوم قد جفاه فصوت صديقه غير طبيعي بالمرة وكيف أن يكون بمأمورية طارئه دون أن يعلم .
ليتنهد بتعب وينهض ليصلي ركعتي الضحي ويتناول إفطاره مع عائلته فلما الحيرة سيعلم كل شئ من سليم عند رؤيته.
***********بقلم زينب سعيد **************
في سيارة سليم.
جنة بفزع :أنت الي مين وعايز أيه .
الشخص بإستغراب: مش دي عربية سليم.
جنة بتوتر: أيوة هي أنت مين.
الشهص بهدوء أنا…
حسام أنت بتعمل أيه هنا قالها سليم بإستغراب.
ليلتفت له حسام بإستغراب بهدوء: كنت داخل المول أجيب شوية حاجات وبعدين لقيت عربيتك جيت أشوفك ولقيت الأنسة هو في أيه.
سليم بهدوء: هبقي أقولك بعدين سلام دلوقتي.
حسام بإستغراب: سلام.
ليركب سليم سيارته ويتجه حسام للمول ليتذكر سليم شئ.
لينزل من السيارة وهو ينادي حسام.

 

 

ليعود حسام بإستغراب :في ايه يا أبني.
سليم بهدوء: أنت فاضي.
حسلم بهدوء: أه أنا كنت زهقان فداخل اللف في المول شوية.
سليم بهدوء :طيب حصلني بعربيتك عايزك في موضوع مهم.
حسام بإيجاب: تمام ليتجهوا إلي سيارتهم.
***********بقلم زينب سعيد **************
في سيارة سليم.
جنة بقلق: هو في أيه.
سليم بحنان :أطمني مفيش حاجة هنروح دلوقتي عشان تفضلي جمب سلمي.
جنة بتوتر: هو مين ده.
سليم بهدوء :ده واحد صاحبي أطمئني.
جنة بتوتر :تمام.
***********بقلم زينب سعيد **************
بعد منزل سليم.
تنتهي أميرة من تحضير الطعام وهي تنظر له بسعادة فهي قد أعدت لإبنها الفطير الذي يحبه.
وبدأ في تجهيز صينية الطعام وهي تضع عليها الفطير والعسل والمش والحمام المحشي والبط فوالدة سهي متوفية فهي ستكون بمكانة والدتها هذا ما عاهدت نفسها عليه لتنتهي من تجهيز كل شئ وتذهب لإرتداء حجابها وتحمل الصينينة وتصعد لأعلي.
***********بقلم زينب سعيد **************
في شقة رامي.
يجلس رامي أمام التلفاز في إنتظار خروج سهي من الحمام.
ليرن جرس الباب لينهض رامي ويفتح بلهفة فبالتأكيد والدته الحبيبة هي من بالخارج.
ليفتح الباب ويصيب حدسه.
أميرة بحنان وفرحة: صباحية مباركة يا عريس.
رامي بفرحة وهو يأخذ منها الصينية ويضعخا علي السفرة الله يبارك فيكي يا أمي ويذهب لإحتضانها بلهفة وسعادة.
أميرة بدموع :مبروك يا قلب أمك.
ليبتعد رامي بعتاب: الله يبارك فيكي يا حبيبتي بتعيطي دلوقتي ليه.
أميرة بدموع: من الفرحة يا قلب أمك.
رامي بدعابة: ماشي يا ست الكل.
أميرة بتساؤل: سهي فين.

 

 

رامي بهدوء: بتاخد شور يا حبيبتي .
أميرة بحنان: ماشي يا حبيبي حمام الهنا أنا هنزل بقي.
رامي بلهفة: تنزلي فين أقعدي أفطري معانا أمال سليم وروان فين.
أميرة بهدوء: روان لسه نايمة وسليم جاله شغل وخرج وبعدين أنتوا لسه عرسان يا قلب أمك كل أنت وعروستك بألف هنا.
رامي بإستغراب: شغل أيه.
أميرة بنفي: مش عارفة يا حبيبي بس هو كلم مصطفي يوصلكوا.
رامي بعدم فهم :تمام طيب أقعدي معايا لغاية ما سهي تخلص وتيجي تسلمي عليها.
أميرة بخجل: مايصحش يا حبيبي شوية وأجلكوا تاني أنا وأختك.
رامي بلهفة :والله لتقعدي معايا عقبال ما تخرج.
أميرة بقلة حيلة :حاضر.
ليغلق الباب ويجلسوا سويا لتتحدث أميرة بإحراج: طيب أقوم أقولها أني هنا.
رامي بضحك :حاضر عشان ترتاحي بس لينهض ويذهب لغرفته.
ليدخل ويتفاجئ بزوجته قد خرجت من الحمام وترتدي عباءة إستقبال باللون الروز وتسرح شعرها الأسود الطويل الذي يصل لمنتصف ظهرها.
لينظر لها روامي بعشق ويصفر أيه ده يا ناس أنا متجوز وحش الكون مرة واحدة ده أنا أمي دعيالي بقي.
سهي بخجل :بس بقي يا رامي عيب كده.
ليقترب منها رامي بمكر هو أيه بس إلي عيب يا وحش الكون هو أنا جيت جمبك يا قلبي.
سهي بخجل :بطل بقي.
ليحتضنها رامي ويقبل رأسها ويأخذ المشط منها ويبدأ في تمشيط شعرها.
لتنظر سهي له بالمرأة وتتحدث بإبتسامة: بتعمل أيه هكمل أنا.
رامي بحنان: لأ يا روحي أنا حابب أسرحه يا قمري .
سهي بإبتسامة: أممممم شكلك بتحب البنات يا سي رامي.
رامي بمكر: هو حد ميحبش البنات بس يا قلبي أنا معايا وحش الكون كله هبص لمين غيره.
سهي بضحك: ماشي يا بكاش صحيح مين الي كان علي الباب.
ليتوقف راغني عن تمشيط شعرها ويتحدث بتذكر دي ماما ليخرج سريعا تحت ضحكاتها.
ليعود بعدها بحزن :دي نزلت.
سهي بحزن :هتلاقيها أتحرجت لما أتأخرنا عليها ونزلت.
رامي بإيجاب :أكيد.
سهي بتفكير: متيجي ننزل ليها.
رامي بإبتسامة: ياريت بينفع بس لو نزلنا ماما هتزعل أننا نزلنا دلوقتي وأحنا لسه عرسان.
سهي بحزن :بس هي وحشاني بس أحنا متأخرناش نزلت ليه.
رامي بمكر: يمكن من صوت ضحكتك.
لتشهق سهي بخجل وتخبطه بزراعه بخفة ليضحك رامي عليها بشدة ويكمل تمشيط شعرها.
***********بقلم زينب سعيد **************

 

 

في المستشفي.
يصل سليم وجنة إلي المستشفي وينزلو من السيارة.
لينزل حسام من سيارته بإستغراب :هو في أيه يا سليم وأيه إلي جايبنا هنا.
سليم بهدوء: تعالي بس أستناني في الكافتيريا دقيقتين وجايلك.
حسام بقلة حيلة :حاضر.
ليأخذ سليم جنة ويصعدوا لغرفة سلمي ويدخلوا.
ليجدوا سلمي لم تفق حتي الأن وتنام بوجه شاحب والمحاليل معلقة بيدها.
ليتحدث سليم بهمس وهي يعطيها الحقائب غيري في الحمام من غير صوت عشان متقلقهاش تمام أنا تحت شوية وجايلك.
جنة بقلق: حاضر.
***********بقلم زينب سعيد **************
في منزل سليم.
يصل والد سهي من أجل زيارتها وتوديعها قبل السفر.
ليمر أولا على والدة سليم ويصعد معها هي وروان لهم.
في شقة رامي.
يفتح لهم الباب ويسلم عليهم بفرح وعاتب والدته علي النزول ويذهب لينادي سهى لتسلم عليهم.
ليذهب رامي ويجلب سهي بطلتها الجذابة دون حجاب فسليم ليس معهم لتسلم عليهم بشوق وبعدها يجلسوا سويا بعض الوقت وبعدها يغادر الجميع تاركينهم ليستعدوا من أجل السفر.
ليصل مصطفي ويبارك لهم ويقلهم للمطار من أجل السفر لشرم الشيخ لقضاء شهر العسل هناك.
***********بقلم زينب سعيد **************
في المستشفي.
في الكافيتريا.
يجلس سليم مع حسام ويسرد له كل شئ.

 

 

حسام بقلق: طيب هتعمل أيه لأزم تبلغ اللواء سامي.
سليم بإيجاب: هبلغه ليخرج هاتفه ويتصل باللواء سليم ويخبره بكل شئ حدث ويخبره سليم بما يخطط له ليوافقه الرأي ويعطيه الإذن.
حسام بهدوء :أيه وافق.
ما كاد سليم أن يتحدث ليرن هاتفه برقم جنة ليرد بلهفة: ألو أيوة أيه لينهض سريعا صاعدا لأعلي ومن خلفه حسام الذي يركض بعدم فهم .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى