روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الثامن عشر 18 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الثامن عشر 18 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الثامن عشر

رواية حطمت قواعده البارت الثامن عشر

رواية حطمت قواعده الحلقة الثامنة عشر

مرت الآعوام وها انا أصبحت اكثر نضجا عن قبل ولكنني ما زلت لا أقوي علي فقد زاكرتي لكي انسي تلك الذكريات الآليمه.
#بقلمييييي#
ادهم بحزن /مش هنروح امبابه وزفت شوفيلك حته تانيه
ديانا بإعتراض/لا هنروح انت وعدتني ان انا اللي اختار هنروح فين طول اليوم ولا هترجع في كلامك،نظرت له كالطفله وأكملت بخبث قائله/اظن ان مافيش راجل بيرجع في كلامه ،نظر لها ادهم برفعه حاجب ثم وقف و ووضع النقود علي الطاوله وامسك بيدها واتجه بها خارج محل الثلاجات وسط نظرات ديانا المندهشه من تصرفه المفاجئ ،فتح لها ادهم باب السياره فر كبت وركب هو علي مقعد السائق وأغلق حزام الأمان وانطلق بالسياره
ديانا وهي تنظر له بإستغراب/هنروح فين
تحدث ادهم وهو ينظر للطريق قائلا/امبابه ،صفقت ديانا بفرح وحماس كبير فنظر لها ادهم بإستغراب قائلا/انتي بتعملي اي
ديانا بفرح /دايما بسمع عن الحارات الشعبيه وازاي بتبقي مليانه بالناس الطيبه والجدعه والآطفال الكيوت اللي بيبقوا مالين الشارع وبيلعبوا مع بعض كآنهم اخوات مش مجرد جيران وحاجات تانيه كتير وكان نفسي اجرب واروح ، نظر لها ادهم فوجدها تبتسم من قلبها كأنها حقا كانت تتمني تلك الحياه البسيطه فتحدث قائلا/انتي عمرك ما روحتي حته شعبيه قبل كيدا ،تنهدت ديانا وتحدثت بحزن واضح قائله/انا كنت سجينه ،نظر لها ادهم بعدم فهم ثم نظر للطريق مره اخري فتحدثت ديانا بإبتسامه حزن قائله/جدو مكانش بيرضي يخرجني الا اذا رايحه امتحان او حاجه مهمه قوي إنما لو كانوا بيسافروا او يروحوا مناسبه زي فرح او حفله كانوا بيقعدوني في البيت عشان كانوا بيخافوا تجيلي النوبه وانا بره يعني بإختصار كيدا انا اول مره اخرج من بعد ما جالي المرض يعتبر النهارده فعشان كيدا حابه اشكرك،نظر لها ادهم وجدها تنظر من شباك السياره ودموعها تملأ عيناها فتحدث بتأثير قائلا/انسي كل اللي فات وركزي في حياتك الحاليه عشان تقدري تخفي وتثبتي لنفسك قبل ما تثبتي لآي حد انك قويه وتقدري تعتمدي علي نفسك من غير ما تحتاجي لحد وكمان عشان اما تروحي تزوري ابوكي وامك مايحسوش انك تعبانه في الحياه اصل الميت بيحس بالحاجات دي ،نظرت له ديانا بزعر قائله/اسمهم باباكي و مامتك يا بني آدم انت،اتسعت عيون ادهم من الصدمه وهو ينظر لها قائلا/يخرب بيتك انتي لسا فيكي نفس و لا روح ترودي،نظرت له ديانا في صمت تام ثم شرعت في البكاء مره اخري وتلك المره كان بكاؤها أقوي،اخذ ادهم منديل من العلبه الموضوعه علي تابلوه السياره واعطاه لديانا قائلا بمزاح/خدي ماتبربريليش في العربيه،اخدت ديانا منه المنديل وضحكت قائله بإنكماش وجه قائله/جاتك القرف
ادهم بضحكه من أعماق قلبه لأول مره منذ أعوام /انا اعرف ان اللي بيخرج مع بنت البت بتفرفش الجو وانتي مسكالي العياط من ساعة ما ركبنا العربيه والله كنت خرجت مع مهاب احسن ولا بربره ولا قرف بنات بقي ،انفجرت ديانا ضاحكه فنظر لها ادهم وتمني ان يطيل النظر اليهااكثر ولكنه أعاد النظر للطريق مره اخري تجنبا لحدوث حادث ما ،ادهم في خاطره/مش شبهكم خالص يا فتحي دي غير عليتكم الوسخه اصل مش معقول الملاك دي كانت عايشه مع تجار سلاح♡•

✨️في منزل مهاب الغريبي✨️
كانت تجلس جميله علي الطاوله الموضوعه في منتصف المطبخ و كانت تتناول الإفطار فنزلت لولو وهي ترتدي ملابس فاضحه بعض الشيء،نظرت لها جميله بإشمئزاز فكيف لآنثي ان تجعل جسدها الذي من المفترض انه اغلي شئ تمتلكه للرجال تنظر له اجل رجال فمهاب وغيره محرمين عليها ،نظرت لولو لجميله الذي ترتدي فستان بسيط وحجابها الذي يجعلها ملكه وليست اميره فقط ♡،نظرت لها لولو بتعالي وتكبر وذهبت للثلاجه واخرجت منها علبة لبن واحضرت كوب وسكبت بيه القليل ثم اغلقت الثلاجه مره اخري بعد ان وضعت العلبه وجلست علي الكرسي المقابل لجميله فنظرت لها جميله بإبتسامه قائله/صباح الخير ،نظرت لها لولو نظره استحقار قائله/اهلا ،نظرت جميله نظره استفهام فتحدثت لولو قائله/هو انتي تعرفي مهاب منين،تركت جميله المعلقه من يديها وتحدثت بوجه مبتسم قائله/كانوا في شباب بتضايقوني وهو شافهم ودافع عني ،نظرت لها لولو بحقد وتحدث بإستفزاز قائله/لو انتي فاكره انه اما دافع عنك وبعد كيدا جابك هنا معني كده انه وقع في حبك والدنيا هتبقي بينك زي المسلسلات الهندي اللي بتتفرج عليها تبقي غلطانه قوي لإن مهاب مش بتاع حب ولا جواز هو آخره انه هياخد منك غرضه وبعد كيدا هيرميكي زي الكلاب في الشارع ،اتسعت عيون جميله من الصدمه فكيف للإنسان الذي أعطته ثقتها ان يفعل بها تلك الشئ الذي تتحدث عنه تلك الفتاه ، تناولت جميله من كوب الماء الموضوع علي الطاوله وشربت منه القليل ثم وضعته علي الطاوله مره اخري فنظرت لها لولو بسخريه وضحكت ثم ذهبت الي غرفتها وتركت جميله مصدومه وخائفه من حديثها
✨️في فيلا جاك✨️
دلفت كرستينا الي مكتب جاك وجدته يجلس مع توماس ويتحدثون في شئ ما فتحدثت بإستغراب قائله/اوه توماس هنا متي أتيت الي مصر ،نظر لها توماس قائلا/اليوم أتيت،كرستينا بعد ان جلست علي المقعد المقابل له قائله/ولما لم تخبرني بتلك الآمر،تحدث جاك قائلا/لم تسنح لي فر صه لآخبرك
كرستينا بخبث/اها في الواقع لم اتوقع انك ستأتي مره آخره الي مصر فكنت اظن انها تزكرك بذكريات اليمه ولا تحب أن تتذكرها،تحدثت كرستينا تلك الكلمات وهي تنظر لخده بنظرات ذات معني
فلاش باك****
في مكان ما أشبه بالصحره كان يقف توماس وكريستينا وجاك ومعهم رجالهم يقفون خلفهم وهم يقفو ن في المقدمه وامامهم العديد من الحقائب الذي تحتوي علي الملايين من الدولارات، ويقف أمامهم علي الجه المقابله لهم حفيد ابليس وهو يرتدي نظاراته الشمسيه ويضع يده في جيب بنطاله ويقف بكل ثبات وامامه صناديق بها العديد من الآسلحه ،تحدث ادهم قائلا/هنسلم ونستلم يا نادر
توماس بعصبيه /اسمي توماس مش نادر
ادهم/بذمتك مانتاش مكسوف من نفسك وانت مغير جنسيتك وعاملي فيها إيطالي لأ وكمان مغيرلي اسمك وبتشتغل دلدول لناس زباله زي دول
توماس بضحكه استفزت ادهم/مابلاش انت بالذات اللي تتكلم علي الدلدول ومش دلدول انت شكلك نسيت نفسك دي انت ابن حامد الحجار اللي كان بيمسحلنا الجزم ويقضلنا مشاويرنا ،كان ادهم يستمع له وعيونه قد تبدلت للون الأحمر من كثره الغضب وعروقه ظهرت من العصبيه،اقترب منه ادهم وامسكه من ياقة قميصه وتحدث بجانب اذنه بصوت كالرعد قائلا/ما هو ماتبقيش مره لامؤاخذه وتيجي تتكلمي علي اسيادك انا بقي هعملك علامه تخليكي اما تيحي تبوصي في المرايه عشان تحطي الآحمر وتتزيني تفتكري حفيد ابليس ،كاد توماس ان يدفعه ولكن ادهم كان اسرع منه فأخرج مطواه صغيره من جيه واقترب بها أمام وجه توماس ،كل هذا وكرستينا وجاك ينظرون إليهم غير مدركو ن شئ مما تحدثو ا بيه فتحدث جاك بصدمه قائلا/ابتعد يا حفيد ابليس ماذا ستفعل ،نظر ادهم لجاك وضرب بالمطو اه علي خد توماس وابتعد عنه و تركه يتألم وجاك وكرستينا ينظرون له بصدمه فتحدث ادهم ببرود قائلا/لا تعتقدون ان العبث مع حفيد ابليس امر هين ،نظرت له كرستينا إعجاب
بعد مرور عدة ساعات كان قد تم تسليم الصفقه***
كانت سياره جاك وكرستينا وتوماس تسير علي الطريق وتتبعهم السياره الذي يحملون بها السلاح وإذ فجاء ه بشاحنه كبيره تتصدي لهم ،نزل من تلك الشاحنه حفيد ابليس و وقف أمام سيارتهم وهو يبتسم بثقه فنزلت كلا من توماس وجاك وكرستينا فتحدت ادهم بإبتسامه قائلا /معلش بقي يا عم جاك اصل عندنا في مصر الحسنه تخص والسيئه تعم فتأديبا ليك اكمنك مش عارف تلم الدلدول اللي مشغله معاك وهو بيكلم اسياده فعتبر انك الثفقه دي هديه لأخوك الصغير ،نظر له جاك بعدم ادراك فتحدث ادهم وهو ينظر الي توماس قائلا/ترجم يا خروف اي ده انت لحقت تعالج الجرح غمز له ادهم واكمل قائلا/بس برضو ا ماه ما عملت هيفضل اثرها موجود عشا ن تفضل فاكرني طول عمرك يا نادر ، انهي ادهم جملته الاخيره بسخريه
باااك****
تحدث توماس قائلا/لقد مر الكثير من الوقت وما زلتي تتذكرين .،ضحكت كرستينا ضحكه خالعه قائله/لقد نجح حفيد ابليس بأن يجعل كل من ينظر لك يتذكر ما حدث،نظر توماس لجاك قائلا/اريد ان اقتله اعطني الإذن فقط ،نظر له جاك قائلا/ليس الآن بعد ان نآخد نقودنا منه بإمكانك فعل ماشئت بيه،نظرت كرستينا لهم بزهول قائله /الهذا الحد انتم حمقاء متي ستدركون ان العبث مع حفيد ابليس ليس بالآمر الهين فالأمر يحتاج الي الترتيب والتخطيط بطريقه جيده ،نظر لها جاك وتحدث قائلا/وماذا سنفعل بخططك،تآففت كرستينا ثم تحدثت قائله/الخطه الاولي لن تصلح بعد ان هدد حفيد ابليس تلك الجبان (تقصد فتحي)،جاك بعد ان شرب من كأس الخمر الخاص بيه/والخطه الثانيه ،نظرت كرستينا الي جاك وتوماس وتحدثت قائله/لم انم منذ امس وحدثت جميع تجار السلاح في مساعد تنا ولكنهم رفضوا عندما علموا ان الأمر يخص حفيد ابليس ،تحدث توماس بإندفاع قائلا/لا أعلم لما الجميع يخشي تلك الصعلوك،نظرت كرستينا الي خده وانفجرت ضاحكه فحرج توماس من المكتب بزعر شديد وأغلق خلفه الباب بقوه
كرستينا لجاك/في الحقيقه فأنا معجبه بذكاء حفيد ابليس برغم صغر سنه الا انه استطاع ان يجعل الجميع يخشاه واستطاع ان يأخذ مكانه في مجاله عجز الكثير ان ياخذها، اومأ لها جاك بمعني انه يوافقها الرأي واكمل شرب كأسه
✨️في امبابه ✨️
عند دلوف ادهم وديانا بالسياره الي منطقة ادهم القديمه شرد ادهم في زكرياته فتذكر موقف ما فلاش باك***
كانت دعاء تصتحب ادهم للمدرسه وسط جملات اعتراض من ادهم علي انه لا يريد الذهاب الي المدرسه ،ادهم وهو يمثل البكاء/ياماما انا مش عاوز اروح النهارده خليني استريح النهارده بس والله ،فتحت دعاء المحفظه الخاصه بيها واخرجت منها نقود لآدهم قائله/خد يا ادهم مصروفك اهو وامشي بقي يا بني الله يهديك تنهدت دعاء ثم اكملت قائله/ما العيال كلها ماشيه وربنا هديها اهو امال ايش معنه انت اللي ربنا معفرتلك ،تو قف ادهم عن البكاء واخذ مصروفه وتحدث وهو ينظر للرجل الذي يبيع غزل البنات قائلا/انا عاوز غزل بنات وهمشي ساكت والله،نظرت له دعاء ثم نظرت علي بائع غزل البنات واخرجت من محفظتها قطعة نقود معدنيه وامسكه بيد ادهم وذهبت لتحضر له غزل البنات كما طلب
باااك***
آفاق ادهم من ذكرياته أثر هزه من ديانا ،نظر لها ادهم بعصبيه قائلا/اي في اي عماله تهزي فيا ليه
ديانا بخجل/عاوزه من دي ،نظر ادهم ليري ما تشير اليه ديانا فوجدها تشير لبائع غزل البنات فتنهد قائلا/هنزل اجيبلك بس خليكي هنا ما تنزليش،اومأت ديانا برأسها بمعني انها موافقه،نزل ادهم من السياره واتجه الي البائع واخضر لها ٥ أكياس وهو في طريقه للعوده للسياره مره اخري اوقفته سيد يبدو عليها الشيب نوعا ما قائله/ادهم عامل اي يا بني بقالك كتير من ساعة ما سيبت الحاره بعد اللي حصل لأمك وابوك ما جيتش الحاره ،نظر لها ادهم بعيون تحاول ل ان تداري حزنها وتحدث قائلا/انا الحمد لله كويس يا خالتي بدور وانتي عامله اي ،تحدثت بدور بألم واضح قائله/اهو عايشه يا بني نحمده ،نظر لها ادهم بشك وتحدث قائلا/مالك يا خالتي شكلك زعلانه من حاجه،نظرت له بدور وهي تحاول ان تخفى دموعها ولكنها فشلت فإحتضنها ادهم بسرعه قائلا/بس يا خالتي انا عارف اني مأثر معاكي قوي ومابجلكيش بس صدقيني مش قادر ادخل الحاره كل اما اقرب منها بفتكر حاجات مش حاببها ،ابتعدت بدور عن حضن ادهم ومسحت دموعها وامسكت بيد ادهم بين راحة يديها وتحدثت قائله/تعالي يا بني اقعد معايا شويه وهعملك ال بصاره اللي بتحبها انتي واحشني قوي يا ادهم
ادهم بإبتسامه/بس انا معايا ضيوف
بدور بلهفه وسعاده/ضيوفك هما ضيوفي يا بني ولو ماشلتهمش الأرض اشيلهم فوق دماغي
ادهم/تسلميلي يا خالتي طيب روحي انتي وانا هجيبهم من العربيه واجيلك
بدور بمزاح/فاكر البيت ولا لأ، ابتسم ادهم قائلا/اكيد طبعا دي البيت اللي فيه كل ذكريات طفولتي ،ابتسمت بدور وذهبت وهو اتجه للسياره وجد ديانا تنظر من شباك السياره لمجموعه من الأطفال يلعبون اولي *لعبه مصريه*فتح لها ادهم باب السياره ف نزلت منها وهي ما زالت تنظر لتلك الأطفال فتحدث ادهم قائلا/انتي بتبصي للعيال كيدا ليه،اخذت ديانا من يد ه غزل البنات وشرعت في اكله وهي ما زالت تنظر للأطفال وتجاهلت سؤال ادهم لها فنظر لها ادهم بإستغراب قائلا/انتي يا بنتي انا مش بكلمك ما ترودي بدل ما احولك ،تأففت ديانا قائله/هما الأطفال دول فين الماميز بتاعتهم ،نظر لها ادهم بسخره فأكملت قائله/اصل بص بيلعبوا من غير شوز ازاي ،نظر لها ادهم و لم يتحكم في كبح ضحكته فإنفجر ضاحكا وديانا تنظر له بعدم ادراك قائله /ممكن اعرف بتضحك علي اي ،لم يتوقف ادهم عن الضحك وتجاهل سؤالها ،خرجت سيده من المنزل الذي يقف أمامه ديانا وادهم قائله/يا واد يا عمر تعالا يلا عشان نتغدي ،نظرت ديانا للسيدة وتحدثت قائله/بعد اذن حضرتك،نظرت لها السيده بإنتباه فأكملت قائله /هو حضرتك مامة الطفل اللي بيلعب هناك ده
السيده/ايوا انا امه هو الواد عملك حاجه يا حلوه قوليلي وانا ا ربيه،هزت ديانا رأسها بمعني لا وتحدثت قائله/اصل يعني ابن حضرتك ماشي من غير ما يلبس حاجه في رجله وده غلط عليه ،نظرت لها السيده بلويه فم قائله/عادي يعني ،نظرت لها ديانا بصدمه قائله/اصلا ،نظرت لها السيده وهي تتمتم بكلمات غير مفهومه لديانا وأغلقت الباب في وجهها التفتت ديانا لأدهم وجدته يضحك بشده فتحدثت بعصبيه قائله/اي قلة الذوق دي واحده مش كويسه وانت كمان بتضحك علي اي،ادهم من بين ضحكاته /اصل العيال دول متربين في الشارع فمش فارقه اذا كانوا لابسين حاجه في رجليهم ولا حافيين انتي بس اكمنك اول مره تدخلي منطقه شعبيه يا حلوه ،نظرت له ديانا ثم اكملت اكل غزل البنات وأغلق ادهم سيارته وتحدث قائلا/في واحده صاحبت امي الله يرحمها قابلتني واصرات انا نروح نتغدي عندها،تحدثت ديانا بحماس قائله/طيب يلا مستني اي ،نظر لها ادهم وجد بواقي غزا البنات حول شفتيها فتحدث وهو يشير الي شفتيها قائلا/أمسحي بوقك ،نظرت له ديانا وهي تحاول ان تمسحه ولكنها لم تستطع فتنهد ادهم وأخرج من جيبه منديل واقترب منها ومسح لها بواقي غزل البنات وكاد ان يبتعد عنها فوجدها تنظر له بعينها الزرقاء ببراءه تجمد وهو ينظر لتلك العينين وهي الأخري تنظر له وملامحه الرجوليه بتدقيق وكأنها تحفر ملامح وجه الرجوليه داخل أعماق قلبها ،ادهم في خاطره/فوق انت هتخيب ولا اي الشغل شغل والبت دي جزء من شغلك مش اكتر فوق انت ماينفعش ترتبط بواحده وانت عارف كويس ان نهايتك مش مضمونه ،افاقوا الإثنان من شروديهم علي خبطة كوره فإبتعد ادهم عن ديانا ونظر للجه الأخري وديانا كذلك ،اتي طفل من الأطفال واخذ الكوره و وجه حديثه لأدهم قائلا بغمزه/معلش يا برنس قطعنا عليك اللحظه،نظر ادهم للطفل نظره جعلته يهرب مسرعا قبل أن يفتك بيه حفيد ابليس ، اما ديانا فنحرجت كثيرا ،نظر لها ادهم وقد لاحظ خجلها فتحدث قائلا/يلا عشان نروح للست اللي مستانيانا،اومآت له ديانا وذهبوا سويا♡
✨️في شقة فتحي الزناتي✨️
كان لؤي يمر بجانب مكتب فتحي فلفت انتباه حديث عبد العزيز وفتحي وهم يتحدثون
فتحي/وهنعمل اي ديلوقتي احنا يعتبر مابقاش لينا لازمه عند جاك بعد اللي قولته لديانا،نظر له عبد العزيز بغيظ شديد قائلا/ما هو كل ده بسبب ان حضرتك خايف علي مشاعر الست زفته فديلوقتي بقينا كارت محروق وماينفعش جاك يشغلنا معاه تاني بعد ما خلاص خططنا وكنا هنخلي ست زفته توقع ادهم ديلوقتي ابقي قابلني لو سمعت كلامنا في حاجه ،تنهد فتحي بضيق وتحدث قائلا/طيب انا مش بقولك كيدا عشان تقطمني انا بقولك عشان تشوف معايا حل،تحدث عبد العزيز بسخريه قائلا/حل اي اللي تفكر فيه الموضوع انتهي خلاص احنا مابقاش لينا لازمه في سوق السلاح بعد ما كنا ملوكه ،كان لؤي يستمع للحديث بصدمه كبيره ولكن الجمله الأخيره عندما سمع جملة عبد العزيز الأخيره فرفع يده علي فمه من الصدمه وظل يستمع إليهم
فتحي بسخريه /طالما كيدا بقي اي رأيك نلبس طرح وجلبيات ونقعد نغسل المواعين والغسيل ونشوف شغل البيت لو دي هيريحك،نظر عبد العزيز لوالده بعصبيه وتحدث قائلاانا مقولتش كيدا انا قصدي اننا لازم نرجع اسمنا في السوق
تحدث فتحي بنفاذ صبر قائلا/ودي هعملها ازاي
عبد العزيز بتفكير/عندي فكره تخلينا نضرب عصفورين بحجر واحد ،نظر فتحي له بإستفهام فآكمل قائلا/الخطه دي هتخلينا نرجع اسمنا في السوق تاني ونقضي علي حفيد ابليس برضوا
فتحي بسخريه من عبد العزيز/وايه بقي الخطه دي ،تأفف عبد العزيز من سخرية والده قائلا/خطة كرستينا التانيه مش هتكمل الا اذا ظهر وجه جديد لان مافيش حد هيتجرأ ويعادي حفيد ابليس او يفكر يقف في وشه تاني خصوصا بعد اللي عمله فينا ،نظر له فتحي بأن يكمل حديثه فأكمل قائلا/اقصد تامر هو اللي يوقع حفيد ابليس احنا نقترح عليه كيدا ،نظر له فتحي قائلا اتصل بيه بسرعه مش هو اللي دلنا علي كرستينا وجاك عشان مش عاوز يبان ديلوقتي اظن ديلوقتي بقي جيه وقت انه يبان لحفيد ابليس
فلاش بااااك*******
فس المخزن
تامر وهو يشغل سيجاره /انا مش عاوز أظهر لأدهم ديلوقتي لأنه لسا معرفش اني رجعت من بره فعشان كيدا عاوزكم تروحوا تدلوا جاك علي مكان حفيد ابليس
فتحي / مين جاك ده
تامر وهو. ينظر لهم/جاك ده واحد ادهم نصب عليه في ثفقه سلاح كبيره قوي وهي االي كانت السبب في تكوين امبراطوريته اصلا والراجل ده بيدور عليه من ساعتها وعارض ان االي يلاقيه ويدخله علي مكانه هيعملوا اي حاجه
فتحي برفعة حاجب /وانت ليه متروحش انت تدله علي مكانه وتخليه يعملك اللي انت عاوزه
تامر /لأني مش عاوز أظهر في اللعبه ديلوقتي خالص فإنتوا هتروحوا وهتقولوله علي مكانه وهتاخدوا منه فلوسكم وبنت ابنك واي حاجه انت عاوزها وأما هتابع من بعيد لحد ما يجي معاد دخولي اللعبه
بااااك****
كان لؤي فحاله لا يحسد عليها بعد اكتشافه لحقيقة عمل والده وجده وأكثر ما كان يشغل باله هو أين صديقة عمره أين ديانا ؟!
خرج لؤي في حالة اضطراب نفسي وعند صعوده للأسانسير وجد امل ويا سين قد صعدوا فتأفف قائلا/اوف مش طالبه قرف ديلوقتي،حزنت امل لأنها كانت تريد أن تدعوه ان يذهب معها للغداء بعد ان اقنعت كمال بأخذ ياسين ،فتحدثت بوجه حزين قائله/شكرا قوي ،نظر لها لؤي وقد لاحظ حزنها فقال/يا سيتي بهزر ما احنا دايما بنهزر مع بعض كيدا اي ظهرلك كرامه فجأه كيدا،نظرت له امل قائله/اه ما تهزرش معايا كيدا تاني ،تنهد لؤي قائلا/طيب ،نظر لؤي لتلك الطفل قائلا/هو ده ابن كمال ،نظرت امل لياسين قائله /اه هو ياسين سلم علي اونكل لؤي، نزل لؤي لمستوى ياسين وتحدث بإبتسامه مصتنعه بعد ان مد يده لياسين قائلا/اهلا يا ياسين ،نظر له ياسين بقرف ثم ضربه بالكف *بالقلم*فشهقت امل وهي تضرب ياسين برفق علي يده قائله/عيب كيدا اي اللي انت هببته ده ،تحدث ياسين وهو ينظر ل لؤي بغل قائلا/عملت كيدا عشان زعلك،تحدثت امل بإبتسامه ل لؤي قائله/انا اسفه يا لؤي دي عيل صغير ومش فاهم حاجه،نظر لها لؤي وهو واضع يده مكان الضربه وتحدث من بين أسنانه وهو ينظر لياسين بغل وياسين يبادله النظرات قائلا/ عادي مافيش مشاكل ،نظرت له امل بإبتسامه ر قيقه لأول مره قائله/طيب بقي يبقي تقبل عزومتي ليك انا كنت رايحه انا وياسين نتغدي فتعالي معانا ،نظر لها لؤي ونظر ل ياسين وجده ينظر له بضيق فقال /موافق *وافق ليغيظ ياسين ليس الا*
امل وهي تنظر لكتف لؤي /كتفك عمل اي ديلوقتي
لؤي /كويس اصلا جرح سطحي مش مستاهله
امل بأسي/انا اسفه لو مكنتش مشيت وسيبتك ماكانش هيحصل كيدا كل ده حصل بسببي ،نظر لها لؤي وجدها تحني رأسها بأسف فأراد ان لا يزيد عليها فتحدث بمرح مصتنع قائلا/عادي يا سيتي ولا يهمك فداكي اعضائى كلاها مش كتفي بس ،ضحكت امل قائله/هو اي اللي حصل صحيح اوعي يكونوا الشباب دول رجولك تاني
لؤي بمزاح/دول راحوا جابوا صحابه وجم
امل بحزن/انا اسفه والله بجد
امل وهو ينظر لوجه امل الذي يظهر عليه الحزن بشكل كبير /انتي من امتي وامتي طيبه كيدا
امل وهي تخبطه علي كتفه خبطه خفيفه /من زمان بس انت اللي بتعصبني
لؤي /خلاص يا ست مش هعصبك تاني ،نظرت له امل وابتسمت وهو بادلها الإبتسامه♡
✨️في منزل مهاب✨️
دخل المنزل وجد جميله تجلس وبجانبها حقيبتهافنظر لها بإستغراب قائلا/اي دي في اي
نظرت جميله للشنطه قائله/شنطتي ،القي مهاب بمفاتيحه علي الطاوله الموضوعه في الصالون وجلس علي الانتاريه وغطي وجه بيده وتحدث قائلا/ايوا برضوا مش فاهم شنتطك بتعمل اي في الصالون
جميله/عاوزه اروح بيتي ،نظر لها مهاب بإندفاع قائلا/نعم يا ختي عاوزه ترجعي للحاره اللي الناس فيها عمالين يطلعو ا عليكي كلام فيها وانتي بتسكتي
جميله بطيبه/ربنا هو اللي بيحاسب الناس ومش مهم انا اي في عيون الناس المهم انا اي قدام ربنا اي
تنهد مهاب قائلا/انا مش فاهم اي اللي غير رايك بالسرعه دي
جميله/انا فكرت في الموضوع لاقيت انه حرام شرعا اني اقعد في بيت واحد مافيش اي صله بيني وبينه وك،قاطعها حديثها مهاب وهو ينظر لعيناها قائلا/تتجوزيني

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى