روايات

رواية عقاب بلا جريمة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زينب سعيد

رواية عقاب بلا جريمة البارت السادس والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة الجزء السادس والعشرون

رواية عقاب بلا جريمة
رواية عقاب بلا جريمة

رواية عقاب بلا جريمة الحلقة السادسة والعشرون

جنة بصدمة وتوتر:أنت بتتكلم جد.

سليم بضحك:لا بهزر أنجزي يا جنة رجلي وجعتني يا ماما أنا عايز أدخل دنيا مش مستشفى .

جنة بدموع وفرحة:أكيد موافقة.

ليقبل سليم يدها بحنان وينهض فجأة ويدور بها وهي تقهقه بسعادة لتوقف سليم أخيرا وينظر لها بحنان.

جنة بدموع:أنا مش مصدقة أنا حاسة أني في حلم.

سليم بضحك:لأ حقيقة وممكن بقي البرنسس جنة تلبس الفستان ده وتجهز عشان ننزل نسهر تحت وأعلن للناس كلها إنك مراتي ثم يكمل بأسف عارف أن فرحتك هتبقي ناقصة عشلن صاحبتك وإلي حصلها وعشان أهلنا مش معانا بس غصب عني ثم يكمل بحب بس أنا حابب نتمم جوازنا .

جنة بقلة حيلة :حاضر.

سليم بفرحة:طيب هستناكي بره.

جنة بهدوء :حاضر.

###########################

في المستشفي .

في غرفة سلمي.

يجلس حسام يلعب بهاتفه بينما تنام سلمي علي سريرها وتنظر له بغيظ.

سلمي بغيظ:أنت بتعمل أيه هنا ما تقوم تروح.

حسام ببرود:مش عايز أروح عجباني القاعدة هنا.

سلمي بعصبية:يا أبني أفهم قاعدتك معايا ما يصحش الناس هتقول أيه.

حسام ببرود :واحد قاعد مع خطيبته فيها أيه.

سلمي بغيظ:يادي النيلة حتي لو خطيبتك قاعدتك دي متصحش.

حسم ببرود:ليه يعني.

سلمي بصدمة:هو أنت مش مسلم يا أخويا وعارف أن قاعدتنا دي أسمها خلوة وحرام.

حسام بإحراج:أسف بس من قلقي عليكي مفكرتش في الموضوع ده.

سلمي بهدوء:خلاص حصل خير ممكن بقي تقوم تخرج بره وتسيبني عشان أعرف أنام.

حسام بهدوء:موافق بس بشرط.

سلمي بإستغراب:شرط أيه.

حسام… ……

###########################

في منزل جنة.

تستيقظ هناء بزعر وهي تضع يدها علي قلبها بخوف:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم خير يارب فيكي أيه يا جنة يارب أحميهالي وردها ليا سالمة يااااااارب مليش غيرها عارف أن ذنبها في رقبتي بس كنت بعمل كده عشان أحميها متوجعش قلبي عليها ياااارب وردها سالمة ليا.
لتغمض عينها وتحاول النوم مرة آخري مطمئنة نفسها أن إبنتها بخير ولا داعي للقلق.

###########################
في شقة عائلة مصطفي.

يجلس مصطفي مع والديه يتناولون العشاء.

لتتحدث صفاء بتساؤل:هتعمل أيه في موضوع الشقة يا مصطفي هتشترى ولا هتأجر.

مصطفي بهدوء:بفكر أشتري يا أمي أهو أحسن من الإيجار.

أحمد بتأييد:فعلا ده أفضل بس لأزم تبدأ تدور من دلوقتي علي شقة.

مصطفي بتأييد :من بكره بإذن الله هكلم كام سمسار يدورولي.

صفاء بهدوء:مفيش داعي.

مصطفي بتساؤل :ليه يا ماما.

صفاء بهدوء :البيت إلي جمبنا صحابه بيبعوه عشان مهاجرين بره مصر أهو دورين ومتشطب سوبر لوكس.

أحمد بهدوء:طيب ما هو ده عز الطلب بيت تمليك أفضل من شقة.

مصطفي بتوتر:بس أكيد هيبقي أغلي من الشقة بكتير وأنا داخل علي جواز .

أحمد بحنان:وافق أنت وملكش دعوة خلي فلوسك معاك وأنا إلي هشتريهولك.

مصطقي بإحراج:ليه كده يا بابا أنا مش موافق أنا لازم أعتمد علي نفسي.

أحمد بعتاب:ما أنت إعتمدت وروحت جبت الشبكة من معاك ومرضتش تاخد فلوس مني.

مصطفي بإحراج:لأزم يا بابا أحس بالمسؤلية وأني أقدر أفتح بيت.

صفاء بهدوء:معاك حق يا أبني بس بردو أبوك هشتريلك البيت.

مصطفي بقلة حيلة :زي ما تحبوا ربنا يخليكم ليا.

أحمد بحنان:ويخليك لينا يا غالي ده أنت الحيلة يا واد.

صفاء بحنان:ربنا يبارك فيك يا أبني ويتم فرحتك علي خير ويفرحني بولادك.

مصطفي بتمني:يارب يا أمي.

###########################

في المستشفي.

في غرفة سلمي.

سلمي بإستغراب:شرط أيه.

حسام بلهفة:توافقي تتجوزيني آول ما تخرجي من هنا عشان يبقي حلال ليا أني أفضل جمبك علي طول.

سلمي بخجل:أنت مش شايف إنك أتسرعت شوية في الموضوع ده وأكيد أهلك مش هيوفقوا أنت مش بتحبني يا حسام أنت شفقان عليا مش أكتر.

حسام بنفي:ملكيش دعوة بأهلي هما يهمهم ساعدتي وبس وأنا بحبك وأما شفقان عليكي فهشفق عليكي ليه أنتي ما شاء الله عليكي فمكيش حاجة تدعي للشفقة وافقي بقى الله لا يسيئك عشان أثبتلك حبي ليكي.

سلمي بخجل:موافقة بس توعدني لو في يوم حسيت إنك أتسرعت وندمت ننفصل بهدوء.

حسام بلهفة :ده أنا أبقي عبيط لو سيبتك يلا هسيبك ترتاحي هخرج أقعد علي الباب تصحبي علي خير.

سلمي بخجل :وأنت من أهله.

###########################

في الخرابة.

يجلس المعلم برعي مع حلا وجلال يتحدثون عن أمر ما.

حلا ببرود:ليه مقولتش لينا إنك عندك بنت يا معلم.

جمعة بتوتر:بنت بنت أيه يا دكتورة.

حلا بسخرية:جنة حامد السمري مش بردو إسمك الحقيقي حامد السمري.

جمعة بتوتر:أيوة يهمك في أيه.

حلا بمكر :أنت عارف هي متجوزة مين.

جمعة بنفي:أنا من ساعة ما طلقت أمها معرفش حاجة عنهم هتكون متجوزة مين يعني.

حلا بمكر:متجوزة المقدم سليم عبد الرحمن الجارحي.

جمعة بصدمة:إبن عبدالرحمن الجارحي هي الدنيا صغيرة كده.

حلا بسخرية:ومش بس كده كان عاملها جسوسة علينا أصله هو الظابط إلي مسؤول عن القضية.

جمعة بصدمة:كمان بقي بنت هناء يطلع منها ده كله.

حلا بسخرية :شوفت بقي إنك نايم ودانك.

جمعة بغيظ:وأنا كنت أعرف أنها هيطلع منها ده كله والمطلوب مني أيه دلوقتي.

حلا بشر:تقتلها.

جمعة بصدمة:أقتلها .

حلا ببرود:رقبتها قصاد رقبتك.

جمعة ببرود:موافق بس في المقابل أرنبين.

حلا بتساؤل:يعني أيه أرنبين.

جلال بتوضيح:أتنين مليون جنيه.

حلال بفهم :موافقة قدامك أسبوعين بالكتير لأسمع خبرها لهنسمع خبرك.

جمعة ببرود:أطمني لتنهض هي وجلال ويغادورا المكان.

ليبقي جمعة شارد في أمر ما يا تري الدنيا صغيرة أوي كده بس علي مين هوصلك لأبوك بإيدي يا أبن عبد الرحمن أنت وحرمك المصون.

###########################

في جناح سليم وجنة.

تقف جنة أمام المرأة وهي تطلع لهيأتها الملائكية فكأنها جنية خرجت من كتاب أساطير فسليم قد إختار الفستان ولوازمه بعناية فائقة لتنظر لنفسها أخيرا نظرة رضا ثم تفتح باب بخجل وتخرج سليم.

ليتفاجئ سليم بجمالها رغم أنها لم تضع إلا القليل من مستحضرات التجميل التي أظهرت جمالها الخلاب.

سليم بإنبهار :الجمال ده بتاعي أنا لوحدي ثم يكمل بسخرية وهو ينظر لحاله مش عارف هتمشي معايا أزاي بجمالك كده أمال لو ما كنتش لبست بدلة بقي كنت هبقي أراجوز.

جنة بخجل:بس بقي يا سليم.

سليم بضحك:يلا بنا ننزل ليمسك سليم يدها وينزلوا سويا.

في مطعم الفندق.

يدخل سليم وجنة وهو يمسكون أيد بعضهم بشدة ليتجهوا إلي أحد الترابيزات ويجلس سليم جنة ويتجه هو إلي مسئول الأغاني ويطلب منه شئ ويأخذ بعدها المايك ويتحدث بإبتسامة :سلام عليكم.
ليتنبه الموجودين إلي صوته وتنظر له جنة بإستغراب مما يفعله.
ليكمل هو ببشاشة:أسف أني قطتعكم بس النهاردة حابب أحتفل أنا ومراتي بكتب كتبانا قالها وهو يشير لجنة التي نظرت في الأرض من الخجل وحابب تشركونا فرحتنا وكلكم معزومين علي حسابي النهاردة ليصقف المدعوين بحرارة وترتفع أصواتهم بالمباركة له ولجنة ليعود بعدها سليم لجنة ويجلس معها ويتحدث.

سليم بإبتسامة :فرحانة.

جنة بخجل:أه .

ليأتي بعدها الجرسون بالطعام ويتناولوا سويا وبعدها يأخذها سليم للمكان المخصص للرقص ويرقصوا سلو علي ألحان الموسيقى الهادئة حتي تنهتي الفقرة ويصقف الحاضرين لهم بحرارة ليجلسوا سوسا وسط خجل جنة.
سليم بتساؤل :مالك في أيه.

جنة بخجل :مكسوفة من نظرات الناس ليا.

سليم بهدوء :تحبي نطلع أفضل.

جنة بخجل :تمام.

لينهض سليم وجنة ويستأذنوا من الحاضرين وصعدوا سويا.

في جناح سليم وجنة.

يفتح سليم الباب آولا وبعدها يحمل جنة ويدخل بها الجنا وسط خجلها من فعلته لينزل أرضا ويتحدث بهدوء يلا عشان نتوضي ونصلي.

جنة بهدوء :حاضر.

بعد فترة.

ينتهي سليم وجنة من الصلاة ويضع سليم يده علي رأس جنة ويقرأ عليها الدعاء وبعدها يجلس قبالتها ويتحدث بمكر أيه مش يلا.

جنة بخجل :يلا أيه.

سليم بضحك :يلا ننام قالها وهو ينهض بلهفة ويحملها لتشهق هي بخجل من فعلته.

في منتصف الليل.

يقف سليم في البلكونة ويدخن سيجاره بهدوء.

بينما في الداخل تتململ جنة في نومها وتفتح عيونها وتنظر حولها بإستغراب من عدم وجود سليم لتنهض سريعا لتبحث عنه.

في البلكونة .
ينفخ سليم دخان سيجاره بشرود ليتفاجى بيد حانية توضع على كتفه ليطفئ السيجارة ويلتفت لها بإبتسامة باردة وهو ينظر لها بسخرية:صحي النوم يا عروسة أيه الجمال ده.

جنة بخجل:شكرا.

سليم بسخرية :شكرا هتفضلي عاملة نفسك بريئة لغاية إمتي.

جنة بإستغراب :في أيه يا سليم مالك.

سليم بسخرية :في أن حقيقتك أتكشفت يا بنت جمعة.

جنة بإستغراب :جمعة مين وحقيقة أية.

سليم بسخرية :حقيقة أن أبوكي إلي قتل أبويا وبعتك عشان تقتليني كمان وأنه بشتيغل في تجارة الأعضاء والممنوعات ومشغل بنته في المستشفي عشان تجر رجل الظابط الغ. بي إلي كان فكرك بريئة.

جنة بدموع:أنت بتقول أيه أنا مش فاهمة حاجة.

ليوريها سليم صورة المعلم جمعة وسط رجاله جنة بدموع:الراجل ده والله ما أبويا أنا أبويا مات من زمان.

سليم بسخرية :قالوا للحرامي أحلف يا حلوة مش مهم المهم أوي أخدت حقي وحق أبويا وبدل ما أنتي إلي تقتيلني كسرة قلبك وخليت رقبة أبوكي تحت رجلي .

جنة بدموع وصدمة:قصدك أيه.

سليم بسخرية :يعني الحفلة والفستان ده كله لعبة مني يا حلوة ثم يكمل بسخرية بس عشان أنا عارف ربنا ما قربتش منك غير وأنتي مراتي قدام ربنا والناس ويلا بقي يا شاطرة أجري علي أبوكي عشان يجبلك حق من سليم الوحش ضحك عليا ثم يكمل بسخرية أنا ماشي يا زوجتي المصون قالها وهو يغادر ثم وقف وهو يعطيها ظهره أه وطلاق مش هطلق هتفضلي متعلقة ولا طايلة سماء ولا أرض هخليكي تتمني الم. وت ألف مرة سلام يا بنت جمعة.

ليغادر تاركا جنة في تبكي بإنهيار مما حدث لها من شخص أحبته يدعي زوجها.

###########################

في الخرابة.

في منزل المعلم جمعة .

يفيق جمعة علي طرق عالي علي باب منزله ليستيقظ بفزع وهو يجذب مسدسه من أسفل مخدته .

ليتقدم تجاه الباب بحزر:مين.

بكري بلهفة:أنا يا معلمي.

جمعة بإستغراب :بكري ليفتح الباب بسرعة له .

ليدخل بكري سريعاً ويغلق باب الشقة.

بكري بفزع :ألحق يا معلمي مصيبة.

جمعة بفزع:مصيبة أيه يا واد السعادي.

بكري بخوف:عارف الظابط إلي أنت قولتي
أدور وراه.

جمعة بلهفة:أه ماله.

بكري بتوتر:روحت العسكري تبعي بيشتغل في مدرية الأمن أستفسر عن سليم منه بس مصيبة يا معلمي.

جمعة بنفاذ صبر:ماتنطق يا حم*ار.

بكري بتوتر:وراني صورة لسليم في تريقته من سنة.

جمعة بغيظ:هي دي المصيبة يا ح*مار.

بكري برعب:المصيبة أنه يبقي برعي.

جمعة بصدمة وهو يقع علي أحد المقاعد خلفه:برعي.

بكر بتأكيد:أه يا معلمي مش جسوس زي ما كنا فاكرينه ده طلع الظابط إلي عايز يودينا للكالبوش.

جمعة بصدمة:برعي صحي دماغه سم زي أبوه.

بكري بلهفة:هنعمل أيه يا معلمي.

جمعة بمكر:هنتغدا بيه قبل ما يتعشي بينا.

بكري بلهفة:أزاي يا معلمي.

جمعة بمكر:هقولك………..

###########################

في جناح سليم وجنة.

تنهض جنة بوهن وهي تبكي بحسرة علي حالها وتحاول النهوض بصعوبة لكن تفشل وتسقط أرضاً مرة أخري فقد خارت قواها بالكامل .

لتجلس أرضاً تضم جسدها وتبكي بشدة :ليه كده يا سليم تكرهني فيك ليه بس كل ذنبي أني حبيتك بجد.

لتحاول النهوض مرة آخري بصعوبة وتكمل إرتداء ملابسها وتأخذ أغراضها وهي تنظر للجناح بحسرة فكما شهد علي سعادتها شهد علي تعاستها.

###########################

في الأسفل.

في سيارة سليم.

يجلس سليم في سيارته يبكي بشدة ويحدث حاله غب*ي يا سليم ليه تعمل كده فيها حتي لو كانت عايزة تأذيني ماكنشش لازم أعمل فيها كده كنت طلقتها وخلاص ليغلبه شيطانه مرة أخري ويحدث حاله لا هي تستاهل أكتر من كده.

ليفيق من دوامة أفكاره علي جنة وهي تخرج بضعف من بوابة الفندق وهي تنظر أمامها بشرود لتراه يجلس في سيارته.

لتنظر له نظرة لا يستطيع تفسيرها أهي عتاب أم ندم أم خيبة أمل ثم تغادر سريعاً.

ليغمض عينيه بألم ثم ينزل من السيارة متجهاً للفندق مرة آخري.

###########################

عند جنة.

تمشي في الشارع بشرود لا تدري أين تذهب بحالتها هذه وفي هذا الوقت فأصوات المساجد أعلنت عن أذان الفجر ولا توجد سيارات مارة بجوارها.

لتنظر حولها لتجد رصيف لتذهب لتجلس عليه بتعب وتحتضن ركبتيها إلي صدرها وتبكي بشدة.

###########################

في جناح الفندق.

يصعد سليم الشقة ويدخل بوهن وينظر لأنحاء الجناح بندم ليجد فستان جنة ملقي علي علي السرير.
ليذهب ويجلس بجواره ويمسكه بيد مرتعشة ويحتضنه بحنان ودموع:ليه تعملي فيا كده وتدبح*يني ليه بعد ما وثقت فيكي وقررت أننا نكمل مع بعض إكتشف ساعتها إنك بنت قاتل أبويا وأكيد مش هتطلعي بتشتغلي في المستشفي بالصدفة ولعبتيها صح أنتي وهاني الكل*ب عليا بس وربي ما هرحم حد فيكم .
لينهض بتعب ويضع ملابسها في حقيقة ويغادر.

##########################

في الشارع.

مازالت جنة تجلس علي الرصيف علي وضعها بشدة.

لتفيق بيد تمسد علي ظهرها لتنتفض بفزع وترفع رأسها لتتفاجئ بسيدة مسنة ترتدي جلباب أسود وطرحة سوداء كبيرة وتنظر لها بحنان .

جنة بخوف:أنتي مين وعايزة أيه مني.

السيدة بحنان:أنا خالتك سعاد يا نضري وكنت جاية أصلي الفجر بالجامع لجيتك قاعدة لوحدك وعم تبكي مالك يا بنيتي .

جنة بدموع:تعبانة شوية أصلي عملت حادثة.

الخالة سعاد بفزع:يا نضري يا بنتي أنتي بخير أوديكي لحكيم.

جنة بشكر:لا شكراً لحضرتك أنا هقوم أمشي.

الخالة سعاد بلهفة:طيب تعالي نصلي الفچر في الجامع.

جنة بغصة وندم:مش هقدر لازم أروح عشان ووالدتس زمانها قلقانة عليا.

الخالة سعاد بلهفة:طيب معاكي تليفون.

جنة بإستغراب :أيوة.

الخالة سعاد بفرحة:طيب خدي رقمي من الورقة دي عشان تطمني عليك.

جنة بوهن :حاضر لتكتب جنة الرقم بأصابع مرتعشة ثم تعيد لها الورقة وتنهض لتغادر.

لتنهض الخالة سعاد بلهفة :وتحتضنها خدي بالك من نفسك يا بنتي.

جنة بهدوء :حاضر لتغادر كل واحدة منهم لطريقها.
##########################

في منزل سليم.

يفتح باب الشقة بثقل شديد ويدخل ليتفاجئ بوالدته تجلس تصلي الفجر.

ليأخذ نفس عميق ويدخل بهدوء ويجلس بجوارها حتي تنتهي من صلاتها.

عند أميرة.

تنتهي من صلاة الفجر وتلتفت لسليم بلهفة:سليم كنت فين يا حبيبي.

سليم بحزن:كان عندي شغل.

أميرة بلهفة:مالك يا سليم في أيه.

ليرتمي سليم في أحضانها بلهفة لتحتضنه أمرة بلهفة وتمسد علي شعره كطفل صغير.

أما عند سليم فأغمض عينه ونام بأحضان والدته بصمت تام.

###########################

في المستشفي.

ينام حسام علي مقعده بجوار غرفة سلمي ليفيق علي صوت أحد يناديه.

يا أستاذ يا أستاذ.

ليفتح عينه بنوم ليجد أحد الممرضات تقف أمامه.

حسام بنوم:خير يا أنسة.

الممرضة بهدوء:ممكن حضرتك تنزل تشرب حاجة في الكافيتريا لغاية ما يمسحوا الدور.

حسام بتساؤل:هي الساعة كام.

الممرضة بهدوء:ستة الصبح.

حسام بتفكير :تمام لينهض ويقرر الذهاب لمنزله لتغير ملابسه ثم يعود من أجل سلمي.
#########################

أما عند جنة.

تصل لمنزلها في ساعات الصباح الآولي وتصعد لشقتهم بوهن حتي تصل للشقة وتخرج مفتاحها من الشنطة كي تفتحه لتسمع أصوات بالداخل لتنصت للصوت لتفتح فمها بصدمة من هول ما سمعت……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب بلا جريمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!